Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaiketon ruokavalio vaatii kekseliäisyyttä – allergiaperheen äiti: ”Kyllä meillä muutakin syödään kuin vettä ja jääpaloja”

Vierailija
09.09.2018 |

Ylen juttu "kaikelle" allergista lapsista.

https://yle.fi/uutiset/3-10392382

Lapsi voi syödä viljoista vain kvinoaa? Kertokaa minulle miten ihmeessä esimerkiksi 20-vuotta sitten nämä kaikelle allergiset ihmiset ovat eläneet. Minusta tällainen kaiken välttely kuulostaa aivan mielisairaalta ja todennäköisesti vain pahentaa "oireita" aivan kaikelle. Mitkä kaikki lasketaan allergiaoireiksi? Se että ruoka on pahaa? Tulee vähän näppylöitä? Nuha tuli? Sellaisia oireita mitkä eivät ole hengenvaarallisia ei pitäisi tällä tavalla voimistaa välttelemällä kaikkea. Aivan hulluutta.

Olen itse päälle 30-vuotias enkä muista lapsuudestani tai nuoruudestani tai varhaisaikuisuudestani ainuttakaan ihmistä joka olisi ollut näin allerginen elämälle. Luulosairaus tulee niin monissa muodoissa nykyään.

Kommentit (96)

Vierailija
1/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omanlaisensa syndrooma eli munchhausenin oireyhtymä (en jaksa etsiä saksalaista uuta) 

Ilmenee lievässä muodossa näin. 

Vierailija
2/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli lapsuudessa kaikelle allerginen kaveri. Syntynyt v. 1993 ja hän sai syödä neljää ruoka-ainetta. Ehkäpä olisi saanut syödä vielä muutamaa lisää jos kaikki nykyiset ruuat olisivat olleet saatavilla, ehkä ei.

Nykyisin hänen ruokavalionsa on laajentunut huimasti, vaikka edelleen allergioita löytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään tuntuu että ollaan tosiaan allergisia elämälle. Kaikki pienetkin normaalit kutinat ja köhät itsediagnosoidaan allergioiksi ja luulosairastetaan lapset yliherkiksi kaikelle.

Vierailija
4/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän erään lapsuudenystävän perheen jossa syötiin todella yksipuolisesti koko hänen lapsuutensa. Ystäväni äiti oli väittänyt että hän ja koko perhe ovat allergisia monille monille ruoka-aineille. Todellisuudessa ystäväni ei ollut allerginen millekään, perheen vanhemmista puhumattakaan........olivat varmaan vain ennakkoluuloisia tai luulosairaita.

Harmittaa ystävän puolesta, häneen on istutettu todella voimakkaat ennakkoasenteet kaikkeen uuteen.

Vierailija
5/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) allergioita on nykyään enemmän

2) ennen allergiset ja yliherkät olivat niitä jotka eivät selviytyneet: ravinto ei imeytynyt niin eivät kasvaneet. Tai

3) paskoivat housuunsa ja oireilivat mutta ei niistä voinut puhua.

Totta kai näitä munchausen -tapauksia on allergioiden suhteen, kun niillä saa niin hyvin huomiota, mutta surullista jos nyt kaikki allergiset täytyy leimata parin sairaan yksilön takia.

Vierailija
6/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2) ennen allergiset ja yliherkät olivat niitä jotka eivät selviytyneet: ravinto ei imeytynyt niin eivät kasvaneet. Tai

1) Miksi on enemmän? Siksi että kaikki pienetkin oireet luokitellaan allergiaksi?

3) Miksi ei muka voinut?

Vierailija
7/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi voi syödä viljoista vain kvinoaa? Kertokaa minulle miten ihmeessä esimerkiksi 20-vuotta sitten nämä kaikelle allergiset ihmiset ovat eläneet. Minusta tällainen kaiken välttely kuulostaa aivan mielisairaalta ja todennäköisesti vain pahentaa "oireita" aivan kaikelle. Mitkä kaikki lasketaan allergiaoireiksi? Se että ruoka on pahaa? Tulee vähän näppylöitä? Nuha tuli? Sellaisia oireita mitkä eivät ole hengenvaarallisia ei pitäisi tällä tavalla voimistaa välttelemällä kaikkea. Aivan hulluutta.

Olen itse päälle 30-vuotias enkä muista lapsuudestani tai nuoruudestani tai varhaisaikuisuudestani ainuttakaan ihmistä joka olisi ollut näin allerginen elämälle. Luulosairaus tulee niin monissa muodoissa nykyään.

Todennäköisesti nämä kaikelle allergiset olisivat kuolleet. Ennen on myös ollut useista syistä vähemmän allergioita. Itselläni oli useampia allergioita lapsena. Ei yhtä paljon tässä jutussa olevilla. Suurin osa niistä meni lapsuuden jälkeen ohi. Nyt aikuisena minulle on tullut uusia, erittäin vakavia allergioita. Reilusti yli 50 yhteensä. Ruoan lisäksi olen allerginen monille lisä- ja säilöntäaineille, materiaaleille, eläimille, siitepölylle, hajusteille ja lääkkeille. Kaikki allergialääkärien toteamia. Mitkä sitten "lasken" allergiaoireiksi? Vakavat vatsavaivat, turvotukset, pahat hengenahdistukset ja kurkun umpeen turpoamiset, vakavat ihottumat mm. Vasta luulin päässeeni eroon useammasta ruoka-allergeenistä. Jouduin kuitenkin käymään vasta pahojen kipujen vuoksi lääkärissä, ja paljastui, että ne johtuvat allergioista. Oireet olivat vaan muuttaneet muotoaan :(

Suhtautumisesi allergioihin on suoraan sanoen äärimmäisen ilkeää. Vaikka sinä et tuntenut silloin tai nykyään ketään pahasti allergista ei se tarkoita, etteikö sellaisia olisi tai olisi ollut. Eiköhän allergisten lasten perheet ja vanhemmat tiedä, mitä allergioita voi siedättää ja mitä ei. Osan siedättäminen on hengenvaarallista. On todella p*skamaista käytöstä leimata allergioita luulosairauksiksi omien ennakkoluulojensa ja tietämättömyytensä vuoksi.

Vierailija
8/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli lapsuudessa kaikelle allerginen kaveri. Syntynyt v. 1993 ja hän sai syödä neljää ruoka-ainetta. Ehkäpä olisi saanut syödä vielä muutamaa lisää jos kaikki nykyiset ruuat olisivat olleet saatavilla, ehkä ei.

Nykyisin hänen ruokavalionsa on laajentunut huimasti, vaikka edelleen allergioita löytyy.

Minun esikoiseni oli erittäin allerginen voi sanoa melkein kaikelle. Olisi helpompi luetella mille ei ollut.

Alle 2-vuotiaana hoidettiin sairaalassa lasten infektio-osastolla pahan ihottuman takia. Oli pukeuduttava suojatakkeihin ja kengänsuojuksiin. Ei ollut leikin asia eikä kuvitelmaa, todellakaan!

Poika oli siellä kaksi viikkoa. Onneksi iloinen ja sopeutuvainen lapsi, ei ollut niin vaikeaa jättää sinne, ja sain olla hänen luonaan päivät pitkät. Kotiuduttua hoitoja jatkettiin ihotautiyksikössä ja kotona lääkekylvyillä ja erilaisilla voiteilla. 

En ymmärrä ihmisten tarvetta irviä ja vähätellä, toivoisimpa että tällainen allerginen lapsi sattuisi teidän omalle kohdallenne! Onneksi poika kasvoi eroon allergioista, vieläkin kärsii kyllä psoriasiksesta säärissä mutta se on pieni vaiva tuohon verrattuna. 

Olen itse vaarallisen allerginen mehiläisen sekä paarman pistolle. Eikun kuvittelen vaan...

Vierailija
9/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siedätys olisi paras ase. Jos tulee lieviä oireita jostain, on parempi vain jatkaa ko ruoka-aineen syömistä ja siedättää itsensä sille ajan myötä. Mitä enemmän alkaa lievistä oireista välttää kaikkea mahdollista, sitä enemmän saa jatkossakin välttää kaikkea ja oireet vain pahenevat ja laajenevat. Steriili ja luonnosta vieraantunut elämä on syynä allergioiden lisääntymiselle noin isossa kuvassa.

Itse veikkaan, että myös psyykkiset ongelmat voivat oireilla myös "fyysisesti". Tunnen esim. erään naisen, joka on ollut pitkään todella kuormittunut töistä ja siviilielämän rankoista asioista (mm. läheisten kuolemia). Samaan aikaan kaikki allergiat ja herkkyysoireet pahenevat koko ajan. Ihmisellä vain on rajansa ja pitäisi kuunnella omaa kehoa ja mieltä myös näissä jaksamisasioissa eikä vain puskea kahta kovempaa eteenpäin.

Vierailija
10/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1) Miksi on enemmän? Siksi että kaikki pienetkin oireet luokitellaan allergiaksi?

3) Miksi ei muka voinut?

Diagnosoidaan esimerkiksi paremmin. Myös ruoka-ainevalikoiman laajeneminen ja monet muut seikat vaikuttaneet. Typeriä ennakkoluuloja sinulla.

Sinusta en tiedä, mutta monet ihmiset tykkäävät pitää sairautensa ja ongelmansa itsellään. Oireita on myös esimerkiksi voitu hävetä. Kertoisitko sinä avoimesti ihmisille esimerkiksi housuun p**komisistasi?

t. eri

Vierailija
11/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ennen vakavimmin allergiset ja muut vastaavat viettivät ison san elämästään lapsena sairaalassa. Esim. keliakikkoja ohjeistettiin syömään jotain vehnävelliä, kun sairautta ei tunnettu ja tämmöisiä velliruokia ajateltiin mahalle hyväksi. Sairaalassa yritettiin sen ajan tietotasolla hoitaa.

Poissa silmistä, poissa mielestä, eli ihmiset kuvittelee ettei heitä ollut. Oli toki allergisia  ja muita mutta vähemmän, koska vakaviin allergioihin oikeasti saattoi kuolla ja jos ruoka ei pysynyt sisällä, ei siinä välttämättä aikuisikää saavutettu.

Vierailija
12/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergioiden lisääntyminen alkaa siitä, kun vauvat ja taaperot elävät steriileillä purkkiruuilla ja sitten vähän isompina steriileillä eineksillä ja muilla tehtaiden valmistamilla "ruuilla" ja välipaloilla. Suolisto ei vain saa hyviä bakteereja ja elimistö alkaa sotia sille turvallisia ravintoaineita vastaan.

Vierailija
13/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän kannattaa ehdottomasti olla välittämättä allergioista, jos haluaa nähdä esim. lapsensa kituvan ja kärsivän tuhannen kivuista tai jopa kuolevan.

.

Anna palaa vain Ap.

Vierailija
14/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kusipäisyyskin. Sinulla ei ole mitään todisteita, että ko. lapset olisivat luulosairaita.

Vierailija
15/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastihan raja vältettävien kanssa menee siinä, että oireet eivät saisi vaivata. Eli esimerkiksi ihottuma on ihan ok, mutta jos se ihottuma on kipeä niin ei pitäisi siedättää. Kyllä varmaan nykyään, kun ollaan tietoisempia allergioista, niin vältetään helpommin allergisoivia aineita. Sitten pikku ihottumasta voi kasvaa pahempikin allergia, kun sitä vältellään. Jos altistettaisi niin ihottumareaktio saattaisi kokonaan kadota.

Vierailija
16/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3) Miksi ei muka voinut?

Diagnosoidaan esimerkiksi paremmin. Myös ruoka-ainevalikoiman laajeneminen ja monet muut seikat vaikuttaneet. Typeriä ennakkoluuloja sinulla.

Sinusta en tiedä, mutta monet ihmiset tykkäävät pitää sairautensa ja ongelmansa itsellään. Oireita on myös esimerkiksi voitu hävetä. Kertoisitko sinä avoimesti ihmisille esimerkiksi housuun p**komisistasi?

t. eri

Ei ole suinkaan vaikuttanut esimerkiksi liiallinen kaiken steriiliys ja kaikesta vieraantuminen, mitkä kummatkin on todettu aiheuttavan yliherkkyys oireita ihmiselle?

Itse sanoit ettei ennen voitu keskustella, syystä jota et mitenkään selittänyt, nytkö voidaan sitten? Nyt ei hävetä luettemasi asiat? Sekavaa.

Vierailija
17/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tunne ketään jolla olisi syöpä. Ennen ei ollut mitään syöpiä. Kaikki on nykyään niin yliherkkiä "kasvaimiensa" kanssa. Ollaan niin sairasta, niin sairasta. Kovin on vaikeaa elämä, kun pitää kaikenlaisia ylimääräisiä kasvaimia kasvattaa, ja sitten valitetaan. Itse en ole missään kemoissa rampannut, enkä mene. Ihan turhaa hommaa. Kukin saa tietty käyttää aikansa ja rahansa miten haluaa, mutta sanonpa vaan.

Vierailija
18/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja ei ole ainakaan lääketiedettä opiskellut :D

Kaikenlaisia ääliötä sitä onkaan.

Ei minustakaan diabetes ja alkoholismi ole sairauksia, ja olen muuten oikeassa koska nyt vaan olen!!!!

Vierailija
19/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvana poikani oli moniallerginen. Huusi yöt läpeensä ja raapii ihoaan rikki ennen kuin alkoi syyt löytyä. Ruokavalion kaventuessa löytyikin huutajan takaa iloinen liikkuvainen lapsi.

Uskon et ennen pistettiin allergioita koliikkihuudon, vatsakirpistelyjen ja kuivan ihon piikkiin. Ei aikuinenkaan suostu syömään ruokaa josta tulee pahaa olo siedätyksen nimissä, en ymmärrä miksi lapsen pitäisi sietää ripulia, kun kerran on vain lievää.

Oma poika nykyään jo koululainen ja nuo vilja, maito ja muna-allergiat historiaa. Muutama hengenvaarallinen allergia on jäänyt matkaan, mutta ne ei merkittävästi enää ruokavaliota kavenna.

Vierailija
20/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain siedätys vain pahentaa tai muuttaa oireita.

Voihan sitä väkisin syödä jotain mille on allerginen, jos mielummin haluaa myöhemmin sairastua johonkin suolistosairauteen tai syöpään.

Eikö olisi vaan järkevämpää syödä mikä sopii, kun vaihtoehtoja on? Miksi kaikkien edes pitäisi syödä samalla tavalla?

Suolistosairaudet ovat hurjassa kasvussa vain sen takia, kun pakotetaan kaikki syömään kaikkea vaikka olisi allerginen jollekin.