Puhutaan suomalaisten huonokäytöksisyydestä
Suomalainen ei viitsi sanoa edes "sori" vahingossa tönäistessään jotakuta, koska hui kauhistus, siinähän joutuisi ottamaan kontaktia tuntemattomaan. Vaan yllättävää kyllä, vielä enemmän kuitenkin ärsyttää se ainainen tuijottaminen julkisilla paikoilla heti jos vähänkin jotain erikoista tapahtuu. Erittäin epäkohteliaasti möllötetään heti jos jollain on vaikka kaupassa käteinen loppu tai jos joku juoksee bussiin eikä ehdi. Ihan sama kuinka pieni asia kyseessä, suomalainen kyllä tuijottaa naama norsunveenä. Yrittäkääs nyt käyttäytyä.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avoinna klo 10.00 - 16.00
9.55 bangbangbang ovi auki (nykii kahvasta) "noi vaan kävelee tuolla", tositilanne postin ovella.Koomista kun itse (myyjä?) olit se epäkohtelias. Kohteliaana olisit huomioinut asiakkaan ja päästänyt sen sisään sen sijaan että pikkutarkasti ja vmäisesti kyttäät omasta kellostasi minuutteja.
Joo huvikseen me myyjät vaan siellä toimipisteissämme ennen liikkeen aukeamista tallustellaan edes takaisin ei meillä tietenkään ole ennen oven avaamista mitään muuta hommaa, kuin räpsästä valot päälle. Varsinkaan sillon, jos työvuoro alkaa jo vaikkapa paria tuntia ennen liikkeen avautumista ;)
Et sä siellä postissa mitään niin tärkeää viidessä minuutissa tee ettetkö voisi käydä päästämässä asiakkaan sisään. Turhaa minäminätärkeilyä.
:D Ensinnäkään en ole Postin työntekijä, vaan tuo oli ihan yleisesti vaan ilmaistu ja toisekseen, jos liikkeen aukioloajaksi on merkattu joku tietty aika niin silloin se aukioloaika on tasan sen, mitä on ilmoitettu. Sinullahan se minäminä-asenne on, jos kerran sua varten pitäisi saada liike auki ennen avaamisaikaa, kun olet liian aikaisin sinne oven taakse tullut kytikselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet oikeassa.
Ja kiilaaminen sekä sen jälkeinen "minä en huomaa mitään enkä ketään, en etenkään sitä tyyppiä, jonka juuri itsekkäästi kiilasin". Tosin tätä tekee muutkin kansallisuudet, ei vaan törpöt suomalaiset.
Möllötys ja paheksuva möllötys ne vasta onkin perisuomalaista. Saatetaan tuijottamalla tuijottaa häpeilemättä, vaikka hamaan tappiin asti. Se on oikeastaan jo melko huvittavaa. :D Surullista ja koomista. Tätä ei harrasta muut kuin suomalaiset. Kateudesta pääosin.
Huvittava käsitys. Olet varmaan käynyt kaikissa muissa maailmankolkissa testaamassa ja tullut siihen tulokseen, ettei kukaan yhtään pidempään vilkaise, vaikka mitä sekoilisi.
Aika monessa maassa on saanut tuijotusta osakseen, ihan vaan menemällä paikalle. Kyllä ne paikalliset joissain maissa ihan rinkiin kokoontuu tutkailemaan ulkomaan elävää.
Olen matkustellut ja asunutkin useamman vuoden ulkomailla. Kyllä sielläkin katsotaan, mutta ei möllötetä eli jäädä tuijottamaan. Ulkomailla se katsominen on lähinnä mielenkiinnosta/uteliaisuudesta, ei kateudesta.
Ellet tietysti ole jotenkin muuten poikkeuksellisen näköinen, mikä sitten herättää ihmetystä ympärillä olevissa.
Ei kuulosta kovin isolta paikalta tuo ulkomaat, kun "useammassa vuodessa" olet ehtinyt nähdä kaiken.
En ole tuo kommentoimasi henkilö, mutta kyllä vain suomalaiset möllöttävät ja tuijottavat. Yleensä joko pahantahtoisesti tai jotenkin "hitaalla käyvästi", kun eivät tajua, että se on rumaa ja epäkohteliasta käytöstä.
Normaalisti muualla maaimassa ihminen kääntää katseensa pois, kun vilkaisee toista ja havaitsee, että toinen ei ole tuttu tai muuten kiinnostava (esim. iskumielessä vastakkainen sukupuoli). Suomalaisista moni jää tuijottamaan "lehmät pellolla" -- jotkut jopa suu avoinna ja syyksi siihen voi riittää melkein mikä vain asia.
Asia konkretisoituu, kun ulkomailta palatessa tulee portille, jolta lähtee lento Suomeen. Tuijottajien määrä kymmenkertaistuu vähintäänkim siihen verrattuna, kuinka paljon sitä näkee muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9.55 bangbangbang ovi auki (nykii kahvasta) "noi vaan kävelee tuolla", tositilanne postin ovella.Koomista kun itse (myyjä?) olit se epäkohtelias. Kohteliaana olisit huomioinut asiakkaan ja päästänyt sen sisään sen sijaan että pikkutarkasti ja vmäisesti kyttäät omasta kellostasi minuutteja.
Joo huvikseen me myyjät vaan siellä toimipisteissämme ennen liikkeen aukeamista tallustellaan edes takaisin ei meillä tietenkään ole ennen oven avaamista mitään muuta hommaa, kuin räpsästä valot päälle. Varsinkaan sillon, jos työvuoro alkaa jo vaikkapa paria tuntia ennen liikkeen avautumista ;)
Et sä siellä postissa mitään niin tärkeää viidessä minuutissa tee ettetkö voisi käydä päästämässä asiakkaan sisään. Turhaa minäminätärkeilyä.
Niinkin tärkeässä paikassa kuin McDonald’s en voi palvella yhtään ketään ennen klo 07:00, koska me ei kontrolloida kassapäätteiden avautumista. Sen käynnistää etänä ihan joku muu kuin minä, vaikka kuinka näkisit minut ikkunasta kello 6:57. Sori.
Ovissa on myös hälyt. Sori siitäkin.
Metroon/ junaan sisään tunkeminen samaan aikaan kun toiset tulisivat pois. Niin ärsyttävää. Eikö voi sivussa odottaa sen aikaa että ne jotka tulevat pois, pääsevät ensin ulos, ja sitten vasta mennään sisälle. Kyllä sinne kyytiin vähemmälläkin survomisella ja tunkemisella pääsee! Todella junttia ja moukkamaista.
Sekä juuri niinkuin joku jo kirjoittikin niin ei pidetä ovea auki takana tulevalle vaan itse pujahdetaan oven raosta ja seuraavalle "ovi naamalle".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:D Ensinnäkään en ole Postin työntekijä, vaan tuo oli ihan yleisesti vaan ilmaistu ja toisekseen, jos liikkeen aukioloajaksi on merkattu joku tietty aika niin silloin se aukioloaika on tasan sen, mitä on ilmoitettu. Sinullahan se minäminä-asenne on, jos kerran sua varten pitäisi saada liike auki ennen avaamisaikaa, kun olet liian aikaisin sinne oven taakse tullut kytikselle.
Katsos kun ne liikkeet on olemassa ihmisiä varten eikä aukioloaika-pilkunnussintaa varten.
Siitä asenteesta erotat kuka on inhimillinen ja kanssaihmisille kohtelias ja kuka toimii robottimaisen järjettönästi ilman syytä.
Se mäkkärin pilkunviilaajakin voi päästää asiakkaat kylmästä sisälle miettimään mitä tilaisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsos kun ne liikkeet on olemassa ihmisiä varten eikä aukioloaika-pilkunnussintaa varten.
Siitä asenteesta erotat kuka on inhimillinen ja kanssaihmisille kohtelias ja kuka toimii robottimaisen järjettönästi ilman syytä.
Se mäkkärin pilkunviilaajakin voi päästää asiakkaat kylmästä sisälle miettimään mitä tilaisivat.
Luitko sitä, kohtaa, jossa se mäkkärin kassa kertoi, että ovissa on hälyt? Ei siinä sillon oikein voi ovia mennä aukomaan ennen kun ne on kytekytyneet pois päältä. Ja se työntekijä on päässyt sinne sisään todennäköisesti omasta ovestaan kulkulätkän tai ovikoodin kanssa, jolloin ne hälyt ei mene päälle ja ei, asiakkaita ei päästetä henkilökunnan ovesta sisään muutamaa minuuttia etukäteen :D
Just tänään piti juosta bussiin ja onneks sentään ehdin xD silti aina niin kiusallista ku jengi tuijottaa
Noi tähän asti kerrotut jutut nyt ovat aika pientä noihin oikeisiin ongelmiin.
Ei mitään halua tutustua uusiin ihmisiin. Monet kaverini ovat sellaisia jotka vaan sanoo älä vaan tuo sitä tyyppiä tänne jos minulla on joku uusi kaveri.
Alhaiset sosiaaliset taidot. Sitten jos nyt väkisin pitäisi tutustua johonkin jostain syystä niin eihän se onnistu kun suomalaiset eivät edes tiedä miten se tehdään. Ollaan vaan niin tuppisuuta kun olla ja voi. Kun muutenhan se olisi sitä vtun smalltalkia.
Jos joku esim makaa kadulla puolikuolleena niin eipä puututa asiaan. Not my problem ja jatketaan matkaa.
Se vtun kateellisuus ja selkäänpuukottaminen jos jollakin menee hyvin. Se on heippa monilta jos saa hyväpalkkaisen työpaikan. Jos taas on saanut hyvännäköisen muijakaverin niin alkaa selkänpuukottaminen. Kerrotaan muijalle että sitä petetään ja sitä rataa.
Jos joku pitää bileet niin tullaan vaan paikalle juomaan muitten viinat.
Ja enpä edes viitsi aloittaa suomalaisten naisten deittailukäyttäytymisestä. Sanonpahan vaan että en enää seurustele suomalaisten naisten kanssa. Enkä aasialaistenkaan joten turha tulla jankuttamaan että oon kuitenkin vaan joku thai-ukko.
Vierailija kirjoitti:
Oven läimäyttäminen takaa tulevan edestä kiinni. Tätä olen tavannut vain Suomessa. Muualla pidetään ovea auki, että perässä tulevakin pääsee. Useimmiten vielä päästetään edellä.
Avaan hyvin usein oven tai pidän auki takana tulevalle. 80% ei kiitä, vaan kävelevät auki pitämästäni ovesta naama norsun v***lla aivan kuin minun työni olisi aukoa heille ovea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet oikeassa.
Ja kiilaaminen sekä sen jälkeinen "minä en huomaa mitään enkä ketään, en etenkään sitä tyyppiä, jonka juuri itsekkäästi kiilasin". Tosin tätä tekee muutkin kansallisuudet, ei vaan törpöt suomalaiset.
Möllötys ja paheksuva möllötys ne vasta onkin perisuomalaista. Saatetaan tuijottamalla tuijottaa häpeilemättä, vaikka hamaan tappiin asti. Se on oikeastaan jo melko huvittavaa. :D Surullista ja koomista. Tätä ei harrasta muut kuin suomalaiset. Kateudesta pääosin.
Huvittava käsitys. Olet varmaan käynyt kaikissa muissa maailmankolkissa testaamassa ja tullut siihen tulokseen, ettei kukaan yhtään pidempään vilkaise, vaikka mitä sekoilisi.
Aika monessa maassa on saanut tuijotusta osakseen, ihan vaan menemällä paikalle. Kyllä ne paikalliset joissain maissa ihan rinkiin kokoontuu tutkailemaan ulkomaan elävää.
Olen matkustellut ja asunutkin useamman vuoden ulkomailla. Kyllä sielläkin katsotaan, mutta ei möllötetä eli jäädä tuijottamaan. Ulkomailla se katsominen on lähinnä mielenkiinnosta/uteliaisuudesta, ei kateudesta.
Ellet tietysti ole jotenkin muuten poikkeuksellisen näköinen, mikä sitten herättää ihmetystä ympärillä olevissa.
Ei kuulosta kovin isolta paikalta tuo ulkomaat, kun "useammassa vuodessa" olet ehtinyt nähdä kaiken.
En ole tuo kommentoimasi henkilö, mutta kyllä vain suomalaiset möllöttävät ja tuijottavat. Yleensä joko pahantahtoisesti tai jotenkin "hitaalla käyvästi", kun eivät tajua, että se on rumaa ja epäkohteliasta käytöstä.
Normaalisti muualla maaimassa ihminen kääntää katseensa pois, kun vilkaisee toista ja havaitsee, että toinen ei ole tuttu tai muuten kiinnostava (esim. iskumielessä vastakkainen sukupuoli). Suomalaisista moni jää tuijottamaan "lehmät pellolla" -- jotkut jopa suu avoinna ja syyksi siihen voi riittää melkein mikä vain asia.
Asia konkretisoituu, kun ulkomailta palatessa tulee portille, jolta lähtee lento Suomeen. Tuijottajien määrä kymmenkertaistuu vähintäänkim siihen verrattuna, kuinka paljon sitä näkee muualla.
Nimenomaan! Juuri tänään sanoin ihmiselle kadulla "anteeksi, tippuiko sinulta tämä hanska?"
Siinä lähellä ihminen alkoi tuijottaa silmät ammollaan, kuin ei yhtään ymmärtäisi. Kuin maailma olisi nytkähtänyt pysähdyksiin vain siksi, että joku puhui toiselle kadulla. Semmoinen oikea tollon ilme.
Jotkut jopa horjahtavat samalla ihan fyysisesti, menettävät kävelyn kurssin siellä kaupassa, kun vieras ihminen kysyy toiselta, tippuiko tältä jotain tai kysyy "anteeksi, pääsenkö tästä".
Miten joidenkin reaktiot kanssaihmisiin ympärillä ovat tuollaisia. Että täytyy pysähtyä, horjahtaa, jähmettyä ja tuijottaa puoliksi typeränä ja puoliksi kummeksuen. Vilkaisun ymmärrän, mutta tämä reaktio...
Missä ihmeen peräkylissä te oikein asutte?
En tunnista puoliakaan ketjun jutuista.
En ole viimeiseen 25 vuoteen asunu Suomessa mutta ihmettelin kesällä suomessa käydessäni:
Miten vaikeata on esim tervehtiminen?
Jos kävelet tyhjällä tiellä ja tuntematon ihminen tulee vastaan, niin olin unohtanut : ai niin: suomessa ei tervehditä, vaan pitää katsoa muualle pois.
Ratikassa ikkunapaikalla istuva haluaa seuraavalla pysäkillä pois, rupeaa minua vieressä istuvaa työntämään lattialle päin ai niin olin unohtanut : ei saa suutaan auki että sanoisi "anteeksi jään seuraavalla pois "
Ratikasta kun yritän päästä ovesta ulos meinaan jäädä vastaantulevien alle. Ai niin ..täällä ei odoteta että matkustajat tulisi ensin ulos.
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeen peräkylissä te oikein asutte?
En tunnista puoliakaan ketjun jutuista.
Ihan stadissa vaan. Missäs ihme paikassa ite asut jossa suomalaiset mukamas käyttäytyy hyvin?
Ja jos olet kohtelias ja ystävällinen, niin katsotaan vinosti ja mietitään mikä sillä on vikana tai mitä se ajaa takaa ja vaan tuijotetaan takaisin.
Vierailija kirjoitti:
En ole viimeiseen 25 vuoteen asunu Suomessa mutta ihmettelin kesällä suomessa käydessäni:
Miten vaikeata on esim tervehtiminen?
Jos kävelet tyhjällä tiellä ja tuntematon ihminen tulee vastaan, niin olin unohtanut : ai niin: suomessa ei tervehditä, vaan pitää katsoa muualle pois.Ratikassa ikkunapaikalla istuva haluaa seuraavalla pysäkillä pois, rupeaa minua vieressä istuvaa työntämään lattialle päin ai niin olin unohtanut : ei saa suutaan auki että sanoisi "anteeksi jään seuraavalla pois "
Ratikasta kun yritän päästä ovesta ulos meinaan jäädä vastaantulevien alle. Ai niin ..täällä ei odoteta että matkustajat tulisi ensin ulos.
Miksi sitä pitäisi anteeksi pyytää, jos jää ratikasta pois?
Aspana olen kiinnittänyt huomiota että tyypillinen huonokäytöksinen on about 40-60 luvulla syntynyt ”keski-ikäinen” elämäänsä kyllästynyt tantta.
Nuoret käyttäytyvät paremmin ja muistavat helpommin tervehtiä ja sanoa kiitos, eli ihan perus käytöstavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahaa busted, taitaa oven takana seissyt marista vauva palstalla! Opettele kellon ajat äläkä rynni ennen aikoja sisälle!
"Ihmiset tuijottaa".
Jos ette itse kyylää muita, niin ette voi huomata sitä "tuijotustakaan".