Tällainen opiskelijabudjetin polttaritoive: morsiamelle "kaikkia ihania erilaisia hemmotteluhoitoja ja illaksi teatteriin"
Viikonloppuna mua pyydettiin kaasoksi yhdessä toisen kaverin kanssa, ja nyt tuleva morsian on alkanut ideoida jo polttareitaan. Ensiksi listattiin mitä ei halua: ei mitään noloa, ei teemapukeutumista, ei missään nimessä yhteistä saunomista (nämä vielä ymmärrän), ei mitään pelejä, leikkejä, urheilua, seikkailujuttuja (en ymmärrä miksi kategorisesti ei). Sitten tuli toiveita mitä "olisi ihana" olla: brunssi ravintolassa kuohuviinillä, kuohuviiniä pitkin päivää, kaikenlaisia ihania hemmotteluhoitoja, kuten energiahoitoa, mutakylpyjä, hierontaa, kasvohoitoa, mani/pedikyyri, meikkaus iltaa varten. Tuo oli siis esimerkki listasta, josta voisimme valita ideoita noihin "hemmotteluhoitoihin". Lisäksi toiveena oli musikaali tai teatteri, sillä perusteella että "kun ei oo koskaan varaa mennä mutta olis ihana".
Ei meillä muillakaan ole varaa mennä, puhumattakaan että kustannettaisiin toiselle! Ollaan kaikki 22-23 vuotiaita opiskelijoita. Lisäksi osa porukasta tulee (jos tulee!) eri puolelta Suomea, kun vanha kaveriporukka on hajaantunut eri puolille opiskelemaan. Vain mä, toinen kaaso ja tämä morsian muutettiin pääkaupunkiseudulle, lähimmät muut polttareihin tulijat ovat 150 km päässä, osa jopa 400km etäisyydellä. Joten näille henkilöille olisi lisäksi tulossa matkakulut päälle.
Tiedän, että tuo morsian on aika lapsellinen monissa asioissa mutta silti olin aika hämmentynyt tuosta toivelistasta. Hän tietää kyllä hyvin, että kaikkien tulotaso on yhtä kuin opintotuki (joillain lisäksi lainaa) ja kesätöiden säästöt. Tullaan kaikki maaseudun pikkukaupungista perusvaatimattomista duunariperheistä, joten kenelläkään ei ole vanhempien sponssaamia asuntoja tms. varallisuutta. Siten luulisi kaverin tajuavan, että jos hänellä ei ole varaa normaalisti noihin hemmotteluhoitoihin eikä teatteriin/musikaaliin, niin miten ihmeessä meillä muilla olisi, plus vielä varaa kustantaa hänelle? Loukkaa myös ajatus, että polttareissa hän ei haluaisi tehdä mitään yhdessä vanhalla kaveriporukalla, joista suurin osa tulisi pitkän matkan takaa. Mielummin hän vain lilluisi yksin mutakylvyssä kun muut odotellaan day span aulassa.
Nyt mulla on joko kaksi vaihtoehtoa. Sanon suosiolla morsiamelle, että ahdistuin jo tuosta polttarikeskustelusta, ja päätän jättäytyä pois kaason hommista. Alan tekemään kohta gradua ja en jaksa tuollaista lisästressiä elämääni. Toinen vaihtoehto on, että jatkan kaasona mutta sanon suoraan että meillä ei ole yksinkertaisesti varaa tuollaisiin polttareihin, eli pakko ihan muuta ohjelmaa olisi luvassa. Jos käy niinkuin epäilen, vastaan tulee jotain vinkumista tyyliin "mutta kun tää on mulle niin ainutkertainen juttu", irtisanoudun kaason hommista. Toisaalta on mahdollista, että nämä ensi heinäkuulle buukatut häät ehtivät vielä peruuntua.
Kommentit (276)
”Hakekaa skumpat Virosta tai Latviasta niin säästätte ja saatt halvat juomat”
Ja millä rahalla sinne reissuun mennään??? Vaikka asuisi Helsingissä niin lippu Tallinnanlaivaan maksaa. Puhumattakaan siitä että muualta Suomesta lähdet ensin Helsinkiin ja sieltä laivaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tästä ap:sta paistaa pitkälle jo lähtökohtainen kapinahenki ja jopa vihamielisyys. Et sä kyllä anna edes mahdollisuutta ystävällesi iloita jostain vaatimattomammasta. Olethan jo päättänyt miten kaikki tulee menemään.
Sinä se haluat viimeiseen asti tuoda vastahakoisuutesi esiin jollain veemäisellä tavalla. Vaihtoehtoisesti voisit puhua suoraan ja omaksua toisenlaisen asenteen itse juhlintaa kohtaa. Joku muukin sua nyt risoo kuin budjetti...Naisena mua vaan risoo niin paljon se, ettei puhuta asioista suoraan. Jos kyse on rahasta, sanotaan et kyse on rahasta. Ei vedetä mitään graduja asiaan, jotka, btw, ei nekään oikeesti estä normaalia elämää, tiedän kokemuksesta. Tuo gradu-selitys nyt vasta olisikin loukkaava... Vai sekö nyt on tarkoituskin? Antaa siis ymmärtää miten paljosta uhraa ja luopuu tämän morsion eteen? Ja mistä vetoo, kumpikin hymyilee ja halaa toisiaan juhlissa kuin ei mitään ja kuitenkin vittuuntuneena avutuu muille ystäville selän takana.
Ei. Näin.
No jos ihan rehellisesti tätä mietin, niin kyse ei olekaan pelkästään rahasta. Myös siitä, että kaverin vaatimukset tuntuvat kohtuuttomilta. Oli oikeasti hämmentävää kuunnella ensin se "ei ainakaan"-lista ja sitten perään "mitä kaikkea olis ihanaa"-lista. Vapaamuotoinen lainaus: "Oi musta olis ihanaa saada kaikkia ihania erilaisia kauneushoitoja, joissa ei tuu ikinä käytyä (tässä yksityiskohtainen listaus niistä hoidoista). Sit voitais mennä johonkin kivaan musikaaliin tai ees teatteriin, kun en oo koskaan ollut eikä oo varaakaan, mutta nyt kerrankin vois. Ja voitais aloittaa päivä jollain hyvällä brunssilla ja tietysti kuohuviiniä. Ja muutenkin päivän mittaan vois olla kuohuviiniä ja vaikka mansikoita".
Mä olin oikeasti hiljaa hämmentyneenä, en osannut siinä hetkessä sanoa mitään. Nukuin muutaman yön yli, juttelin toisten kavereiden kanssa ja nyt tällä av:lla. Nyt ajatukset kirkastuneet sen verran, että tiedän miten tästä haluan puhua morsiamen kanssa.
ap
Toivoi vai vaati? Yritäpä päättää. Suuri ero.
Minäkin toivoin joka joulu joululahjaksi ponia. En surrut sekuntiakaan jouluaattona, kun en saanutkaan kun keskityin siihen kivaan, mitä sain.
Tuo poni-vertaus on huono. Lapsuuden epärealistiset haaveet on ihan eri asia verrattuna siihen että aikuinen ihminen on näemmä etukäteen suunnitellut itselleen prinsessapäivän, jonka haluaisi maksattaa pienituloisilla ystävillään. Jos asenne on kerran se, että nyt voidaan tehdä kaikkea kallista mitä normaalisti ei.
Mulla on myös kokemus siitä, että morsian oli naama norsunv:lla kun polttaripäivä alkoi piknik-brunssilla puistossa, siinä välissä yhteistä ohjelmaa, ja illalla kaason luona pelailua, saunomista ja illallinen yhdessä. Budjetti oli 70€/henkilö. Morsian oli pettynyt kun brunssi ja illallinen ei olleet ravintolassa, oli kuulemma etukäteen toivonut kaasoiltaan että syötäisiin vain ulkona. Myöhäinen lounas oli ollut ravintolassa mutta se ei riittänyt. Osallistujana mulle jäi noista polttareista ikävä tunne. Kiva maksaa 70€ vähistä varoista (olin silloin opiskelija) jotta pääsee katsomaan kun morsian nyrpistelee nenäänsä ja mököttää tyytymättömänä.
Aikoinaan minun polttareissa oli sama, nyyttärimeininki. Puistojumpat olivat just tulleet, mulle järjestettiin puistojumppa. Mukaan piti ottaa pitäjän vaatteet ja mun joku jumppapaita ja musiikkia. Mentiin puistoon ja siellä oli muitakin liikkujia. Kysyin ihmisiltä haluaako tulla mun kanssa jumppaamaan ja oli tosi kivaa.
Sitten oli nyyttäri brunssi. Oli oikeat shampanjalasit, ei mitään kertakäyttöistä. En tiedä mitä juotiin, oli poretta ja meni päähän.
Kaikki ohjelmat oli tehty periaatteella mitä sinä osaat.
Kustannus oli se, mitä jokainen laittoi omaan ohjelmaan ja moni oli ilmainen.
Mentiin syömään ja kun kävin vessassa, kävin maksamassa oman ruokani ja 3 pulloa, mitä oli pöytään toimitettu . Tarjoilija valehteli eräs herrasmies halusi tarjota, kun näki meillä on niin mukavaa. Tämä kohta ei mennyt ihan näin, kun täällä käy polttariporukkaa.
Tiedän moni oli tyytyväinen päästiin näin halvalla. Vaikka on opiskelija, se ei tarkoita ettei halua osallistua polttareihin. Tärkeintä on kuitenkin hauska päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tästä ap:sta paistaa pitkälle jo lähtökohtainen kapinahenki ja jopa vihamielisyys. Et sä kyllä anna edes mahdollisuutta ystävällesi iloita jostain vaatimattomammasta. Olethan jo päättänyt miten kaikki tulee menemään.
Sinä se haluat viimeiseen asti tuoda vastahakoisuutesi esiin jollain veemäisellä tavalla. Vaihtoehtoisesti voisit puhua suoraan ja omaksua toisenlaisen asenteen itse juhlintaa kohtaa. Joku muukin sua nyt risoo kuin budjetti...Jännä kommentti. En ole kapinahenkinen enkä vihamielinen, olen pikemminkin hämmentynyt ja pettynyt. Hämmentynyt siitä, että ihminen joka itsekin elää yhtä niukalla budjetilla kuin me muutkin, kuvittelee että meillä on mahdollista kustantaa hänelle juttuja, joihin meillä itselläkään ei ole varaa. Pettynyt siitä, että hän nimenomaan toivoi erilaisia hemmotteluhoitoja, eikä nähnyt sitä tärkeänä että vietetään pitkästä aikaa yhteistä aikaa koko porukalla.
En myöskään ole päättänyt miten polttarit järjestetään, en edes sitä olenko kaaso ja järjestelemässä polttareita. Tässä keskustelussa lähinnä spekuloin ja ideoin eri vaihtoehtoja. Aion ensin keskustella rauhassa morsiamen kanssa, kertoa että olen laskenut per henkilö budjetiksi noilla toiveilla tulevan 125-155 euroa riippuen siitä paljonko osallistujia tulee. Jos hän hätkähtää summaa itsekin ja miettii, ettei tarkoittanut että kenenkään pitäisi maksaa niin paljon, mietin minkä hänen toiveista voimme toteuttaa ja millä hinnalla. Kysyn myös siitä, miksi hän haluaisi viettää polttareita yksin jossain hoitolassa vrt että olisimme kerrankin porukalla koossa. Jos asenne on "mutta mä haluun mun prinsessapäivän ja hemmotteluhoidot", saatan kieltäytyä kaasona toimimisesta. Vetoan siihen, että meillä on niin erilaiset näkemykset, ja siihen että aion keskittyä tulevan vuoden aikana graduun ja opintojen loppuun tekemiseen, ettei ole mahdollista olla kaasona.
ap
Miten sä tulkitsit noista toiveista, että tää ystävä haluaa sen kaiken? Hänhän antoi osviittaa siitä, minkä tyyppistä toivoo. Ja tuosta sun aloituksesta tuli jo melkein vaikutelma jostain vaatimisesta.
Kyllähän sä nyt hieman eri tavalla kirjoitat kuin aloituksessasi ja muissa kommenteissa. Kyllähän se oli aikamoista selän takana kyräilyä. Nyt vähän hiot kulmia.
Ymmärrätkö, että on eri asia toivoa jotain hiljaa mielessään kuin luetella ne kaikki toiveet ääneen, esim. juuri tässä tapauksessa morsian kaasolle kokonaisen päiväohjelman muodossa. Mulla tulee kohta nelikymppiset ja ystävät ovat kyselleet että haluavat järjestää mulle jotain kivaa, kyselleet ideoita mitä tehtäisiin. Ollaan kaikki vakaassa taloudellisessa asemassa olevia mutta siltikään mulle ei tule mieleen luetella heille kaikkia mahdollisia toiveita, mitä nyt vaan tulisi mieleen juolahtaisi! Puhumattakaan siitä, että jos tietäisin ystävien taloudellisen tilanteen olevan huonon, silloin olisin tosi varovainen ehdottamaan tai toivomaan mitään mistä tulisi kohtuuttomasti kustannuksia.
Vierailija kirjoitti:
Kuka hullu menee naimisiin 22-vuotiaana nykypäivänä?
Minä muun muassa menin. Olin 22 ja mies 24. Oltiin oltu jo 3 vuotta yhdessä ja tiedettiin että naimisiin mennään joka tapauksessa, joten miksi odottaa? Ei uskonnollisia syitä.
Täällä on tullut hyviä ideoita. Ja todellakin kauneushoidot morsiussaunaan. Sanot, että nyt mennään suomalaisten perinteiden mukaan!
Sovitaan, että päivä on kaunis alkukesän päivä. Joten käytte hakemassa morsiamen kuoharibrunssille jonnekin puistoon. Jos kyse on pääkaupunkiseudusta, niin Kaivari on loistava paikka.
Helsingissä on paljon ilmaistakin nähtävää, kun vaan vähän jaksaa kaivella. Vaikka geokätköilyä - tehkää joku morsiamen oma geokätkö. Tai sitten leikitte jotain lasten leikkejä, hyppynarua tms, vedoten siihen että tämän jälkeen jää lapsuus ja neitipäivät taakse. Käytte ottamassa patsaiden kanssa selfieitä.
Sitten jonnekin sisätiloihin, missä on sauna. Perinteinen morsiussauna, vinkit löytyy netistä. Katsokaa joku Disneyn leffa, syökää pitsaa ja irtokarkkeja. Oikeastaan laittakaa morsian ostamaan ne irtokarkit ja sitten ennustatte sille niistä irtsikoista, millainen avioliitosta tulee.
Yhdelle kaverille olin itse askarrellut sellaisen lautapelin - jotain avioliitto-ohjeita se varmaan sisälsi ja sinkkuelämän muistelua. Se oli ihan hauska ajanviete, varsinkin kun se oli pelattu nopeasti loppuun ja morsian voitti.
Niin, sitten on aina se vaihtoehto, että morsian pettyy kaikkeen, mutta se ei ole sitten sinun syytäsi.
Tähän vielä yhden polttarit omalta kohdalta, että järjestettiin komea veljen kaveri puvussaan hakemaan morsian ja sen piti pukeutua naamiaisasuun. Sulhanen oli juonessa mukana ja kiikutti sillä välin takakonttiin morsiamen omat vaatteet. Pitihän sitä vähän pelotella, niin kaikki tylsät saunottamiset tuntui sitten suorastaan mukavalta kun ensin ehti kauhistua mitä onkaan luvassa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että jaksaa tökkiä nämä morsiamen toiveet ja vaateet. Ei mitään suhteellisuudentajua! Pitäisi riittää hyvien kaverien kanssa hauska (päivä ja) ilta- ei sen kummempaa. Näin kai sulhasenkin polttarit usein menee. Ei mitään säätämistä eikä laskemista
Jos olisin ap, niin sanoisin ihan suoraan, että ikävä kyllä joudun kaasouden jättämään tällä kertaa. Ei ole resursseja opiskelijana järjestää riittävän tasokkaita polttareita. Tämän pitäisi riittää selitykseksi. Häihin on pitkä aika eikä uuden kaason etsiminen jää viime tippaa.
Tunnen sulhasia, joiden polttarit on maksaneet noin 500 euroa/osallistuja. Ei ole mitenkään harvinaista. Sisältää laskuvarjohypyn tms, limousiinikuljetuksen, hotelliyöpymisen, ravintolaruoat ja baariörvellyksen.
Niin mäkin, mutta ne ovat 30+ vuotiaita DI:tä tai IT-ammattilaisia, jotka ovat valmistuneet useita vuosia tai vuosikymmenen aiemmin.
Kaverini järkkäsi yhdelle morsiammelle polttarit ja sieltäkin tuli kieltolista. Päättivät heivata listan kuuseen ja tekivät ihan sellaiset polttarit kuin tuntui, toki niin että morsiammella oli kivaa ja mukavaa.
Ei nurissut morsiankaan jälkeenpäin, oli iloinen.
Ja tosiaan polttarit ei kuuluisi olla morsiamen päätettävissä, nehän järkätään jos hääseurue niin haluaa. Ikävää, mutta niin se menee.
Vierailija kirjoitti:
Kuka hullu menee naimisiin 22-vuotiaana nykypäivänä?
No ei kukaan, ap alustaa vaan juttua Iltasanomien artikkeliin aiheesta "mitä kaikkea kauheata ahne morsian on kaasolta vaatinut -klikkaa, ja kerro omista kokemuksistasi".
0/5
Helv.ttiin koko polttarit. Niin maailman turhin asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kaveriporukasta löydy yhtään kosmetologia?
-kiva brunssi ravintolassa
-kaveri tekee kynnet ja kasvohoidon
-joku kokkaustaitoinen tekee pientä naposteltavaa
-kaveri tekee iltameikin ja jos porukasta löytyy kampaaja niin aina kivempi
-joku iltaohjelmaHarvemmin kai yliopisto-opiskelijoiden kaveriporukasta kosmetologeja ja kampaajia löytyy. Mitenkään siis noita ammatteja halveksimatta, mutta piirit ja kiinnostuksen kohteet ovat niin erilaiset.
Heh. Aika moni opiskelija kyllä mielellään meikkaa tai käyttää kosmetologin/kampaajan palveluja. Meidän kosmetologiluokastamme n.puolella joko oli jo yliopisto-tai amktutkinto tai jatkoi valmistuttuaan yliopistoon/amkiin.
Vierailija kirjoitti:
Kaverini järkkäsi yhdelle morsiammelle polttarit ja sieltäkin tuli kieltolista. Päättivät heivata listan kuuseen ja tekivät ihan sellaiset polttarit kuin tuntui, toki niin että morsiammella oli kivaa ja mukavaa.
Ei nurissut morsiankaan jälkeenpäin, oli iloinen.
Ja tosiaan polttarit ei kuuluisi olla morsiamen päätettävissä, nehän järkätään jos hääseurue niin haluaa. Ikävää, mutta niin se menee.
Juuri noin kannattaisi toimia, ehkä vielä tosin varoittaa morsianta että hei, me muuten päätetään. Nykyään valitettavasti suuntaus taitaa olla menossa siihen, että polttareista on tulossa morsiamen toive/hemmottelupäivä yhteisen tekemisen sijasta. Mä järjestin pari vuotta sitten polttareita. Morsian ehdotti ihan suoraan, mitä toivoi: itsestään muotikuvaukset ammattivalokuvaajan ottamina, kuvista itselleen taulun ja portfolion muistoksi ja sitä ennen tietysti ammattilaisen tekemä meikki ja kampaus. Sanoin suoraan morsiamelle, että tuo ohjelma olisi meille vieraille paitsi kallis mutta myös aika tylsä, seurata sivusta kun toinen istuu ensin meikissä, sitten kampaajalla ja sitten poseeraa kameralle. Lopulta kävi niin, että morsiamen äiti ahdistui meidän kaasojen "nihkeästä" suhtautumisesta niin paljon, että maksoi miehensä kanssa koko potin ja morsian sai siis valokuvamallin unelmapäivänsä. Kolikon kääntöpuoli tosin oli, että meitä kaasoja (2 kpl) lukuun ottamatta kukaan muista vieraista ei osallistunut alusta loppuun koko päivän ohjelmaan. Tuli "yllättäviä" menoja ja vieraat kävivät vain moikkaamassa morsianta eri vaiheissa päivää ja muutama tuli meidän lisäksi illalliselle ja baariin jatkoille. Mielestäni ihan ymmärrettävää etteivät muut kaverit halunneet uhrata vapaapäivää tuollaisen ohjelman takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten 22-23v tekee gradua?
Täytän loppuvuodesta 23 ja mulla alkoi nyt neljäs vuosi yliopistolla. Alan tekemään loppuvuodesta gradua. Ihan normaalisti olen edennyt.
Täälläkin 23-vuotiaana KM:ksi valmistunut!
Mun polttarit oli ihanat. Oli kivaa kun oli sellaista ohjelmaa, mihin kaikki pystyi osallistumaan. Ainoa toive oli se, ettei mitään noloa, muuten saivat suunnitella sen mukaan, mihin oli varaa ja mitä pystyivät ja halusivat järkätä. En odottanut prinsessapäivää, vaan ihanaa ajanviettoa rakkaiden ihnisten kanssa. Jokainen varmaan osaa ja pystyy järjestämään itselleen prinsessapäivän myöhemmin, omilla rahoilla kustannettuna. Kyllä sinne teatteriin pääsee viimeistään siinä vaiheessa, kun alkaa tienata omia rahoja.
Hymyilet morsiamelle herttaisesti ja kehotat häntä kaivamaan kuvettaan hemmotteluhoitojaan varten. Jos hän vetoaa huonoon taloudelliseen tilanteeseen, voit aivan hyvin kysyä, että millä ihmeen perusteella hän luulee kavereillaan sen parempi taloudellinen tilanne olevan.
Jotkut morsiamet yrittävät heittäytyä bridezilloiksi heti alkuun, mutta ehtivät häihin mennessä palaamaan takaisin maan pinnalle, jos ympärillä olevat ihmiset eivät sitä bridezillailua suostu katselemaan. Mutta mitä pidemmälle aika kuluu ilman että kukaan huomauttaa morsiamelle mitään hänen suuruudenhullusta käytöksestään, pääsee syndrooma yleensä vain pahenemaan. Nyt vielä, kun häihin on lähes vuosi aikaa, on morsiankin vielä ainakin melkein tavallinen ihminen myös omasta mielestään. Mutta jos bridezilla-syndrooma saa rauhassa puoli vuotta kehittyä, on teillä ensi keväänä ihan oikea kiukutteleva wannabe-prinsessa käsissänne. Mitä vähemmän häihin on aikaa, sitä enemmän mahdollisuuksia bridezillalla on irrottaa itseään tavallisen ihmisen ongelmista ja siten unohtaa tavallinen ihminen olevansakaan, sen vuoksi turha draamailu olisi hyvä saada loppumaan jo alkuunsa. Näillä tyypeillä tuppaa vaatimustaso kasvamaan mitä pidemmälle homma kehittyy. Ja onhan se morsiamenkin kannalta reilumpaa nostaa kissa pöydälle jo tässä vaiheessa, kun järjestelyjen kanssa ei ole vielä kiire. Jos hän ei halua ymmärtää teidän ystävien pointtia, hänellä on vielä aikaa etsiä itselleen uutta hovia, jotka suostuvat mukisematta leikkimään prinsessaa hänen kanssaan.
Kannattaa kysyä teattereista, että jos menette porukalla saatteko porukka-alennuksen. Joissain teattereissa niitä nimittäin saa! Ja muutenkin liput ovat luokkaan 25e mieheen. Ei kai se niin paljoa olisi?
Noita kauneushoitoja voitte muuten tehdä jonkun luona. Otatte omat/ostatte rasvat, kasvonaamiot ja sokerilla sekä manteli tai kookosöljyllä voitte tehdä scrubit joilla kasvot, kädet ja jalat voi scrubata. Voitte myös ostaa kuoharipullot.
Hyvää ruokaa voitte myös tehdä itse siellä kotona. Sekä voitte kokeilla soittaa eri kahviloihin/ravintoloihin olisiko heillä mitään erikoista/alennusta x kokoiselle porukalle.
Vierailija kirjoitti:
Hymyilet morsiamelle herttaisesti ja kehotat häntä kaivamaan kuvettaan hemmotteluhoitojaan varten. Jos hän vetoaa huonoon taloudelliseen tilanteeseen, voit aivan hyvin kysyä, että millä ihmeen perusteella hän luulee kavereillaan sen parempi taloudellinen tilanne olevan.
Jotkut morsiamet yrittävät heittäytyä bridezilloiksi heti alkuun, mutta ehtivät häihin mennessä palaamaan takaisin maan pinnalle, jos ympärillä olevat ihmiset eivät sitä bridezillailua suostu katselemaan. Mutta mitä pidemmälle aika kuluu ilman että kukaan huomauttaa morsiamelle mitään hänen suuruudenhullusta käytöksestään, pääsee syndrooma yleensä vain pahenemaan. Nyt vielä, kun häihin on lähes vuosi aikaa, on morsiankin vielä ainakin melkein tavallinen ihminen myös omasta mielestään. Mutta jos bridezilla-syndrooma saa rauhassa puoli vuotta kehittyä, on teillä ensi keväänä ihan oikea kiukutteleva wannabe-prinsessa käsissänne. Mitä vähemmän häihin on aikaa, sitä enemmän mahdollisuuksia bridezillalla on irrottaa itseään tavallisen ihmisen ongelmista ja siten unohtaa tavallinen ihminen olevansakaan, sen vuoksi turha draamailu olisi hyvä saada loppumaan jo alkuunsa. Näillä tyypeillä tuppaa vaatimustaso kasvamaan mitä pidemmälle homma kehittyy. Ja onhan se morsiamenkin kannalta reilumpaa nostaa kissa pöydälle jo tässä vaiheessa, kun järjestelyjen kanssa ei ole vielä kiire. Jos hän ei halua ymmärtää teidän ystävien pointtia, hänellä on vielä aikaa etsiä itselleen uutta hovia, jotka suostuvat mukisematta leikkimään prinsessaa hänen kanssaan.
Komppaan! Tämä hirviömorsiansyndrooma on ihan käsittämätön :D Muutoin mukava ystäväni onnistui muuttumaan aivan kamalaksi käskyttäjäksi ja töykeilijäksi ja vielä juhlien jälkeenkin tuli haukut perään. Sen kaasokokemuksen saattelemana en ryhdy siihen hommaan enää koskaan..
Katsoin juuri yhden teatterin lippujen hinnat ja ne ovat 15e / henkilö. Eli ei tuo teatterin pitäisi olla mikään täysin mahdottomuus, kun ovat samaa hintaa kun jonkun finkkinon hinnatkin.
Itse ainakin tuossa tilanteessa kieltäytyisin kaason hommasta, en muutenkaan ymmärrä miksi polttareista tehdään nykyään niin suurellisia, miksi hauska ilta ystävien kanssa ei riitä vaan tarvitaan kalliita elämyksiä.
Olen mennyt itse naimisiin nuorena ja rahatilanne ei itsellä tai ystävillä ollut kovinkaan kummoinen. Mutta jokainen ystävä oli kaivanut tutuistaa tai sukulaisistaan mitä erikoisempia tekijöitä ja sain sellaisia elämyksiä etten aiemmin ollut. Mm. pääsin ampumaan, kumiveneajelulle ja jääkiekkoharjoituksiin (!). Kaikilla oli kivaa kun seurasivat mun sähläämistä ja osa pääsi itsekin kokeilemaan jotain ihan uutta asiaa.
Mutta nyt kaikki hääohjelmat ja -blogit ovat saaneet aikaiseksi sen, että polttarit ovatkin morsiamen hemmottelupäivä. Eli mitä erilaisempia hoitoja ja muu seurue istuu tylsistyneenä odottelemassa, jollei sitten ole varaa ottaa itse samaanaikaan jotain hoitoja. Viimeisimmät polttarit olivat niin tylsät että onneksi todennäköisesti oli kaveripiirin viimeiset, seuraavista olisin jo kieltäytynyt. Maksat toistasataa siitä, että toinen lilluu jossain altaissa, hierotaan ja kuoritaan, pikaisesti syödään yhdessä joku lounas ja taas morsmaikku katoaa johonkin.