Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos työpaikkallasi olisi hajusteallergikko, käyttäisitkö hajusteita mennessäsi töihin ja töissä?

Vierailija
25.09.2018 |

Leikitään, että sulla on työpaikka ja kyseessä on avokonttorin tapainen duuni, jossa ollaan muiden työntekijöiden kanssa samassa tilassa.

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on astma. Avokontorissa istun kahden vanhemman rouvan keskellä. Toinen lisäilee hiuslakkaa kesken päivän, toinen suihkii järkyttävän hajuvesipilven lähtiessään esim. ruokatunnille.

Olen kertonut astmastani ja kerroin esimiehelle asiasta, kun nämä rouvat ei välitä. Esimies otti asian piheeksi yleisellä tasolla hajusteista avokonttorissa. Nämä rouvat vain naureskelivat.

Minun oli usein pakko poistua työpisteeltäni hajujen vuoksi. Tuli niin ahdistava olo.

Vierailija
42/92 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa "hajusteallergiaa". Diagnoosina voi olla R68.81: Jatkuva tai toistuva poikkeuksellinen herkkyys ympäristön tavanomaisille tekijöille. Jos henkilöllä ei ole diagnoosia, tuskin voi vaatia muilta hajusteettomuutta. Mielenkiintoista, että hajusteista yms. voi saada fyysisiä oireita, jos uskoo, että niistä on haittaa. Vastaavalla, käänteisellä tavalla mm. lääkkeillä on useimmiten lumevaikutus - ihmisen usko lääkkeeseen saa aikaan fyysistä tehoa.

No ei kyllä hajusteallergia ja placebo efekti ole ollenkaan verrattavissa. Se, ettei tautia pystytä VIELÄ diagnisoimaan objektiivisilla menetelmillä ei kerro sitä, ettei siitä olisi tutkitusti myös fyysisiä oireita.

Siis poistaahan se plasebovaikutus fyysisiä oireita nimenomaan vaikutukseen uskomisen takia. Kukaan ei kieltänytkään etteikö fyysisiä oireita olisi kun ihminen haistaa kemikaalien hajuja. Kysymys onkin aiheuttaako haju ne oireet vai uskooko ihminen hajun aiheuttavan oireet. Kummassakin tapauksessa oireet ovat aidot, mutta jälkimmäisessä tapauksessa korvien väli tarvitsee hoitoa. Sama juttu sähköyliherkillä.

Sähköallergia ja tuoksuherkkyys eivät ole sama asia! Jo se kertoo asiasta jotain, että tuoksuherkkyys on usein periytyvä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa "hajusteallergiaa". Diagnoosina voi olla R68.81: Jatkuva tai toistuva poikkeuksellinen herkkyys ympäristön tavanomaisille tekijöille. Jos henkilöllä ei ole diagnoosia, tuskin voi vaatia muilta hajusteettomuutta. Mielenkiintoista, että hajusteista yms. voi saada fyysisiä oireita, jos uskoo, että niistä on haittaa. Vastaavalla, käänteisellä tavalla mm. lääkkeillä on useimmiten lumevaikutus - ihmisen usko lääkkeeseen saa aikaan fyysistä tehoa.

No ei kyllä hajusteallergia ja placebo efekti ole ollenkaan verrattavissa. Se, ettei tautia pystytä VIELÄ diagnisoimaan objektiivisilla menetelmillä ei kerro sitä, ettei siitä olisi tutkitusti myös fyysisiä oireita.

Siis poistaahan se plasebovaikutus fyysisiä oireita nimenomaan vaikutukseen uskomisen takia. Kukaan ei kieltänytkään etteikö fyysisiä oireita olisi kun ihminen haistaa kemikaalien hajuja. Kysymys onkin aiheuttaako haju ne oireet vai uskooko ihminen hajun aiheuttavan oireet. Kummassakin tapauksessa oireet ovat aidot, mutta jälkimmäisessä tapauksessa korvien väli tarvitsee hoitoa. Sama juttu sähköyliherkillä.

Sähköallergia ja tuoksuherkkyys eivät ole sama asia! Jo se kertoo asiasta jotain, että tuoksuherkkyys on usein periytyvä...

Jep ja se että myös astmaatikoilla, tämä on paljon yleisempää. Oikeastaan sama mekanismi kuin homeallergikoilla, vai onko sekin vain psyykkistä oirekuvaa, kun ihmiset eivät edes aina tiedä talossa olevan hometta, mutta silti hirveät oireet siitä?

Vierailija
44/92 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kiellän työpaikalla kaikki elektroniset laitteet, koska olen sähköyliherkkä. Juuri ja juuri sain tämänkin viestin näpyteltyä pääkivultani. Onneksi enkelihoidot hieman lievittävät oireitani. Hajusteista en voi edes puhua kun olen niin herkkä niille.

Kyllä on taas sellaista soopaa, että ihan naurattaa. Joka työpaikalla näitä yliherkkiä, joilla ei ole mitään diaknosoitua sairautta. Halutaan vaan välillä ottaa saikkua oireiden takia ja saadaan huomiota kun keksitään kaikenmaailman herkkyyksiä ja erikoisruokavalioita.

Pistää suorastaan v:tuttamaan lukea tuollaista ylimielistä p@skaa.

Vaan vaikeahan se on ymmärtää, että kun itse ei oireile, niin miten muka jollekin toiselle voi tulla esimerkiksi astman tapaisia oireita ylähengitysteihin.

Vierailija
45/92 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kiellän työpaikalla kaikki elektroniset laitteet, koska olen sähköyliherkkä. Juuri ja juuri sain tämänkin viestin näpyteltyä pääkivultani. Onneksi enkelihoidot hieman lievittävät oireitani. Hajusteista en voi edes puhua kun olen niin herkkä niille.

Kyllä on taas sellaista soopaa, että ihan naurattaa. Joka työpaikalla näitä yliherkkiä, joilla ei ole mitään diaknosoitua sairautta. Halutaan vaan välillä ottaa saikkua oireiden takia ja saadaan huomiota kun keksitään kaikenmaailman herkkyyksiä ja erikoisruokavalioita.

Vaan vaikeahan se on ymmärtää, että kun itse ei oireile, niin miten muka jollekin toiselle voi tulla esimerkiksi astman tapaisia oireita ylähengitysteihin.

Ei ole diaknosoitua sairautta. En minäkään voi sanoa että minulla on jalka poikki ja ajan invapaikalle. Diaknoosi on tässä ratkaisevaa koska muuten ei hommat toimi. En voi myöskään sanoa olevani allerginen maanantaille, vaikka en siitä pidä ja fyysinen työ tuntuu raskaammalta. Tähän ei liity alkoholi, vaan viikonlopun leppoisuuteen tottunut kehoni.

Vierailija
46/92 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sairaalassa töissä. Meillä ei käytetä hajusteita.

Olin sairaalassa vaikeimmassa mahdollisessa elinsiirrossa ja voin huonosti useamman viikon. Yöhoitaja tuoksui kammottavasti hajuvedelle joten annoin ylen ja pyysin, ettei hän käy enää huoneessani.

Haisuvesi leijui huoneessa pitkään, koska ikkunaa ei saanut avattua eristyshuoneessa.

Vierailija
47/92 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole diaknosoitua sairautta. En minäkään voi sanoa että minulla on jalka poikki ja ajan invapaikalle. Diaknoosi on tässä ratkaisevaa koska muuten ei hommat toimi. En voi myöskään sanoa olevani allerginen maanantaille, vaikka en siitä pidä ja fyysinen työ tuntuu raskaammalta. Tähän ei liity alkoholi, vaan viikonlopun leppoisuuteen tottunut kehoni.

Suosittelen, että luet Duodecim-lehteä, jossa asiantuntijoina ovat lääkärit. Eivät "diaknoosisi". 

ohis

Vierailija
48/92 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Roll on-deodoranttini ei ole hajuton ja jos laitan hiuksia, varmaan niissä hiuspuutereissa ja lakoissakin on tuoksua. Ja pesuaineissa. Lasketaanko ne? En osaa vastata tietämättä, onko tässä yhteydessä hajuste nimenomaan hajuvesi. 

Kaikenlaisia hajusteita ap varmaan kyseli. Muuten olisi kysynyt hajuvedestä. Ihan samahan se on, käyttääkö hiuslakkaa vai hajuvettä. Yhtä voimakkaita.

Vierailija
49/92 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on astma. Avokontorissa istun kahden vanhemman rouvan keskellä. Toinen lisäilee hiuslakkaa kesken päivän, toinen suihkii järkyttävän hajuvesipilven lähtiessään esim. ruokatunnille.

Olen kertonut astmastani ja kerroin esimiehelle asiasta, kun nämä rouvat ei välitä. Esimies otti asian piheeksi yleisellä tasolla hajusteista avokonttorissa. Nämä rouvat vain naureskelivat.

Minun oli usein pakko poistua työpisteeltäni hajujen vuoksi. Tuli niin ahdistava olo.

Työnantajan tulisi pystyä järjestämään sulle terve työympäristö. Pystyisitkö vielä puhuman hänelle, että siirtäisi työpisteesi kauemmas näistä rouvista?

Vierailija
50/92 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajuvesiä käytän vain aivan poikkeustilanteissa, joten se ei ole ongelma.

Pyykinpesuainetta, suihkusaippuaa ja sitä vähää kosmetiikkaa, mitä käytän, en lähtisi kuitenkaan vaihtamaan. Ne ovat jokaisen henkilökohtainen asia eivätkä kuulu muille.

Jos työpaikka edellyttää tuoksuttomuutta, sehän tarkoittaa juurikin turhia hajuvesiä ja partavesiä, eikä ulotu deodorantteihin, shampoisiin jne. henkilökohtaiseen hygieniaan. Tuoksuttomuusvaatimus ei voi koskaan olla täydellinen, mutta pelkän tuoksun takia lisätyt tuotteet voidaan edellyttää käytettävän pois.

Vierailija
51/92 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja voi milloin vain määrätä että työpaikka on jatkossa hajusteeton, siihen ei tarvita keneltäkään diagnoosia. 

Vierailija
52/92 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä muutenkaan, otan muut huomioon. Hajusteita ei tarvii muuten kuin miehen kanssa treffeillä harvoin ja silloinkin sellaista mietoa ettei kaikki umpäriltä lakoa.

Vierailija
53/92 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergikko ei vaikuta asiaan mitenkään. En käytä hajusteita muutenkaan.

Vierailija
54/92 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tällä hetkellä vain yksi dödö, joka sopii minulle, enkä siitä luovu. Sama hiuslakassa - ei ole ihan sama mitä käyttää. Tai pyykinpesuaineessa.

Hajuvettä en käytä töissä.

Vierailija
55/92 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja voi milloin vain määrätä että työpaikka on jatkossa hajusteeton, siihen ei tarvita keneltäkään diagnoosia. 

Tämä toki on täysin mahdollista ja esim. Terveydenhoitoalalla käytäntö. Jopa asiakkaita on vuosikymmenet pyydetty tulemaan hajusteetta.

Vierailija
56/92 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta hajusteettomuus ulottuu vain hajuvesiin ja partavesiin, ei kukaan voi määrätä mitä shampoota tai dödöä käytät.

Vierailija
57/92 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajuisteita käyttävät allergisoituvat pikkuhiljaa kemikaaleille. Joten lisää hajusteallergisia tulee väkisin. Se että ei ole tautiluokitusta johtuu siitä että ei ole myöskään testejä.

INCI lista-aineista löytyy joten testit olisi helppo kehitellä. Kosmetiikkateollisuus käyttää surutta aineita jotka allergisoivat, kuten limonene. Parabeenit kiellettiin pitkällä siirtymäajalla ja sitä löytyy vielä EU:n ulkopuolella tuotavista tuotteista. Tällä hetkellä suurin osa kosmetiikan käyttäjistä ovat ison ihmiskokeeseen koekaniineja. Osa kosmetiikateollisuuden käyttämistäaineista epäillään aiheuttavan esim. ihosyöpää.

Nämä ovat 26 yleisimmin kosketusallergiaa aiheuttavaa ainetta:

Amyl cinnamal, Benzyl alcohol, Cinnamyl alcohol, Citral, Eugenol, Hydroxycitronellal, Isoeugenol, Amylcinnamyl alcohol, Benzyl salicylate, Cinnamal, Coumarin, Geraniol, Hydroxyisohexyl 3-cyclohexene carboxaldehyde, Anise alcohol, Benzyl cinnamate, Farnesol, Butylphenyl methylpropional, Linalool, Benzyl benzoate, Citronellol, Hexyl cinnamal, Limonene, Methyl 2-octynoate, Alpha-Isomethyl ionone, Evernia prunastri, Evernia furfuracea.

http://www.teknokemia.fi/fin/kosmetiikka/kosmetiikan_puheenaiheita/alle…

Vierailija
58/92 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ymmärtänyt hajusteita. Tietysti käyn suihkussa päivittäin. Jokaisella silti on oma ominaishajunsa, jonka peittäminen on turhaa, sillä joku pitää siitä, joku ei. Miksi se pitäisi piilottaa?

Vierailija
59/92 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hajuisteita käyttävät allergisoituvat pikkuhiljaa kemikaaleille. Joten lisää hajusteallergisia tulee väkisin. Se että ei ole tautiluokitusta johtuu siitä että ei ole myöskään testejä.

INCI lista-aineista löytyy joten testit olisi helppo kehitellä. Kosmetiikkateollisuus käyttää surutta aineita jotka allergisoivat, kuten limonene. Parabeenit kiellettiin pitkällä siirtymäajalla ja sitä löytyy vielä EU:n ulkopuolella tuotavista tuotteista. Tällä hetkellä suurin osa kosmetiikan käyttäjistä ovat ison ihmiskokeeseen koekaniineja. Osa kosmetiikateollisuuden käyttämistäaineista epäillään aiheuttavan esim. ihosyöpää.

Nämä ovat 26 yleisimmin kosketusallergiaa aiheuttavaa ainetta:

Amyl cinnamal, Benzyl alcohol, Cinnamyl alcohol, Citral, Eugenol, Hydroxycitronellal, Isoeugenol, Amylcinnamyl alcohol, Benzyl salicylate, Cinnamal, Coumarin, Geraniol, Hydroxyisohexyl 3-cyclohexene carboxaldehyde, Anise alcohol, Benzyl cinnamate, Farnesol, Butylphenyl methylpropional, Linalool, Benzyl benzoate, Citronellol, Hexyl cinnamal, Limonene, Methyl 2-octynoate, Alpha-Isomethyl ionone, Evernia prunastri, Evernia furfuracea.

http://www.teknokemia.fi/fin/kosmetiikka/kosmetiikan_puheenaiheita/alle…

Linkki ehkä ihosyöpää aiheuttavan phmb-säilöntäaineeseen.

http://www.teknokemia.fi/fin/kosmetiikka/kosmetiikan_puheenaiheita/phmb…

Vierailija
60/92 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ymmärtänyt hajusteita. Tietysti käyn suihkussa päivittäin. Jokaisella silti on oma ominaishajunsa, jonka peittäminen on turhaa, sillä joku pitää siitä, joku ei. Miksi se pitäisi piilottaa?

Ehkä jotkut eivät peseydy päivittäin tai ominaistuoksu haisee kakalle.