Kaiketon ruokavalio vaatii kekseliäisyyttä – allergiaperheen äiti: ”Kyllä meillä muutakin syödään kuin vettä ja jääpaloja”
Ylen juttu "kaikelle" allergista lapsista.
https://yle.fi/uutiset/3-10392382
Lapsi voi syödä viljoista vain kvinoaa? Kertokaa minulle miten ihmeessä esimerkiksi 20-vuotta sitten nämä kaikelle allergiset ihmiset ovat eläneet. Minusta tällainen kaiken välttely kuulostaa aivan mielisairaalta ja todennäköisesti vain pahentaa "oireita" aivan kaikelle. Mitkä kaikki lasketaan allergiaoireiksi? Se että ruoka on pahaa? Tulee vähän näppylöitä? Nuha tuli? Sellaisia oireita mitkä eivät ole hengenvaarallisia ei pitäisi tällä tavalla voimistaa välttelemällä kaikkea. Aivan hulluutta.
Olen itse päälle 30-vuotias enkä muista lapsuudestani tai nuoruudestani tai varhaisaikuisuudestani ainuttakaan ihmistä joka olisi ollut näin allerginen elämälle. Luulosairaus tulee niin monissa muodoissa nykyään.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä asia korpeaa ap:ta näin suuresti?
Tuntuu enemmän ihmisiä korpeavan se jos ajankohtaisesta ja käsistä räjähtäneestä elämälle allergisuudesta aloittaa keskustelun.
Taas pilkkaamista ja ivailua! "Elämälle allergisista"...kyseiset lapset eivät ole "allergisia elämälle" vaan tietyille ruoka-aineille. Minulla alkaa kohta kehittyä vahva intoleranssi kaltaisellesi idiotismille ja imbesillismille.
Minulla on aina ollut vahva allergia kaltaisiasi saivartelijoita ja elämäntapaloukkaantujia kohtaan.
Itsehän sinä täällä saivartelet ja loukkaannut. Pilkkaat ja solvaat. Keksit hassun hauskoja elämälle allerginen -sloganeitasi ja hihittelet näppäimistösi ääressä. Säälittävää. Mitä ryhmää aiot pilkata seuraavaksi?
Mielisairailla on halvat huvit.
Jos pitäisi valita, olisin mielummin allerginen kuin päästäni vajaa.
Aloittaja ei selkeästi ole yhtään allerginen yhtään millekään. Jos saisit allergiaoireita siitä että jossain ruuassa on edes vähän jotain, ja ne allergiaoireet vaativat lääkityksen joka kerta ja oireet kestävät vuorokauden tai pahimmillaan kolme, ja aiheuttavat sen että kaikki muukin mitä syöt aiheuttaa allergiaa, niin taatusti ymmärtäisit miksi joku välttelee sitä mille on allerginen.
Minä olen allerginen tomaatille. Asteikolla 1-10 minun tomaattiallergiani on 8. On testattu verikokeella. Eikä tuo allergia tuosta lievene mihinkään. Siedätys ei ole auttanut. Saan allergiaoireita siitä että lainaan kaverin haarukkaa joka on syönyt jotain missä on tomaattia. En kestä edes mausteita joissa on tomattia.
Jos olen syönyt jotain missä on tomaattia, niin seuraavat jopa kolme päivää saan allergiaoireita ihan kaikesta muustakin ja oloni on ihan tukala. En siis saa syödä YHTÄÄN MITÄÄN ilman että olen ihan tukossa ja koko kroppa kutisee.
Mietitäänpä sitten miksi en vain huoletta syö kaikkea missä on vähänkään tomaattia ja yritä siedättää allergiaa.... Tuo allergia on ollut minulla vuodesta 2003 eli ihan tuore tapaus se ei elämässäni ole. Kaikkea on kokeiltu, ja todettu että parempi kuin vain välttelen. Välillä tulee toki vahingossa syötyä jotain mille olen allerginen ja todettua että tomaattiallergia ei ole lieventynyt.
Monelle muullekin olen allerginen, mutta moni muu alelrgia on lievempi ja ne allergiat tulevat ja menevät. Esim. banaanille tai kurkulle saatan jossain vaiheessa olla todella allerginen, eli jos joku syö vieressäni banaania, minulla ottaa henkeen. Ja parin vuoden päästä voin itse syödä banaania ihan ongelmitta. Tai tuore kurkku laittaa hengityselimet tukkoon ja suun limakalvot irtoavat palasina, ja muutaman vuoden päästä syön kurkkua täysin ongelmitta. Nuo allergiat ovat tomaattiallergiaa huomattavasti lievempiä, vaikka tomaattiallergiakaan ei ole vielä anafylaksiaa aiheuttanut.
sairastan atopiaa syntymästä saakka ja elämä on ollut pelkkää allergiaoireiden hoiitamista ja niistä kärsimistä. ja se kun näkyy hyvinkin päällepäin että sairastan tautia.
Ap:lla ei ole näyttää väitteidensä tueksi esim. minkäälaisia tilastoja. Hän tykkää vaan haukkua muita.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut 20 vuotta työssä, jossa järjestän tapahtumaruokailuja opiskelijaryhmille. Näistä 2/3 on ulkomaalaisia. Kaikkien vuosien aikana on ollut yhteensä alle 40 ruoka-aineallergiatapausta noiden ulkomaalaisten joukossa. Mutta suomalaisten joukossa yli puolet opiskelijoista ilmoittaa useammankin allergian. Miksiköhän näin???
Olen samantyylisessä työssä ollut yli 20 vuotta ja huomannut täysin saman asian! Ja ei suomalaisissa ollut allergisia tässä määrin esim 15 vuotta sitten?
Nykyäidit ovat tylsistyneitä ja rakastavat kaikkia diagnooseja. Liittyy se sitten päähän tai persiisiin niin itsetunto kohoaa kun saa erityishuomiota kirjainyhdisteillä ja pierutesteillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut 20 vuotta työssä, jossa järjestän tapahtumaruokailuja opiskelijaryhmille. Näistä 2/3 on ulkomaalaisia. Kaikkien vuosien aikana on ollut yhteensä alle 40 ruoka-aineallergiatapausta noiden ulkomaalaisten joukossa. Mutta suomalaisten joukossa yli puolet opiskelijoista ilmoittaa useammankin allergian. Miksiköhän näin???
Olen samantyylisessä työssä ollut yli 20 vuotta ja huomannut täysin saman asian! Ja ei suomalaisissa ollut allergisia tässä määrin esim 15 vuotta sitten?
Nykyäidit ovat tylsistyneitä ja rakastavat kaikkia diagnooseja. Liittyy se sitten päähän tai persiisiin niin itsetunto kohoaa kun saa erityishuomiota kirjainyhdisteillä ja pierutesteillä.
Miten tässäkään viestissä yksikään asia ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta täällä on raivolasit tipahtaneet päähän aika nopeasti, missään nimessä en kirjoittanut että allergioita ei ole olemassa, mutta valitettavasti en voi sanoa etteikö minun mielestäni osa allergioista tunnu luulosairaalta.
Tiedän esimerkiksi useita henkilöitä jotka ovat allergisia tutkitusti yhdelle-neljälle ruoka-aineelle, mutta omasta mielestään he ovat allergisia kaikelle mikä epäilyttää tai mikä on uutta. En yleistä tätä kaikkiin ihmisiin, mutta liiallinen allergisuuden painottaminen lapsena voi vaikeuttaa elämää myös aikuisena, varsinkin jos mukana on yhtään ylireagointia.
Siedättämisestä en ole sanonut mitään missään vaiheessa. Sen sijaan ihmettelen ettei tällaista kaiken välttelyä hoitokeinona saisi kyseenalaistaa tai edes keskustella siitä, mikä on todellinen syy nykyihmisen allergisuuden takana. Minusta se syy ei ole se että "ihminen nyt vaan on allergisempi nykyään". Se ei ole mikään_syy_.
Miten niin ei ole syy? Ihminen ON allergisempi nykyään,johtuu pitkälti liiasta hygieniasta. Samasta syystä autoimmuunisairaudet kuten suolistosairaudet on kasvussa,ei se mitään kuvitelmaa ole.
Allergian syy ei ole allergia, vaan allergian ja allergisuuden syy on esimerkiksi liiallinen hygienia. Hyvä kun pääsit jäljille.
Vaikutat vähän yksinkertaiselta. Kyllä,suuressa mittakaavassa länsimaiden korkea hygieniataso on yksi mahdollinen syy allergioiden ja autoimmuunisairauksien lisääntymiseen. Ei se kuitenkaan niin toimi,että yksilötasolla on allergiaperhesssä liian korkea hygieniataso ja kun läiskitään vähän multaa lattialle ja lopetetaan se hössötys niin allergiat paranee.
Vierailija kirjoitti:
Ylen juttu "kaikelle" allergista lapsista.
https://yle.fi/uutiset/3-10392382
Lapsi voi syödä viljoista vain kvinoaa? Kertokaa minulle miten ihmeessä esimerkiksi 20-vuotta sitten nämä kaikelle allergiset ihmiset ovat eläneet. Minusta tällainen kaiken välttely kuulostaa aivan mielisairaalta ja todennäköisesti vain pahentaa "oireita" aivan kaikelle. Mitkä kaikki lasketaan allergiaoireiksi? Se että ruoka on pahaa? Tulee vähän näppylöitä? Nuha tuli? Sellaisia oireita mitkä eivät ole hengenvaarallisia ei pitäisi tällä tavalla voimistaa välttelemällä kaikkea. Aivan hulluutta.
Olen itse päälle 30-vuotias enkä muista lapsuudestani tai nuoruudestani tai varhaisaikuisuudestani ainuttakaan ihmistä joka olisi ollut näin allerginen elämälle. Luulosairaus tulee niin monissa muodoissa nykyään.
Koska sinä et ole allerginen ja koska sinä et tiedä ketään allergista, niin kaikki allergiset on luulosairaita! Kehtaat vielä myöntää olevasi yli 30-vuotias, noloa käytöstä tuon ikäiseltä, kasva jo aikuiseksi!
Ihan melkein toivoisi, että juuri sinun kaltaisesi ihminen saisi moniallergisen lapsen. Mutta vain melkein, koska kenellekään en toivo tuollaista elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina löytyy ihmisiä, joita rasittaa oman työn sisältö.
En linkintä, enkä osaa kertoa tieteellisesti. Mutta monesta maasta on alkergiatutkimuksia. Joissain maissa allergiat lisääntyivät jo aikaisemmin ja ovat nyt jo menossa alaspäin. Suomessa ollaan menossa ylöspäin. Myös Venäjällä suunta on ylöspäin, vaikka taso on veilä minimaalinen verrattuna Suomeen. Englannissa ollaan menossa alapäin. Syytä ei tiedetä. Hygieniaolot ovat arvelua.
Pieni isa ruokavaliosta voi olla keksittyjä, mutta suurin osa on todellisia. Miksi joku saa olla vegaani, eikä sitä kritisoida? Jos joku tuntee saavansa oireita jostain, niin miksi sitä ei hyväksytä. Käykö jos joku on ideologisesti viljaton?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu enemmän ihmisiä korpeavan se jos ajankohtaisesta ja käsistä räjähtäneestä elämälle allergisuudesta aloittaa keskustelun.
Taas pilkkaamista ja ivailua! "Elämälle allergisista"...kyseiset lapset eivät ole "allergisia elämälle" vaan tietyille ruoka-aineille. Minulla alkaa kohta kehittyä vahva intoleranssi kaltaisellesi idiotismille ja imbesillismille.
Eipä tämä vastauskaan kovin fiksun ihmisen hengentuotteelta näytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta täällä on raivolasit tipahtaneet päähän aika nopeasti, missään nimessä en kirjoittanut että allergioita ei ole olemassa, mutta valitettavasti en voi sanoa etteikö minun mielestäni osa allergioista tunnu luulosairaalta.
Tiedän esimerkiksi useita henkilöitä jotka ovat allergisia tutkitusti yhdelle-neljälle ruoka-aineelle, mutta omasta mielestään he ovat allergisia kaikelle mikä epäilyttää tai mikä on uutta. En yleistä tätä kaikkiin ihmisiin, mutta liiallinen allergisuuden painottaminen lapsena voi vaikeuttaa elämää myös aikuisena, varsinkin jos mukana on yhtään ylireagointia.
Siedättämisestä en ole sanonut mitään missään vaiheessa. Sen sijaan ihmettelen ettei tällaista kaiken välttelyä hoitokeinona saisi kyseenalaistaa tai edes keskustella siitä, mikä on todellinen syy nykyihmisen allergisuuden takana. Minusta se syy ei ole se että "ihminen nyt vaan on allergisempi nykyään". Se ei ole mikään_syy_.
Miten niin ei ole syy? Ihminen ON allergisempi nykyään,johtuu pitkälti liiasta hygieniasta. Samasta syystä autoimmuunisairaudet kuten suolistosairaudet on kasvussa,ei se mitään kuvitelmaa ole.
Allergian syy ei ole allergia, vaan allergian ja allergisuuden syy on esimerkiksi liiallinen hygienia. Hyvä kun pääsit jäljille.
Vaikutat vähän yksinkertaiselta. Kyllä,suuressa mittakaavassa länsimaiden korkea hygieniataso on yksi mahdollinen syy allergioiden ja autoimmuunisairauksien lisääntymiseen. Ei se kuitenkaan niin toimi,että yksilötasolla on allergiaperhesssä liian korkea hygieniataso ja kun läiskitään vähän multaa lattialle ja lopetetaan se hössötys niin allergiat paranee.
Niinpä. Enkä tuo yksinkertaistaminen johtuu juuri tiedon ja kokemuksen puutteesta. Niin kuin kehoitukset siedätykseenkin. Ihan kuin sitä ei allergissa perheissä tehtäisi. Ja ihan kuin se olisi joku yksinkertainen juttu. Ota koira, niin paranet.
En usko, että aloittaja kroonisen nenän valumisen kanssa jos sen voisi poistaa viljattomalla ruokavaliolla.
Sitä voi verrata siihen, että ruoka-ainetta töissä olevat eivät edes viitsi vaivautua tekemään ruokaa allergisille. Se on pieni inohttava asia elämässä, joka halutaan eliminoida. Toisesta vain saa palkkaa ja se kuuluu työnkuvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tämä vastauskaan kovin fiksun ihmisen hengentuotteelta näytä.
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Pelkkä pilkallinen avausviesti osoittaa, että ap:n kanssa on hyvin vaikea keskustella asiallisesti.
Onhan se hienoa, kun aloittaja tietää paremmin perheen asiat, Kuin hoitava lääkäri tai perhe itse.
Meillä tuo kaikelle allerginen tilanne johtui maidosta. Eli lapsi oli allerginen maidolle ja sai siitä suolisto-oireita. (Se ei tarkoita pieruja tai edes ripulia.) Jos maito oli ruokavaliossa vähänkin, niin kaikki muutkin allergiat löi päälle. Jos maito oli pois täysin, niin muut ruoka-aineet alkoi sopimaan. Allergiat ovat monimuotoinen ongelma ja syntymeganismejäkin on enemmän kuin yksi. Allergian alla on monta alaryhmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastauksesi ei poista sitä tosiasiaa että allergian syy ei ole allergia.
Luitteko te perhettä solvaavat juttua? Siinä nimenomaa puhutaan siedätyksestä ja äiti iloitsee, kun lasten allergiat vähenevät kasvaessa.
Vierailija kirjoitti:
Luitteko te perhettä solvaavat juttua? Siinä nimenomaa puhutaan siedätyksestä ja äiti iloitsee, kun lasten allergiat vähenevät kasvaessa.
En löydä viestiketjusta yhtäkään viestiä missä perhettä solvataan. Ilmeisesti allergioista keskusteleminen on solvaamista. Tai tietynlaisten hoitokeinojen yleinen kyseenalaistaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En löydä viestiketjusta yhtäkään viestiä missä perhettä solvataan. Ilmeisesti allergioista keskusteleminen on solvaamista. Tai tietynlaisten hoitokeinojen yleinen kyseenalaistaminen.
Avausviestistä: "Olen itse päälle 30-vuotias enkä muista lapsuudestani tai nuoruudestani tai varhaisaikuisuudestani ainuttakaan ihmistä joka olisi ollut näin allerginen elämälle. Luulosairaus tulee niin monissa muodoissa nykyään." ja toisesta viestistä: "Omanlaisensa syndrooma eli munchhausenin oireyhtymä (en jaksa etsiä saksalaista uuta). Ilmenee lievässä muodossa näin." Valkikoiva luku- tai ymmärrystaito? Kyllä menee pahasti solvaamisen puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avausviestistä: "Olen itse päälle 30-vuotias enkä muista lapsuudestani tai nuoruudestani tai varhaisaikuisuudestani ainuttakaan ihmistä joka olisi ollut näin allerginen elämälle. Luulosairaus tulee niin monissa muodoissa nykyään." ja toisesta viestistä: "Omanlaisensa syndrooma eli munchhausenin oireyhtymä (en jaksa etsiä saksalaista uuta). Ilmenee lievässä muodossa näin." Valkikoiva luku- tai ymmärrystaito? Kyllä menee pahasti solvaamisen puolelle.
Puhuttiinko näissä kommenteissa juuri kyseisestä perheestä ja heidän lapsistaan jotain? Että juuri heillä on näitä kirjoittajien mainitsemia asioita? Huomasin kyllä että täällä on vauvapalstalle tyypillistä suoraa toisten kommentoijien solvaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka hem metin allergiaperheessä siedätetään. Sitä tehdään kuitenkin hallitusti. Sitä ei tarvitse kenenkään sivullisen tulla sotkemaan. Jos on vaikka menossa maidon kokeilujakso, niin sen saa sekaisin jollain muulla ruoka-aineella. Ja jos maito sopii pienessä määrin, niin perheessä allergiselle annetaan maitoa pieniä määriä. Sitten jos joku antaa liikaa(usein mummot) , niin usein joutuu ottamaan takapakkia ja olla vähän aikaa ilman maitoa kokonaan. Ja näin ei mene kaikissa perheissä. Ei ole olemassa yhtä allergiamuotoa joka olisi kaikilla.
Mun kaveri oli allerginen kaikelle jo 60-luvulla. Hänellä oli koko ajan ihottumaa joka puolella, kun jotain vain piti syödä, vaikka paljoa välttelikin. Venhää ja maitoahan ei siihen aikaan edes testattu ja testeihin oli tosi vaikea päästä muutenkin.