Miksei suomalaisille kerrota veriryhmäänsä automaattisesti?
Olisihan se hyvä tietää itsekin, jos menee luovuttamaan verta. Nytkin tarvitaan O- verta mutta itse en ole varma olenko O- vai +, todennäköisesti se on + verta mutta en voi sitä nyt mistään tarkistaa, kun sitä ei lue missään omissa tiedoissa esim Omakannassa.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhempien veriryhmät eroavat toisistaan, eli toisella on + ja toiselle -, niin asia kannattaa ottaa puheeksi neuvolassa. Käsittääkseni jos syntyvän lapsen veriryhmä eroaa äidin veriryhmästä tuon rhesus-tekijän osalta voi tämä aiheuttaa ongelmia raskaudessa / synnytyksessä.
Vain jos äiti on miinus ja lapsi plus. Toisin päin ei ongelmaa.
Ja lisään vielä, että vasta toisessa raskaudessa. Ensimmäiseksi tosin riittää lyhyeksikin jäänyt raskaus, eli jos ei ole tiennyt olevansa raskaana ja on saanut varhaisen keskenmenon, seuraavassa raskaudessa - jonka siis luulee olevan ensimmäinen - onkin vaara.
En tiedä pitääkö rokotuskortissa oleva tieto paikkansa vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En luovuta kun myyvät 500 euron hintaan eteenpäin sen minkä saivat ilmaiseksi. Ja sitäkään ei voi itse valita käytetäänkö verta suomalaisissa sairaaloissa suomalaisten auttamiseksi vai meneekö lähi-itään tai jonkun sairaan veriogrioihin.
Luuletko että verenluovutustoimintaa on ilmaista ylläpitää?
Ilmeisesti nämä tyypit luulevat, että he luovuttavat verta ja sen jälkeen Veripalvelu vain myy ne eteenpäin. Ei sitten tullut mieleen, että Veripalvelu maksaa asianmukaista palkkaa melko suurelle työntekijämäärälleen, jotka ovat terveydenhuollon ammattilaisia. He sitten käsittelevät veren, testaavat, erottelevat, etiketöivät ja varastoivat. Ja jos edelleen tuntuu katkeralta, että tuo veri myydään, niin ajattelepa, jos kukaan ei luovuttaisi verta, niin mistäs potilaat saisi verta tarvittaessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En luovuta kun myyvät 500 euron hintaan eteenpäin sen minkä saivat ilmaiseksi. Ja sitäkään ei voi itse valita käytetäänkö verta suomalaisissa sairaaloissa suomalaisten auttamiseksi vai meneekö lähi-itään tai jonkun sairaan veriogrioihin.
Ilmaiseksiko se raaka-aine pitää saada? Monessa maassa maksetaan siitä; riisto-SPR ei maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmaiseksiko se raaka-aine pitää saada? Monessa maassa maksetaan siitä; riisto-SPR ei maksa.
Se, että verestä maksetaan, houkuttelee vääränlaista luovuttajakuntaa: narkkareita, juoppoja ym elämänhallinnan menettäneitä. Vapaaehtoinen luovutus takaa puhtaamman veren.
Menkää ihmiset suoraan sinne veripalveluun, saatte tietää veriryhmänne, hemoglobiininne ja sen, saatteko luovuttaa. Ei se haittaa mitään, jos ette juuri silloin saakaan. Lääkitysten vaikutusta ei saa mistään intternetsistä edes selville, vaan tarkistavat siellä. Itse olen O-. Jokaisen O- ihmisen pitäisi käydä luovuttamassa, koska meitä on vähän ja se veri sopii ihan kaikille. Itse käyn myös siksi, että verta on jemmassa jos vaikka sattuisin tarvitsemaan. Mulle tulee veripalvelusta aina tekstari, kun saan taas mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verestä ei makseta eettisistä syistä yhtään sen kummemmin kuin ihminen saisi Suomessa myydä munuaisensa tai palan maksaa virallisia teitä. Ihmistä ei saa ostaa.
Olen O neg. Selvisi raskaudessa. Käyn kerran vuodessa luovuttamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti nämä tyypit luulevat, että he luovuttavat verta ja sen jälkeen Veripalvelu vain myy ne eteenpäin. Ei sitten tullut mieleen, että Veripalvelu maksaa asianmukaista palkkaa melko suurelle työntekijämäärälleen, jotka ovat terveydenhuollon ammattilaisia. He sitten käsittelevät veren, testaavat, erottelevat, etiketöivät ja varastoivat. Ja jos edelleen tuntuu katkeralta, että tuo veri myydään, niin ajattelepa, jos kukaan ei luovuttaisi verta, niin mistäs potilaat saisi verta tarvittaessa?
Kustannukset pitää tietenkin kattaa mutta on kuvottavaa tehdä bisnestä verellä.
" Hei täältä jostain sairaanhoitopiiristä! Meillä olisi pulaa verestä, joten saisimmeko ostaa sitä?
Joo tottakai saatte ja kun teillä on pula siitä niin maksatte kolminkertaisen hinnan. Ok. "
Vierailija kirjoitti:
Minun veriryhmä on B. Onkohan siitä pulaa?🤔
Kannattaa käydä, koska monet potilaat tarvitsevat verta. Kiitos, jos luovutat! :)
t. B+-syöpäpotilas
Vierailija kirjoitti:
En mene antamaan ilmaiseksi vertani koska se myydään Rahalla eteenpäin. Tämän on kertonut lääkäri minulle.
Meinaatko että keräävät verta yli tarpeen? Ja myyvät extran. Usassahan maksetaan verestä. Ois kiva et suomessakin. Olen O- eli voisin näin työttömänä tienata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rivihenkilöstön palat, tutkimustoiminta yms. ovat täysin ok ainkin minulle. Ongelma on ns. eliitin sikailu, eli SPR:n ja sen Veripalvelun suhmurointi. Hirvittävät liksat, vaikka monopoliasema ja ilmainen raaka-aine, syrjivä toiminta (vakiintuneessa suhteessa elävät miesparit), rahojen tunkeminen kavereiden konsulttifirmojen taskuihin. Epämääräiset laskutukset, tasoa joululounasta kulukorvauksia 5000€.
Valta turmelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verestä ei makseta eettisistä syistä yhtään sen kummemmin kuin ihminen saisi Suomessa myydä munuaisensa tai palan maksaa virallisia teitä. Ihmistä ei saa ostaa.
Miksi sitten sillä voi rahastaa? Eikö se ole aika epäeettistä?
Vierailija kirjoitti:
Menkää ihmiset suoraan sinne veripalveluun, saatte tietää veriryhmänne, hemoglobiininne ja sen, saatteko luovuttaa. Ei se haittaa mitään, jos ette juuri silloin saakaan. Lääkitysten vaikutusta ei saa mistään intternetsistä edes selville, vaan tarkistavat siellä. Itse olen O-. Jokaisen O- ihmisen pitäisi käydä luovuttamassa, koska meitä on vähän ja se veri sopii ihan kaikille. Itse käyn myös siksi, että verta on jemmassa jos vaikka sattuisin tarvitsemaan. Mulle tulee veripalvelusta aina tekstari, kun saan taas mennä.
Kiitos sinulle ja kaltaisillesi! :)
t. Verenluovutuksissa käynyt ja myöhemmin verensiirtoja saanut
Vierailija kirjoitti:
En mene antamaan ilmaiseksi vertani koska se myydään Rahalla eteenpäin. Tämän on kertonut lääkäri minulle.
Luovutin ja myöhemmin sairastuttuani sain verta verensiirrossa.
Olin mukana pelastamassa ihmisiä ja myöhemmin sain apua verensiirrossa käyviltä fiksuilta ihmisiltä.
Onko kaikki sinulle rahaa? Saajana voi olla joku läheisesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhempien veriryhmät eroavat toisistaan, eli toisella on + ja toiselle -, niin asia kannattaa ottaa puheeksi neuvolassa. Käsittääkseni jos syntyvän lapsen veriryhmä eroaa äidin veriryhmästä tuon rhesus-tekijän osalta voi tämä aiheuttaa ongelmia raskaudessa / synnytyksessä.
Ja lisään vielä, että vasta toisessa raskaudessa. Ensimmäiseksi tosin riittää lyhyeksikin jäänyt raskaus, eli jos ei ole tiennyt olevansa raskaana ja on saanut varhaisen keskenmenon, seuraavassa raskaudessa - jonka siis luulee olevan ensimmäinen - onkin vaara.
Veriryhmäni on A-. Teimme yläasteella testin ja tuon A:n tiesin. Kummatkin vanhempani ovat +, joten luulin olevani A+. Neuvolassa vasta selvisi, että olenkin -. Vasta-aineita seurattiin raskauden aikana, ei ongelmia. Lapsi on +, joten sain sen vasta-ainepiikin synnytyksen jälkeen. Toisen raskauden alkupuolella tuli kova verenvuoto, joka ultran mukaan tuli kohdusta ja sain vasta-ainepiikin. Ehkä se oli sitten kaksosraskaus, koska sikiö voi hyvin ja synnytin toisen +-lapsen. Minäkin jäin miettimään, että entäpä jos olisin saanut keskenmenon ekassa raskaudessani, kun en tiennyt olevani -, niin olisikohan vasta-aineita ehtinyt muodostua. Muutenhan tuo rhesus-negatiivisuus ei yleensä aiheuta ongelmia, kyllä ne vasta-ainepiikit ovat tosi tehokkaita. No, tuon ansiosta, että lasteni rhesustekijä on tutkittu heti syntymän jälkeen sain myös tiedon heidän "kirjainveriryhmästään".