Korkeakoulutettujen pullistelu on hauskaa katsottavaa
Olen kai juntti, kun tienaan heitä enemmän pelkällä amiksella, kun koodaamisen osaamalla saa paremmin töitä kuin sukupuolentutkimuskella.
Kommentit (132)
Minkä verran sinä ap tienaat ja minkä verran arvelet humanistien tienaavan?
Kyllähän koodaamalla voi tienata jos on hyvä, mutta se vaatii kovan tason osaamista. Koulutuspohjalla ei ole niinkään merkitystä. Tiedän lukion kesken jättäneen kaverin joka eteni pörssiyhtiön johtoryhmään asti. Oma mieskin on "vain" ikiteekkari, mutta tienaa melkein 9000€/kk ja bonukset päälle.
Koodaamaan voi päästä myös suoraan lukiosta, kunhan osaa koodata. Alkuun palkka on tyypillisesti 2000€-2500€ ja moni juuri koulusta päässyt ajattelee mielessään, että joku 4000€/kk on jo mahtipalkka. Siksi mietin mitä palkka ap:llä mahtaa olla, kun pitää sitä niin hyvänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on verkostossani ihan ammattikoulutaustaisia, amk-taustaisia ja yliopistotaustaisia ammattilaisia aina professoreihin saakka. Kaikki ovat fiksuja ihmisiä, eikä niille toisen koulutustausta merkitse mitään. Sitten on näitä AP:n kaltaisia idiootteja tuttuina, joita pyrin välttelemään. Ja näitä AP:n kaltaisiakin on siis kaikista näistä kouluasteista. No minä voin tarvittaessa valita koulutustasoni, löytyy kaikki. Jos joudun näiden idioottien kanssa tekemiseen ja koulutusta kysellään niin valitsen sen viitekehyksen mukaan tutkinnon jonka mainitsen.
Ystävät ja kaverit nyt saavat ennemmin tai myöhemmin tietoonsa totuuden tavalla tai toisella. Eli tuollaisella tyylillä saa valehtelijan leiman. Tosin jollekkin random tutuille nyt on sama mitä sanoo tai kertooko vain osatotuuksia.
Miten se on valehtemista että sanon että sanon vain yhden näistä: tietotekniikan ammattitutkinto, insinööri(amk), insinööri (yamk) tai kauppatieteiden maisteri?
Vierailija kirjoitti:
Koodaajathan ovat hyvin lyhytikäinen ammatti - vrt. Nokian koodarit. Niitä joutui taannoin tuhansia työttömiksi. Ja sillä alalla kun putoaa kelkasta, putoaa lopullisesti - niin olen käsittänyt.
Kyllä sieltä ne turhimmat saattoivat tuossa kohtaa karsiutua pois, koodaajat eivät niinkään. Oma mieheni oli 44-vuotias kun 18-vuotinen ura Nokiassa päättyi Meltemi-yksikön lakkauttamiseen. Työttömyys jäi kahden viikon mittaiseksi ja palkka nousi melkein kolmella tonnilla. Ja ihan kahta työpaikkaa haki siinä Minecraftin pelaamisen lomassa, kun yt-neuvottelujen myötä saivat etätyöluvat ja mitään töitä ei pystynyt edes tekemään. Ei niistä entisistä työkavereistakaan kukaan työttömäksi jäänyt.
Data Engineer kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on amis, joka pullistelee tuloillaan. Mikä voisi olla huvittavampaa? Pai pai.
T: tietojenkäsittelyn FM, kk-tulot 4,5 kiloa.
Ei ole kyllä kovinkaan kummoinen alan palkka pääkaupunkiseudulla..
Mitä tuon suuremmalla edes tekee? En saa edes tätä reilua kolmea tonnia kuussa tuhlattua
ohis
Rauhaa ja rakkautta teille kaikille <3 Olemme kaikki vain pieniä ihmisiä täällä maapallolla... ollaan yhtä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä pullistelu? Kuulostaa siltä, että sinulla on alemmuuskompleksi tuloistasi huolimatta.
Ei akateemisessa työttömyydessä ole mitään pullisteltavaa, voin kokemuksesta kertoa. Huipputuloja en koskaan ole tosin tavoitellutkaan, mielekästä keskituloista työtä lähinnä.
Kokeilin tinderissä kuinka paljon vastauksia saan enemmän kertomalla työpaikan kuin olemalla amis.
-apNiin siis naisia kiinnostaa enemmän äly kuin raha? Onko se sinusta jotenkin väärin?
Amis on naisille köyhä, mutta työpaikallani annan ylemmän keskiluokan kuvan, joten raha se kiinnostaa.
-apAmis ei voi mitenkään kuulua ylempään keskiluokkaan.
Niinpä, ap:kin totesi, että ammatillaan antaa ylemmän keskiluokan _kuvan_. Silti itse selvästi tietää sen olevan valheellinen kuva, eikä tätä asemaa tule tuloistaan huolimatta saavuttamaan. Koska asemaa ei voi ostaa, se on kulttuurillista ja henkistä pääomaa. Sehän se kaihertaa.
Korkeakoulutuksen itsetarkoitus ei ole pelkästään paremmat tulot (rankka verotus tasaa ne kuitenkin naurettaviksi muutaman satasen eroiksi kuukaudessa), vaan madaltaa työstä aiheutuvaa v-kerrointa. Ei väheksyttävää, jos aikoo olla työelämässä vuosikymmeniä.
Tuntemistani henkilöistä kukaan ei ole mennyt yliopistoon 'aseman' vuoksi, vaan koska aiheet kiinnostaa. Siellä ihmiset tykkää lukea ja pohtia, ammattikoulussa todennäköisesti enemmän tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni hieman huvittaa se, että joillekin korkeakoulutetuille se koulutus on koko elämää määrittävä tekijä. Koko elämän viitekehys rakennetaan sen muodollisen tutkinnon ympärille, ystävät valikoidaan puhtaasti koulutustaustan perusteella, parisuhteesta puhumattakaan. Eihän nyt korkeakoulutettu nainen vain voi seurustella minkään amiksen kanssa. Eletään mukavassa punavuorelais- tai Espookuplassa niiden muiden korkeakoulutettujen kanssa, puuhataan kaupunginosayhdistyksissä sun muissa juonia rehtorien päänmenoksi, arvotetaan kaikkea koulutuksen perusteella. Tärkeintä on se, että ihmisellä on korkea koulutus ja vakituiset tulot, mielellään julkiselta puolelta, jostain kivasta virasta hyvillä työsuhde-eduilla ja pitkillä lomilla.
Luetaan hesaria ja paheksutaan kaikkea kriittisyyttä joka uhkaa sitä omaa ja "oman ryhmän" hegemoniaa. Sellaisia ovat korkeakoulutetut pääsääntöisesti.
Tässä on sellainen perspektiiviharha, että kuvitellaan muiden elävän jossain kuplassa samaan aikaan, kun itse muka ollaan objektiivisia ja avoimia. Oikeastihan kaikki elävät omissa kuplissaan. Myös edellisen kommentin kirjoittaja. Tämän todistaa jo se, että yllä esitetty perustuu naurettavan yksioikoisiin yleistyksiin ja kärjistyksiin.
Eivät ihmiset yleensä tietoisesti valitse tietyntyyppisiä kavereita tai puolisoa, vaan samanhenkiset ihmiset tutustuvat toisiinsa luontevasti yhteisten mielenkiinnonkohteiden parissa. Minulla on tästä hyvä esimerkki parin päivän takaa. Työpaikallani on kuntosali, jota käyttävät kaikki samassa kiinteistössä työskentelevät, niin johtajat, toimihenkilöt kuin huoltohenkilökunta. Edustan itse toimihenkilöitä. Vuosien varrella olen tullut tutuiksi muutaman laitoshuoltajan kanssa ja treenin lomassa rupattelemme milloin mistäkin. Yksi heistä oli laittanut jonkin valmiin Spotify-listan soimaan. Usein juttelemme juuri musiikista, kommentoimme listalla soivia kappaleita. Kesken listan alkoi soida eräs aaria, josta pidän kovasti, ja mainitsin tästä ääneen. Muut alkoivat nauraa ja totesivat, että ei ole kyllä tarkoituksella laitettu mitään oopperaa, koko ajatus oopperan kuuntelemisesta vapaaehtoisesti vaikutti heistä mahdottomalta. Esimerkki kuvaa sitä, että vaikka yhteisen kuntosaliharrastuksen lomassa löytyy jutunaihetta, en jonkin toisen harrastukseni parissa välttämättä törmäisi samoihin ihmisiin. Jos törmäisin, totta kai voisimme tutustua ja ystävystyä lähemmin. Tiedän, että ooppera on se kaikkein äärimmäisin esimerkki elitistisestä harrastuksesta, mutta koska kyse on tuoreesta tosielämän tapahtumasta, päätin sen kertoa.
Koulutus nimenomaan opettaa ajattelemaan kriittisesti. Se, minkä takia olen mieluummin ystävä korkeakoulutetun kanssa, on juuri tämä: esimerkiksi yliopistosta ei saada vain "muodollista koulutusta", vaan siellä opitaan kokonaan uusi ajattelutapa ja tapa katsoa maailmaa.
FM, FT-koulutettava :)
Vierailija kirjoitti:
Niin, sinulle raha on tärkeää. Jollekin toiselle muut asiat. Kuten vaikkapa se koulutus.
Toiset tekee, toiset opettaa ja opiskelee.
Vierailija kirjoitti:
Koulutus nimenomaan opettaa ajattelemaan kriittisesti. Se, minkä takia olen mieluummin ystävä korkeakoulutetun kanssa, on juuri tämä: esimerkiksi yliopistosta ei saada vain "muodollista koulutusta", vaan siellä opitaan kokonaan uusi ajattelutapa ja tapa katsoa maailmaa.
FM, FT-koulutettava :)
Jep, jo tämä ketju näyttää, ettei ap ole näitä taitoja oppinut. Tämä siis suurin syy, miksi en ap:n kanssa haluaisi aikaa viettää.
Olen sanonut tämän aiemminkin, ja sanon sen jatkossakin aina tarvittaessa: opetetut ihmiset, joiden itsetunto rakentuu muodollisen tutkinnon varaan, ovat mielestäni yksiulotteisia ja keskinkertaisia.
Olen itseoppinut eikä minulla ole mainittavaa koulutusta peruskoulun jälkeen, ja on tosiaan tullut selväksi, että tämä yhteiskunta pyörii näiden korkeakoulutusta arvostavien idioottien voimalla. He eivät ymmärrä että todelliset lahjakkuudet oppivat asioita laajasti ilman koulujen käymistä. Tälläkin hetkellä luen kymmentä kirjaa sisältäen mm. filosofian historiaa, tietojenkäsittelyä sekä lääketiedettä. Miksi menisin jonnekin koulun penkille tätä tekemään, kun voin uppoutua uuteen tietoon kotini rauhassa? Ei ole tarvetta päteä jollain papereilla. Tieto ja sivistys itsessään on paras palkinto.
Vierailija kirjoitti:
Olen sanonut tämän aiemminkin, ja sanon sen jatkossakin aina tarvittaessa: opetetut ihmiset, joiden itsetunto rakentuu muodollisen tutkinnon varaan, ovat mielestäni yksiulotteisia ja keskinkertaisia.
Olen itseoppinut eikä minulla ole mainittavaa koulutusta peruskoulun jälkeen, ja on tosiaan tullut selväksi, että tämä yhteiskunta pyörii näiden korkeakoulutusta arvostavien idioottien voimalla. He eivät ymmärrä että todelliset lahjakkuudet oppivat asioita laajasti ilman koulujen käymistä. Tälläkin hetkellä luen kymmentä kirjaa sisältäen mm. filosofian historiaa, tietojenkäsittelyä sekä lääketiedettä. Miksi menisin jonnekin koulun penkille tätä tekemään, kun voin uppoutua uuteen tietoon kotini rauhassa? Ei ole tarvetta päteä jollain papereilla. Tieto ja sivistys itsessään on paras palkinto.
Hienoa, että sinä olet itseoppinut. Keskiverto ihmiset kuitenkin tarvitsevat jonkinlaista ohjausta, jotta lahjakkuudet saadaan kukoistamaan. Jos yhteiskunta pyörisi vain niiden ihmisten voimalla, jotka ovat TÄYSIN itseoppineita, ei siellä monia ihmisiä sitä olisi pyörittämässä ja suurin osa heistä olisi jollainlailla idiootteja (en väitä, että juuri sinä idiootti olisit). Jos olisit kouluja käynyt, voisit ehkä koulutuksen tärkeyden ymmärtää muidenkin näkökulmasta kuin omastasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noille akateemisille pahvien saaminen yliopistosta on ollut elämän huippukohta, sen jälkeen se onkin ollut pelkkää alamäkeä.
Eipä siinä paljon juhlia järjestetty, kun heti seuraavana päivänä alkoi työttömyys.
Pystyisikö joku teistä akateemiseen työttömyyteen uskovista hieman avaamaan, mihin käsitys perustuu? Aiheesta on kuitenkin saatavilla tilastotietoakin. Työttömyysaste on sitä pienempi, mitä korkeampi koulutus on. Asian voi tarkistaa vaikka täältä:
https://tem.fi/dms-portlet/document/2/399855
Ajattelun kapeudesta kertoo myös se, että korkeastikoulutettu tuntuu tarkoittavan monille jotain kadonneiden kielten tutkijoita. Tällaiset ovat hyvin marginaalisia aloja. Esimerkiksi kauppatieteiden maistereita on huomattavasti enemmän.
Ohis, mutta tämän palstan EA official-ketjun koulutuspinkoilijat, he, jotka tulivat kesken ketjun kiistelemään sivuaineista, ovat tosi rasittavia, ja harvinaisia.
En sietäisi tuollaista hetkeäkään kaveripiirissäni, enkä tunne ihmisiä jotka ovat noin Bessewissereitä. Muutaman olen tuntenut, mutta kaikki Besserwisserit eivät ole korkeakoulutettuja.
Älykäällä on tilannetajua. Usein.
t. FM
Tämä ketju todistaa aukottomasti kuinka herkkähipiäisiä te koulutetut olette. Surullista sakkia kerrassaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju todistaa aukottomasti kuinka herkkähipiäisiä te koulutetut olette. Surullista sakkia kerrassaan.
Ei vaan ketjuun kommentoivat ne, joille tämä on tärkeä asia. Vai luuletko oikeasti, että kaikki korkeakouletut ovat täällä kommentoimassa, nekin jotka eivät tästä asiasta ollenkaan välitä? En minäkään yleistä, että kaikki amislaiset ovat idiootteja, jotka yleistävät ja kokevat korkeakoulutetut jotenkin eri kastilaisina, vaikka tässä ketjussa amiksista se kuva luodaan.
Mulla on molemmat tutkinnot. Kukaan ei ole koskaan väheksynyt toisen asteen tutkintoani. Yleensä en edes kerro yliopistotutkinnostani, koska en ole sen alan töissä nykyään.
Minulla on kaksi yliopistotutkintoa tietojenkäsittelystä ja automaatiosta, teen toisinaan 100 tunnin työviikkoja ja kyllä, koodaan myös joskus, vaikkei se enää omaan työkuvaani suoranaisesti kuulu. Palkka ei ole minulle tärkein motiivi, vaikka se eikä se olekaan huono. Yleisenä ohjeena APlle on; keskity omaan tekemiseesi sillä muiden ihmettely ei vie sinua omalla urallasi eteenpäin.