Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tällainen opiskelijabudjetin polttaritoive: morsiamelle "kaikkia ihania erilaisia hemmotteluhoitoja ja illaksi teatteriin"

Vierailija
06.09.2018 |

Viikonloppuna mua pyydettiin kaasoksi yhdessä toisen kaverin kanssa, ja nyt tuleva morsian on alkanut ideoida jo polttareitaan. Ensiksi listattiin mitä ei halua: ei mitään noloa, ei teemapukeutumista, ei missään nimessä yhteistä saunomista (nämä vielä ymmärrän), ei mitään pelejä, leikkejä, urheilua, seikkailujuttuja (en ymmärrä miksi kategorisesti ei). Sitten tuli toiveita mitä "olisi ihana" olla: brunssi ravintolassa kuohuviinillä, kuohuviiniä pitkin päivää, kaikenlaisia ihania hemmotteluhoitoja, kuten energiahoitoa, mutakylpyjä, hierontaa, kasvohoitoa, mani/pedikyyri, meikkaus iltaa varten. Tuo oli siis esimerkki listasta, josta voisimme valita ideoita noihin "hemmotteluhoitoihin". Lisäksi toiveena oli musikaali tai teatteri, sillä perusteella että "kun ei oo koskaan varaa mennä mutta olis ihana".

Ei meillä muillakaan ole varaa mennä, puhumattakaan että kustannettaisiin toiselle! Ollaan kaikki 22-23 vuotiaita opiskelijoita. Lisäksi osa porukasta tulee (jos tulee!) eri puolelta Suomea, kun vanha kaveriporukka on hajaantunut eri puolille opiskelemaan. Vain mä, toinen kaaso ja tämä morsian muutettiin pääkaupunkiseudulle, lähimmät muut polttareihin tulijat ovat 150 km päässä, osa jopa 400km etäisyydellä. Joten näille henkilöille olisi lisäksi tulossa matkakulut päälle.

Tiedän, että tuo morsian on aika lapsellinen monissa asioissa mutta silti olin aika hämmentynyt tuosta toivelistasta. Hän tietää kyllä hyvin, että kaikkien tulotaso on yhtä kuin opintotuki (joillain lisäksi lainaa) ja kesätöiden säästöt. Tullaan kaikki maaseudun pikkukaupungista perusvaatimattomista duunariperheistä, joten kenelläkään ei ole vanhempien sponssaamia asuntoja tms. varallisuutta. Siten luulisi kaverin tajuavan, että jos hänellä ei ole varaa normaalisti noihin hemmotteluhoitoihin eikä teatteriin/musikaaliin, niin miten ihmeessä meillä muilla olisi, plus vielä varaa kustantaa hänelle? Loukkaa myös ajatus, että polttareissa hän ei haluaisi tehdä mitään yhdessä vanhalla kaveriporukalla, joista suurin osa tulisi pitkän matkan takaa. Mielummin hän vain lilluisi yksin mutakylvyssä kun muut odotellaan day span aulassa.

Nyt mulla on joko kaksi vaihtoehtoa. Sanon suosiolla morsiamelle, että ahdistuin jo tuosta polttarikeskustelusta, ja päätän jättäytyä pois kaason hommista. Alan tekemään kohta gradua ja en jaksa tuollaista lisästressiä elämääni. Toinen vaihtoehto on, että jatkan kaasona mutta sanon suoraan että meillä ei ole yksinkertaisesti varaa tuollaisiin polttareihin, eli pakko ihan muuta ohjelmaa olisi luvassa. Jos käy niinkuin epäilen, vastaan tulee jotain vinkumista tyyliin "mutta kun tää on mulle niin ainutkertainen juttu", irtisanoudun kaason hommista. Toisaalta on mahdollista, että nämä ensi heinäkuulle buukatut häät ehtivät vielä peruuntua.

Kommentit (276)

Vierailija
121/276 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös Helsingissä järjestetä kesän alussa joku ilmaiskonsertti? Ajoittakaa polttarit siihen iltaan.

Vierailija
122/276 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pisti vaan silmääni, että "kellään ei ole vanhempien sponssaamia asuntoja"...mitä se rahoihin vaikuttaa, vaikka opiskelijan asunto olisikin vanhempien omistama? Opintotuen saa kuten muutkin (ehkä jopa pienemmän, en tiedä). Siis, ei niillä seinillä hemmotteluhoitoja tai teatteria voi maksaa millään, vaikka jokusen kympin jossain välissä voittaisikin : D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/276 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen perumaan koko kaasotouhun. 

Ja kun vaatimuslista on jo nyt tuollainen varmaa on ettei se lyhene.

- ja kun morsmaikun asenne kaikkeen on myös vähän viturallaan, niin saletisti tämä ei tule olemaan hänen loppuikänsä avioliitto. Et se siitä ainutkertaisuudesta.

Vierailija
124/276 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Hakekaa skumpat Virosta tai Latviasta niin säästätte ja saatt halvat juomat”

Ja millä rahalla sinne reissuun mennään??? Vaikka asuisi Helsingissä niin lippu Tallinnanlaivaan maksaa. Puhumattakaan siitä että muualta Suomesta lähdet ensin Helsinkiin ja sieltä laivaan.

Ensi toukokuulle päiväristeily Tallinnaan lähtö klo 9 ja paluu 18.30 hintaan 19€. Ei mitenkään paha kyllä, sieltä saa sitä samppanjaakin aika paljon huokeampaan hintaan kuin Suomesta. Lisänä tuohon ei tule mitään muuta kuin ostokset, tee eväät laukkuun, matkaa julkisilla satamaan (kyllä jokaisella opiskelijalla on kuukausilippu koska se on s*atanan halpa). 

Vierailija
125/276 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehdi nyt ihan kaikkia kommentteja lukea, mutta minulla ei ainakaan ottanut silmään kenenkään huomauttaneen siitä, että ystävien kustannukset eivät rajoitu ainoastaan polttareihin. Häälahja on myös ostettava, ja hääasu, jollei sopivaa mekkoa ole valmiina kaapissa. Sieltä pitkästä matkasta tuleville tulee kustannuksia myös matkoista ja majoituksesta hääpäivänä. Eli kaikkineen ystävän polttarit ja häät voivat olla suuri, jopa mahdoton kuluerä köyhälle opiskelijalle. 

Meidän kaveriporukka meni aikanaan (onneksi aikaa ennen näitä hääohjelmia) naimisiin muutaman vuoden sisällä. Parhaana kesänä oli kolmet häät, ja siis kuudet polttarit - miehellä kolmet ja minulla kolmet. Koko kesän viikonloput oli siis ohjelmoitu valmiiksi, eikä tarvinnut mitään matkojakaan suunnitella koska kaikki ylimääräinen meni kavereiden polttareihin ja häihin. Oltiin silloin koko kaveriporukka vastavalmistuneita tai vielä opiskelevia, joten kellään ei ollut suuria summia käyttää - mutta ei sitä morsiamet ja sulhaset vaatineetkaan. Kivat päivät saatiin järjestettyä kaikille pienellä budjetilla, ja toki suhteita hyväksikäyttäen. Esim. yksi morsian vietiin kaverin sukumaatilalle lypsämään, ja siellä saatiin kevyt lounas - aivan mielettömän hyvää, emännän sinä aamuna leivinuunissa paistamaa ruisleipää, jotain omatekoista mehua, ja mitähän vielä - eikä emäntä halunnut näistä mitään korvausta, oli vain iloinen että nuoria aikuisia vielä maatilan elämä kiinnostaa. Yksi morsian ei halunnut saunomista, mutta muille järjestettiin jonkun mökillä tms. morsiussauna, jossa tehtiin itse näitä hemmotteluhoitoja. Enkä nyt tarkoita, että muiden pitäisi vastaavaa ohjelmaa järjestää, mutta mielikuvitusta ja suhteita kun käyttää, niin monia asioita pääsee tekemään ilmaiseksi tai hyvin pienin kustannuksin. 

Eli kun ap juttelet ystäväsi kanssa, ota puheeksi myös se, että kaikille tulee myös häistä kustannuksia - vaatteet, lahja jne. Toki häät maksavat morsiusparillekin, mutta ei ystävien pitäisi joutua vararikkoon siksi, että toinen menee naimisiin. Ja voin kuvitella, miltä häälahjalista sitten näyttää, "kun kerrankin vois pyytää mitä haluis ja mihin ei itellä oo varaa"

Vierailija
126/276 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Morsian nyt varmaan jotenkin riehaantui, ja "toivoi ponia" eikä ajatellut asiaa (tai budjettia) sen pidemmälle. Juttele asiasta ja palauta morsian maanpinnalle. 

Jos tuntuu, että ystäväsi ei asiaa ymmärrä ja toivoo edelleen kohtuuttomia, niin kieltäydy kaasoudesta. 

Vierailija
127/276 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kyllä sanoa, että ihan hemmetin tylsät polttarit tuollaiset "hemmotteluhoidot". Istua tunti tunnin perään vaan näprättävänä. En ymmärrä. Koskeeko ne muutenkin vin itse morsianta ja muut vain tsiikaa vierestä? Pelit, leikit ja seikkailut paljon hauskempia.

Sanot suoraan. Jos teidän ajatukset ei kohtaa millään tavalla niin jättäydyt pois.

Vierailija
128/276 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä vähän rasittaa kun on monet polttarit, häät, varpajaiset... Ja niihin on tullut lahjoitettua enemmän rahaa kuin mitä käyttää itseensä opiskelijana. Jossain vaiheessa aloin sanoa suoraan, että budjettini on sitten pieni. Kun ei ole kyse vain yksistä kekkereistä vaan niitä riittää.

Vierailija
129/276 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla teidän budjetilla ei ikävä kyllä oikeastaan mitään valmista ainakaan saa. Edes sitä brunssia, joka minusta on kuitenkin kohtuullinen toive. Kyllähän sitä jotain olisi mukava syödäkin. Noilla hinnoilla pitää tehdä itse ja noh, siinä se sitten onkin.

Vierailija
130/276 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Morsianta kannattaa tosiaan herätellä, jos hänen tarkoitus on päästä kaikkeen sellaiseen, johon ei normaalisti ole varaa. Kuitenkin, noista vaatimuksista olisi mahdollista kasata ihan ok polttarit myös, jos ajatus

Kuten nyt jo mainittu, shamppanjat/kuoharit Tallinnasta jonain halpana päivänä kevään aikana. Ehkä puolen vuoden aikana voisi löytyä joku sinne menevä tuttukin, jota voisi pyytää tuomaan pari pulloa. Köyhä opiskelija ei varmaan ole tottunut sen kalleimman juoman makuun, eli halvin käy.

Aamiaisbrunssi itse tehdyillä ruuilla puistossa, jonkun kotona tai asunnon kerhotiloissa. Voisi kuvitella, että nuoresta opiskelijakaveriporukasta joku osaa laittaa kynsiä, tehdä kampauksia tai meikkejä. Näin Instagram-aikana kuitenkin, eikä lopputuloksen kai tarvitse olla ammattilaistasoa. Lisäksi erilaisilla alennuksilla voisi yksittäisen hoidon bongata.

Ajoitatte polttarit jonkun ilmaiskonsertin tms. ajankohtaan, jossa sitten vietätte loppuillan. Järjestäjiltä/juontajalta voi pyytää jotain extra-huomiota sankarille, aika monessa tapahtumassa on jossain välissä musitettu polttari tai syntymäpäiväsankareita.

Paljon tietysti riippuu siitä, onko tarkoitus pitää kivaa ja toteuttaa kaikkea teille sopivalla budjetilla mielikuvitusta apuna käyttäen, vai onko morsiamen odotus juurikin se rahaa tuhlaava versio.

Vierailija
131/276 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tästä ap:sta paistaa pitkälle jo lähtökohtainen kapinahenki ja jopa vihamielisyys. Et sä kyllä anna edes mahdollisuutta ystävällesi iloita jostain vaatimattomammasta. Olethan jo päättänyt miten kaikki tulee menemään.

Sinä se haluat viimeiseen asti tuoda vastahakoisuutesi esiin jollain veemäisellä tavalla. Vaihtoehtoisesti voisit puhua suoraan ja omaksua toisenlaisen asenteen itse juhlintaa kohtaa. Joku muukin sua nyt risoo kuin budjetti...

Naisena mua vaan risoo niin paljon se, ettei puhuta asioista suoraan. Jos kyse on rahasta, sanotaan et kyse on rahasta. Ei vedetä mitään graduja asiaan, jotka, btw, ei nekään oikeesti estä normaalia elämää, tiedän kokemuksesta. Tuo gradu-selitys nyt vasta olisikin loukkaava... Vai sekö nyt on tarkoituskin? Antaa siis ymmärtää miten paljosta uhraa ja luopuu tämän morsion eteen? Ja mistä vetoo, kumpikin hymyilee ja halaa toisiaan juhlissa kuin ei mitään ja kuitenkin vittuuntuneena avutuu muille ystäville selän takana.

Ei. Näin.

No jos ihan rehellisesti tätä mietin, niin kyse ei olekaan pelkästään rahasta. Myös siitä, että kaverin vaatimukset tuntuvat kohtuuttomilta. Oli oikeasti hämmentävää kuunnella ensin se "ei ainakaan"-lista ja sitten perään "mitä kaikkea olis ihanaa"-lista. Vapaamuotoinen lainaus: "Oi musta olis ihanaa saada kaikkia ihania erilaisia kauneushoitoja, joissa ei tuu ikinä käytyä (tässä yksityiskohtainen listaus niistä hoidoista). Sit voitais mennä johonkin kivaan musikaaliin tai ees teatteriin, kun en oo koskaan ollut eikä oo varaakaan, mutta nyt kerrankin vois. Ja voitais aloittaa päivä jollain hyvällä brunssilla ja tietysti kuohuviiniä. Ja muutenkin päivän mittaan vois olla kuohuviiniä ja vaikka mansikoita".

Mä olin oikeasti hiljaa hämmentyneenä, en osannut siinä hetkessä sanoa mitään. Nukuin muutaman yön yli, juttelin toisten kavereiden kanssa ja nyt tällä av:lla. Nyt ajatukset kirkastuneet sen verran, että tiedän miten tästä haluan puhua morsiamen kanssa.

ap

No joo, olihan tuo ehkä vähän ajattelematonta, mutta sellaista maalailua nyt kuitenkin, että en nyt tiedä onko suoranainen pöyristyminen etukäteen ihan kannattavaa kuitenkaan. Luultavasti oli nimenomaan sitä mitä sanoin -ajattelematon. Ei hoksannut, että kyllähän tuo kaikki maksaa, jos ymppää yhteen. En tuo välttämättä ollut mikään VAATIMUS. Yksinkertaisesti siis vain suuta auki ja sanot, että mikä hänestä on realistista? Että yhden jonkin isomman jutun voitte tehdä ja loput menee sitten helpomman/halvemman mukaan.

Vierailija
132/276 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt jättäytyisi hommasta, vaan voisin sanoa suoraan, että näihin ei yksinkertaisesti ole varaa, jollei hän sitten anna hääbudgetistaan vähän polttareihin. Tai sitten voisin ottaa morsiamen mieheen yhteyttä ja pyytää kenties pientä rahallista panostusta polttareihin. 

Nämä kaikki voi kyllä mahdollisesti halvallakin toteuttaa, jos on ajoissa liikenteessä ja löytyy kekseliäisyyttä. Ainut mihin laittaisin rahaa enemmän voisi olla brunssi. Se toisi vähän luksusta päivään ja päivä alkaisi hienotuneesti. Jossakin esim. hotellissa tai ravintolassa, n. 25€/hlö max. Välillä voi olla tarjouksia ja sitä paitsi opiskelijat saa yllättävän monesta paikasta alennusta (olen itsekin opiskelija. ) Sitten esim. meikin ja kampauksen voi halvallakin tai jopa ilmaiseksi toteuttaa jollakin opiskelijalla. Jos otattee vain ajoissa yhteyttä esim. jonnekin oppilaitoksiin tms. niin varmasti järjestyy. Jos taas jollakin teistä on jonkin verran instaseuraajia niin nämä voi saada sponssinakin. Esim. aloittelevat itsenäiset yrittäjät voivat suostua tekemään ilmaiseksi ja vastineeksi laitatte kuvan ja tägäätte yrityksen instaan. 

Saunan ja naamiot ym. voitte halutessanne tehdä itse. Esim. jos jollakin teistä on mökki tai esim. vanhempien sauna tai vaikka taloyhtiön sauna käytössä. Tämähän on paljon hauskempaakin, kun kaikki voi samalla kertaa osallistua. Erilaisia hemmotteluhoitoja sekä skumppaa ja saunaa. Sitten  saunan jälkeen voisi olla jokin teatteri/konserttiesitys tms. Näitäkin voi saada opiskelijat halvalla ja riippu esityksestäkin. Mutta kyllä niitä kympin näytöksiäkin on. Sitten loppuillasta esim. piknik (säävaraus) esim. jonnekin meren(järven rantaan koristelette kivasti pienen istuma-alueen. Esim. pari teistä menee edelle koristelemaan ja morsian voidaan taluttaa paikalle silmät sidottuna. 

Vierailija
133/276 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt jättäytyisi hommasta, vaan voisin sanoa suoraan, että näihin ei yksinkertaisesti ole varaa, jollei hän sitten anna hääbudgetistaan vähän polttareihin. Tai sitten voisin ottaa morsiamen mieheen yhteyttä ja pyytää kenties pientä rahallista panostusta polttareihin. 

Nämä kaikki voi kyllä mahdollisesti halvallakin toteuttaa, jos on ajoissa liikenteessä ja löytyy kekseliäisyyttä. Ainut mihin laittaisin rahaa enemmän voisi olla brunssi. Se toisi vähän luksusta päivään ja päivä alkaisi hienotuneesti. Jossakin esim. hotellissa tai ravintolassa, n. 25€/hlö max. Välillä voi olla tarjouksia ja sitä paitsi opiskelijat saa yllättävän monesta paikasta alennusta (olen itsekin opiskelija. ) Sitten esim. meikin ja kampauksen voi halvallakin tai jopa ilmaiseksi toteuttaa jollakin opiskelijalla. Jos otattee vain ajoissa yhteyttä esim. jonnekin oppilaitoksiin tms. niin varmasti järjestyy. Jos taas jollakin teistä on jonkin verran instaseuraajia niin nämä voi saada sponssinakin. Esim. aloittelevat itsenäiset yrittäjät voivat suostua tekemään ilmaiseksi ja vastineeksi laitatte kuvan ja tägäätte yrityksen instaan. 

Saunan ja naamiot ym. voitte halutessanne tehdä itse. Esim. jos jollakin teistä on mökki tai esim. vanhempien sauna tai vaikka taloyhtiön sauna käytössä. Tämähän on paljon hauskempaakin, kun kaikki voi samalla kertaa osallistua. Erilaisia hemmotteluhoitoja sekä skumppaa ja saunaa. Sitten  saunan jälkeen voisi olla jokin teatteri/konserttiesitys tms. Näitäkin voi saada opiskelijat halvalla ja riippu esityksestäkin. Mutta kyllä niitä kympin näytöksiäkin on. Sitten loppuillasta esim. piknik (säävaraus) esim. jonnekin meren(järven rantaan koristelette kivasti pienen istuma-alueen. Esim. pari teistä menee edelle koristelemaan ja morsian voidaan taluttaa paikalle silmät sidottuna. 

Tosin järjestys on vähän pielessä. Tuskin mekin ja kampauksen jälkeen suuntaisitte saunaan. :-D

Vierailija
134/276 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teette ne juttunne ihan oman budjetin mukaan. Älkää morsiamelle kertoko etukäteen, mitään. Ostatte niitä parin euron kasvonaamio, jalka/käsi-juttuja. Teette manikyyrin, pedikyyrin, kasvohoidon. Hierotte, ostatte juotavaa ja sitten viette sen bridezillan teatteriin. Helppoa.

Vierailija
135/276 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttarit ovat surkuhupaisia.

Osallistuin kaverin polttareihin, ts. olin yksi maksajista. En mennyt mukaan kartingiin, mutta osallistuin illalliselle ja päädyin yksin maksamaan kaverin ruoat ja juoat hyvässä ravintolassa. Kiva lasku.

Olin kipeä, joten en päässyt häihin. Ostin tietenkin morsiamen toivomia viinilaseja lahjaksi.

Ystävyytemme päättyi lasien jälkeen, koska morsiamella ei ollut enää "aikaa" tavata.

Mukavaa, että sain maksaa hänen ruokansa, juomansa ja häälahjansa. 

Vierailija
136/276 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pisti vaan silmääni, että "kellään ei ole vanhempien sponssaamia asuntoja"...mitä se rahoihin vaikuttaa, vaikka opiskelijan asunto olisikin vanhempien omistama? Opintotuen saa kuten muutkin (ehkä jopa pienemmän, en tiedä). Siis, ei niillä seinillä hemmotteluhoitoja tai teatteria voi maksaa millään, vaikka jokusen kympin jossain välissä voittaisikin : D

Kirjoitin tämän siksi, koska mulla on yliopistolta muutamia kavereita, joiden vanhemmat ovat ostaneet lapsille omat asunnot tai suvulla on vanhastaan ollut perintöasuntoja, joissa kaveri saa asua ilmaiseksi tai vastikkeen hinnalla. Jäähän silloin esim kesätyörahoista ihan eri tavalla käyttörahaa vrt jos maksaa markkinahintaista vuokraa niinkuin minä. Mulla ei jää opintotuesta, asumislisästä ja kesätyösäästöistä (oon budjetoinut kesän palkan niin että siirrän x summan kuukausittain käyttötilille) välttämättömien laskujen ja ruokaostosten jälkeen juuri yhtään ylimääräistä käteen. Myönnän, että olen tavallaan kateellinen näille muutamalle kaverilleni, joiden asuntomenot ovat kuukaudessa satoja euroja pienemmät kuin mulla.

Ap

Vierailija
137/276 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan, että varaatte morsiamelle polttaripäiväksi ajan psykiatrian erikoislääkärille. Viette hänet sinne pellepuvussa side silmillä ja jätätte sinne.

Vierailija
138/276 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säälittää, että joku jaksaa käyttää noin paljon aikaa tusinaprovoon!

Vielä säälittävämpää, että jaksaa hakata omiin kommentteihinsa nuolia, satoja kertoja.

Vierailija
139/276 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ymmärtänyt, että polttarit tulee morsiusparille täytenä yllätyksenä. Eihän morsian voi itselleen yllätystä ideoida.

Vierailija
140/276 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on ehdottanut saunaa ja siellä tehtäviä hoitoja. Munkin mielestäni tämä olisi kiva idea, mutta ap:n ystävähän nimenomaan mainitsi, että ei yhteistä saunomista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi