Mitä teette ilman alkoholia?
Mulla on aivan kuoleman tylsää. Ahdistaa kun ei oo mitään tekemistä. Ennen join viikonloppuisin, mutta olen huomannut ettei alkoholi sovi minulle, joten olen lopettanut. Tai no nyt ollut viikon ilman ja tämä on kärsimystä. Ei ole yhtään mitään tekemistä, ihan helvetin tylsää. Kertokaa mitä voi tehdä ilman viinaa? Baariin en mene selvin päin enkä jaksa olla vaan kotona. Keksikää mulle tekemistä!
Kommentit (158)
siideripissis kirjoitti:
Alkoholiton elämä on tasapaksua huttua. Viikonloput ei eroa arjesta ja kaikki on tylsää. Ketään mielenkiintoisia ihmisiä ei tapaa ja sosiaalinen elämä kuivuu.
Tämä, vahvasti. Jos en käyttäisi alkoa viikonloppuna, en edes tietäisi eroa arkeen, paitsi ettei vaan väsytä niin paljon, kun ei tarvitse herätä aikaisin. En minä jaksa pönöttää kotona, kun teen sitä joka ikinen arkipäivä eikä kiinnosta käydä jossain kaupoilla enkä todellakaan saa koko päivää kulutettua liikuntaan. Viimeistään illalla tulee tylsää ja on päästävä ulos kavereiden kanssa. Kerran koitin koko viikonlopun ilman alkoa ja maanantaina tuntui, ettei viikonloppua olisi ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisin sanottuna sulla ei ole kavereita (ryyppäys"kavereita" ei lasketa), perhettä eikä ehkä edes harrastuksia.
Eri. Näin monesti on. Kaverit käyttävät alkoholia ja harrastukset ovat alkoholia tukevia. Ei huvita käydä lätkämatseissa jos toiset juovat vieressä kun itse koettaa vähentää tai keikoilla jne. Ymmärrät varmasti mitä tarkoitan.
Mä huomasin myös kun vähensin alkoholin käyttöä, että ihmiset, joiden kanssa olin olevinani parhaita kamuja olivatkin lopulta vain juomiskavereita. Aina oli hauskaa, en sitä sano. Mutta kun kysyin heitä tekemään kanssaan jotain muuta, jotain sellaista mihin ei liittynyt alkoholi niin ketään ei kiinnostanut. Kun lopetin juomisen kokonaan oli vaihdettava myös kaverit. Näin se menee.
Itse suurkuluttajana kun olin 8kk lähes ilman alkoholia, niin juurikin se tylsyys oli huomattava asia.
Tavallaan ihan hyvä että ei ole krapuloita, lenkkeilin, ja tykästyin hedelmäteen juontiin iltaisin, mutta kaikki on semmoista tasapaksun tylsää. Juhla ei juuri eroa arjesta. Ei oikein mitään mitä odottaa esim. viikonlopulta kun eihän silloin mitään erityistä tapahdu.
Ainoa motivaattori oli laihduttaminen ja kunnon kohottaminen. Tämä toki olikin ihan hyvä juttu, mutta ei se ikuisesti kestä. Sitten kun on päässyt tavoitteeseen, niin eipä siitä laihtumisen seuraamisestakaan enää saa iloa.
Summa summarum: alkoholin oikeanlainen käyttö kuuluu aikuisen ihmisen elämään. Väärinkäyttö ja ryyppääminen on huono juttu, mutta kohtuukäyttö nostaa elämän laatua.
Vaikuttaa sille ettet tunne itseäsi, itse ollut 5v ilman alkoholia ja koskaan ei ole tylsää, tuntuu jopa sille etten ehdi tehdä kaikkea mitä haluaisin. Paljon löytyi uusia intohimoja kun lopetti alkon käytön. Nyt itsetutkiskelua harrastamaan ja sieltä löytämään ne omat intohimot joilla dopamiinit pyörii luonnollisesti eikä feikatusti alkoholilla :) kannattaa muistaa että ryyppääminen vähentää nautinnon tunnetta normaalista elämästä, et kannattaa vaan hyvästellä alkoholi lopullisesti
Minä teen kaiken ilman alkoholia. Joskus käyn baarissakin tanssimassa, pelaamassa tai katsomassa jotakin peliä. Eli jos mukana on joku muu pointti kuin istua, ryypätä ja tuntea yhteenkuuluvuutta ventovieraiden juopuneiden kanssa. Sitäkin olen joskus tehnyt ja nykyään ihmettelen miksi. Olen myös iloinen, ettei minulla enää ole sellaisia kuin "baaritutut".
Mulle juomattomuus on taas vapauttanut niin paljon aikaa ja energiaa tehdä kaikkia monia mielenkiintoisia asioita, että nykyään sanonkin, että mulla on niin paljon muuta kivas, että en ehdi juoda. Voisin vielä sanoa, että en ehdi haaskata aikaani juomiseen, mutta jätän sen sanomatta, koska se voisi loukata monia.
Alkoihmisellä ei ole joulua, juhannusta, häitä, hautajaisia, juhlaa, elämää.
On vain känni ja krapula, känni ja krapula, känni ja krapula, känni ja krapula, ...
Onneksi minulla on elämä ;-)
Se on vähän miten sen ottaa. Itse jouduin oppimaan uuden tavan elää kun jätin alkon sun muut päänsekoittajat pois.
Elän samaan aikaan fantastisen tylsää,aikaansaavaa,mielenkiintoista ja läsnäolevaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
On vain känni ja krapula, känni ja krapula, känni ja krapula, känni ja krapula, ...
Katsos kun sitä alkoholia voi käyttää myös kohtuudella. Se on juuri se hauska osuus.
Se on kyllä erikoinen kupla, missä ryypätään ja luullaan muidenkin ryyppäävän. Kun lopettaa sen, luulee elämän kaventuvan tosi pieneksi. Mikä toki kertoo siitä, mikä rooli juomisella on ollut. Ja on siinä alkuun hakemista ja ihmettelyä. Nimenomaan, että mitä ihmettä tehdään ilman alkoholia. Ja jos ihmissuhteet ovat perustuneet pitkälti sille, tuntuuhan se yksinäiseltä.
Mutta lopulta uudet uomansa löytää niin arki kuin juhlakin. Ja käy hyvin selväksi, miten kapeaa elämä oli silloin kun pääpaino oli ryyppääminen. Riippumatta muista oheistoiminnoista, mitä siihen milloinkin ehkä liittyikään. Nykyään teen vaikka mitä. Käyn museoissa, elokuvissa, konserteissa, keikoilla, teatterissa, ravintoloissa syömässä, jossain kahvilla, risteilyllä, tansseissa, kirjastossa, kyläilemässä, ihan vain ajelemassa huvikseen, luontopoluilla... Toki teen paljon muiden ihmisten kanssa, mutta myös yksin. Huomaan myös, että kiinnostavia tapahtumia on vaikka kuinka paljon, kun osallistumisen kriteerinä ei ole mahdollisuus nauttia alkoholia.
Lämpimät onnittelut, että olet alkanut ajatella asiaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsos kun sitä alkoholia voi käyttää myös kohtuudella. Se on juuri se hauska osuus.
Oma kohtuuteni oli sixpack. Tuntuihan se kutkuttavan hauskalta sen hetken, mutta kokonaisuus solahti komeasti ei niin hauskan puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Tällaiset viestit ei jotenkin auta, saa vaan näyttämään että raittiin elämä on hyvää vain kun sitä peilataan noihin alempiarvoisiin juoppoihin. Itse kaipais jotain muutakin kuin vaan tällaisen ylemmyydentunnon muita kohtaan elämään kantavaks voimaks.
Ap, älä nyt järkyty liiaksi, mutta ihan kaikkea voi tehdä ilman alkoholia. Otas nyt huikka pehmentämään elämän kovia totuuksia.
Se voi olla hankalaa. raittiuuteen myös ylensä muutenkin yhdistetään ajatus terveellisemmästä tai hyveellisemmästä elämästä. Joku alkaa urheilemaan, toinen tulee uskoon. Pitäis osata myös sitten raittiina "vaihtaa vapaalle", eli jos normaalisti on krapulassa tai humalassa tilannut pitsaa, niin osata löytää se mielihalu tilata sitä vaikka myös selvinpäin. Tai jos ennen on huoletta kuluttanut kymmeniä euroja vaikka oluisiin tai viineihin, niin löytää jotain kivoja tapoja käyttää sitä rahaa myös muuten. Se voi tosiaan olla alkoholin lopettamisen jälkeen, ettei mikään oikein tunnu miltään, ja tuollaisten juttujen löytäminen voi vaatia aikaa.
Mä tekisin viikonlopusta kivan ensinnökin ett lähtisin aamulla ulos ennen tai jälkeen aamupalan. Sitt lähtisin vaikk shoppaileen kotiin jotain kivaa, siivoaisin ja sisustelisin. Kävisin miehen kanssa hikilenkillä pyörällä ja siitä suoraan hyiseen jokeen uimasn ( telvella avanto) ja siitä suoraan saunaan, ihana oli. Jotain hyvää ruokaa kotona alkoholittoman viinin/ oluen kera. Vaihtoehtoisesti ravintolaan syömään. Eroaa ainakin minun arkipäivästä
Vierailija kirjoitti:
Mä tekisin viikonlopusta kivan ensinnökin ett lähtisin aamulla ulos ennen tai jälkeen aamupalan. Sitt lähtisin vaikk shoppaileen kotiin jotain kivaa, siivoaisin ja sisustelisin. Kävisin miehen kanssa hikilenkillä pyörällä ja siitä suoraan hyiseen jokeen uimasn ( telvella avanto) ja siitä suoraan saunaan, ihana oli. Jotain hyvää ruokaa kotona alkoholittoman viinin/ oluen kera. Vaihtoehtoisesti ravintolaan syömään. Eroaa ainakin minun arkipäivästä
Joo, sen sijaan että nautin viikonlopustani alkoholia juoden haluankin kiusata ja rääkätä itseäni koko viikonlopun. Kuulostaa vastustamattomalta mikä tässä on juju
Siitähän se elämä vasta alkaakin kun juominen loppuu. Tylsyys on vain mielen köyhyyttä ja kertoo siitä että on edelleen riippuvainen alkoholista.
Vierailija kirjoitti:
Siitähän se elämä vasta alkaakin kun juominen loppuu. Tylsyys on vain mielen köyhyyttä ja kertoo siitä että on edelleen riippuvainen alkoholista.
Mitä ihmeen "mielen köyhyyttä"?
Opettelet nauttimaan omasta seurastasi😊. Ja etsit elämääsi tekemistä, josta saat hyvän mielen. Se on hyvin yksinkertaista.
Elämän kuuluu olla tasaista. Ei tunteiden vuoristorataa.
"Äiti MULLA ON TYLSÄÄ, KEKSI MULLE TEKEMISTÄ!" Eipä sitä kai turhaan sanota että alkoholistit ovat vähän kuin pikkulapsia.