Miksei suomalaisille kerrota veriryhmäänsä automaattisesti?
Olisihan se hyvä tietää itsekin, jos menee luovuttamaan verta. Nytkin tarvitaan O- verta mutta itse en ole varma olenko O- vai +, todennäköisesti se on + verta mutta en voi sitä nyt mistään tarkistaa, kun sitä ei lue missään omissa tiedoissa esim Omakannassa.
Kommentit (37)
Joo, ois kiva tietää. Oma käsitys siitä, että oon O-ryhmää perustuu pelkkään yläasteella itse tehtyyn testiin...
Mulla lukee oma veriryhmä neuvolakortissa. Mun mielestä siinä on myös lapsen veriryhmä, ainakin muistan hänen veriryhmänsä. En ole tosin varma kun lapsi on syntynyt 18 vuotta sitten, että miten se oikein oli. Ihan normiraskaus ja synnytys ja lapsi, joten ihan normihommaa ollut ainakin silloin meilläpäin se, että sekä äidin että lapsen veriryhmät ovat tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ois kiva tietää. Oma käsitys siitä, että oon O-ryhmää perustuu pelkkään yläasteella itse tehtyyn testiin...
Kannattaa mennä. Verellesi on varmasti käyttöä ja veriryhmä vahvistuu luovuttaessa.
Sinulla on ilahduttavan harvinainen veriryhmä, josta on apua monille. :)
Minun veriryhmätietoni perustuu siihen että äitini on sanonut että en voi vanhempieni veriryhmien perusteella olla mitään muuta kuin O+ tai sitten jossain on mennyt pieleen enkä ole se kuka luulen olevani. :D Kai se jossain neuvolakorteissakin lukisi jos alkaisin etsimään, koska olen kuitenkin lapsia tehnyt.
Äitini sanoi minulle nuorena että veriryhmäni on A-. Menin taannoin leikkaukseen sairaalaan jossa lääkäri alkoi väittämään että veriryhmäni on A+. Oikeasti väittelimme asiasta. Mielestäni jossakin paperissa näin leikkauksen jälkeen että veriryhmäni on A-, mutta en muista tätä tarkasti enää niin pitkän ajan päähän. En siis tiedä tänäkään päivänä mikä on totuus veriryhmästäni??
Minun veriryhmä on B. Onkohan siitä pulaa?🤔
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tiedä onko se - vai +... vai voiko olla vain B? Niin äitiyskortissa lukee.
Sain tietää verityhmäni ennen leikkausta. Olen A+. Verta en valitettavasti voi luovuttaa, kun sitä tulee niin vähän. Hyvä kun saadaan tavalliset verikokeet otettua.
Ihan samaa mieltä, minusta se on kuitenkin aika perustietoa, joka ihmisen olisi hyvä tietää. Tai edes lukea tiedoissa vaikka Kannassa.
Meillä ylä-asteella biologian tunnilla määritettiin, mutten muista enää, oliko kuinka tarkka. Kuitenkin kun tulin raskaaksi, terveydenhoitaja sen testasi ja kirjasi neuvolakorttiin.
En luovuta kun myyvät 500 euron hintaan eteenpäin sen minkä saivat ilmaiseksi. Ja sitäkään ei voi itse valita käytetäänkö verta suomalaisissa sairaaloissa suomalaisten auttamiseksi vai meneekö lähi-itään tai jonkun sairaan veriogrioihin.
No eiks se yläastetesti oo aika tarkka, itse olin siinä O+.
Äidit tietää, otetaan raskauden yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tiedä onko se - vai +... vai voiko olla vain B? Niin äitiyskortissa lukee.
On joko plus tai miinus. Sellaista tilannetta ei ole, jossa ei ole kumpaakaan.
Vierailija kirjoitti:
En luovuta kun myyvät 500 euron hintaan eteenpäin sen minkä saivat ilmaiseksi. Ja sitäkään ei voi itse valita käytetäänkö verta suomalaisissa sairaaloissa suomalaisten auttamiseksi vai meneekö lähi-itään tai jonkun sairaan veriogrioihin.
Luuletko että verenluovutustoimintaa on ilmaista ylläpitää?
En mene antamaan ilmaiseksi vertani koska se myydään Rahalla eteenpäin. Tämän on kertonut lääkäri minulle.
Vierailija kirjoitti:
Se pitäisi ensin määrittää.
Mutta olet ihan oikeassa, jostain syystä veriryhmä määritellään salaiseksi tiedoksi ja sen saa tietää vain mennessään luovuttamaan verta, muuten se pitää erikseen pyytää tietoihin jopa leikkaukseen mennessään.
Täh, miten niin salaiseksi tiedoksi? Mulla löytyy ihan Omakannasta niin kuin kaupungin omasta laboratoriotulospalvelusta, sekä lääkäri useamman kerran maininnut asian vastaanotolla käydessä.
Haittaako lääkitys veren luovuttamista? Syön säännöllisesti rauhoittavia. En kyllä tiedä veriryhmääni. Onko sillä merkitystä mikä veri ryhmä on? Jos on yleinen josta ei ole pulaa niin en haluaisi turhaan luovuttaa, en nimittäin pidä edes verinäytteen otosta, mutta jos olisi varmaa, että siitä on hyötyä jollekin niin voisin luovuttaa. Mistä sen veriryhmän saisi selville helposti?
Vierailija kirjoitti:
En mene antamaan ilmaiseksi vertani koska se myydään Rahalla eteenpäin. Tämän on kertonut lääkäri minulle.
Tietenkin bisnestä pitää tehdä. Jos jostain verestä on pulaa jollain sairaanhoitopiirillä niin veripalvelu korottaa kyseisen veren hintaa.
Jos vanhempien veriryhmät eroavat toisistaan, eli toisella on + ja toiselle -, niin asia kannattaa ottaa puheeksi neuvolassa. Käsittääkseni jos syntyvän lapsen veriryhmä eroaa äidin veriryhmästä tuon rhesus-tekijän osalta voi tämä aiheuttaa ongelmia raskaudessa / synnytyksessä.
Se pitäisi ensin määrittää.
Mutta olet ihan oikeassa, jostain syystä veriryhmä määritellään salaiseksi tiedoksi ja sen saa tietää vain mennessään luovuttamaan verta, muuten se pitää erikseen pyytää tietoihin jopa leikkaukseen mennessään.