Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaiketon ruokavalio vaatii kekseliäisyyttä – allergiaperheen äiti: ”Kyllä meillä muutakin syödään kuin vettä ja jääpaloja”

Vierailija
09.09.2018 |

Ylen juttu "kaikelle" allergista lapsista.

https://yle.fi/uutiset/3-10392382

Lapsi voi syödä viljoista vain kvinoaa? Kertokaa minulle miten ihmeessä esimerkiksi 20-vuotta sitten nämä kaikelle allergiset ihmiset ovat eläneet. Minusta tällainen kaiken välttely kuulostaa aivan mielisairaalta ja todennäköisesti vain pahentaa "oireita" aivan kaikelle. Mitkä kaikki lasketaan allergiaoireiksi? Se että ruoka on pahaa? Tulee vähän näppylöitä? Nuha tuli? Sellaisia oireita mitkä eivät ole hengenvaarallisia ei pitäisi tällä tavalla voimistaa välttelemällä kaikkea. Aivan hulluutta.

Olen itse päälle 30-vuotias enkä muista lapsuudestani tai nuoruudestani tai varhaisaikuisuudestani ainuttakaan ihmistä joka olisi ollut näin allerginen elämälle. Luulosairaus tulee niin monissa muodoissa nykyään.

Kommentit (96)

Vierailija
21/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti allergiset ymmärrän, mutta en niitä sen seitsemän sortin ruokavaliotoiveita esim. isoilla juhlapäivällisillä, häissä tms. jotka johtuvat vain erikoisuuden tavoittelusta ja itsensä korostamisesta ja omista mieltymyksistä.

Jos osallistuu johonkin isoon tilaisuuteen, pitäisi olla vähän suhteellisuuden tajua näissä toiveissa. Nykyään pitää pian olla jokaiselle vieraalle olla erilainen annos.

Sitä myös ihmettelen, että miksi tämä on nimenomaan suomalainen ilmiö, muissa maissa ei tapaa läheskään niin paljon erikoistoiveita.

Vierailija
22/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1) allergioita on nykyään enemmän

2) ennen allergiset ja yliherkät olivat niitä jotka eivät selviytyneet: ravinto ei imeytynyt niin eivät kasvaneet. Tai

3) paskoivat housuunsa ja oireilivat mutta ei niistä voinut puhua.

1) Miksi on enemmän? Siksi että kaikki pienetkin oireet luokitellaan allergiaksi?

3) Miksi ei muka voinut?

Diagnosoidaan esimerkiksi paremmin. Myös ruoka-ainevalikoiman laajeneminen ja monet muut seikat vaikuttaneet. Typeriä ennakkoluuloja sinulla.

Sinusta en tiedä, mutta monet ihmiset tykkäävät pitää sairautensa ja ongelmansa itsellään. Oireita on myös esimerkiksi voitu hävetä. Kertoisitko sinä avoimesti ihmisille esimerkiksi housuun p**komisistasi?

t. eri

Ei ole suinkaan vaikuttanut esimerkiksi liiallinen kaiken steriiliys ja kaikesta vieraantuminen, mitkä kummatkin on todettu aiheuttavan yliherkkyys oireita ihmiselle?

Itse sanoit ettei ennen voitu keskustella, syystä jota et mitenkään selittänyt, nytkö voidaan sitten? Nyt ei hävetä luettemasi asiat? Sekavaa.

Lääketiede ja ihmisten tiedot sairauksista ovat kehittyneet, mikä on positiivista. Ei noloista oireista vieläkään huvikseen puhuta, mutta tiedetään että on mahdollista saada hoitoa, joten mennään lääkäriin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti allergiset ymmärrän, mutta en niitä sen seitsemän sortin ruokavaliotoiveita esim. isoilla juhlapäivällisillä, häissä tms. jotka johtuvat vain erikoisuuden tavoittelusta ja itsensä korostamisesta ja omista mieltymyksistä.

Jos osallistuu johonkin isoon tilaisuuteen, pitäisi olla vähän suhteellisuuden tajua näissä toiveissa. Nykyään pitää pian olla jokaiselle vieraalle olla erilainen annos.

Sitä myös ihmettelen, että miksi tämä on nimenomaan suomalainen ilmiö, muissa maissa ei tapaa läheskään niin paljon erikoistoiveita.

Tämä ketju käsittelee allergioita, jos haluat vääntää ikuisuuskeskustelua eikoisruokavalioista juhlissa, perusta sille oma ketju.

Vierailija
24/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omanlaisensa syndrooma eli munchhausenin oireyhtymä (en jaksa etsiä saksalaista uuta) 

Ilmenee lievässä muodossa näin. 

Oletko vähän tyhmä? Miten voi olla munchhausen kun allergia selviää helposti erilaisilla testeillä? Vai onko ne lääkärien tekemät testit sitten huijausta?

Vierailija
25/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2) ennen allergiset ja yliherkät olivat niitä jotka eivät selviytyneet: ravinto ei imeytynyt niin eivät kasvaneet. Tai

1) Miksi on enemmän? Siksi että kaikki pienetkin oireet luokitellaan allergiaksi?

3) Miksi ei muka voinut?

Diagnosoidaan esimerkiksi paremmin. Myös ruoka-ainevalikoiman laajeneminen ja monet muut seikat vaikuttaneet. Typeriä ennakkoluuloja sinulla.

Sinusta en tiedä, mutta monet ihmiset tykkäävät pitää sairautensa ja ongelmansa itsellään. Oireita on myös esimerkiksi voitu hävetä. Kertoisitko sinä avoimesti ihmisille esimerkiksi housuun p**komisistasi?

t. eri

Ei ole suinkaan vaikuttanut esimerkiksi liiallinen kaiken steriiliys ja kaikesta vieraantuminen, mitkä kummatkin on todettu aiheuttavan yliherkkyys oireita ihmiselle?

Itse sanoit ettei ennen voitu keskustella, syystä jota et mitenkään selittänyt, nytkö voidaan sitten? Nyt ei hävetä luettemasi asiat? Sekavaa.

Niin, noinhan sinä haluaisit ajatella, että nuo ainoastaan vaikuttavat ja kaikilla. En maininnut vastauksessani suinkaan kaikkia allergioiden lisääntymiseen vaikuttavia tekijöitä. 

En sanonut, ettei ennen ole voitu keskustella, vaan että monia kyseiset ongelmat ovat esim. hävettäneet. Kuitenkin tiedon lisääntymisen, sosiaalisen median ja monen muun syyn vuoksi osa ihmisistä uskaltaa puhua asioista enemmän. Kaikki eivät uskalla / halua / tahdo jne. puhua ja se on heidän oma asiansa. 

Näkee selvästi,. ettet todellakaan ymmärrä kirjoittamista asioista hölynpölyä.

Vierailija
26/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3) Miksi ei muka voinut?

Sinä olet nyt päättänyt määritellä kaikki allergiset luulosairaiksi. Miksi?

Vierailija
27/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sanonut ettei allergioita ole olemassa. On erikoinen ilmiö tämä kaikelle allergisuus ja allergiat ylipäätänsä nykyään. Tuntuu että kaikki ovat allergisia jollekin, minusta se ei selity ainoastaan sillä että niitä todetaan enemmän tai että lääketiede kehittyy. Tuntuu että niitä oikein etsitään, ja tarkoituksenmukaisesti pahennetaan pistämällä pannaan sellaistakin mistä ei ole oikeaa vaaraa ihmiselle.

Epäilen että tulevaisuudessa allergioiden yhä lisääntyessä on syytä tarkastella mikä tähän kaikkeen on syynä. Syy kaiken taustalla kun ei ole se että "lääketiede kehittyy". Ehkä kehitetään myös parempia hoitokeinoja kuin kaiken mahdollisen välttely.

Nyky-yhteiskunta sairastuttaa terveenkin ihmisen, siltä tuntuu.

Vierailija
28/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3) Miksi ei muka voinut?

Sinä teit sen luokituksen, en minä ole mitään sellaista kirjoittanut puolikkaassa lauseessakaan. Internet-loukkaantumislasit pois päästä.

Vierailija
29/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3) Miksi ei muka voinut?

Sinä teit sen luokituksen, en minä ole mitään sellaista kirjoittanut puolikkaassa lauseessakaan. Internet-loukkaantumislasit pois päästä.

Valikoiva muistamattomuus vai? Sitaatti sinulta: "Olen itse päälle 30-vuotias enkä muista lapsuudestani tai nuoruudestani tai varhaisaikuisuudestani ainuttakaan ihmistä joka olisi ollut näin allerginen elämälle. Luulosairaus tulee niin monissa muodoissa nykyään."

Vierailija
30/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä ohjelmassa pähkinöille allergista tyttöä alettiin hoitamaan siedätyksellä, laitettiin ruokaan aivan mitätön määrä pähkinäjauhetta ja määrää sitten kasvatettiin pikkihiljaa. Vaikutti toimivalta, koska tyttö ei saanut enää reaktiota ja immuunijörjestelmää voidaan totuttaa eri ruokiin jotka normaalisti aiheuttavat isoissa määrissä reaktion.

Vierailija
31/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö oikeasti kukaan ikinä mieti miksi oikeasti ihmiset ovat sairaita? Hyväksytään vain tällainen avaruusruokailu ja kaikelle sairastaminen. Vuonna 2018 ei pitäisi olla hyväksyttävää että lääkäri kehoittaa tällaiseen elämään.

Vierailija
32/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sanonut ettei allergioita ole olemassa. On erikoinen ilmiö tämä kaikelle allergisuus ja allergiat ylipäätänsä nykyään. Tuntuu että kaikki ovat allergisia jollekin, minusta se ei selity ainoastaan sillä että niitä todetaan enemmän tai että lääketiede kehittyy. Tuntuu että niitä oikein etsitään, ja tarkoituksenmukaisesti pahennetaan pistämällä pannaan sellaistakin mistä ei ole oikeaa vaaraa ihmiselle.

Epäilen että tulevaisuudessa allergioiden yhä lisääntyessä on syytä tarkastella mikä tähän kaikkeen on syynä. Syy kaiken taustalla kun ei ole se että "lääketiede kehittyy". Ehkä kehitetään myös parempia hoitokeinoja kuin kaiken mahdollisen välttely.

Kuka on sanonut, että tuo on syy kaikkeen? Sinä, ja ainoastaan sinä! Miksi sinun on hankala uskoa, että

a) oikeasti moniallergisia ihmisiä on olemassa?

b) kaikkia allergioita ei voi siedättää, ihmiset ovat voineet kokeilla siedätystä, mutta se ei toimi jne.

Miksi yleistät omat, subjektiiviset kokemuksesi kaikkia allergioita koskeviksi?

Vierailija
33/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suolistosairaudet ovat hurjassa kasvussa vain sen takia, kun pakotetaan kaikki syömään kaikkea vaikka olisi allerginen jollekin.

Aivan höpöhöpöä. Pakotetaan syömään? Kuka pakottaa? Olen lukenut aiheesta paljonkin eikä missään ole mainittu että ihmisiä pakotetaan syömään ruokaa joka ei heille sovi. Yleisesti ottaen ihmisten huono eines ja lihapitoinen ruokavalio on sen sijaan nostettu esiin.

Vierailija
34/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka on sanonut, että tuo on syy kaikkeen? Sinä, ja ainoastaan sinä! Miksi sinun on hankala uskoa, että

a) oikeasti moniallergisia ihmisiä on olemassa?

b) kaikkia allergioita ei voi siedättää, ihmiset ovat voineet kokeilla siedätystä, mutta se ei toimi jne.

Miksi yleistät omat, subjektiiviset kokemuksesi kaikkia allergioita koskeviksi?[/quote

Tekstissä ei lukenut mitään siitä ettei moniallergisia ihmisiä ole. Eikä sanakaan siedättämisestä. Miksi näet sellaista mitä ei ole?

Vierailija
35/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi voi syödä viljoista vain kvinoaa? Kertokaa minulle miten ihmeessä esimerkiksi 20-vuotta sitten nämä kaikelle allergiset ihmiset ovat eläneet. Minusta tällainen kaiken välttely kuulostaa aivan mielisairaalta ja todennäköisesti vain pahentaa "oireita" aivan kaikelle. Mitkä kaikki lasketaan allergiaoireiksi? Se että ruoka on pahaa? Tulee vähän näppylöitä? Nuha tuli? Sellaisia oireita mitkä eivät ole hengenvaarallisia ei pitäisi tällä tavalla voimistaa välttelemällä kaikkea. Aivan hulluutta.

Olen itse päälle 30-vuotias enkä muista lapsuudestani tai nuoruudestani tai varhaisaikuisuudestani ainuttakaan ihmistä joka olisi ollut näin allerginen elämälle. Luulosairaus tulee niin monissa muodoissa nykyään.

Kvinoa ei ole viljakasvi, ihan tiedoksi. 

Useimmiten moniallergisia lapsia siedätetään siedätyshoidoilla. On todella lapsia, joiden ruokavalioon kuuluu muutamia ruoka-aineita, tiedänpä aikuisenkin, joilla sallittuja ruoka-aineita on about 10-15 (siedätys ei ole onnistunut). Olen kanssasi saman ikäinen ap, ja minun lapsuudessani oli kyllä useampi näitä kaikettomia, monet vaan olivat pitkässä sairaalahoidossa. 

Vierailija
36/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpsistä heijaa ap. Oletko oikeasti aika nuori ja tyhmä? Pidän lapsellisuutena ja tyhmyytenä tuollaista, että oman rajallisen tuttavapiirinsä ja kokemuspohjansa sekä puutteellisen sivistyksensä takia julistaa tuollaisia.

Voisit nimittäin aivan helpostikin perehtyä aiheeseen. Allergiat todellakin OVAT lisääntyneet, ja pitkälti kyse on ylihygieniasta ja ravinnon sisältämien suoja-aineiden vähenemisestä. Ja siitä, että kaupungistunut väestö ei enää ole lapsena kontaktissa kotieläinten bakteereihin, joilla tiedetään olevan suojaavaa vaikutusta allergioiden suhteen. Toisaalta mm. katupöly ja tupakansavu altistavat allergioille.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_teos=uut&p_arti…

https://thl.fi/fi/web/kansantaudit/astma-ja-allergiat/astman-ja-allergi…

https://thl.fi/fi/web/kansantaudit/astma-ja-allergiat/astman-ja-allergi…

Kyse ei siis ole luulosairaudesta tai ylitulkinnasta.

Vaan siis siitä, että allergioita todellakin ON enemmän.

Olen itse viisikymppinen ja kyllä minunkin lapsuudessani oli eri ruuille allergisia, mutta määrällisesti heitä oli vain vähemmän kuin nyt. Oma 1934 syntynyt äitini kertoo, että hänen villa-allergiaansa ei ymmärretty hänen lapsuudessaan, sitä pidettiin hienosteluna ja "numeron tekemisenä", että villasukat saivat hänen ihoonsa punaista ihottumaa, ja lapsuuden talvet kuluivat kärsiessä verille raavittuja sääriä. Aikuisenakaan äiti ei ole voinut käyttää mitään villaa sisältävää, mikä on hänelle ollut aina harmin aihe, villaiset neuleetkin kun kestäisivät paremmin ja olisivat muuten laadukkaampia kuin keinokuitu.

Eli kyllä allergiaa on ennenkin ollut, sitä ei ole vain tunnistettu allergiaksi. "Sillä on huono ruuansulatus" oli diagnoosi asioille, joita nyt tunnistetaan allergioiksi.

Vierailija
37/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3) Miksi ei muka voinut?

Todellakin kirjoitit moista. Luepa oma viestisi. Vai oletko niin tyhmä, ettet edes tajua, mitä kirjoitat? Tietenkin, jos näppis ja pää koko ajan suoltavat p*skaa, niin onhan sitä vaikea pysytellä perässä.

Vierailija
38/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta täällä on raivolasit tipahtaneet päähän aika nopeasti, missään nimessä en kirjoittanut että allergioita ei ole olemassa, mutta valitettavasti en voi sanoa etteikö minun mielestäni osa allergioista tunnu luulosairaalta.

Tiedän esimerkiksi useita henkilöitä jotka ovat allergisia tutkitusti yhdelle-neljälle ruoka-aineelle, mutta omasta mielestään he ovat allergisia kaikelle mikä epäilyttää tai mikä on uutta. En yleistä tätä kaikkiin ihmisiin, mutta liiallinen allergisuuden painottaminen lapsena voi vaikeuttaa elämää myös aikuisena, varsinkin jos mukana on yhtään ylireagointia.

Siedättämisestä en ole sanonut mitään missään vaiheessa. Sen sijaan ihmettelen ettei tällaista kaiken välttelyä hoitokeinona saisi kyseenalaistaa tai edes keskustella siitä, mikä on todellinen syy nykyihmisen allergisuuden takana. Minusta se syy ei ole se että "ihminen nyt vaan on allergisempi nykyään". Se ei ole mikään_syy_.

Vierailija
39/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kvinoa ei ole viljakasvi, ihan tiedoksi. 

Useimmiten moniallergisia lapsia siedätetään siedätyshoidoilla. On todella lapsia, joiden ruokavalioon kuuluu muutamia ruoka-aineita, tiedänpä aikuisenkin, joilla sallittuja ruoka-aineita on about 10-15 (siedätys ei ole onnistunut). Olen kanssasi saman ikäinen ap, ja minun lapsuudessani oli kyllä useampi näitä kaikettomia, monet vaan olivat pitkässä sairaalahoidossa. 

Ylen artikkelissa kvinoa mainitaan viljaksi.

Vierailija
40/96 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siedätys olisi paras ase. Jos tulee lieviä oireita jostain, on parempi vain jatkaa ko ruoka-aineen syömistä ja siedättää itsensä sille ajan myötä. Mitä enemmän alkaa lievistä oireista välttää kaikkea mahdollista, sitä enemmän saa jatkossakin välttää kaikkea ja oireet vain pahenevat ja laajenevat. Steriili ja luonnosta vieraantunut elämä on syynä allergioiden lisääntymiselle noin isossa kuvassa.

Itse veikkaan, että myös psyykkiset ongelmat voivat oireilla myös "fyysisesti". Tunnen esim. erään naisen, joka on ollut pitkään todella kuormittunut töistä ja siviilielämän rankoista asioista (mm. läheisten kuolemia). Samaan aikaan kaikki allergiat ja herkkyysoireet pahenevat koko ajan. Ihmisellä vain on rajansa ja pitäisi kuunnella omaa kehoa ja mieltä myös näissä jaksamisasioissa eikä vain puskea kahta kovempaa eteenpäin.

Niin,ihminen on kokonaisuus. Stressi pahentaa monen sairauden oireita,se on ihan luonnollista. Huomaan tämän suolistosairaana atoopikkona erityisen hyvin.