Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tällainen opiskelijabudjetin polttaritoive: morsiamelle "kaikkia ihania erilaisia hemmotteluhoitoja ja illaksi teatteriin"

Vierailija
06.09.2018 |

Viikonloppuna mua pyydettiin kaasoksi yhdessä toisen kaverin kanssa, ja nyt tuleva morsian on alkanut ideoida jo polttareitaan. Ensiksi listattiin mitä ei halua: ei mitään noloa, ei teemapukeutumista, ei missään nimessä yhteistä saunomista (nämä vielä ymmärrän), ei mitään pelejä, leikkejä, urheilua, seikkailujuttuja (en ymmärrä miksi kategorisesti ei). Sitten tuli toiveita mitä "olisi ihana" olla: brunssi ravintolassa kuohuviinillä, kuohuviiniä pitkin päivää, kaikenlaisia ihania hemmotteluhoitoja, kuten energiahoitoa, mutakylpyjä, hierontaa, kasvohoitoa, mani/pedikyyri, meikkaus iltaa varten. Tuo oli siis esimerkki listasta, josta voisimme valita ideoita noihin "hemmotteluhoitoihin". Lisäksi toiveena oli musikaali tai teatteri, sillä perusteella että "kun ei oo koskaan varaa mennä mutta olis ihana".

Ei meillä muillakaan ole varaa mennä, puhumattakaan että kustannettaisiin toiselle! Ollaan kaikki 22-23 vuotiaita opiskelijoita. Lisäksi osa porukasta tulee (jos tulee!) eri puolelta Suomea, kun vanha kaveriporukka on hajaantunut eri puolille opiskelemaan. Vain mä, toinen kaaso ja tämä morsian muutettiin pääkaupunkiseudulle, lähimmät muut polttareihin tulijat ovat 150 km päässä, osa jopa 400km etäisyydellä. Joten näille henkilöille olisi lisäksi tulossa matkakulut päälle.

Tiedän, että tuo morsian on aika lapsellinen monissa asioissa mutta silti olin aika hämmentynyt tuosta toivelistasta. Hän tietää kyllä hyvin, että kaikkien tulotaso on yhtä kuin opintotuki (joillain lisäksi lainaa) ja kesätöiden säästöt. Tullaan kaikki maaseudun pikkukaupungista perusvaatimattomista duunariperheistä, joten kenelläkään ei ole vanhempien sponssaamia asuntoja tms. varallisuutta. Siten luulisi kaverin tajuavan, että jos hänellä ei ole varaa normaalisti noihin hemmotteluhoitoihin eikä teatteriin/musikaaliin, niin miten ihmeessä meillä muilla olisi, plus vielä varaa kustantaa hänelle? Loukkaa myös ajatus, että polttareissa hän ei haluaisi tehdä mitään yhdessä vanhalla kaveriporukalla, joista suurin osa tulisi pitkän matkan takaa. Mielummin hän vain lilluisi yksin mutakylvyssä kun muut odotellaan day span aulassa.

Nyt mulla on joko kaksi vaihtoehtoa. Sanon suosiolla morsiamelle, että ahdistuin jo tuosta polttarikeskustelusta, ja päätän jättäytyä pois kaason hommista. Alan tekemään kohta gradua ja en jaksa tuollaista lisästressiä elämääni. Toinen vaihtoehto on, että jatkan kaasona mutta sanon suoraan että meillä ei ole yksinkertaisesti varaa tuollaisiin polttareihin, eli pakko ihan muuta ohjelmaa olisi luvassa. Jos käy niinkuin epäilen, vastaan tulee jotain vinkumista tyyliin "mutta kun tää on mulle niin ainutkertainen juttu", irtisanoudun kaason hommista. Toisaalta on mahdollista, että nämä ensi heinäkuulle buukatut häät ehtivät vielä peruuntua.

Kommentit (276)

Vierailija
141/276 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sitä mieltä, että budjetti pitäisi keskustella morsiamen kanssa. Jos liian korkea, kaikki eivät välttämättä pääse, jos todella matala, ei voi olettaa ihan kaikenlaista puuhaa, vastuu ei ole näin vain kaasolla. Kaikista rasittavinta on, jos kaaso keksii pistää ohjelmaa mielensä mukaan eikä morsiamen kanssa ole sovittu budjettia. Lopputuloksena ilmoitettu arvoitu hinta oli 150€ PLUS juomat, ruoat sekä oma kuljetus paikkoihin. 30 kutsuttua ja pääsi 4. Hinta oli varmasti vielä noussut tuosta, kun noin vähän pääsi. Kyllä morsianta ärsytti kun kukaan ei tullut. En mäkään.

Vierailija
142/276 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on vaan toiveita. Puette hänelle hassun puvun päälle ja laitatte hänet kerjäämään teille ne shampanja ja ruokarahat. Jos ei osaa olla ystävällinen ja hauska ihmisille, niin sitte ette saa shampanjaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/276 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös Helsingissä järjestetä kesän alussa joku ilmaiskonsertti? Ajoittakaa polttarit siihen iltaan.

Tässä on ideaa! Se on aina 12.6. ja siellä on ihan isojakin staroja yleensä esiintymässä.

-ohis

Vierailija
144/276 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Hakekaa skumpat Virosta tai Latviasta niin säästätte ja saatt halvat juomat”

Ja millä rahalla sinne reissuun mennään??? Vaikka asuisi Helsingissä niin lippu Tallinnanlaivaan maksaa. Puhumattakaan siitä että muualta Suomesta lähdet ensin Helsinkiin ja sieltä laivaan.

Ensi toukokuulle päiväristeily Tallinnaan lähtö klo 9 ja paluu 18.30 hintaan 19€. Ei mitenkään paha kyllä, sieltä saa sitä samppanjaakin aika paljon huokeampaan hintaan kuin Suomesta. Lisänä tuohon ei tule mitään muuta kuin ostokset, tee eväät laukkuun, matkaa julkisilla satamaan (kyllä jokaisella opiskelijalla on kuukausilippu koska se on s*atanan halpa). 

Alkoholin hinta on kyllä noussut Virossa niin, ettei sieltä enää kannata hakea. Virolaisetkin hakevat nykyään viinansa Latviasta.

Vierailija
145/276 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös Helsingissä järjestetä kesän alussa joku ilmaiskonsertti? Ajoittakaa polttarit siihen iltaan.

Tässä on ideaa! Se on aina 12.6. ja siellä on ihan isojakin staroja yleensä esiintymässä.

-ohis

Tässä oli todellakin ideaa! Järkkäätte ne polttarit Helsinki-päivänä ja vietti sinne ilmaiskonserttiin!

Vierailija
146/276 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moet on hyvä shampanja. Älkää nyt ainakaan juoko mitään tavallista kuoharia.

Pyh, joku möet. Taittingeria sen vähintään olla pitää. Kaikkein mieluiten Dom Perignonia.🍾

Vierailija
147/276 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan suoraan sanottuna en kyllä ymmärrä miten teillä muka ei ole laittaa rahaa enempää kuin 25e/hlö polttareihin jotka on ehkä 9kk päästä, toki ymmärrän jos ei edes sinänsä kiinnostaisi. Mä nipistin pari vuotta sitten toimeentulotuesta (ja myin muutaman tarpeettoman tavaran/vaatteen fb kirpparilla) kuukaudessa 80e mun läheisen polttareihin, eikä harmittanut yhtään,olin vain innoissani että saan samalla itsellenikin ihanan viikonlopun edullisesti. Tosin morsian ei kyllä ollut noin vaativa, rahat meni lähinnä suht hulppean mökin vuokraan sekä ruokiin ja juomiin

Vierailija
148/276 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teette itse brunssin nyyttärimeiningillä. Vohveleita, kermavaahtoa ja mansikoita, patonkia ja juustoja, jotain viinirypäleitä jne. Kuohuviniiininiä myös. Sitten teette jotain kivaa yhdessä, käykää vaikka linnanmäellä. Sitten hoidatte hemmottelut itse, kasvonaamiota, hierontaa ja samalla joku morsiustaika tai muu naimisiinmenoon liittyvä hömppä. Illalla baariin.

Lintsin lippu maksaa yli 25 euroa/hlö.

Lintsille on ilmainen sisäänpääsy ja joitain ilmaisia laitteitakin.

Juu. Ja joissain ravintoloissa voi saada vettä ilmaiseksi. Sinne vain nauttimaan tunnelmasta ja katselemaan, kun muut syövät ja juovat.

Moneen yökerhoon pääsee ilmaiseksi, jos menee jo ennen yhdeksää. Voi juoda vettä ja tanssia ilmaiseksi.

Ehkä voisi käydä myös jonkun kauneushoitolan aulassa istumassa. Vaikka ei hoitoja ottaisikaan, onhan siellä kiva atmosfääri.

Tietyillä kuntosaleilla on aulassa hedelmiä ja kahvia. Jos pokka kestää, niin pienesti välipalalle.

Vierailija
149/276 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa Offerillasta, mitä tekemistä/hoitoja/ruokaa saisi edullisesti :) 

Vierailija
150/276 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sinä tämä feissarimokien morsiamen kaaso? http://www.feissarimokat.com/2018/09/haahirviot-osa-10/

Vierailija
151/276 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni on ehdottanut saunaa ja siellä tehtäviä hoitoja. Munkin mielestäni tämä olisi kiva idea, mutta ap:n ystävähän nimenomaan mainitsi, että ei yhteistä saunomista.

Ehkä fiksuin ratkaisu olisi viedä morsio suoraan sinne saunan taakse?

Vierailija
152/276 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä kaikenlaista ilmaista ulkoilma-aktiveteettiä keksiä, mutta mitä jos polttaripäivänä on aivan paska sää? Kyllä pitäisi joku sisätila olla edes varalla, aika vaikeaksi menee pienellä budjetilla jos kellään kavereista ei ole sellaista takataskussa

Vierailija
153/276 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet laskelman morsiamen listaamien asioiden loppusummasta, jonka kerrot osallistujamäärällä. Sen jälkeen esität budjetin päivän tilaajalle, eli morsiamelle.

Samalla hymyilet maireasti ja kiität siitä, että hän haluaa 'nyt kerrankin' viettää hemmottelupäivän ja vieläpä ystäväjoukkonsa kanssa.

Vierailija
154/276 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Morsian esitti toiveita, ei niitä ole pakko toteuttaa.

Oma ideani:

Kokoonnutte jonkun kotona ja syötte brunssia. Sen jälkeen teette yhdessä erilaisia hemmotteluhoitoja ja juotte kuohuvaa. Pelaatte jotain kivoja visailuja, polttarileikkejä tms (ei nolaavia) tai vaikka lautapelejä. Pidätte rennosti hauskaa koko iltapäivän. Lakkaatte kynnet ja laitatte kampaukset ennen kuin lähdette ulos teatteriin (pk-seudulla on paljon halpoja teattereita!). Lopuksi ulos syömään, esim. hyvään, laadukkaaseen pizzeriaan, ei maksa maltaita.

Vierailija
155/276 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän morsmaikku tiedä mitään millaiset polttarit on tulossa tai tuleeko niitä ollenkaan!

Polttarit ovat kaason ja muiden ystävien YLLÄTYS morsiamelle ja niissä tehdään juuri sitä mitä kaverit ovat keksineet.

Ja kaikki tulee morsiamelle täytenä yllätyksenä!

Itse järjestimme syyshäitä viettäneelle siskolleni polttarit, joissa hänet kaapattiin työmatkalta, puettiin joulupukin asuun ja lisättiin tekotissit vielä siihen päälle - ja iskettiin laatikollinen Geisha-patukoita kainaloon.

Ne hänen piti sitten Helsingin keskustassa myydä ja kun laatikollinen Geishoja oli saatu myytyä (ja lahjoitettua), veimme hänet ravintolaan syömään ja maksoimme hänen ruokansa ja juomansa polttariseurueen kesken. Loppuillasta ja alkuillasta, jotka vietimme Helsingin keskustan kaduilla, meillä oli varattuna kuohuviinipulloja ja pientä suolaista picnic-tyylisesti mukaan.

Ei tullut kovinkaan kalliiksi kenellekään, mutta hauskaa ja ikimuistoista oli!

Vierailija
156/276 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kaveriporukasta löydy yhtään kosmetologia?

-kiva brunssi ravintolassa

-kaveri tekee kynnet ja kasvohoidon

-joku kokkaustaitoinen tekee pientä naposteltavaa

-kaveri tekee iltameikin ja jos porukasta löytyy kampaaja niin aina kivempi

-joku iltaohjelma

Ei morsian esitä mitään toiveita polttareista tai niiden ohjelmasta!

Polttarit ovat ystävien YLLÄTYS naimisiinmenijälle ja siellä tehdään juuri sitä mitä ystävät ovat keksineet!

Morsian ei tiedä asiasta mitään, eikä varsinkaan esitä mitään toiveita! Jos näin on, niin kyseessä ei ole mitkään polttarit, vaan joku muu illanvietto!

Vierailija
157/276 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin vain otsikon, liian pitkä aloitus.

Tehkää itse ne hoidot morsmaikulle. Hierontaa, kylpemistä, rasvausta, yms. Sitten leffaan tai johonkin halpaan teatteriin (ylioppilasteatteri?)

:)

Joo, minäkin ajattelin kilju vain käymään = kuoharia koko päiväksi ja itse kylvetätte mudassa jne.

Vierailija
158/276 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aion ensin keskustella rauhassa morsiamen kanssa, kertoa että olen laskenut per henkilö budjetiksi noilla toiveilla tulevan 125-155 euroa riippuen siitä paljonko osallistujia tulee. Jos hän hätkähtää summaa itsekin ja miettii, ettei tarkoittanut että kenenkään pitäisi maksaa niin paljon, mietin minkä hänen toiveista voimme toteuttaa ja millä hinnalla. Kysyn myös siitä, miksi hän haluaisi viettää polttareita yksin jossain hoitolassa vrt että olisimme kerrankin porukalla koossa. 

ap

Laske nyt kuitenkin ensin. Tai kokoa porukkaa ja alatte yhdessä ideoida tekemistä. Itse maksoin viimeksi polttareista 140e. Sillä vietettiin polttareita pari päivää, oli kaksi eri ulkopuoliselta firmalta tilattua yksityistilaisuutta, välipaloja, yksi itse tehty ruoka ja kunnon illallinen, yöpyminen ja skumppaa tietysti molempina päivinä. Kaikille. Siis kaikki osallistui kaikkeen, oltiin porukassa. Lisäksi pariin päivän mahtui omakeksimääkin ohjelmaa tietysti. Eli, kaikki lähtee kunnon suunnittelusta ja on siksi hyvä, että porukalla alatte miettiä asiaaa. Joku keksii jonkun jutun, joku toisen, joku tuntee ja tietää jonkun halvan jutun jne. Ja hintojen kysely porukalle. Tutut kampaajat tai muuten joku joka osaa laittaa hiuksia pitää hyödyntää. Asenteeksi, että on kiva lähteä viettämään päivää/iltaa kaveriporukalla!

Vierailija
159/276 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerätkää porukalla rahat morsiamen mutakylpyyn ja teatteriin, yksin ja ainoastaan hänelle. Sanokaa, että jos haluaa viettää sen lisäksi iltaa teidän kanssanne, niin löydytte ravintolasta/osoitteesta X. Näin ette ole vararikossa, morsian saa sen mitä haluaa ja näytätte myös mieltänne+voutte viettää aikaa kaveriporukalla kun morsian leikkii diivaa.

Vierailija
160/276 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota pankkilaina tai pikavippi. Tyhmä ei ole se joka pyytää vaan...

Vaan se, joka ottaa pikavipin kun ei osaa sanoa ei?