Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pieni ikäero on ihan h*lvettiä! Miksi kukaan ei varoittanut etukäteen?!

Vierailija
05.10.2018 |

Otsikossa oleellisin jo tulikin! Miksi kukaan ei oikeesti varoittanut tästä?? Kaikki vaan kyseli, että joko on kaveri tulossa esikoiselle niin tuli vaan sellainen olo, että tässä olis joku kamala kiire saada äkkiä toinen, vaikka vähän epäilytti kun jossain vaiheessa!! Ja kun ilmoitin toisesta oltiin vaan, että onnea, saa X:kin kaverin!

Ja kuitenkin niin monella se pieni ikäero on niin eikö KUKAAN olis voinu avata suutaan ennen kun oon tässä liemessä.

Vauva ei nuku öitä ja esikoinen huutaa päivät seuraa ja uhmaansa kun eihän vauvasta vielä seuraksi ole.

Onko mulla vaan jotenkin vaan vaikeet lapset vai muilla ihan ylikiltit nössykät kun tää ristiriita on niin suuri? Vai miksi mulle ei ole kerrottu? En ymmärrä.

Joo ja esikoinen on sen vähän reilu 2v ja toinen 4 kk.

Kommentit (103)

Vierailija
1/103 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En meinannut millään tajuta mistä tässä on kyse, kun avasin ketjun uskoen, että kyse on ikäerosta parisuhteessa, ja luin tietysti aloitusta sillä ajatuksella.

Vierailija
2/103 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä nää on niitä asioita, joissa aikuisen ihmisen pitää tehdä ihan itse omat ratkaisunsa? Vaikka mulla oli helppo esikoinen, ei käynyt mieleenkään hankkia pikkusisarusta ennen kuin hän oli 3v. Kolmosen kanssa kävi vahinko ja ikäero jäi 2½ vuoteen, joka oli aivan liian vähän. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/103 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhemmin helpottaa kun on pieni ikäero.

Vierailija
4/103 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Netti on pullollaan tarinoita siitä, kuinka väsyttävää ja rankkaa on saada lapset pienellä ikäerolla. Ikävä tietysti, jos sua on yllytetty tekemään toinen lapsi joillain satumaisilla tarinoilla, mutta pitäisi aikuisella olla jo vähän realismia ajattelutavassa näinkin suurten asioiden kanssa.

Vierailija
5/103 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan asioissa tuodaan vaan se positiivinen puoli esiin ja sitten ootkin siinä samassa kuopassa risuineen kuten muutkin.

Vierailija
6/103 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle taas oli aivan itsestään selvää, että pieni ikäero on helvettiä, ja siksi halusin lapsille vähintään kolmen vuoden ikäeron. Ei tämä tietenkään sua auta. Mun yksi kaverikin eli tuossa samassa uskossa kuin sinä, hänellä on lapsilla kahden vuoden ikäero. Muuttivat vielä miehensä kanssa asumuseroon ennen toisen lapsen syntymää.

Vierailija
7/103 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on yleisesti tiedossa että arki kahden vaippaikäisen kanssa on raskasta.

Vierailija
8/103 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En meinannut millään tajuta mistä tässä on kyse, kun avasin ketjun uskoen, että kyse on ikäerosta parisuhteessa, ja luin tietysti aloitusta sillä ajatuksella.

Samoin. Luin alun ja ihmettelin, miksi ihmeessä joku haluaisi ikälopun puolison, kun saman ikäisen kanssa on kätevintä elää. 

Aloittaja, lapset onneksi kasvavat ja elämäsi helpottaa myöhemmin. Siskollani ja minulle on ikäeroa vuosi ja neljä kuukautta ja olemme aina olleet hyvin läheisiä. Oli mukavaa, kun oli aina leikkikaveri ja myöhemmin jutteluseuraa.

Vierailija
9/103 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä nyt ainakaan kolmatta tee vain siksi että joku kehottaa hankkimaan takapenkin täyteen.

Vierailija
10/103 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette molemmat ap:n kanssa varsinaisia järjen jättiläisiä. Sulle tiedoksi, että palstailet vauva-palstalla.

Ap:lle tiedoksi, että kyllä sua on varoiteltu, mutta sä et vaan ole kuunnellut.

Vierailija
11/103 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös esikoisen ja toisen lapsen ikäero 2 v 4 kk ja onhan lasten kanssa työtä. Eivät tietenkään heti alkaneet leikkiä sopuisasti yhdessä kun oli aivan eri ikäkaudet ja ihan oman ikäistenkin kanssa joskus leikki muuttui nopeasti kinaksi. Sellaista se on ihmislasten kanssa.

Harmi, että sinulla oli toisenlaiset odotukset ja olet nyt väsynyt lasten kanssa. Lohdutukseksi voin sanoa, että pieni ikäero muuttuu rikkaudeksi varsinkin lasten kasvaessa. Toivottavasti jaksatte tämän vaiheen, keskity myös omaan jaksamiseesi. Aloita joku mukava viikottainen harrastus. Näe kavereita, joiden kanssa yhteydenpito on jäänyt. Minimoi rasitus, älä suorita turhia asioita. Lapset ovat (ainakin minun mielestäni) kuitenkin vaivan arvoisia.

Vierailija
12/103 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko sinulla ollut ikäsi puolesta varaa saada isommilla ikäeroilla? Minä laitoin etusijalle synnyttäjän eli itseni iän. Onnistuin saamaan kuopuksen 35 vuotiaana eli tavoiteiässä. Meillä on siis kolme lasta kahden vuoden ikäeroilla. Vanhalla äidillä on enemmän keskenmenoja ja lapsilla kehityshäiriöitä. Vältyin näiltä. Myös vanha isä aiheuttaa lapselleen todennäköisemmin kehityshäiriöitä kuin nuori.

Olen aika tyytyväinen ikäeroihin, koska nyt ei tarvitse järjestää erilaista arkea eri-ikäisille lapsille.  Kaikille käy samat menot. Voisi ajatella, että meillä on kolme murrosikäistä yhtaikaa, ai kamalaa, mutta murrosikä osoittautuikin kivaksi elämänvaiheeksi. Pikkulapsiaika oli raskas, mutta onneksi sitä ei jatkunut niin kauan, kuin olisi jatkunut, jos olisi ollut 5 v välein aina uusi pieni.

Vierailija
13/103 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sulta on mitattu ferritiini eli varastorauta? Huom. hemoglobiini voi olla hyvä, vaikka varasti olis tyhjä.

Kaksi lasta noin lyhyellä välillä on varmaan imeny varastorautasi tyhjiin (sikiö käyttää äidin varastoraudat ja synnytyksessä menettää verta). Ja ku se rautavarasto on tyhjä, jopa kotityöt tuntuu maratoonilta ja kahden pienen lapsen hoito uuvuttavammalta kuin pitäisi.

Vierailija
14/103 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öh, tuota... Pakko kysyä, mitä sä odotit? Sulla on jo kerran ollut vauva, tuntuiko ajatuksen tasolla helpolta jutulta vauva-arjen ja uhmailevan taaperon yhdistelmä? Mä en vaan voi käsittää, miten ketään voi yllättää, että useampi pieni lapsi yhtä aikaa on rankempaa kuin yksi pieni ja toinen isompi lapsi.

Vierailija
15/103 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikeesti usko enää mitään mitä sanotaan pienestä ikäerosta. Sanotaan joo että helpottaa kun kasvavat ja alkavat leikkiä yhdessä, mutta katotaan vaan niin ovat koko ajan toistensa kurkussa kiinni...tekis mieli itkeä!!

En pysty yhtään huomioimaan tuota esikoista ja olen oikeasti alkanut miettiä sille tarhapaikkaa, vaikka sitä vastaan olen ollutkin aina. Kotihoidontukea en siitä varmaan sitten saa, mutta kai ne maksut on samat kuin muillakin, vaikka kotona olenkin? En ole yhtään perehtynyt tähän.

Toki oon lukenut että voi olla raskasta, mutta en tajunnut, että näin raskasta! Ihan kun mua olis huijattu! Varmaan kaverit naureskelevat partaansa kun saivat minutkin tähän lankaan!!

No varoittanut nyt sitten omasta puolestani muita, älä ikinä hanki lapsia pienellä ikäerolla!! Vaikka kuka sanoisi mitä! Ei ole sen arvoista. Ainakin 3v väliä.

Ap

Vierailija
16/103 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa nyt kuitenkin että jos tulee yli kolme vuotta väliä niin äitiyspäivärahat ja muut määräytyy sen työtulon mukaan mitä onnistut tekemään sen kaksivuotiaan vasta päiväkodin aloittaneen flunssaisen esikoisen kanssa.

Tää on mun mielestäni yksi suomalaisen perhepolitiikan kompastuskivi. Toi aikaraja pitäisi poistaa jotta ihmisten lasten hankinnassa painaisi pelkästään se oma jaksaminen ja oman perheen paras.

Vierailija
17/103 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öh, tuota... Pakko kysyä, mitä sä odotit? Sulla on jo kerran ollut vauva, tuntuiko ajatuksen tasolla helpolta jutulta vauva-arjen ja uhmailevan taaperon yhdistelmä? Mä en vaan voi käsittää, miten ketään voi yllättää, että useampi pieni lapsi yhtä aikaa on rankempaa kuin yksi pieni ja toinen isompi lapsi.

Esikoinen oli ihan vauva, maailman helpoin! En voinut kuvitellakaan, että uhma saa siitä tuollaisen puolen esiin. Ja kai nyt sitten typeränä kuvittelin, että toinenkin on helppo ja nukkuu. No ei nuku ei.

Ap

Vierailija
18/103 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai sulta on mitattu ferritiini eli varastorauta? Huom. hemoglobiini voi olla hyvä, vaikka varasti olis tyhjä.

Kaksi lasta noin lyhyellä välillä on varmaan imeny varastorautasi tyhjiin (sikiö käyttää äidin varastoraudat ja synnytyksessä menettää verta). Ja ku se rautavarasto on tyhjä, jopa kotityöt tuntuu maratoonilta ja kahden pienen lapsen hoito uuvuttavammalta kuin pitäisi.

Voi luoja nyt taas... Toisaalta raskausaikana ja monesti vuoteen synnytyksen jälkeen naisella ei ole lainkaan kuukautisia, että kyllä siinä rautavarastot täyttyy ihan normaaleiksi jos on terve nainen kyseessä. Mikäs siinä, ei mittauttamisesta varmasti haittaakaan ole ja omasta terveydestä pitää huolehtia. Kuitenkaan en usko, että pienten lasten hoitamisesta juontuva väsymys selittyy vain ferritiiniarvoilla, se ei ole ratkaisu nyt aivan kaikkeen... kunpa olisikin.

Vierailija
19/103 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikeesti usko enää mitään mitä sanotaan pienestä ikäerosta. Sanotaan joo että helpottaa kun kasvavat ja alkavat leikkiä yhdessä, mutta katotaan vaan niin ovat koko ajan toistensa kurkussa kiinni...tekis mieli itkeä!!

En pysty yhtään huomioimaan tuota esikoista ja olen oikeasti alkanut miettiä sille tarhapaikkaa, vaikka sitä vastaan olen ollutkin aina. Kotihoidontukea en siitä varmaan sitten saa, mutta kai ne maksut on samat kuin muillakin, vaikka kotona olenkin? En ole yhtään perehtynyt tähän.

Toki oon lukenut että voi olla raskasta, mutta en tajunnut, että näin raskasta! Ihan kun mua olis huijattu! Varmaan kaverit naureskelevat partaansa kun saivat minutkin tähän lankaan!!

No varoittanut nyt sitten omasta puolestani muita, älä ikinä hanki lapsia pienellä ikäerolla!! Vaikka kuka sanoisi mitä! Ei ole sen arvoista. Ainakin 3v väliä.

Ap

Tarhapaikka voi olla hyvä vaihtoehto, niin lapsella on ikäisiään leikkikavereita.

Vierailija
20/103 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alussa on rankempaa kuin muilla, sitten helpompaa kuin muilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme