Teiniäitiydestä ja kustannuksista yhteiskunnalle.
Minä olen teiniäiti. Sain lapsen yksin 19-vuotiaana, heti lukion jälkeen.
Äitiyspäivärahaa sain 250e/kk, kela maksoi elatusmaksua 120e/kk, lapsilisää sain n. 100e/kk ja yksinhuoltajakorotus tais olla silloinkin n. 50e/kk. Asumistukea sain vuokra-asuntoon 380e/kk. Sosiaalitoimistosta sain toimeentulotukea n. 300e/kk.
Nämä kaikki yhteensä 1200 e/kk.
Tätä hurjaa tulonsiirtämistä yhteiskunnalta minulle jatkui n. vuosi, kunnes aloitin opinnot. Sosiaalitoimiston hanat meni kiinni ja piti ottaa opintolainaa. Ihan niinkuin kaikkien muidenkin opiskelijoiden.
Kivasti kävi ja opintojen jälkeen sain toisen lapsen nykyisenkin aviomieheni kanssa. Koska olin juuri opiskellut, sain taas minimiäitiyspäivärahaa n. 250e/kk.
Jos mä hankkisin lapseni nyt, kun olen työelämässä, kela maksaisi mulle 30 000 e/ lapsi, eli 60 000 e näistä kahdesta lapsesta.
Mun mielestä aika paljon suurempi summa, kuin mitä rahaa meni hankkiessani lapset nuorena:
Eka lapsi (lukuunottamatta lapsilisää koska sen saa kaikki) n. 14 000 e, toka lapsi n. 3000 e. --> alle 1/3 osa siitä, kuin mitä yhteiskunnalle maksais kun hommaisin lapseni nyt.
Ja jos tätä oikein tarkkaan tarkastelee ja tähän kaivaa kaikki verojen maksut ja maksamattomuudet, päivähoitomaksut, ihan mitkä tahansa mieleen tulevat, niin ihan varmasti lopputulos on yhteiskunnalle edullisempi, kun hankin lapseni ennen työelämän aloittamista, kuin nyt työelämässä.
Niin kylläpä ottaa päähän keski-ikäisten valittaminen siitä, kun teiniäidin lapset maksaa! Mun lapset ei ainakaan maksanut, yhteiskunta sai ne alennuksella...
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisä ei ole mikään tukiainen köyhille. Se on tarkoitettu tasaamaan lapsellisen ja lapsettoman eroa.
Se satanen on ainoa mitä ns hyvätuloiset saavat. Viekää vielä sekin niin monelta loppuu into maksaa niitä veroja.
Veisinkin, jos voisin. Ja lakkaa vain maksamasta veroja, kyllä ne sinulta ulosmitataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisä ei ole mikään tukiainen köyhille. Se on tarkoitettu tasaamaan lapsellisen ja lapsettoman eroa.
Se satanen on ainoa mitä ns hyvätuloiset saavat. Viekää vielä sekin niin monelta loppuu into maksaa niitä veroja.
Niin varmaan loppuukin mutta miten kieltäytyä verojen maksamisesta?
Aina voi äänestää.
Kiitos teiniäitiohjelmille jotka yksisilmäisesti vahvistavat stereotypiaa teiniäideistä. Ap:llä on pointtia siinä, että tässä sitä loppuelämä maksellaan velkoja yhteiskunnalle alati kovenevan verotuksen muodossa.
Sain esikoiseni lukion viimeisellä, lakin painoin päähän esikoisen ollessa 2kk. Puoliso oli jo työelämässä, muutaman vuoden vanhempi. Tuplaehkäisy petti ja tulin uudestaan raskaaksi. Olin 19v kahden lapsen äiti, ilman tukiverkostoja. Melkein ihmisroska. Aloitin kuitenkin ammattikorkeaopinnot välissä ja jatkoin kun nuorempi oli 1,5v. Valmistuin ajallaan erinomaisin arvosanoin, vaikka siinä ohella hoidin naperot ja kodin ja pidin huolen että lapset on päiväkodissa vain välttämättömän ajan, aamupuuronkin keitin kotona ja hain aina ajoissa. Tehtävät hoitui jos oli päivällä ns.hyppytuntia, viimeistään kun lapset illalla laittoi unille. Sitten koittikin märkä rätti, työtön kausi. Lopulta sain jalkaa oven väliin ja nyt jo vakituisessa työsuhteessa.
Molemmat lapset yläkoululaisia ja päätä riittäisi mihin vain, jännittävä nähdä mille polulle lähtevät. Sama puoliso on rinnalla edelleen ja omin avuin hankittu omakotitalo ympärillä, kaksi autoa pihassa ja onnellinen elämä.
Muistakaa lynkkaajat että teiniäitiys on ohimenevä vaihe näidenkin elämässä ja äärimmäisen herkkää aikaa. Itsekin olen jälkikäteen kauhistellut omaa nuoruuttani, mutta niin se vain Siperia on opettanut. Onneksi näitä keskustelupalstoja ei siihen aikaan ollut, olisin varmasti väsyneimpinä pikkutunteina ollut jo vetämässä ranteita auki. Nainen on naiselle susi. Päätä ei tarvitse silittää, mutta voi olla hiljaa tai kannustaa elämässä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Unohdit ansiosidonnaisen äitiys-, isyys- ja vanhempainrahan, kotihoidontuen, ilmaisen neuvolan, vahvasti subventoidun päivähoidon josta maksat vain pienen osan todellisista kuluista, synnytys ja lapsivuodehoito synnytyssairaalassa veronmaksajien lähes sataprosenttisesti kustantamana. Miten niin saat pelkästään lapsilisän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin varmaan loppuukin mutta miten kieltäytyä verojen maksamisesta?
Aina voi äänestää.
Kyllä veroparatiisiheput muilla maksattavat. Pitäähän heille olla budjettia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohdit ansiosidonnaisen äitiys-, isyys- ja vanhempainrahan, kotihoidontuen, ilmaisen neuvolan, vahvasti subventoidun päivähoidon josta maksat vain pienen osan todellisista kuluista, synnytys ja lapsivuodehoito synnytyssairaalassa veronmaksajien lähes sataprosenttisesti kustantamana. Miten niin saat pelkästään lapsilisän?
En unohtanut.
Tuo on ainoa jota me saamme sitä vastaan mitä luuserit saa elareina, yh-korotuksina, asumis- ja toimeentulotukina, ilmaisena päivähoitona, kotipalveluna. ja niin edelleen.
Aika jännä että mä en tunne yhtäkään teiniäitiä joka ei olisi töissä.
Sain oman esikoiseni 18- vuotiaana ja tunnen erilaisten verkostojen kautta monta minun ikäistä teiniäitiä. Ollaan nyt yli kolmekymppisiä kaikki ja jokainen on työelämässä.
Osa on saanut lisää lapsia ja osalla vain yksi lapsi. Osa kövi koulun loppuun ja osa on töissä kaupassa, siistijänä tms. mihinkä nyt siihen aikaan pääsi hiukan helpommin kuin tänäpäivänä.
Itse sain myös kuulla kuinka elän yhteiskunnan varoilla, en kuitenkaan yhtään sen enempää kuin kukaan muukaan äiti mutta tottakai minua haukuttuin olinhan tehnyt lapseni nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Minä en noita kustannuksia jaksa laskea, niitä on niin monenlaisia. Eivät varakkaammatkaan luovu esim lapsilisistä vaikkei tule niin tarpeeseenkaan, kansanedustajat nyhtävät joka satasen vaikka kepulikonstein ja isot yritykset ja maatilat ottavat tuet vastan omantuntonsa kolkuttelematta sen enempää. Että jonkun tytön tukisataset ovat hyttysenpieru tässä yhteiskunnassa.
Jos joltakin lapsilisät viedään niin niiltä, jotka eivät käy töissä. Kaikki tuet pitäisi sitoa tuloihin, jo alkaisi akoille maistua työ kotona makaamisen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä että mä en tunne yhtäkään teiniäitiä joka ei olisi töissä.
Sain oman esikoiseni 18- vuotiaana ja tunnen erilaisten verkostojen kautta monta minun ikäistä teiniäitiä. Ollaan nyt yli kolmekymppisiä kaikki ja jokainen on työelämässä.
Osa on saanut lisää lapsia ja osalla vain yksi lapsi. Osa kövi koulun loppuun ja osa on töissä kaupassa, siistijänä tms. mihinkä nyt siihen aikaan pääsi hiukan helpommin kuin tänäpäivänä.
Itse sain myös kuulla kuinka elän yhteiskunnan varoilla, en kuitenkaan yhtään sen enempää kuin kukaan muukaan äiti mutta tottakai minua haukuttuin olinhan tehnyt lapseni nuorena.
Tervetuloa esim Itikseen päiväsaikaan.
Täynnä teiniäitejä jotka ei tod käy töissä.
Minä sain lapsen 18-vuotiaana ja sain lapsilisän ja minimiäitiyspäivärahan. Lapsen isä kävi töissä ja elätti perheensä. Sossusta ei olla koskaan saatu tai haettu mitään, eikä edes asumistuelle ole koskaan ollut tarvetta. Hoitovapaan jälkeen sain normaalin opintotuen opiskellessa, ja lapsen päivähoito maksettiin tulojen mukaan, ei ihan täyttä, mutta melkein. AMK-opintojen ohella kävin sitten jo töissä itsekin ja lapsi koululainen.
Mutta ei tällaiset tapaukset päädy televisio-ohjelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain lapsen 18-vuotiaana ja sain lapsilisän ja minimiäitiyspäivärahan. Lapsen isä kävi töissä ja elätti perheensä. Sossusta ei olla koskaan saatu tai haettu mitään, eikä edes asumistuelle ole koskaan ollut tarvetta. Hoitovapaan jälkeen sain normaalin opintotuen opiskellessa, ja lapsen päivähoito maksettiin tulojen mukaan, ei ihan täyttä, mutta melkein. AMK-opintojen ohella kävin sitten jo töissä itsekin ja lapsi koululainen.
Sinä olitkin täysi-ikäinen.
On aika lailla eri asia saada lapsi 14-vuotiaana kuin 18-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kertoo olleensa 19-vuotias, ja moni näistä televisioäideistäkin on jo täysi-ikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kertoo olleensa 19-vuotias, ja moni näistä televisioäideistäkin on jo täysi-ikäisiä.
Ap kertoo silti saaneensa järjettömät määrät tukia, miehen häipyneen ja että lapsia on jo kahdelle isälle.
Termi "teiniäiti" tarkoittaa kyllä ihan niitä oikeasti teinejä, jotka pamahtaa paksuksi. Ei enää täysi-ikäisiä aikuisia.
Ohjelmassa suurin osa on juurikni niitä joilla on sitten 18-vuotiaana jo toinen isä ja toinen lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin äitien kuvaukset.
Osa on joo täysi-ikäisiä, mutta kaikki ovat saaneet sen ekan lapsensa alaikäisenä.
Osa on saanut tokankin lapsen alaikäisenä. Yksi jopa kolmannen.
Yhdellä nippa nappa täysi-ikäisellä on neljä lasta. Kaikilla eri isä.
Miten teiniäiti määritellään?
Itse miellän teiniäidiksi alle 18 vuotiaat. 19 vuotias on nuori äidiksi, mutta ei nyt kai sentään teini enää...
Minä puolestani sain lapsen 21-vuotiaana. En saanut asumistukea, koska minulla oli omistusasunto. Äp-rahaa sain minimin ja kotihoidontukea en lainkaan, koska menin opiskelemaan. Opintotukea sain saman verran kuin muutkin. Päivähoito oli ilmaista kaltaiselleni opiskelevalle yksinhuoltajalle.
Sanoisin, että minä olen tullut yhteiskunnalle halvemmaksi kuin ne uraäidit, jotka ensin nostavat ansiosidonnaista äp-rahaa vuoden ja sitten jättäytyivät kotihoidon tuella kotiäideiksi seuraaviksi kolmeksi vuodeksi. Minä roikuin tukiluukuilla kunnolla vain vauvan ensimmäisen vuoden, ja sen jälkeen sain samoja tai vähemmän tukiaisia kuin muutkin. Lapsilisään tuli tietysti yh-korotus ja elatusmaksut sain myös valtiolta – mutta sen tuen siirtäminen valtion piikkiin onkin elatusvelvollisen kontolla, ei minun.
Niin, jos otetaan vaikka esimerkiksi kaksi 35-vuotiasta naista, Minna ja Heidi, molemmilla 2 lasta, molemmilla 4000 euron kuukausitulot:
Minna:
Eka lapsi, 1 vuosi, minimiäitiyspäiväraha.
Opiskelut, 4 vuotta, opintotuki ja laina + asumistuki.
Toka lapsi, 1 vuosi, minimiäitiyspäiväraha.
Työelämää 10 vuotta.
Heidi:
Opiskelut, 4 vuotta, opintotuki ja laina + asumistuki.
Työelämää 5 vuotta.
Eka lapsi, 1 vuosi, ansiosidonnainen päiväraha.
Työelämää 3 vuotta.
Toka lapsi, 1 vuosi, ansiosidonnainen päiväraha.
Työelämää 2 vuotta.
Niin millä matikalla Minna ja Minnan lapset ovat yhteiskunnalle kalliimpia, kuin Heidi ja Heidin lapset? Molemmat maksanut elämässään yhtä paljon veroja palkastaan. Heidi maksanut ansiosidonnaisestaan veroja, mutta ei todellakaan niin paljoa, että netto olisi lähelläkään Minnan minimipäivärahaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä puolestani sain lapsen 21-vuotiaana. En saanut asumistukea, koska minulla oli omistusasunto. Äp-rahaa sain minimin ja kotihoidontukea en lainkaan, koska menin opiskelemaan. Opintotukea sain saman verran kuin muutkin. Päivähoito oli ilmaista kaltaiselleni opiskelevalle yksinhuoltajalle.
Sanoisin, että minä olen tullut yhteiskunnalle halvemmaksi kuin ne uraäidit, jotka ensin nostavat ansiosidonnaista äp-rahaa vuoden ja sitten jättäytyivät kotihoidon tuella kotiäideiksi seuraaviksi kolmeksi vuodeksi. Minä roikuin tukiluukuilla kunnolla vain vauvan ensimmäisen vuoden, ja sen jälkeen sain samoja tai vähemmän tukiaisia kuin muutkin. Lapsilisään tuli tietysti yh-korotus ja elatusmaksut sain myös valtiolta – mutta sen tuen siirtäminen valtion piikkiin onkin elatusvelvollisen kontolla, ei minun.
Ansiosidonnaista äitiyspäivärahaa saa 105 päivää ja sen jälkeen voi saada ansiosidonnaista vanhempainrahaa siihen asti kun lapsi on 8-9 kuukautta. Vuotta sitä ei voi saada kukaan.
Ja kaikesta siitä maksetaan ihan täydet verot eli ainakin 30 prossaa.
Koko ajan se puoliso käy töissä ja kustantaa myös jonkun muun kuin sen kotihoitavan puolisonsa elämän.
Ja mitähän nuo "samat tukiaiset" sinusta on?
Vierailija kirjoitti:
Eli sinä olet saanut pelkän päivähoidon muodossa yhteiskunnalta 7 x 12 000 -lottovoiton. 84 000.
No johan se ap:kin mainitsi, että elarit tuli yhteiskunnalta. Hyvin tyypillisesti teiniäidin elarit tulee meiltä veronmaksajilta.