Miten säännöllinen alkoholinkäyttö näkyy kasvoilla?
En nyt tarkoita mitään täysin alkoholisoituneen juopon habitusta vaan jostain luin, että jo viikottainen säännöllinen käyttö (esim. pullo viiniä per viikonloppu) näkyisi etenkin naisten kasvoilla. En kyllä ole huomannut itsessäni tai kavereistani. Ikääkin jo melkein 50.
Kommentit (31)
Taikinanaama, veltostunut, harmaa tai punakka.
Näkyyhän se, mutta riippuu mitä sillä termillä tarkoitetaan. Kenenkään naamaa katsomalla ei voi sanoa, että hänellä kuluu paljon alkoholia. Ei se niin toimi. Mutta jos on vaikka identtiset kaksoset, joista toinen juo ja toinen ei. Sitten kun vertaillaan kuvia, niin ero kyllä näkyy. Alkoholi saa aikaan pöhötystä, ihon punertavuutta, iho vanhenee, ihohuokoset laajenee, silmät ovat sameammat ja niin edelleen. Mutta kuten sanoin, niin sillä tavalla sitä ei voi katsoa, että "ahaa tuolla on punertava iho ja silmät eivät ole aivan kirkkaat, että varmaan siis kuppi maistuu".
Vierailija kirjoitti:
Näkyyhän se, mutta riippuu mitä sillä termillä tarkoitetaan. Kenenkään naamaa katsomalla ei voi sanoa, että hänellä kuluu paljon alkoholia. Ei se niin toimi. Mutta jos on vaikka identtiset kaksoset, joista toinen juo ja toinen ei. Sitten kun vertaillaan kuvia, niin ero kyllä näkyy. Alkoholi saa aikaan pöhötystä, ihon punertavuutta, iho vanhenee, ihohuokoset laajenee, silmät ovat sameammat ja niin edelleen. Mutta kuten sanoin, niin sillä tavalla sitä ei voi katsoa, että "ahaa tuolla on punertava iho ja silmät eivät ole aivan kirkkaat, että varmaan siis kuppi maistuu".
Niinpä. Minulla on ollut teini-iästä lähtien couperosa-iho, siis punoittaa sieltä täältä kun verisuonet ovat aivan pinnassa, ja pienestäkin liikunnasta tai esim. kylmästä tai kuumasta ulkoilmasta muutun punaiseksi kuin tomaatti. Ja huokosetkin ovat olleet isot jo puberteetista asti. Ei näille mitään mahda, toki yksilöllisiä ominaisuuksia voi peittää meikillä, mutta olisi aika ankeaa jos olisi pakko meikata pitkän kaavan kautta joka kerta ennen kauppaan menoa etteivät luule juopoksi.
Punakka iho, suurentuneet ihohuokoset, pöhötys
Turvotus=pöhöttynyt naama, väsyneet silmät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Minulla on ollut teini-iästä lähtien couperosa-iho, siis punoittaa sieltä täältä kun verisuonet ovat aivan pinnassa, ja pienestäkin liikunnasta tai esim. kylmästä tai kuumasta ulkoilmasta muutun punaiseksi kuin tomaatti. Ja huokosetkin ovat olleet isot jo puberteetista asti. Ei näille m
Varmaan moni luulee kyllä.
Vanhentaa ihmistä. Matti Rönkän kasvoilta näkee, että jotain hän on ottanut pidemmän aikaa, vaikka ei juoppo olekaan.
Minä juon viiniä joka viikonloppu, ja ei kyllä noista mainitsemistanne asioista näy yhtään mitään. Yhtään ei turvota eikä pöhötä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhentaa ihmistä. Matti Rönkän kasvoilta näkee, että jotain hän on ottanut pidemmän aikaa, vaikka ei juoppo olekaan.
Aika ikävä tehdä tuollaisia päätelmiä. Itselläni on viisikymppinen ystävä, joka näyttää ikäistään huomattavasti vanhemmalta. Alkoholia hän ei käytä ollenkaan. Me kaikki vanhenemme yksilöllisesti.
Kunhan joku pelottelee lämpimikseen. Ryyppääminen kuuluu hyvään elämään.
Vierailija kirjoitti:
Minä juon viiniä joka viikonloppu, ja ei kyllä noista mainitsemistanne asioista näy yhtään mitään. Yhtään ei turvota eikä pöhötä.
Muut ympärilläsi eivät ole asiasta samaa mieltä kanssasi. 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Minulla on ollut teini-iästä lähtien couperosa-iho, siis punoittaa sieltä täältä kun verisuonet ovat aivan pinnassa, ja pienestäkin liikunnasta tai esim. kylmästä tai kuumasta ulkoilmasta muutun punaiseksi kuin tomaatti. Ja huokosetkin ovat olleet isot jo puberteetista asti. Ei näille m
Ei mitään pitkää kaavaa tarvitse. Minuutti menee kun meikkipuuteria vipalla laittaa.
Se riippuu niin ihmisestä. Mun vuosikymmeniä juopotellut äitini on näyttänyt alta viisikymppisistä asti turvonneelta, mutta kuitenkin niin, että naama on valahtanut alas yhtäaikaa maksimaalisten silmäpussien kanssa. Kuivat hiukset, kuiva iho, pömppömaha.
Sitten taas ystäväni joka saattaa helposti olla vaikkapa kolme viikkoa humalassa jos sille päälle sattuu, näyttää ikäisekseen (45) aivan käsittämättömän hyvältä.
Itse juon aivan varmasti heittämällä yli riskikäyttäytön rajojen vai mikä se oli. Useamman päivän putki saa mut myös väsyneen ja turvonneen ja per.een näköiseksi, mutta se häviää muutamassa päivässä heti kun lopetan. Olen 42-vuotias. Ns. normaalissa olotilassani kukaan ei arvaisi kuinka paljon todellisuudessa juon. Ja joo joo, "kyllä kaikki näkee, luulet vaan, että eivät". Ei. Eivät ihmiset oikeasti huomaa. Ehkä asiaa auttaa se, että syön tosi terveellisesti ja harrastan liikuntaa silloin kun en juopottele.
Et pysty erottamaan naaman perusteella onko ihminen alkoholiongelmainen vai esim. vaan pahasti univelkainen. Ei narkomaaneistakaan huomaa mitään elleivät ole jo siinä kunnossa että hampaat puuttuu. Katkolla kun olin töissä tuli nähtyä näitä 5v ajan
Lähteekö se nenän sinertävyys pois?
Vierailija kirjoitti:
Turvotus=pöhöttynyt naama, väsyneet silmät
näytän tuolta juomatta alkoholia.
Naama turpoaa, tulee silmäpusseja ja näyttää väsyneeltä. Googlaa kuvia ennen ja jälkeen alkoholin lopettamisen, esim tässä on:
Vierailija kirjoitti:
Et pysty erottamaan naaman perusteella onko ihminen alkoholiongelmainen vai esim. vaan pahasti univelkainen. Ei narkomaaneistakaan huomaa mitään elleivät ole jo siinä kunnossa että hampaat puuttuu. Katkolla kun olin töissä tuli nähtyä näitä 5v ajan
Ja joku voi olla myös jatkuvasti pöhöttyneen ja väsyneen näköinen esimerkiksi reumasta, allergioista tai ei-alkoholin käyttöön liittyvästä ruoan imeytymishäiriöistä johtuen. Ei se aina niin helppoa ole päätellä mitä ulkonäön taustalla on.
Näytin söpömmältä ku ryyppäsin. Nyt mulla on luisevampi naama.
Tämä sinertävä nenä. Veltto iho, harmahtava tai punakka iho.