Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teiniäitiydestä ja kustannuksista yhteiskunnalle.

Vierailija
24.09.2018 |

Minä olen teiniäiti. Sain lapsen yksin 19-vuotiaana, heti lukion jälkeen.

Äitiyspäivärahaa sain 250e/kk, kela maksoi elatusmaksua 120e/kk, lapsilisää sain n. 100e/kk ja yksinhuoltajakorotus tais olla silloinkin n. 50e/kk. Asumistukea sain vuokra-asuntoon 380e/kk. Sosiaalitoimistosta sain toimeentulotukea n. 300e/kk.
Nämä kaikki yhteensä 1200 e/kk.

Tätä hurjaa tulonsiirtämistä yhteiskunnalta minulle jatkui n. vuosi, kunnes aloitin opinnot. Sosiaalitoimiston hanat meni kiinni ja piti ottaa opintolainaa. Ihan niinkuin kaikkien muidenkin opiskelijoiden.

Kivasti kävi ja opintojen jälkeen sain toisen lapsen nykyisenkin aviomieheni kanssa. Koska olin juuri opiskellut, sain taas minimiäitiyspäivärahaa n. 250e/kk.

Jos mä hankkisin lapseni nyt, kun olen työelämässä, kela maksaisi mulle 30 000 e/ lapsi, eli 60 000 e näistä kahdesta lapsesta.

Mun mielestä aika paljon suurempi summa, kuin mitä rahaa meni hankkiessani lapset nuorena:
Eka lapsi (lukuunottamatta lapsilisää koska sen saa kaikki) n. 14 000 e, toka lapsi n. 3000 e. --> alle 1/3 osa siitä, kuin mitä yhteiskunnalle maksais kun hommaisin lapseni nyt.

Ja jos tätä oikein tarkkaan tarkastelee ja tähän kaivaa kaikki verojen maksut ja maksamattomuudet, päivähoitomaksut, ihan mitkä tahansa mieleen tulevat, niin ihan varmasti lopputulos on yhteiskunnalle edullisempi, kun hankin lapseni ennen työelämän aloittamista, kuin nyt työelämässä.

Niin kylläpä ottaa päähän keski-ikäisten valittaminen siitä, kun teiniäidin lapset maksaa! Mun lapset ei ainakaan maksanut, yhteiskunta sai ne alennuksella...

Kommentit (100)

Vierailija
1/100 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti työikäinen on jo ehtinyt verojen muodossa maksaa yhteiskunnalle myös jotain takaisinpäin. Sinä erityisesti, koska tienaat ilmeisesti aika paljon koska äitiyspäivärahasi olisi noin iso. 

Vierailija
2/100 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kuin se nuorena lapsia saanut ei myöhemmin olisi töissä. Tosiasia on, että yhteiskunta maksaa enemmän tukia myöhemmin lapset saaneille,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/100 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta, miten härskisti ja omahyväisesti laskettu ja perusteltu loisiminen.

Vierailija
4/100 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan kuin se nuorena lapsia saanut ei myöhemmin olisi töissä. Tosiasia on, että yhteiskunta maksaa enemmän tukia myöhemmin lapset saaneille,

Joku fakta tai linkki olisi hyvä väitteen tueksi. Miten tätä on tutkittu ja tilastoitu?

Vierailija
5/100 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uskomatonta vihaa nuoria äitejä kohtaan. Suomessa alhainen syntyvyys vie eläkkeet ja vanhuspalvelut palstalaisilta. Omaa oksaa sahaatte, kun haukutte.

Vierailija
6/100 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku fakta tai linkki olisi hyvä väitteen tueksi. Miten tätä on tutkittu ja tilastoitu?

Ota laskin käteen ja laske itse.

Vierailija
7/100 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua oksettaa kaltaisesi ihmiset. MENE TÖIHIN!!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
8/100 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua oksettaa kaltaisesi ihmiset. MENE TÖIHIN!!!!!!!!!!!!!!

Ap käy töissä.

Vierailija
9/100 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen teiniäiti. Sain lapsen yksin 19-vuotiaana, heti lukion jälkeen.

Äitiyspäivärahaa sain 250e/kk, kela maksoi elatusmaksua 120e/kk, lapsilisää sain n. 100e/kk ja yksinhuoltajakorotus tais olla silloinkin n. 50e/kk. Asumistukea sain vuokra-asuntoon 380e/kk. Sosiaalitoimistosta sain toimeentulotukea n. 300e/kk.

Nämä kaikki yhteensä 1200 e/kk.

Tätä hurjaa tulonsiirtämistä yhteiskunnalta minulle jatkui n. vuosi, kunnes aloitin opinnot. Sosiaalitoimiston hanat meni kiinni ja piti ottaa opintolainaa. Ihan niinkuin kaikkien muidenkin opiskelijoiden.

Kivasti kävi ja opintojen jälkeen sain toisen lapsen nykyisenkin aviomieheni kanssa. Koska olin juuri opiskellut, sain taas minimiäitiyspäivärahaa n. 250e/kk.

Jos mä hankkisin lapseni nyt, kun olen työelämässä, kela maksaisi mulle 30 000 e/ lapsi, eli 60 000 e näistä kahdesta lapsesta.

Mun mielestä aika paljon suurempi summa, kuin mitä rahaa meni hankkiessani lapset nuorena:

Eka lapsi (lukuunottamatta lapsilisää koska sen saa kaikki) n. 14 000 e, toka lapsi n. 3000 e. --> alle 1/3 osa siitä, kuin mitä yhteiskunnalle maksais kun hommaisin lapseni nyt.

Ja jos tätä oikein tarkkaan tarkastelee ja tähän kaivaa kaikki verojen maksut ja maksamattomuudet, päivähoitomaksut, ihan mitkä tahansa mieleen tulevat, niin ihan varmasti lopputulos on yhteiskunnalle edullisempi, kun hankin lapseni ennen työelämän aloittamista, kuin nyt työelämässä.

Niin kylläpä ottaa päähän keski-ikäisten valittaminen siitä, kun teiniäidin lapset maksaa! Mun lapset ei ainakaan maksanut, yhteiskunta sai ne alennuksella...

Mikä ihmeen 30 000?

Todella harvaa saa noin kovaa äitiyspäivärahaa, se kun pienenee nopeasti. Itselläni oli kahdeksan tonnin tulot joista se päiväraha laskettiin ja silti sain päivärahaa 2700 kuussa.

Josta muuten maksoin taas ne verot.

Vierailija
10/100 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuloton kun laittaa kaksi lasta päivähoitoon, me veronmaksajat lahjoitamme hänelle joka kuukausi kaksi tonnia.

24 000 vuodessa, monta vuotta.

Vierailija
11/100 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on, että suurelta osalta teiniäitejä jää koulut kesken, opiskelut suorittamatta, ja siten työelämä kokematta. Ja pahinta on tämän periytyvyys, jolloin ne teiniäitien lapsetkaan ei kouluttaudu tai tee töitä.

Vierailija
12/100 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin kyllä uskon, että nuorena lapsensa "tekevät" tulevat keskimäärin yhteiskunnalle halvemmiksi. Ap:kin oli kuitenkin täysikäinen saadessaan esikoisensa ja aivan aikuisuuden kynnyksellä. Uskon, että nuorien teiniäitien kohdalla asia on keskimäärin toisin, koska teininä äidiksi tulevat ovat usein valmiiksi moniongelmaisia ja jo siihen mennessä heidän elämisensä on yhteiskunnalle ollut muita ikäisiään suurempi.

Olemme kuitenkin kaikki yksilöitä ja tämä yleistys on typerää, varsinkin jos teiniäiti on ihan täysipäinen nuori, joka ei vaan ole halunnut tehdä aborttia, saa tukea perheeltään ja hoitaa lapsensa ja elämänsä niin, ettei jää tuilla elätettäväksi lopuksi iäkseen niin on inhottavaa miten aikuiset ihmiset ilkeilevät hänen elämästään ihan vain iän vuoksi.

Itsekin sain esikoiseni 20 v, toisen saimme 22 v, silloin oli tiukkaa mutta lapselta ei ikinä puuttunut mitään. Nyt tulomme ovat huomattavasti paremmat ja maksamme niitä verojakin keskivertokansalaista enemmän. Tässä on kuitenkin mielestäni tärkeintä, että kun lasten menot ovat kasvaneet, meillä on heille jotain muutakin tarjottavaa kuin köyhyyttä ja kurjuutta.

Vierailija
13/100 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin moni teiniäiti kuormittaa yhteiskuntaa myös lastensuojelun kautta. Tulee asiakkuus, tarvitaan vuosikausia perhetyöntekijää, ehkä jopa ensikotijakso.

Vierailija
14/100 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti on vähän vastenmielistä ajatella, että rahaa menee tuommoisiin tukiin niin paljon.

Toivon hartaasti, että suomalaisilta leikattaisiin tuista mahdollisimman paljon pois. Siinäpähän ne ihmiset, jotka elävät PELKÄSTÄÄN tuilla, joutuisivat pakosta etsimään töitä kun eivät ole tähän asti viitsineet etsiä.

Muutenkin toivon että korketuloisilta ihmisiltä ei verotettaisi niin paljon, sillä ne ovat minun itsetienaamia rahojani, ja ne kuuluu minulle, ei yhteiskunnan elättämiseen. Menkää kouluihin ja töihin.

Vierailija
15/100 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silti työikäinen on jo ehtinyt verojen muodossa maksaa yhteiskunnalle myös jotain takaisinpäin. Sinä erityisesti, koska tienaat ilmeisesti aika paljon koska äitiyspäivärahasi olisi noin iso. 

Jos vietää perhevapaat silloin kun ei muutenkaan maksaisi veroja, niin se on yhteiskunnalle edullisempaa. Teiniäidin perhevapaat eivät ole pois hänen maksamistaan veroista, toisin kuin työelämässä olevan perhevapailijan.

Vierailija
16/100 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain jos hänellä on hyvät tulot. Se on sitä ansiosidonnaisuutta.

Sitten taas se hyvätuloinen maksaa itse ihan koko ajan veroa (30-50 prossaa tuloistaa) ja sen lisäksi täyden hinnan palveluista.

Vierailija
17/100 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti on vähän vastenmielistä ajatella, että rahaa menee tuommoisiin tukiin niin paljon.

Toivon hartaasti, että suomalaisilta leikattaisiin tuista mahdollisimman paljon pois. Siinäpähän ne ihmiset, jotka elävät PELKÄSTÄÄN tuilla, joutuisivat pakosta etsimään töitä kun eivät ole tähän asti viitsineet etsiä.

Muutenkin toivon että korketuloisilta ihmisiltä ei verotettaisi niin paljon, sillä ne ovat minun itsetienaamia rahojani, ja ne kuuluu minulle, ei yhteiskunnan elättämiseen. Menkää kouluihin ja töihin.

Miksi mennä töihin, kun rikoksilla saa rahaa helpommin. Sitten kun sinutkin ryöstetään kerran kuussa niin alkaa aivosolut liikkua.

Vierailija
18/100 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkuvauvan äiti töissä? Terve vaan sullekin. Jotta susta on tullut veronmaksaja, on yhteiskunta maksanut vanhemmillesi äitiyspäivärahat ja lapsilisät ihan kuten kaikille muille. Ja ne tämän päivän pikkuvauvat maksavat sun eläkkeet ja hoidot ja rollaattorin.

Vierailija
19/100 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkuvauvan äiti töissä? Terve vaan sullekin. Jotta susta on tullut veronmaksaja, on yhteiskunta maksanut vanhemmillesi äitiyspäivärahat ja lapsilisät ihan kuten kaikille muille. Ja ne tämän päivän pikkuvauvat maksavat sun eläkkeet ja hoidot ja rollaattorin.

Niin. Esim moni yrittäjä tekee töitä aina.

Teiniäidin äiti on tyypillisesti itsekin ollut teiniäiti eli hänellä se koko suku on tyypillisesti niitä nettosaajia.

Vierailija
20/100 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon edelleen, että sosiaalitukien riittämisestä ovat eniten huolissaan he, jotka niitä eniten itse tarvitsevat. Tietenkin korkea veroprosentti ottaa päähän, mutta toisaalta yhteiskuntamme olisi todella turvaton, jos yli 10% kansalaisista jätettäisiin avutta omiin ongelmiinsa. Yrittäjät taas osaavat suunnitella verotuksensa jos tulot ovat korkeat. Raskaimmin tietenkin verotetaan juuri keskituloisia ja pienyrittäjiä, mutta tämä "tuet poistettava" ajatus käy silti syystäkin harvan mielessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä