Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaiketon ruokavalio vaatii kekseliäisyyttä – allergiaperheen äiti: ”Kyllä meillä muutakin syödään kuin vettä ja jääpaloja”

Vierailija
09.09.2018 |

Ylen juttu "kaikelle" allergista lapsista.

https://yle.fi/uutiset/3-10392382

Lapsi voi syödä viljoista vain kvinoaa? Kertokaa minulle miten ihmeessä esimerkiksi 20-vuotta sitten nämä kaikelle allergiset ihmiset ovat eläneet. Minusta tällainen kaiken välttely kuulostaa aivan mielisairaalta ja todennäköisesti vain pahentaa "oireita" aivan kaikelle. Mitkä kaikki lasketaan allergiaoireiksi? Se että ruoka on pahaa? Tulee vähän näppylöitä? Nuha tuli? Sellaisia oireita mitkä eivät ole hengenvaarallisia ei pitäisi tällä tavalla voimistaa välttelemällä kaikkea. Aivan hulluutta.

Olen itse päälle 30-vuotias enkä muista lapsuudestani tai nuoruudestani tai varhaisaikuisuudestani ainuttakaan ihmistä joka olisi ollut näin allerginen elämälle. Luulosairaus tulee niin monissa muodoissa nykyään.

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1) allergioita on nykyään enemmän

2) ennen allergiset ja yliherkät olivat niitä jotka eivät selviytyneet: ravinto ei imeytynyt niin eivät kasvaneet. Tai

3) paskoivat housuunsa ja oireilivat mutta ei niistä voinut puhua.

1) Miksi on enemmän? Siksi että kaikki pienetkin oireet luokitellaan allergiaksi?

3) Miksi ei muka voinut?

Sinä olet nyt päättänyt määritellä kaikki allergiset luulosairaiksi. Miksi?

Sinä teit sen luokituksen, en minä ole mitään sellaista kirjoittanut puolikkaassa lauseessakaan. Internet-loukkaantumislasit pois päästä.

Todellakin kirjoitit moista. Luepa oma viestisi. Vai oletko niin tyhmä, ettet edes tajua, mitä kirjoitat? Tietenkin, jos näppis ja pää koko ajan suoltavat p*skaa, niin onhan sitä vaikea pysytellä perässä.

En voi ottaa vakavissani ihmistä joka käyttää adjektiivia tyhmä muista ihmisistä.

Vierailija
42/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkulasten ruoka-aineallergiat ovat siitä hyväennusteisia, että ne useimmiten helpottavat iän myötä. Niinpä pieniä lapsia ei tarvitse kiusata siedättämällä. Ja esimerkiksi viljat eivät ole millään tavalla ihmiselle välttämättömiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta täällä on raivolasit tipahtaneet päähän aika nopeasti, missään nimessä en kirjoittanut että allergioita ei ole olemassa, mutta valitettavasti en voi sanoa etteikö minun mielestäni osa allergioista tunnu luulosairaalta.

Tiedän esimerkiksi useita henkilöitä jotka ovat allergisia tutkitusti yhdelle-neljälle ruoka-aineelle, mutta omasta mielestään he ovat allergisia kaikelle mikä epäilyttää tai mikä on uutta. En yleistä tätä kaikkiin ihmisiin, mutta liiallinen allergisuuden painottaminen lapsena voi vaikeuttaa elämää myös aikuisena, varsinkin jos mukana on yhtään ylireagointia.

Siedättämisestä en ole sanonut mitään missään vaiheessa. Sen sijaan ihmettelen ettei tällaista kaiken välttelyä hoitokeinona saisi kyseenalaistaa tai edes keskustella siitä, mikä on todellinen syy nykyihmisen allergisuuden takana. Minusta se syy ei ole se että "ihminen nyt vaan on allergisempi nykyään". Se ei ole mikään_syy_.

Miten niin ei ole syy? Ihminen ON allergisempi nykyään,johtuu pitkälti liiasta hygieniasta. Samasta syystä autoimmuunisairaudet kuten suolistosairaudet on kasvussa,ei se mitään kuvitelmaa ole.

Vierailija
44/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 20 vuotta työssä, jossa järjestän tapahtumaruokailuja opiskelijaryhmille. Näistä 2/3 on ulkomaalaisia. Kaikkien vuosien aikana on ollut yhteensä alle 40 ruoka-aineallergiatapausta noiden ulkomaalaisten joukossa. Mutta suomalaisten joukossa yli puolet opiskelijoista ilmoittaa useammankin allergian. Miksiköhän näin???

Vierailija
45/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osin ei varmaan edes tiedetä, mitkä kaikki asiat vaikuttavat allergioiden lisääntymiseen.

AP on kuitenkin täysin vakuuttunut, että hän tietää kaiken ja on kaikkien alojen asiantuntija.

Vierailija
46/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta täällä on raivolasit tipahtaneet päähän aika nopeasti, missään nimessä en kirjoittanut että allergioita ei ole olemassa, mutta valitettavasti en voi sanoa etteikö minun mielestäni osa allergioista tunnu luulosairaalta.

Tiedän esimerkiksi useita henkilöitä jotka ovat allergisia tutkitusti yhdelle-neljälle ruoka-aineelle, mutta omasta mielestään he ovat allergisia kaikelle mikä epäilyttää tai mikä on uutta. En yleistä tätä kaikkiin ihmisiin, mutta liiallinen allergisuuden painottaminen lapsena voi vaikeuttaa elämää myös aikuisena, varsinkin jos mukana on yhtään ylireagointia.

Siedättämisestä en ole sanonut mitään missään vaiheessa. Sen sijaan ihmettelen ettei tällaista kaiken välttelyä hoitokeinona saisi kyseenalaistaa tai edes keskustella siitä, mikä on todellinen syy nykyihmisen allergisuuden takana. Minusta se syy ei ole se että "ihminen nyt vaan on allergisempi nykyään". Se ei ole mikään_syy_.

Miten niin ei ole syy? Ihminen ON allergisempi nykyään,johtuu pitkälti liiasta hygieniasta. Samasta syystä autoimmuunisairaudet kuten suolistosairaudet on kasvussa,ei se mitään kuvitelmaa ole.

Allergian syy ei ole allergia, vaan allergian ja allergisuuden syy on esimerkiksi liiallinen hygienia. Hyvä kun pääsit jäljille.

Vierailija
47/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2) ennen allergiset ja yliherkät olivat niitä jotka eivät selviytyneet: ravinto ei imeytynyt niin eivät kasvaneet. Tai

1) Miksi on enemmän? Siksi että kaikki pienetkin oireet luokitellaan allergiaksi?

3) Miksi ei muka voinut?

Sinä teit sen luokituksen, en minä ole mitään sellaista kirjoittanut puolikkaassa lauseessakaan. Internet-loukkaantumislasit pois päästä.

Todellakin kirjoitit moista. Luepa oma viestisi. Vai oletko niin tyhmä, ettet edes tajua, mitä kirjoitat? Tietenkin, jos näppis ja pää koko ajan suoltavat p*skaa, niin onhan sitä vaikea pysytellä perässä.

En voi ottaa vakavissani ihmistä joka käyttää adjektiivia tyhmä muista ihmisistä.

Itse saat kuitenkin nimitellä esim. artikkelin lapsia luulosairaiksi? 

Vierailija
48/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä asia korpeaa ap:ta näin suuresti?

Vierailija
49/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En sanonut ettei allergioita ole olemassa. On erikoinen ilmiö tämä kaikelle allergisuus ja allergiat ylipäätänsä nykyään. Tuntuu että kaikki ovat allergisia jollekin, minusta se ei selity ainoastaan sillä että niitä todetaan enemmän tai että lääketiede kehittyy. Tuntuu että niitä oikein etsitään, ja tarkoituksenmukaisesti pahennetaan pistämällä pannaan sellaistakin mistä ei ole oikeaa vaaraa ihmiselle.

Epäilen että tulevaisuudessa allergioiden yhä lisääntyessä on syytä tarkastella mikä tähän kaikkeen on syynä. Syy kaiken taustalla kun ei ole se että "lääketiede kehittyy". Ehkä kehitetään myös parempia hoitokeinoja kuin kaiken mahdollisen välttely.

Nyky-yhteiskunta sairastuttaa terveenkin ihmisen, siltä tuntuu.

Kuka on sanonut, että tuo on syy kaikkeen? Sinä, ja ainoastaan sinä! Miksi sinun on hankala uskoa, että

a) oikeasti moniallergisia ihmisiä on olemassa?

b) kaikkia allergioita ei voi siedättää, ihmiset ovat voineet kokeilla siedätystä, mutta se ei toimi jne.

Miksi yleistät omat, subjektiiviset kokemuksesi kaikkia allergioita koskeviksi?[/quote

Tekstissä ei lukenut mitään siitä ettei moniallergisia ihmisiä ole. Eikä sanakaan siedättämisestä. Miksi näet sellaista mitä ei ole?

Ohiksena: totta kai sinä puhut siedättämisestä. Itsehän sinä tuossa väität, että ihmiset "turhaan välttävät asioita, joista ei ole oikeaa vaaraa ihmiselle".

Se on sama asia kuin että sinusta ihmisten pitäisi vaan sietää oireita ja syödä ruokaa, jolle ovat allergisia, jos oireet eivät ole hengenvaarallisia.

Eli siedättää.

Äläpä nyt ala muuttaa kommenttejasi jälkikäteen, kun huomaat puhuneesi potaskaa. Ketjussa olevat osaavat kyllä lukea suomea, ja näkevät, mitä olet kirjoittanut.

Vierailija
50/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö oikeasti kukaan ikinä mieti miksi oikeasti ihmiset ovat sairaita? Hyväksytään vain tällainen avaruusruokailu ja kaikelle sairastaminen. Vuonna 2018 ei pitäisi olla hyväksyttävää että lääkäri kehoittaa tällaiseen elämään.

Kuvitteletko olevasi ainoa, joka näitä miettii? Minulla on uutisia, et ole. Muut eivät yleensä vai yleistä, solvaa tai hauku muita. Mistä sinä tiedät tuostakin artikkelista, että mitä kaikkea on kokeiltu? Joskus ankarat rajoitukset ovat vaan paras tai jopa ainoa vaihtoehto.

Vierailija
51/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu enemmän ihmisiä korpeavan se jos ajankohtaisesta ja käsistä räjähtäneestä elämälle allergisuudesta aloittaa keskustelun.

Vierailija
52/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapsi oli "kaikelle" allerginen. Ihan syntymästä asti. Aika oli niin vaikea, että en kyllä olisi keksinyt sellaista. Pikkulapsilla se johtuu, kun immuunipuolustusta hyökkää kaikkien kimppuun. Ja onneksi ne ohi, kun lapsi kehittyy. Vauva oli tosi huonossa kunnossa, ennen kuin allergiat todettiin. Olisi kuillut, jossain muissa oloissa.

Mikään hygienia koti meillä ei ollut. Konttaava pisti kasvimaalla suoraan maasta kaikkea syötäävää suuhunsa. Ja esim. Ruis ja kananmuna oli vaarallisia. Pöytä josta oli munavoit pyyhittiin, aiheutti lapselle vesikelloja. Leivän muruset lapsikerhon pöydän alla anafylaktiaen shokin. Kaikki mikä aiheutti lievän oireen, oli ruokavaliossa. Mutta kuka jaksaa katsoa esim.ihottumaisen lapsen jokapäiväistä kutinaa ja ihottumaisrn tukehtumiseen. Silloin on vain helpompi jättää se porkkana pois. Minulla ei ollut tietoakaan allergioista, ennen kuin oma lapsi todettiin allergiseksi. Lääkäri ei voi arvioida mikä oire on liikaa perheen arjessa ja mikä ei. Perhe itse tietää, miten saa arjen sujumaan allergioiden kanssa.

Vierailija
53/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu enemmän ihmisiä korpeavan se jos ajankohtaisesta ja käsistä räjähtäneestä elämälle allergisuudesta aloittaa keskustelun.

Taas pilkkaamista ja ivailua! "Elämälle allergisista"...kyseiset lapset eivät ole "allergisia elämälle" vaan tietyille ruoka-aineille. Minulla alkaa kohta kehittyä vahva intoleranssi kaltaisellesi idiotismille ja imbesillismille.

Vierailija
54/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3) Miksi ei muka voinut?

Ahaaa eli henkilökohtaisesti nimellä mainiten solvasin juuri näitä henkilöitä. Enkä esimerkiksi käyttänyt artikkelia esimerkkinä keskustelun aloittamisen vuoksi?

Vierailija
55/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilastotietoa tälle "käsisistä räjähtäneelle elämälle allergisuudelle", kiitos?

Vierailija
56/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas pilkkaamista ja ivailua! "Elämälle allergisista"...kyseiset lapset eivät ole "allergisia elämälle" vaan tietyille ruoka-aineille. Minulla alkaa kohta kehittyä vahva intoleranssi kaltaisellesi idiotismille ja imbesillismille.

Minulla on aina ollut vahva allergia kaltaisiasi saivartelijoita ja elämäntapaloukkaantujia kohtaan.

Vierailija
57/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3) Miksi ei muka voinut?

Ahaaa eli henkilökohtaisesti nimellä mainiten solvasin juuri näitä henkilöitä. Enkä esimerkiksi käyttänyt artikkelia esimerkkinä keskustelun aloittamisen vuoksi?

Seli seli ja uli uli. Vi*tumainen ihminen olet.

Vierailija
58/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on aina ollut vahva allergia kaltaisiasi saivartelijoita ja elämäntapaloukkaantujia kohtaan.

Itsehän sinä täällä saivartelet ja loukkaannut. Pilkkaat ja solvaat. Keksit hassun hauskoja elämälle allerginen -sloganeitasi ja hihittelet näppäimistösi ääressä. Säälittävää. Mitä ryhmää aiot pilkata seuraavaksi?

Vierailija
59/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylen juttu "kaikelle" allergista lapsista.

https://yle.fi/uutiset/3-10392382

Lapsi voi syödä viljoista vain kvinoaa? Kertokaa minulle miten ihmeessä esimerkiksi 20-vuotta sitten nämä kaikelle allergiset ihmiset ovat eläneet. Minusta tällainen kaiken välttely kuulostaa aivan mielisairaalta ja todennäköisesti vain pahentaa "oireita" aivan kaikelle. Mitkä kaikki lasketaan allergiaoireiksi? Se että ruoka on pahaa? Tulee vähän näppylöitä? Nuha tuli? Sellaisia oireita mitkä eivät ole hengenvaarallisia ei pitäisi tällä tavalla voimistaa välttelemällä kaikkea. Aivan hulluutta.

Olen itse päälle 30-vuotias enkä muista lapsuudestani tai nuoruudestani tai varhaisaikuisuudestani ainuttakaan ihmistä joka olisi ollut näin allerginen elämälle. Luulosairaus tulee niin monissa muodoissa nykyään.

Onpas sinulla outo asenne. Itse olen ollut itkuinen ja hankala vauva ja lapsi oksennuksineni, maitorupineni jne. Kun olin pieni niin allergioita pidettiin kai jonkin sortin huomionhakuna. Niin ei asia ole. Itse menin aikuisena allergiatestiin koska olin todella ryytynyt suolisto-oireisiin ja hankalahoitoiseen ihoon ja päänahkaan.

Testistä paljastui monta allergiaa ja elämäni on nyt helpompaa kun voin välttää allergeeneja. Toki se tarkoittaa myös sitä, etten ota toisten tarjoomuksia vastaan ja joudun suunnittelemaan ja tekemään syömiseni tarkkaan. Sekin on kuitenkin pientä siihen verrattuna, että saan nukkua rauhassa ihon kutinalta eikä tarvi pestä verille raavitun ihon vuoksi sotkeutunutta lakanapyykkiä.

Ikävä kyllä lapseni peri minulta moniallergisuuden ja astman mutta kyllä me pärjäämme niin kauan kuin voimme olla tekemisissä normaalien ja järkevien ihmisten kanssa.

Vierailija
60/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään tuntuu että ollaan tosiaan allergisia elämälle. Kaikki pienetkin normaalit kutinat ja köhät itsediagnosoidaan allergioiksi ja luulosairastetaan lapset yliherkiksi kaikelle.

Kyllä ne allergiat testataan sairaalassa testeillä.