Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos työpaikkallasi olisi hajusteallergikko, käyttäisitkö hajusteita mennessäsi töihin ja töissä?

Vierailija
25.09.2018 |

Leikitään, että sulla on työpaikka ja kyseessä on avokonttorin tapainen duuni, jossa ollaan muiden työntekijöiden kanssa samassa tilassa.

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ymmärtänyt hajusteita. Tietysti käyn suihkussa päivittäin. Jokaisella silti on oma ominaishajunsa, jonka peittäminen on turhaa, sillä joku pitää siitä, joku ei. Miksi se pitäisi piilottaa?

Ehkä jotkut eivät peseydy päivittäin tai ominaistuoksu haisee kakalle.

Jos ei peseydy päivittäin, hajustepulloon hyppääminen ei pelasta asiaa.

On sairauksia joissa ominaistuoksu voi olla todella paha, kuten se jossa haisee kalalle peseytymisestä huolimatta. Siinäkään ei hajuvesi juuri auta.

Vierailija
62/92 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kiellän työpaikalla kaikki elektroniset laitteet, koska olen sähköyliherkkä. Juuri ja juuri sain tämänkin viestin näpyteltyä pääkivultani. Onneksi enkelihoidot hieman lievittävät oireitani. Hajusteista en voi edes puhua kun olen niin herkkä niille.

Kyllä on taas sellaista soopaa, että ihan naurattaa. Joka työpaikalla näitä yliherkkiä, joilla ei ole mitään diaknosoitua sairautta. Halutaan vaan välillä ottaa saikkua oireiden takia ja saadaan huomiota kun keksitään kaikenmaailman herkkyyksiä ja erikoisruokavalioita.

Pistää suorastaan v:tuttamaan lukea tuollaista ylimielistä p@skaa.

Vaan vaikeahan se on ymmärtää, että kun itse ei oireile, niin miten muka jollekin toiselle voi tulla esimerkiksi astman tapaisia oireita ylähengitysteihin.

Ei ole diaknosoitua sairautta. En minäkään voi sanoa että minulla on jalka poikki ja ajan invapaikalle. Diaknoosi on tässä ratkaisevaa koska muuten ei hommat toimi. En voi myöskään sanoa olevani allerginen maanantaille, vaikka en siitä pidä ja fyysinen työ tuntuu raskaammalta. Tähän ei liity alkoholi, vaan viikonlopun leppoisuuteen tottunut kehoni.

Diagnoosi ei ole mikään autuaaksi tekevä asia. Eräs lääkäri sanoi, kun yritin selvitellä syytä silmäoireisiini, eikä allergiatestissä löytynyt mitään, että allergisoivia aineita tunnetaan noin 3000 ja yhden testaaminen maksaa 10€.

Tämän takia allergiatesteissä testataan vain kaikista tavanomaisimmat aineet.

Negatiivinen allergiatesti ei siis tarkoita muuta kuin, että allergiaa testatuille aineille ei ole.

Multa ei löytynyt kolmeakymmentä tonnia ylimääräistä taskun pohjalta, että olisi voitu selvittää kaikki mahdolliset allergiat.

Eräällä tutulla taas ei edes testattu niitä aineita, joista hän epäili, että tulee allergisia oireita. Sai kuitenkin lähetteen nenä- ja kurkkuspesialistille, joka teetti lisätutkimuksia, joissa selvisi, että ylähengitysteissä esiintyi astmatyyppistä turpoamista. Toisin sanoen hengitysvaikeuksia ilman allergiadiagnoosia.

Mutta varmaan mielestäsi hän kuvittelee koko jutun?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastan itse astmaa ja saan oireita voimakkaista hajuista, joten ymmärrän hyvin, että hajuvettä ei kaadeta päälle pullollista (tai lainkaan) töihin mennessä.

Mutta mitä kaikkea työnantaja voi sitten rajata? Itse käytän omalle hiuslaadulleni sopivia tuotteita, jotka eivät ole hajusteettomia, vain miedon tuoksuisia. En alkaisi ostaa kanistereittain kotiin tuomani käsisaippuan sijaan jotakin hajusteetonta paljon kalliimpaa tuotetta. Eipä ole kukaan näin esittänytkään, mutta siitä hajusteallergiaketjusta sain kuvan, että tätä pidettäisiin jotekin ymmärrettävänä.

Olen itse todella pahasti allerginen hevosille. Saan astmaoireita jo siitä, että seurassani ollut henkilö on istunut autossa, jossa on ollut hevosten lähellä ollut ihminen. Jos astmapiippua ei ole lähellä, on pakko lähteä vaikka sitten kotiin, hengitystieoireet ovat niin pahoja. Tämän lisäksi sitten silmien turpoaminen, punoitus ja hirveä kutina.

"Kaikki hajusteelliset aineet kiellettyjä" -logiikalla pitäisi sitten myös kieltää hevoset, kissat ja koirat jne. aina sen mukaan, missä on millekin allergisia.

Mutta siis: ei kai kukaan tosissaan esitä, että kaikkien pitäisi yksiyiselämässään tehdä valinnat yhden työyhteisön yliherkän vuoksi?

Vierailija
64/92 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainasin toisesta ketjusta viestin 64 :D

Vierailija
65/92 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka ette voi vaihtaa hajustettua pyykinpesuainetta hajustamattomaan, koska ette löydä sopivaa, niin mitä pyykinpesuainetta te käytätte ja miksi tavallisesta marketista saatavat pyykinpesuaineet eivät sovi vaatteillenne? Suomessahan nimittäin ei ole mikään ongelma löytää pyykinpesuaineista hajustamattomia versioita, jollei jotain erikoistuotteita käytä. Ymmärrän sen, että hiusten- ja ihonhoidon puolella voi olla vaikeaa löytää sopivia tuotteita, mutta pyykinpesuaineiden kohdalla minusta tällaista ongelmaa ei ole. Suurin osa käyttää jotain normi Bio Luvilia kuitenkin, joten aivan yhtä hyvin voisi ostaa sen sensitive version ja pestä sillä ne työvaatteensa.

Vierailija
66/92 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työkaveri pyytäisi välttämään hajusteita, niin tottakai mahdollisuuksien mukaan niin tekisin. Hajuvesi on helppo jättää pois ja hajustamaton pyykkiaine on meillä käytössä muutenkin. Suihkugeeli olisi myös helppo ja halpa vaihtaa, voisihan sitä pestä itsensä ihanan tuoksuisella tuotteella viikonloppuna. Tosin ainakaan omaan nenään suihkugeeli ei iholla enää aamulla edes tuoksu, kun käyn illalla suihkussa ja käytän apteekin perusvoidetta vartalolle. Sulfaatiton shampooni ei myöskään hiuksissa tuoksu enää aamulla. Dödössä on hajusteita, mutta ei tuo maksaisi edes kahta euroa kokeilla hajutonta. Meikkivoiteessa ja puuterissa on joku mieto hajuste ja niitä en kyllä haluaisi ihan helposti vaihtaa. Mascara on hajustamaton, koska mun silmät vuotaa niin helposti jos hajusteita tulee liian lähelle silmiä. Samasta syystä myös mun sy-voide on hajustamaton. Hiuslakkaa tai muita muotoilutuotteita en käytä kuin juhlatilaisuuksiin.

Vierailija
67/92 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa "hajusteallergiaa". Diagnoosina voi olla R68.81: Jatkuva tai toistuva poikkeuksellinen herkkyys ympäristön tavanomaisille tekijöille. Jos henkilöllä ei ole diagnoosia, tuskin voi vaatia muilta hajusteettomuutta. Mielenkiintoista, että hajusteista yms. voi saada fyysisiä oireita, jos uskoo, että niistä on haittaa. Vastaavalla, käänteisellä tavalla mm. lääkkeillä on useimmiten lumevaikutus - ihmisen usko lääkkeeseen saa aikaan fyysistä tehoa.

Mä en ole mitenkään herkkä hajusteille ja käytän itsekin hajuvettä silloin tällöin. Silti mulla on asiakaspalvelutilanteessa turvonnut hengitystiet asiakkaan partaveden takia. Työnantaja antoi mulle avaavaa suihketta ja menin pihalle siksi aikaa, että pystyin taas hengittämään normaalisti.

Mitä alapeukutettavaa tässä on?

Vierailija
68/92 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kun en käytä yleensäkkään. En silti oikein tykkää tuollaisesta vaatimuksesta. Menee niin henkilökohtaiselle alueelle.

Vierailija
69/92 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka ette voi vaihtaa hajustettua pyykinpesuainetta hajustamattomaan, koska ette löydä sopivaa, niin mitä pyykinpesuainetta te käytätte ja miksi tavallisesta marketista saatavat pyykinpesuaineet eivät sovi vaatteillenne? Suomessahan nimittäin ei ole mikään ongelma löytää pyykinpesuaineista hajustamattomia versioita, jollei jotain erikoistuotteita käytä. Ymmärrän sen, että hiusten- ja ihonhoidon puolella voi olla vaikeaa löytää sopivia tuotteita, mutta pyykinpesuaineiden kohdalla minusta tällaista ongelmaa ei ole. Suurin osa käyttää jotain normi Bio Luvilia kuitenkin, joten aivan yhtä hyvin voisi ostaa sen sensitive version ja pestä sillä ne työvaatteensa.

Ensinnäkään mulla ei ole erikseen työ- ja kotivaatteita. Työssäni ei tarvitse olla vimpan päälle jakkupuvussa, mutta toisaalta kotonanikaan en tapaa rötvätä missään verkkareissa. Samat trikootunikat, paitapuserot, farkut sun muut ovat käytössä niin kotona kuin töissäkin. 

Ja koska käytän samoja vaatteita tilanteessa kuin tilanteessa, pidän oikeutenani käyttää sellaista pesuainetta, josta minä tykkään. Minusta miedosti tuoksuva (Lumme) pyykinpesuaine on arjen kiva juttu, ja koska en itse saa siitä oireita, en ole valmis vaihtamaan sitä muuhun jonkun toisen toiveesta. Ihan samalla tavalla sallin sen, että työpaikan Marjukka käy ratsastamassa, vaikka Heidi on saa allergiaoireita Marjukan käsilaukussaan kantamasta hevoshilseestä, ja Suvi saa puhua lapsensa ensiaskeleista, vaikka Terhi kärsii lapsettomuudesta. Useimmilla meistä on omat trigger pointtimme, ja se on meidän tehtävämme minimoida niiden vaikutukset, ei kanssaihmisten. 

Vierailija
70/92 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa "hajusteallergiaa". Diagnoosina voi olla R68.81: Jatkuva tai toistuva poikkeuksellinen herkkyys ympäristön tavanomaisille tekijöille. Jos henkilöllä ei ole diagnoosia, tuskin voi vaatia muilta hajusteettomuutta. Mielenkiintoista, että hajusteista yms. voi saada fyysisiä oireita, jos uskoo, että niistä on haittaa. Vastaavalla, käänteisellä tavalla mm. lääkkeillä on useimmiten lumevaikutus - ihmisen usko lääkkeeseen saa aikaan fyysistä tehoa.

Työnantaja voi milloin vain määrätä että työpaikka on jatkossa hajusteeton, siihen ei tarvita keneltäkään diagnoosia. 

En tiedä onko tästä mitään ennakkotapausta, mutta noin juridisesti tulisi kyllä äärimmäisen jännä keissi, jos tavanomaisessa toimistotyössä yritettäisiin kieltää käyttämästä jotakin tiettyä shampoota tai deodoranttia. Nämä menevät niin vahvasti ihmisen itsemääräämisoikeuden alle. 

Vierailija
71/92 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on yliherkkyydestä, ei allergiasta. Aivot reagoivat väärällä tavalla sellaisiin aineisiin, hajusteisiin, jotka eivät alun perin ole mitenkään vaarallisia. Uskon, että siedättämällä voisi saada oireet kuriin. Maailma ei ole tuoksuton eikä sellaiseksi muutu. Meidän työpaikalla on muutama hajusteyliherkkä, jotka tekevät asiasta hirveän haloon, kun jollakin vähän tuoksuu vaikka deodorantti. Siinä sitten nuuhkitaan ja haetaan syyllistä. Minusta maailma ei voi pyöriä muutaman yksilön ympärillä, vaikka toisaalta esim. hajuvedet ovatkin täysin tarpeettomia ja ottavat omaankin nenään. Kohtuullinen tuoksullisten tuotteiden käyttö on sallittava (sampoot, pesuaineet, vartalovoiteet). Jos on liian yliherkkä, pitää pysyä kotona. Joskus tuntuu, että kaikki mahdolliset yliherkkyydet ovat samassa ihmisessä, joka usein suhtautuu elämään ja muihin ihmisiin negatiivisesti. Olisiko syy pohjimmiltaan kuitenkin korvien välissä tai stressaavassa elämäntilanteessa?

Vierailija
72/92 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkään mulla ei ole erikseen työ- ja kotivaatteita. Työssäni ei tarvitse olla vimpan päälle jakkupuvussa, mutta toisaalta kotonanikaan en tapaa rötvätä missään verkkareissa. Samat trikootunikat, paitapuserot, farkut sun muut ovat käytössä niin kotona kuin töissäkin. 

Ja koska käytän samoja vaatteita tilanteessa kuin tilanteessa, pidän oikeutenani käyttää sellaista pesuainetta, josta minä tykkään. Minusta miedosti tuoksuva (Lumme) pyykinpesuaine on arjen kiva juttu, ja koska en itse saa siitä oireita, en ole valmis vaihtamaan sitä muuhun jonkun toisen toiveesta. Ihan samalla tavalla sallin sen, että työpaikan Marjukka käy ratsastamassa, vaikka Heidi on saa allergiaoireita Marjukan käsilaukussaan kantamasta hevoshilseestä, ja Suvi saa puhua lapsensa ensiaskeleista, vaikka Terhi kärsii lapsettomuudesta. Useimmilla meistä on omat trigger pointtimme, ja se on meidän tehtävämme minimoida niiden vaikutukset, ei kanssaihmisten. 

Niin no sinä et perustelekaan hajustetun pyykinpesuaineen käyttöä sillä, että hajustamaton ei sovi vaatteillesi. Tässä ketjussa on ollut ihmisiä, jotka ovat nimenomaan sanoneet etteivät löydä sopivaa hajustamatonta pyykinpesuainetta ja sitä mä ihmettelin, koska ihan samaa tavaraahan ne markettien hajustamattomat pyykkiaineet ovat kuin hajustetutkin, niissä vain ei ole hajusteita. Ja ymmärtääkseni hajusteilla ei ole mitään tekemistä sen enempää pesutehon kuin tekstiilien suojaamisenkaan kanssa.

Rakastan itse Lumme-pyykinpesuaineen tuoksua! En kylläkään alkaisi riitelemään, jos työnantaja pyytäisi vaihtamaan hajustamattomaan. Pitäisin sitten vaikka vain erillään jotkut vaatteet, joita käytän töissä, jos ehdottomasti haluaisin muuten käyttää hajustettua pesuainetta. Lumpeen tuoksu on tosin niin mieto, ettei häiritse edes tuoksuherkkää äitiäni enää kuivausrummusta tultuaan.

Vierailija
73/92 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen tällaisia naisia monta, mutta en yhtään miestä, onko tämä jotenkin sukupuolesta riippuva juttu?

En olisi nuorena uskonut että voisin olla joskus allerginen jollekin hajulle, mutta nyt olen ja urospuolinen olen.  Ilmeisesti tuli polttoaineiden ja liimojen altistuksesta, niissä on melkoisia myrkkyjä. 

Vierailija
74/92 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rosemary kirjoitti:

Kyse on yliherkkyydestä, ei allergiasta. Aivot reagoivat väärällä tavalla sellaisiin aineisiin, hajusteisiin, jotka eivät alun perin ole mitenkään vaarallisia. Uskon, että siedättämällä voisi saada oireet kuriin. Maailma ei ole tuoksuton eikä sellaiseksi muutu. Meidän työpaikalla on muutama hajusteyliherkkä, jotka tekevät asiasta hirveän haloon, kun jollakin vähän tuoksuu vaikka deodorantti. Siinä sitten nuuhkitaan ja haetaan syyllistä. Minusta maailma ei voi pyöriä muutaman yksilön ympärillä, vaikka toisaalta esim. hajuvedet ovatkin täysin tarpeettomia ja ottavat omaankin nenään. Kohtuullinen tuoksullisten tuotteiden käyttö on sallittava (sampoot, pesuaineet, vartalovoiteet). Jos on liian yliherkkä, pitää pysyä kotona. Joskus tuntuu, että kaikki mahdolliset yliherkkyydet ovat samassa ihmisessä, joka usein suhtautuu elämään ja muihin ihmisiin negatiivisesti. Olisiko syy pohjimmiltaan kuitenkin korvien välissä tai stressaavassa elämäntilanteessa?

Harvinaisen huonoja lääkäreitä tässä maassa, kun eivät tuotakaan tiedä.  Minut lähetettiin arvauskeskuksesta erikoislääkärille, kun ei tiedetty mistä johtuu allerginen reaktio.  Sitten viikko niitä laastareita selässä, ei ollenkaan kiva koe.  Tuli sitten tuomio, jota en olisi voinut kuvitella.  Väittivät tollot että olen allerginen hajusteille, mutta sainpa täältä tietää että väärässä net hullut ovat.   Voisit käydä pitämässä kursseja lääkäreilla, että oppisivat nekin jotakin.  

Vierailija
75/92 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin miettimään mitä kaikkea mun pitäisi uusia ollakseni täysin hajusteeton töissä, eikä montaa tuotetta mieleen tullut.

Hajuvesi - en käytä töissä muutenkaan.

Pyykinpesu- ja huuhteluaine - pääosin meillä käytetään hajusteettomia tuotteita muutenkin. Ainoa poikkeus on tummille vaatteille tarkoitettu pesuaine, jollaista en ole vielä löytänyt hajusteettomana, mutta voisin toki käyttää myös niille Erisanin color-nestettä, jota meillä jo on. Huuhteluainetta en yleensä edes käytä koska meillä on kuivausrumpu, mutta etikka on ihan hyvä huuhteluaineen korvike kuitenkin. Ja pyykit eivät haise etikalta puhtaina kuitenkaan.

Suihkutuotteet - shampoota, suihkusaippuaa ja kasvoputsareita on jo hajusteettomiakin. Hiusten hoitoaine pitäisi ostaa. Myös hajustamaton antiperspirantti pitäisi ostaa. Hiusten muotoilutuotteita en juuri arkisin käytä.

Ihonhoitotuotteet - näistä löytyy jo valmiiksi myös tuoksuttomia tuotteita.

Meikit - meikkivoide ja puuteri ovat hajustamattomia. Ripsari varmaan ei ole. Sellainen pitäisi siis hankkia. Ilman poskipunaa ja huulipunia pärjäisin kyllä työpäivät, mutta hajustamaton huulirasva pitäisi hankkia. Ylipäätään meikkien ostamisella ei minulle olisi kiire. Voin hyvin olla töissä ilman meikkiäkin. Luomivärejä ja kajaleita en arkena käytä muutenkaan.

Kynsilakoista joutuisin varmaan luopumaan ja se olisi kyllä kova paikka. Haluaisin edes jotain kynnenvahvistajaa tai aluslakkaa käyttää, mutta kyllä nekin omaan nenääni haisevat aika voimakkaasti. Vähemmän toki kuivuttuaan mutta silti. En kyllä tästäkään meteliä tekisi duunissa, vaan tyytyisin siihen mitä vaaditaan, mutta kynsilakoista luopuminen ottaisi päähän ja paljon. Hyvät kynnet ovat mun kaunistus enkä tiedä, kuinka saisin ne pidettyä hyvinä ilman kynsilakan suojaa. Edes värittömän sellaisen. Onko hajuttomia kynsilakkoja olemassa?

Vierailija
76/92 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rosemary kirjoitti:

Harvinaisen huonoja lääkäreitä tässä maassa, kun eivät tuotakaan tiedä.  Minut lähetettiin arvauskeskuksesta erikoislääkärille, kun ei tiedetty mistä johtuu allerginen reaktio.  Sitten viikko niitä laastareita selässä, ei ollenkaan kiva koe.  Tuli sitten tuomio, jota en olisi voinut kuvitella.  Väittivät tollot että olen allerginen hajusteille, mutta sainpa täältä tietää että väärässä net hullut ovat.   Voisit käydä pitämässä kursseja lääkäreilla, että oppisivat nekin jotakin.  

Kyllä palstapersoona, joka on käynyt yläkoulun, tietää enemmän kuin korkeakoulutettu lääkäri. Tietenkin.

Vierailija
77/92 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vaan käsitä miksi niin moni on hajuvesiä vastaan. Tuolla busseissa jne. tykkään nimenomaan siitä, että joku hyväntuoksunen nainen istuu vieressä. Tietysti on olemassa ällöttävän makeita Victoria’s Secret-tuoksuja joita lähinnä teinit suihkuttaa itseensä litrakaupalla... niistä tulee kyllä pää kipeeks kellä tahansa.

Vierailija
78/92 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en vaan käsitä miksi niin moni on hajuvesiä vastaan. Tuolla busseissa jne. tykkään nimenomaan siitä, että joku hyväntuoksunen nainen istuu vieressä. Tietysti on olemassa ällöttävän makeita Victoria’s Secret-tuoksuja joita lähinnä teinit suihkuttaa itseensä litrakaupalla... niistä tulee kyllä pää kipeeks kellä tahansa.

Ihmiset reagoivat erilaisiin tuoksuihin ja hajuihin eri tavoin. Syynä voi olla hajuaisti, perimä, mieltymykset jne. Voin huonosti, kun joku löyhkää tupakalle tai vahvoille hajusteille ja minua yskittää.

Vierailija
79/92 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kyllä hajusteallergia ja placebo efekti ole ollenkaan verrattavissa. Se, ettei tautia pystytä VIELÄ diagnisoimaan objektiivisilla menetelmillä ei kerro sitä, ettei siitä olisi tutkitusti myös fyysisiä oireita.

Hajusteallergia on kyllä ihan tutkittavissa oleva asia. Hajusteet aiheuttavat iho- oireita. Eli tarvitaan kosketus hajustettuun juttuun. Hajusteyliherkkyys on eri asia. Se voi aiheuttaa esim. hengenahdistusta tai migreeniä. Todellinen asia sekin.

Vierailija
80/92 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sairaalassa töissä. Meillä ei käytetä hajusteita.

Moni labrahoitaja käyttää sairaaloissa. Potilaana sen huomaa, kun tulevat huoneisiin ottamaan verikokeita.