Kaiketon ruokavalio vaatii kekseliäisyyttä – allergiaperheen äiti: ”Kyllä meillä muutakin syödään kuin vettä ja jääpaloja”
Ylen juttu "kaikelle" allergista lapsista.
https://yle.fi/uutiset/3-10392382
Lapsi voi syödä viljoista vain kvinoaa? Kertokaa minulle miten ihmeessä esimerkiksi 20-vuotta sitten nämä kaikelle allergiset ihmiset ovat eläneet. Minusta tällainen kaiken välttely kuulostaa aivan mielisairaalta ja todennäköisesti vain pahentaa "oireita" aivan kaikelle. Mitkä kaikki lasketaan allergiaoireiksi? Se että ruoka on pahaa? Tulee vähän näppylöitä? Nuha tuli? Sellaisia oireita mitkä eivät ole hengenvaarallisia ei pitäisi tällä tavalla voimistaa välttelemällä kaikkea. Aivan hulluutta.
Olen itse päälle 30-vuotias enkä muista lapsuudestani tai nuoruudestani tai varhaisaikuisuudestani ainuttakaan ihmistä joka olisi ollut näin allerginen elämälle. Luulosairaus tulee niin monissa muodoissa nykyään.
Kommentit (96)
Ei näistä(kään) asioista tapella kannata. Jonkun pitäisi ottaa selvää mistä suomalaisten allergiat ja yliherkkyydet johtuvat. Olen asunut aika monessa maassa ja meidän suomalaisten ruokatouhuja ihmetellään aina. Harmittaa itsekin olla se kummajainen, jolle laktoosi ei sovi. Voinhan toki ottaa, mutta sen jälkeen kukaan ei pysty olemaan samassa huoneessa minun kanssani. Itselläni alkoi laktoosi-intoleranssi antibioottiputken päälle ja liitän mielessäni ne asiat yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi voi syödä viljoista vain kvinoaa? Kertokaa minulle miten ihmeessä esimerkiksi 20-vuotta sitten nämä kaikelle allergiset ihmiset ovat eläneet. Minusta tällainen kaiken välttely kuulostaa aivan mielisairaalta ja todennäköisesti vain pahentaa "oireita" aivan kaikelle. Mitkä kaikki lasketaan allergiaoireiksi? Se että ruoka on pahaa? Tulee vähän näppylöitä? Nuha tuli? Sellaisia oireita mitkä eivät ole hengenvaarallisia ei pitäisi tällä tavalla voimistaa välttelemällä kaikkea. Aivan hulluutta.
Olen itse päälle 30-vuotias enkä muista lapsuudestani tai nuoruudestani tai varhaisaikuisuudestani ainuttakaan ihmistä joka olisi ollut näin allerginen elämälle. Luulosairaus tulee niin monissa muodoissa nykyään.
En nyt ota kantaa tähän yhteen tapaukseen ja uskon, että on olemassa todellakin luulosairaita ihmisiä. Kuitenkin myös ennen on ollut allergisia ihmisiä, joilla on ollut todellisia oireita, mutta ei niitä ole nimetty allergiaksi. Esim. yksi iäkäs sukulaiseni, yli 80-v., on kärsinyt ilmavaivoista koko elämänsä. Siis se on ollut perheen kesken ihan yleinen vitsi. Jokunen vuosi sitten hän jätti monet viljatuotteet pois ruokavaliostaan ja siihen loppui piereskely. Tällä ihmisellä ei ollut mitään diagnoosia, mutta kun vuosikymmeniä jatkuneet vaivat, joihin hän oli jo ihan turtunut, loppuivat ruokavaliomuutoksella, niin ei kai hän luulosairaskaan ollut? Jos hän olisi muutama vuosikymmen sitten selittänyt, että paranin, kun jätin gluteeniviljat pois, häntä olisi pidetty ihan kaistapäisenä. Kyllä se ihmiskunnan tietämys vaan lisääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luitteko te perhettä solvaavat juttua? Siinä nimenomaa puhutaan siedätyksestä ja äiti iloitsee, kun lasten allergiat vähenevät kasvaessa.
En löydä viestiketjusta yhtäkään viestiä missä perhettä solvataan. Ilmeisesti allergioista keskusteleminen on solvaamista. Tai tietynlaisten hoitokeinojen yleinen kyseenalaistaminen.
Avausviestistä: "Olen itse päälle 30-vuotias enkä muista lapsuudestani tai nuoruudestani tai varhaisaikuisuudestani ainuttakaan ihmistä joka olisi ollut näin allerginen elämälle. Luulosairaus tulee niin monissa muodoissa nykyään." ja toisesta viestistä: "Omanlaisensa syndrooma eli munchhausenin oireyhtymä (en jaksa etsiä saksalaista uuta). Ilmenee lievässä muodossa näin." Valkikoiva luku- tai ymmärrystaito? Kyllä menee pahasti solvaamisen puolelle.
Puhuttiinko näissä kommenteissa juuri kyseisestä perheestä ja heidän lapsistaan jotain? Että juuri heillä on näitä kirjoittajien mainitsemia asioita? Huomasin kyllä että täällä on vauvapalstalle tyypillistä suoraa toisten kommentoijien solvaamista.
Kyllä puhuttiin. Turha valehdella muuta. Niin se metsä vastaa kuin sinne huudetaan ap. Et osaa keskustella asiallisesti. Häpeäisit.
En ole alkuperäisten viestien kirjoittaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta täällä on raivolasit tipahtaneet päähän aika nopeasti, missään nimessä en kirjoittanut että allergioita ei ole olemassa, mutta valitettavasti en voi sanoa etteikö minun mielestäni osa allergioista tunnu luulosairaalta.
Tiedän esimerkiksi useita henkilöitä jotka ovat allergisia tutkitusti yhdelle-neljälle ruoka-aineelle, mutta omasta mielestään he ovat allergisia kaikelle mikä epäilyttää tai mikä on uutta. En yleistä tätä kaikkiin ihmisiin, mutta liiallinen allergisuuden painottaminen lapsena voi vaikeuttaa elämää myös aikuisena, varsinkin jos mukana on yhtään ylireagointia.
Siedättämisestä en ole sanonut mitään missään vaiheessa. Sen sijaan ihmettelen ettei tällaista kaiken välttelyä hoitokeinona saisi kyseenalaistaa tai edes keskustella siitä, mikä on todellinen syy nykyihmisen allergisuuden takana. Minusta se syy ei ole se että "ihminen nyt vaan on allergisempi nykyään". Se ei ole mikään_syy_.
Miten niin ei ole syy? Ihminen ON allergisempi nykyään,johtuu pitkälti liiasta hygieniasta. Samasta syystä autoimmuunisairaudet kuten suolistosairaudet on kasvussa,ei se mitään kuvitelmaa ole.
Allergian syy ei ole allergia, vaan allergian ja allergisuuden syy on esimerkiksi liiallinen hygienia. Hyvä kun pääsit jäljille.
Vaikutat vähän yksinkertaiselta. Kyllä,suuressa mittakaavassa länsimaiden korkea hygieniataso on yksi mahdollinen syy allergioiden ja autoimmuunisairauksien lisääntymiseen. Ei se kuitenkaan niin toimi,että yksilötasolla on allergiaperhesssä liian korkea hygieniataso ja kun läiskitään vähän multaa lattialle ja lopetetaan se hössötys niin allergiat paranee.
Vastauksesi ei poista sitä tosiasiaa että allergian syy ei ole allergia.
Oikeassa olet meidän tapauksessa. Allergiset oireet aiheutti yliherkkyys, joka hävisi murrosiän jälkeen. Toisilla taas voi puhjeta murrosiässä, raskauden aikana tai milloin muuten tulee hormonaalista muutoksia. Lääketieteellisesti yliherkkyys on ihan muuta kuin "yliherkkyys" monen ihmisen sanavarastossa. Luulen, että aloittajakin käyttää sitä eri tarkoituksessa. Syy on jonkun aineen proteiini. Sitä ei ihminen itse voi kontrolloida. Siihen yritetään kaikin keinoin vaikuttaa, että korjaantuisi mahdollisimman nopeasti.
Mutta miksi joku haluaa väitellä asiasta, josta selkeästi ei tiedä mitään.?
Vierailija kirjoitti:
Siedätys olisi paras ase. Jos tulee lieviä oireita jostain, on parempi vain jatkaa ko ruoka-aineen syömistä ja siedättää itsensä sille ajan myötä. Mitä enemmän alkaa lievistä oireista välttää kaikkea mahdollista, sitä enemmän saa jatkossakin välttää kaikkea ja oireet vain pahenevat ja laajenevat. Steriili ja luonnosta vieraantunut elämä on syynä allergioiden lisääntymiselle noin isossa kuvassa.
Itse veikkaan, että myös psyykkiset ongelmat voivat oireilla myös "fyysisesti". Tunnen esim. erään naisen, joka on ollut pitkään todella kuormittunut töistä ja siviilielämän rankoista asioista (mm. läheisten kuolemia). Samaan aikaan kaikki allergiat ja herkkyysoireet pahenevat koko ajan. Ihmisellä vain on rajansa ja pitäisi kuunnella omaa kehoa ja mieltä myös näissä jaksamisasioissa eikä vain puskea kahta kovempaa eteenpäin.
Jännä kun täällä ihmiset jakelee omaa "asiantuntemustaan" siinä luulossa, että esimerkiksi jutun perhe ei olisi perusteellisesti ottanut asioista selvää tai jotenkin omaksi ilokseen pidättäytyisi liki kaikista tavallisista elintarvikkeista. Jessus, että jotkut ihmiset ovat typeriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt ota kantaa tähän yhteen tapaukseen ja uskon, että on olemassa todellakin luulosairaita ihmisiä. Kuitenkin myös ennen on ollut allergisia ihmisiä, joilla on ollut todellisia oireita, mutta ei niitä ole nimetty allergiaksi. Esim. yksi iäkäs sukulaiseni, yli 80-v., on kärsinyt ilmavaivoista koko elämänsä. Siis se on ollut perheen kesken ihan yleinen vitsi. Jokunen vuosi sitten hän jätti monet viljatuotteet pois ruokavaliostaan ja siihen loppui piereskely. Tällä ihmisellä ei ollut mitään diagnoosia, mutta kun vuosikymmeniä jatkuneet vaivat, joihin hän oli jo ihan turtunut, loppuivat ruokavaliomuutoksella, niin ei kai hän luulosairaskaan ollut? Jos hän olisi muutama vuosikymmen sitten selittänyt, että paranin, kun jätin gluteeniviljat pois, häntä olisi pidetty ihan kaistapäisenä. Kyllä se ihmiskunnan tietämys vaan lisääntyy.
Tästä tulee mieleen minä. Luulin olevani pieruautomaatti. Pieruja oli vaikea pidättää, kun ilmaa tuli jatkuvalla syötöllä. Jätin rakastamani ruisleivän pois ja olin ihmeissäni. Vaatekoko pieneni ja kävelen piereskelemättä. pieruja tulee kerran pari päivässä ja ne voi päästää vessassa. Ympärillä olevat ihmiset kiittää. Tilaan rukiittoman ruuan, vaikka en ole allerginen. Olen pitopalvelun kauhuasiakas. Keksitty ruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siedätys olisi paras ase. Jos tulee lieviä oireita jostain, on parempi vain jatkaa ko ruoka-aineen syömistä ja siedättää itsensä sille ajan myötä. Mitä enemmän alkaa lievistä oireista välttää kaikkea mahdollista, sitä enemmän saa jatkossakin välttää kaikkea ja oireet vain pahenevat ja laajenevat. Steriili ja luonnosta vieraantunut elämä on syynä allergioiden lisääntymiselle noin isossa kuvassa.
Itse veikkaan, että myös psyykkiset ongelmat voivat oireilla myös "fyysisesti". Tunnen esim. erään naisen, joka on ollut pitkään todella kuormittunut töistä ja siviilielämän rankoista asioista (mm. läheisten kuolemia). Samaan aikaan kaikki allergiat ja herkkyysoireet pahenevat koko ajan. Ihmisellä vain on rajansa ja pitäisi kuunnella omaa kehoa ja mieltä myös näissä jaksamisasioissa eikä vain puskea kahta kovempaa eteenpäin.
Stressi altistaa aika monille sairauksille. Jopa ihan perus flunssalle, vaikka se on viruksen aiheuttama. Mutta ei psyykkinen kuormitus oireile, se altistaa.
Minulla ei yliherkkyyksiä lapsuudessa ja nuorena ollut. Kaveripiirissä oli näitä kananmunalle, kalalle ja tomaatille allergisia muutama. Kaverin serkku oli lapsena "kaikelle allerginen". Ensimmäiset 7 vuotta elämästään eli keitetyllä perunalla, tietynmerkkisellä näkkileivällä ja vedellä.
Nyt aikuisena on henkilökohtaiseksi riesaksi asettunut jonkinasteinen herkkyys rypsille, rapsille ja auringonkukalle. Pahentavat PPP:n oireita missä muodossa tahansa. Pyrin siis välttelemään niitä, kun ei vaan ole kivaa eikä terveellistä raapia kämmeniä ja jalkapohjia verille. Voin kuitenkin olla tyytyväinen että väärä valinta ruokakaupassa ei vie minua hautaan tai sairaalaan. Monestikaan se valinta ei ole ihan helppo, kiitos tehomaatalouden ja ruokateollisuuden. Rypsi, rapsi ja auringonkukka tuntuvat olevan yksi maatalouden ja ruuanvalmistuksen kulmakivistä. "On niin terveellistä ja HELPPOA ja HALPAA käyttää niitä ihan mihin vaan. Öljy puristetaan, puristusjätteet syötetään eläimille rehun seassa ja itse öljyä käytetään niin traktorin rasvaukseen kuin leivän leivontaan, sipsien paistoon, ruuan lisäaineeksi, kosmetiikkaan, lääkkeisiin, muovinvalmistukrseen... Lista on loputon. Olen joutunut karsimaan ruokavaliostani ostetun leivän, maidon ja miltei kaikki maitotuotteet, muutamat lihatuotteet, ja lista kasvaa päivä päivältä, kun aina vaan pienempi annos laukaisee oireet.
Voin vaan kuvitella mitä se voi olla keliaakikolle, vehnähän on yksi maailman rakennuspalikoista.
Heittäisinkin nyt kysymyksen: Lisääntyvätkö allergiat siksi kun ollaan niin hygieenisiä, vai pitäisikö alkaa pohtimaan yhtenä syyllisenä tätä "yksi tuote käy kaikkeen kunhan se on tarpeeksi halpaa" -politiikkaa?
Vierailija kirjoitti:
Ei näistä(kään) asioista tapella kannata. Jonkun pitäisi ottaa selvää mistä suomalaisten allergiat ja yliherkkyydet johtuvat. Olen asunut aika monessa maassa ja meidän suomalaisten ruokatouhuja ihmetellään aina. Harmittaa itsekin olla se kummajainen, jolle laktoosi ei sovi. Voinhan toki ottaa, mutta sen jälkeen kukaan ei pysty olemaan samassa huoneessa minun kanssani. Itselläni alkoi laktoosi-intoleranssi antibioottiputken päälle ja liitän mielessäni ne asiat yhteen.
Heippa, oletko huomannut ulkomailla että heidän maitotuotteensa eivät aina aiheuta laktoosi-intorelanssista kärsivälle oireita? Miehelläni on todella paha intoleranssi, mutta esimerkiksi keski-euroopassa täkäläinen maito tai jugurtti ei aiheuta mitään ongelmia. Tämä on huomattu ihan käytännön kautta, sillä kaupoista löytyy sieläpäin niin vähän jos ollenkaan laktoosittomia tuotteita.
Liekö Suomessa maito niin käsiteltyä vai missä syy, sitä en tiedä.
Minun veljeni, syntynyt 1981, oli ihan pienenä tällainen moniallergikko. Alle 2v:nä ei voinut syödä kuin perunaa, naudanlihaa ja soijamaitoa. Sitten taaperoiässä siedättyi nopeasti kaikista ruoka-aineallergioista pois. Eläin- ja siitepölyallergiat häntä tosin vaivaavat näin aikuisiälläkin. Jännä, ettei silloin aikanaan kukaan tätä niin ihmetellyt eikä kuulunut puhetta luulosairaudesta. Ehkä kun asia on enemmän julkisuudessa niin osa ihmisistä herää sitten ihmettelemään asiaa (ja osa kokee tarvetta vähätellä asiaa, vaikken ymmärrä, miksi toisten terveysongelmat olisivat heiltä jotain pois)?
"Arviot allergian esiintyvyydestä vaihtelevat. Viimeisimpien väestötutkimusten mukaan noin joka neljännellä aikuisella oli allergisia oireita ja ympäristön allergeeneille herkistyneiden (atooppisten) osuus kouluikäisistä oli jopa 40 %."
Lähde THL nettisivut. 40%? Kyllä minusta olisi aiheellista pohtia kuinka suuri osa tästä 40% prosentista on oikeasti elämää vaikuttavia allergioita, mistä tämä kansansairaus johtuu ja mitä tälle voi tehdä. Siedätys, välttely ja vastaavat eivät tunnu toimivan pitkällä tähtäimellä.
Atooppisen ihon rakenne on erilainen kuin normaali iho. Se peritään. Se on tietysti herkkä ulkoisille ärsykkeille. On ihan selkeää, että nykyään on paljon enemmän ulkoisia ärsykkeitä kuin ennen. Alkaen ilmansaasteista ja esim.nyky puuvilla on ihan eri kuin ennen. Jo kasvina siis.
Ihmisten kemikaslinuor Itis on ihan eri luokkaa kuin ennen. Esim.kaikki värit on enemmän tai vähemmän myrkyllisiä. Siksi jo ennen vauvojen vaatteet oli valkoisia tai hyvin vaaleita. Sekin on unohtunut. Siniselle on hyvin moni allerginen. Monesti mustassakin on se sininen, joka ärsyttää. Hyvä esimerkki meikit ja kestovärit.
Vierailija kirjoitti:
No ennen vakavimmin allergiset ja muut vastaavat viettivät ison san elämästään lapsena sairaalassa. Esim. keliakikkoja ohjeistettiin syömään jotain vehnävelliä, kun sairautta ei tunnettu ja tämmöisiä velliruokia ajateltiin mahalle hyväksi. Sairaalassa yritettiin sen ajan tietotasolla hoitaa.
Poissa silmistä, poissa mielestä, eli ihmiset kuvittelee ettei heitä ollut. Oli toki allergisia ja muita mutta vähemmän, koska vakaviin allergioihin oikeasti saattoi kuolla ja jos ruoka ei pysynyt sisällä, ei siinä välttämättä aikuisikää saavutettu.
Keliakia löydettiin 60-luvulla, eli ap:n lapsuudessa diagnosoituja keliaakikkoja on jo ollut. Nykypäivänä netin ansiosta kyseinen sairaus vain tunnetaan paremmin.
Vierailija kirjoitti:
No, esim. keliakian osilta ei ole vain "suomalaisten ruokatouhuilua".
Suomessa keliakian yleisyys n. 2%
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…
Ruotsissa taas arviolta 3%
https://www.celiaki.se/celiaki/vad-ar-celiaki/
Kyllä puhuttiin. Turha valehdella muuta. Niin se metsä vastaa kuin sinne huudetaan ap. Et osaa keskustella asiallisesti. Häpeäisit.