Jos työpaikkallasi olisi hajusteallergikko, käyttäisitkö hajusteita mennessäsi töihin ja töissä?
Leikitään, että sulla on työpaikka ja kyseessä on avokonttorin tapainen duuni, jossa ollaan muiden työntekijöiden kanssa samassa tilassa.
Kommentit (92)
Aika helppoa on jo aloittaa siitä, että käyttää hajusteetonta pesuainetta ja jättää hajuveden pois.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa "hajusteallergiaa". Diagnoosina voi olla R68.81: Jatkuva tai toistuva poikkeuksellinen herkkyys ympäristön tavanomaisille tekijöille. Jos henkilöllä ei ole diagnoosia, tuskin voi vaatia muilta hajusteettomuutta. Mielenkiintoista, että hajusteista yms. voi saada fyysisiä oireita, jos uskoo, että niistä on haittaa. Vastaavalla, käänteisellä tavalla mm. lääkkeillä on useimmiten lumevaikutus - ihmisen usko lääkkeeseen saa aikaan fyysistä tehoa.
Minulla ainakin on, ja olen mies. En olisi sitä edes uskonut, jos olisi puheissa ehdotettu, lumevaikutusta tuskin on. Eikä se ole mielenterveyslääkärin luettelossa, vain sellaisten jotka tekevät fyysisiä testejä. Voihan ne psykiatritkin laittaa hullunkirjoihin, kun semmoisia asioita tutkivat, mutta missä totuus piilee? Ihan vaan testaamalla minulle se on kerrottu, ei omaan uskoon luottamalla.
Hajuvedet on niin turhia.. samoin hajustetut pyykinpesuaineet. Miksi ihmiset haluavat lemuta jollekin kemikaalille? Peseytyminen, neutraali deodorantti ja tuoksuiset suihkusaippuat mun mielestä riittää hivelemään omaa nenää. Kiva tuoksua puhtaalle ilman hajuvesiä.
Yliopistolla jotkut vaihtarit kaatavat päälleen jotain niin voimakasta lemua, että aivastelen siellä opintotilassa, vaikka en edes ole tuoksuallergikko. Onneksi en ole, koska nykymaailmassa olisi tosi hankalaa olla tuoksuallergikko.
Mun mielestä ihmisten ei tarvitse nykypäivänä enää peitellä hajujaan, joten hajuvedet on ihan turhia. Alunperin niitä on käytetty peittämään paskan haju. Nykyisin peseydytään, ei tarvi peitellä. Ja hajuvesi on turha senkin takia, että eihän sitä edes itse haista :D Miksi siis pilata muiden ilmasto.
Hajuvesiä en käytä muutenkaan, mutta esim pesuaineeni on halvinta hajustettua ja vaihdan sen vain korvausta vastaan kalliimpaan.
Vierailija kirjoitti:
Hajuvedet on niin turhia.. samoin hajustetut pyykinpesuaineet. Miksi ihmiset haluavat lemuta jollekin kemikaalille? Peseytyminen, neutraali deodorantti ja tuoksuiset suihkusaippuat mun mielestä riittää hivelemään omaa nenää. Kiva tuoksua puhtaalle ilman hajuvesiä.
Yliopistolla jotkut vaihtarit kaatavat päälleen jotain niin voimakasta lemua, että aivastelen siellä opintotilassa, vaikka en edes ole tuoksuallergikko. Onneksi en ole, koska nykymaailmassa olisi tosi hankalaa olla tuoksuallergikko.
Mun mielestä ihmisten ei tarvitse nykypäivänä enää peitellä hajujaan, joten hajuvedet on ihan turhia. Alunperin niitä on käytetty peittämään paskan haju. Nykyisin peseydytään, ei tarvi peitellä. Ja hajuvesi on turha senkin takia, että eihän sitä edes itse haista :D Miksi siis pilata muiden ilmasto.
No mitä sitten, vaikka alun perin jotain? Aika monen asian käyttötarkoitus on muuttunut. Hajusteet minulla piristävät mielialaa. Käytän niitä harkintani mukaan.
En käytä hajuvesiä (ainakaan arkena) ja käytämme tällä hetkellä hajusteettomia pesuaineita ja shampoita/suihkugeelejä kun on pienet lapset. Tuon verran voinkin ottaa hajusteallergisia huomioon, en kuitenkaan luovu antiperspirantista. Myös kuukautissiteet on jokseenkin hajustettuja, mutta niille ei kukaan varmaan ole allerginen? Joillakin on tapana sukeltaa järkyttävään hajuvesipilveen tai suihia lakkaa muiden vieressä, sen voisi ihan kaikki muut ihmiset huomioiden lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
En käytä hajuvesiä (ainakaan arkena) ja käytämme tällä hetkellä hajusteettomia pesuaineita ja shampoita/suihkugeelejä kun on pienet lapset. Tuon verran voinkin ottaa hajusteallergisia huomioon, en kuitenkaan luovu antiperspirantista. Myös kuukautissiteet on jokseenkin hajustettuja, mutta niille ei kukaan varmaan ole allerginen? Joillakin on tapana sukeltaa järkyttävään hajuvesipilveen tai suihia lakkaa muiden vieressä, sen voisi ihan kaikki muut ihmiset huomioiden lopettaa.
siis toisten käyttämänä tuskin kukaan on allerginen siteille............................................
Kyllä käyttäisin, koska meillä on töissä järjestetty hajuste- ja muille allergisille oma allergeeni-vapaa suljettu työtila, jonne ei ole "aineissa" olevilla asiaa. Kielletty myös eläinpöly. Ja me myös kunnioitamme sitä.
Miksi 200 ihmisen pitäisi muutaman allergisen takia luopua hajusteestaan? Ongelmaa ratkotaan silloin väärästä päästä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa "hajusteallergiaa". Diagnoosina voi olla R68.81: Jatkuva tai toistuva poikkeuksellinen herkkyys ympäristön tavanomaisille tekijöille. Jos henkilöllä ei ole diagnoosia, tuskin voi vaatia muilta hajusteettomuutta. Mielenkiintoista, että hajusteista yms. voi saada fyysisiä oireita, jos uskoo, että niistä on haittaa. Vastaavalla, käänteisellä tavalla mm. lääkkeillä on useimmiten lumevaikutus - ihmisen usko lääkkeeseen saa aikaan fyysistä tehoa.
Mutta idiootteja on olemassa, vaikka ei olisi diagnoosia. Puhutko siis vain psykiatrien tekemistä diagnooseista? vai omistasi? . Kyllä hajusteet vain aiheuttavat hengitystie ongelmia ja silmiä kirvelee ja tulee turvotusta, pidemmällä altistuksella tai kosketuksella vasta iho-oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kiellän työpaikalla kaikki elektroniset laitteet, koska olen sähköyliherkkä. Juuri ja juuri sain tämänkin viestin näpyteltyä pääkivultani. Onneksi enkelihoidot hieman lievittävät oireitani. Hajusteista en voi edes puhua kun olen niin herkkä niille.
Kyllä on taas sellaista soopaa, että ihan naurattaa. Joka työpaikalla näitä yliherkkiä, joilla ei ole mitään diaknosoitua sairautta. Halutaan vaan välillä ottaa saikkua oireiden takia ja saadaan huomiota kun keksitään kaikenmaailman herkkyyksiä ja erikoisruokavalioita.
Pistää suorastaan v:tuttamaan lukea tuollaista ylimielistä p@skaa.
Vaan vaikeahan se on ymmärtää, että kun itse ei oireile, niin miten muka jollekin toiselle voi tulla esimerkiksi astman tapaisia oireita ylähengitysteihin.
Hengitä perseen kautta.
Sano se minun ihottumalleni joka ilmestyy saman tien kun hajusteiden kanssa olen tekemisissä. Ennen diagnoosia minulla oli puolen vuoden ajan jalat turvoksissa, kudosnesteitä vuotaen. Diagnoosin jälkeen ja hajusteiden käytön lopetettua mitään ongelmaa ei ole.