Jos työpaikkallasi olisi hajusteallergikko, käyttäisitkö hajusteita mennessäsi töihin ja töissä?
Leikitään, että sulla on työpaikka ja kyseessä on avokonttorin tapainen duuni, jossa ollaan muiden työntekijöiden kanssa samassa tilassa.
Kommentit (92)
Käyttäisin deodoranttiani ja mahdollisesti vaatteissa olisi joku pesuaineen haju, saippuakin haisisi pesun jälkeen, mutta en mitään hajuvesiä käytä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei olisi mikään ongelma olla käyttämättä hajusteita, joten en niitä käyttäisi jos työkaveri sitä toivoisi.
Minulle taas on ongelma löytää KAIKKI tuotteet tuoksuttomina. Kiharapörrööni on vaikeaa löytää sopivia aineita, saati löytää niitä hajuttomina.
Mulla on onneksi aika helppo hiuslaatu. Ihan tavalliset markettituotteet sopii vähintään siedettävästi. Hiuslakka on itseasiassa ainoa tuote, josta en ole löytänyt mieluista hajusteettomana. Töissä se ei tosin olisi ongelma, koska en käytä hiuslakkaa töissä yleensä muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen tällaisia naisia monta, mutta en yhtään miestä, onko tämä jotenkin sukupuolesta riippuva juttu?
Naisilla on herkempi hajuaisti kuin miehillä.
En pysty itsekään käyttämään hajuvesiä tai hajustettuja kosteusvoiteita, päänsärky on taattu. Esim. hiustenhoitotuotteeni ovat tuoksullisia, niitä en ehkä suostuisi vaihtamaan työyhteisön vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa "hajusteallergiaa". Diagnoosina voi olla R68.81: Jatkuva tai toistuva poikkeuksellinen herkkyys ympäristön tavanomaisille tekijöille. Jos henkilöllä ei ole diagnoosia, tuskin voi vaatia muilta hajusteettomuutta. Mielenkiintoista, että hajusteista yms. voi saada fyysisiä oireita, jos uskoo, että niistä on haittaa. Vastaavalla, käänteisellä tavalla mm. lääkkeillä on useimmiten lumevaikutus - ihmisen usko lääkkeeseen saa aikaan fyysistä tehoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen tällaisia naisia monta, mutta en yhtään miestä, onko tämä jotenkin sukupuolesta riippuva juttu?
Ei se siitä johdu. Naiset altistuvat enemmän kemikaaleille kuin miehet.
Ajan kanssa altistus muuttuu allergiaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa "hajusteallergiaa". Diagnoosina voi olla R68.81: Jatkuva tai toistuva poikkeuksellinen herkkyys ympäristön tavanomaisille tekijöille. Jos henkilöllä ei ole diagnoosia, tuskin voi vaatia muilta hajusteettomuutta. Mielenkiintoista, että hajusteista yms. voi saada fyysisiä oireita, jos uskoo, että niistä on haittaa. Vastaavalla, käänteisellä tavalla mm. lääkkeillä on useimmiten lumevaikutus - ihmisen usko lääkkeeseen saa aikaan fyysistä tehoa.
No ei kyllä hajusteallergia ja placebo efekti ole ollenkaan verrattavissa. Se, ettei tautia pystytä VIELÄ diagnisoimaan objektiivisilla menetelmillä ei kerro sitä, ettei siitä olisi tutkitusti myös fyysisiä oireita.
En käytä. Muutenkaan en hajusteita käytä hirveämmin. Hajuvettä saatan suihkuttaa yhden suihkauksen, kun menen ulos, mutta muuten en ikinä.
Ihovoiteetkin aiheuttaa joillekin oireita. Onkohan hammastahnakin sellainen minkä tuoksu ärsyttää? Entä huulirasva? Itse pysyn kaukana näistä allergikoista, heitä ärsyttää tosi helposti kaikki asiat.
Olen onneksi hoitoalalla, joten sanomattakin selvää että töihin tullaan ilman hajusteita. Itse saan hajusteista "vain" päänsärkyä ja hengenahdistusta, työkaverillani on todella paha allergia ja hänellä menee ääni ja hengitys alkaa vinkumaan. Olen tämän monta kertaa todistanut, joten tiedän että hajusteallergia on todellinen ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Eli kun ei ole tautiluokitusta niin potilaat ovat mielisairaita?
Tuoksuherkkyydelle ei löydy tautiluokitusnumeroa ICD-10:stä. Sellainen on kuitenkin annettu monissa maissa mutta ei Suomessa.
Tuoksuherkkyys on todellista. Se aiheuttaa monessa elimessä oireita, jotka saattavat kroonistua ja pahimmillaan invalidisoivat potilaan pahoin. Oireiden mekanismia ei ole tutkittu järjestelmällisesti, sillä vaiva ei kuulu luontevasti minkään erikoisalan piiriin. Potilaat hakeutuvat usein allergologille, joiden koulutukseen tuoksuherkkyyteen liittyvät asiat eivät ole kuuluneet sen paremmin kuin muidenkaan lääkärien. Suomessa pitää luoda kriteerit tuoksuherkkyyden diagnosoimiseksi nykyisten tietojen pohjalta. Syndroomalla tulee olla tautiluokitusnumero. Pitää ratkaista, mitkä tahot panostavat tuoksuherkkyyden tutkimiseen ja kuinka tutkimus rahoitetaan. Työterveyslaitos voisi olla luonteva taho. Tuoksuille herkkä ei kaipaa otsaansa "hullun akan" tai muutakaan leim
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se siitä johdu. Naiset altistuvat enemmän kemikaaleille kuin miehet.
Ajan kanssa altistus muuttuu allergiaksi.
https://www.mtv.fi/lifestyle/tunteet/artikkeli/tutkimus-selvitti-mieste…
Minä kiellän työpaikalla kaikki elektroniset laitteet, koska olen sähköyliherkkä. Juuri ja juuri sain tämänkin viestin näpyteltyä pääkivultani. Onneksi enkelihoidot hieman lievittävät oireitani. Hajusteista en voi edes puhua kun olen niin herkkä niille.
Kyllä on taas sellaista soopaa, että ihan naurattaa. Joka työpaikalla näitä yliherkkiä, joilla ei ole mitään diaknosoitua sairautta. Halutaan vaan välillä ottaa saikkua oireiden takia ja saadaan huomiota kun keksitään kaikenmaailman herkkyyksiä ja erikoisruokavalioita.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole mitenkään herkkä hajusteille ja käytän itsekin hajuvettä silloin tällöin. Silti mulla on asiakaspalvelutilanteessa turvonnut hengitystiet asiakkaan partaveden takia. Työnantaja antoi mulle avaavaa suihketta ja menin pihalle siksi aikaa, että pystyin taas hengittämään normaalisti.
Hajuvesiä en käytä muutenkaan, joten se ei olisi mikään ongelma. Vastasin siis Ei, en käyttäisi. Nyt tupsahti kuitenkin mieleen, että ei meidän pyykkiaine täysin hajusteeton ole. Ja käytän dödöä, hajustettu sekin. Samoin shampoo.
Tuollaisia asioita en olisi valmis muuttamaan, ainakaan kovinkaan helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä hajusteallergia ja placebo efekti ole ollenkaan verrattavissa. Se, ettei tautia pystytä VIELÄ diagnisoimaan objektiivisilla menetelmillä ei kerro sitä, ettei siitä olisi tutkitusti myös fyysisiä oireita.
Siis poistaahan se plasebovaikutus fyysisiä oireita nimenomaan vaikutukseen uskomisen takia. Kukaan ei kieltänytkään etteikö fyysisiä oireita olisi kun ihminen haistaa kemikaalien hajuja. Kysymys onkin aiheuttaako haju ne oireet vai uskooko ihminen hajun aiheuttavan oireet. Kummassakin tapauksessa oireet ovat aidot, mutta jälkimmäisessä tapauksessa korvien väli tarvitsee hoitoa. Sama juttu sähköyliherkillä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
Ihmisen mieli on hyvin voimakas ja kykenevä luomaan fyysisiäkin oireita. Jos hajusteallergikolle uskottelee tietyn ilman olevan oireita lievittävää (vaikka sisältäisi hajuja) ja hän sen uskoo, niin oireet lievittyvät. Samalla mekanismilla lume oireet laukeavat kun hän haistaa hajuveden yms.
Vierailija kirjoitti:
Olen hajusteettomalla työpaikalla hajusteherkkien työkavereiden vuoksi. Tämän vuoksi en käytä hajuvettä, hiuslakka ja dödö ovat hajusteettomia.
Sen sijaan esim. suihkusaippua, shampoo, hoitoaine ja pesuaineet ovat hajullisia. Liian vaikeaa löytää hajusteettomia sopivia tuotteita.
Pesuaineiden haju tarttuu joka paikkaan ja sitä on vaikea saada pois.
Meillä käy silloin tällöin kylässä muutama pesuaineelle haiseva lapsi (siis vaatteensa haisevat) ja se haju leijuu ilmassa vielä seuraavana päivänäkin.
Se tarttuu esim. sohvaan ja muihin paikkoihin joissa ovat istuneet.
Kotiin tullessa sen haistaa heti eteisessä, jos ovat kylässä.
En käyttäisi. Hajuvesiä ja hajusteellisia pyykinpesuaineita en käytä muutenkaan.
Käytän kyllä hajusteellisia suihkusaippuoita ja shampoita. Näitä voi olla hankala rajoittaa työpaikan toimesta.