Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tällainen opiskelijabudjetin polttaritoive: morsiamelle "kaikkia ihania erilaisia hemmotteluhoitoja ja illaksi teatteriin"

Vierailija
06.09.2018 |

Viikonloppuna mua pyydettiin kaasoksi yhdessä toisen kaverin kanssa, ja nyt tuleva morsian on alkanut ideoida jo polttareitaan. Ensiksi listattiin mitä ei halua: ei mitään noloa, ei teemapukeutumista, ei missään nimessä yhteistä saunomista (nämä vielä ymmärrän), ei mitään pelejä, leikkejä, urheilua, seikkailujuttuja (en ymmärrä miksi kategorisesti ei). Sitten tuli toiveita mitä "olisi ihana" olla: brunssi ravintolassa kuohuviinillä, kuohuviiniä pitkin päivää, kaikenlaisia ihania hemmotteluhoitoja, kuten energiahoitoa, mutakylpyjä, hierontaa, kasvohoitoa, mani/pedikyyri, meikkaus iltaa varten. Tuo oli siis esimerkki listasta, josta voisimme valita ideoita noihin "hemmotteluhoitoihin". Lisäksi toiveena oli musikaali tai teatteri, sillä perusteella että "kun ei oo koskaan varaa mennä mutta olis ihana".

Ei meillä muillakaan ole varaa mennä, puhumattakaan että kustannettaisiin toiselle! Ollaan kaikki 22-23 vuotiaita opiskelijoita. Lisäksi osa porukasta tulee (jos tulee!) eri puolelta Suomea, kun vanha kaveriporukka on hajaantunut eri puolille opiskelemaan. Vain mä, toinen kaaso ja tämä morsian muutettiin pääkaupunkiseudulle, lähimmät muut polttareihin tulijat ovat 150 km päässä, osa jopa 400km etäisyydellä. Joten näille henkilöille olisi lisäksi tulossa matkakulut päälle.

Tiedän, että tuo morsian on aika lapsellinen monissa asioissa mutta silti olin aika hämmentynyt tuosta toivelistasta. Hän tietää kyllä hyvin, että kaikkien tulotaso on yhtä kuin opintotuki (joillain lisäksi lainaa) ja kesätöiden säästöt. Tullaan kaikki maaseudun pikkukaupungista perusvaatimattomista duunariperheistä, joten kenelläkään ei ole vanhempien sponssaamia asuntoja tms. varallisuutta. Siten luulisi kaverin tajuavan, että jos hänellä ei ole varaa normaalisti noihin hemmotteluhoitoihin eikä teatteriin/musikaaliin, niin miten ihmeessä meillä muilla olisi, plus vielä varaa kustantaa hänelle? Loukkaa myös ajatus, että polttareissa hän ei haluaisi tehdä mitään yhdessä vanhalla kaveriporukalla, joista suurin osa tulisi pitkän matkan takaa. Mielummin hän vain lilluisi yksin mutakylvyssä kun muut odotellaan day span aulassa.

Nyt mulla on joko kaksi vaihtoehtoa. Sanon suosiolla morsiamelle, että ahdistuin jo tuosta polttarikeskustelusta, ja päätän jättäytyä pois kaason hommista. Alan tekemään kohta gradua ja en jaksa tuollaista lisästressiä elämääni. Toinen vaihtoehto on, että jatkan kaasona mutta sanon suoraan että meillä ei ole yksinkertaisesti varaa tuollaisiin polttareihin, eli pakko ihan muuta ohjelmaa olisi luvassa. Jos käy niinkuin epäilen, vastaan tulee jotain vinkumista tyyliin "mutta kun tää on mulle niin ainutkertainen juttu", irtisanoudun kaason hommista. Toisaalta on mahdollista, että nämä ensi heinäkuulle buukatut häät ehtivät vielä peruuntua.

Kommentit (276)

Vierailija
81/276 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin vain otsikon, liian pitkä aloitus.

Tehkää itse ne hoidot morsmaikulle. Hierontaa, kylpemistä, rasvausta, yms. Sitten leffaan tai johonkin halpaan teatteriin (ylioppilasteatteri?)

:)

Kosmetiikan verkostomarkkinoija voisi mielellään tulla pitämään hemmotteluhoitoja vaikka jonkun kotiin. Yleensä emäntä saa lahjan ja tämän lahjan voisi antaa ystävällesi. Kauneusilloissa voidaan tehdä hoitoja ja tuote-esittelyitä.

Vierailija
82/276 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekäs, itsekkäämpi, morsian. Näin se tuntuu nykyään menevät niin polttareiden kuin häidenkin suhteen. 

Kaikkien pitäisi antaa valtavia summia rahaa, jotta henkisesti ja taloudellisesti surkean elämän aikana voisi edes yhden päivän prinsessana viettää, muista viis. Tottakai muut tulevat ulkomailtakin ja maksavat kalliit lennot prinsessan juhlien vuoksi. Kesän aikana kun sattuu olemaan kolmetkin häät ja vielä saman verran polttareita, 50 % kesän viikonlopuista ja kaikki käteisvarat on varattu. Kliffaa hei!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/276 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee niin mieleen polttari-tapaus reipas kymmenen vuotta sitten. Morsion toive oli, että rauhalliset polttarit. Sitten oli mökki käytössä ja siellä erilaista ohjelmaa, ruokaa ja sauna. Jälkikäteen oli itkenyt toiselle kaveriporukalle, että kun oli niin rauhalliset polttarit, eihän siellä tapahtunut mitään. Ja nämä olivat järjestäneet toiset, jotka sitten olivat vauhdikkaammat! Että kyllä osaa jotkut morsiamet vaatia. Ei ole typerä se, joka pyytää vaan se, joka maksaa.

Vierailija
84/276 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tästä ap:sta paistaa pitkälle jo lähtökohtainen kapinahenki ja jopa vihamielisyys. Et sä kyllä anna edes mahdollisuutta ystävällesi iloita jostain vaatimattomammasta. Olethan jo päättänyt miten kaikki tulee menemään.

Sinä se haluat viimeiseen asti tuoda vastahakoisuutesi esiin jollain veemäisellä tavalla. Vaihtoehtoisesti voisit puhua suoraan ja omaksua toisenlaisen asenteen itse juhlintaa kohtaa. Joku muukin sua nyt risoo kuin budjetti...

Vierailija
85/276 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tästä ap:sta paistaa pitkälle jo lähtökohtainen kapinahenki ja jopa vihamielisyys. Et sä kyllä anna edes mahdollisuutta ystävällesi iloita jostain vaatimattomammasta. Olethan jo päättänyt miten kaikki tulee menemään.

Sinä se haluat viimeiseen asti tuoda vastahakoisuutesi esiin jollain veemäisellä tavalla. Vaihtoehtoisesti voisit puhua suoraan ja omaksua toisenlaisen asenteen itse juhlintaa kohtaa. Joku muukin sua nyt risoo kuin budjetti...

Naisena mua vaan risoo niin paljon se, ettei puhuta asioista suoraan. Jos kyse on rahasta, sanotaan et kyse on rahasta. Ei vedetä mitään graduja asiaan, jotka, btw, ei nekään oikeesti estä normaalia elämää, tiedän kokemuksesta. Tuo gradu-selitys nyt vasta olisikin loukkaava... Vai sekö nyt on tarkoituskin? Antaa siis ymmärtää miten paljosta uhraa ja luopuu tämän morsion eteen? Ja mistä vetoo, kumpikin hymyilee ja halaa toisiaan juhlissa kuin ei mitään ja kuitenkin vittuuntuneena avutuu muille ystäville selän takana.

Ei. Näin.

Vierailija
86/276 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis toi polttarihomma on hirveetä, keräillä ja kerjätä porukkaa ja kuluja.  Taidankin antaa tyttäreni kaasolle toimintarahan.  Kulttuuriin voisi kehittää, että joku vanhempi naissukulainen sponssaa polttarit. Tädeillä voi olla verkostoja...  Vois olla mielenkiinoista, kuinka osallistumisprosentti nousisi kun, ei olisi pakko-maksuja.

Vierailija
87/276 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä kommentti. En ole kapinahenkinen enkä vihamielinen, olen pikemminkin hämmentynyt ja pettynyt. Hämmentynyt siitä, että ihminen joka itsekin elää yhtä niukalla budjetilla kuin me muutkin, kuvittelee että meillä on mahdollista kustantaa hänelle juttuja, joihin meillä itselläkään ei ole varaa. Pettynyt siitä, että hän nimenomaan toivoi erilaisia hemmotteluhoitoja, eikä nähnyt sitä tärkeänä että vietetään pitkästä aikaa yhteistä aikaa koko porukalla.

En myöskään ole päättänyt miten polttarit järjestetään, en edes sitä olenko kaaso ja järjestelemässä polttareita. Tässä keskustelussa lähinnä spekuloin ja ideoin eri vaihtoehtoja. Aion ensin keskustella rauhassa morsiamen kanssa, kertoa että olen laskenut per henkilö budjetiksi noilla toiveilla tulevan 125-155 euroa riippuen siitä paljonko osallistujia tulee. Jos hän hätkähtää summaa itsekin ja miettii, ettei tarkoittanut että kenenkään pitäisi maksaa niin paljon, mietin minkä hänen toiveista voimme toteuttaa ja millä hinnalla. Kysyn myös siitä, miksi hän haluaisi viettää polttareita yksin jossain hoitolassa vrt että olisimme kerrankin porukalla koossa. Jos asenne on "mutta mä haluun mun prinsessapäivän ja hemmotteluhoidot", saatan kieltäytyä kaasona toimimisesta. Vetoan siihen, että meillä on niin erilaiset näkemykset, ja siihen että aion keskittyä tulevan vuoden aikana graduun ja opintojen loppuun tekemiseen, ettei ole mahdollista olla kaasona.

ap

Vierailija
88/276 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että jaksaa tökkiä nämä morsiamen toiveet ja vaateet. Ei mitään suhteellisuudentajua! Pitäisi riittää hyvien kaverien kanssa hauska (päivä ja) ilta- ei sen kummempaa. Näin kai sulhasenkin polttarit usein menee. Ei mitään säätämistä eikä laskemista

Jos olisin ap, niin sanoisin ihan suoraan, että ikävä kyllä joudun kaasouden jättämään tällä kertaa. Ei ole resursseja opiskelijana järjestää riittävän tasokkaita polttareita. Tämän pitäisi riittää selitykseksi. Häihin on pitkä aika eikä uuden kaason etsiminen jää viime tippaa.

Vierailija
89/276 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemmotteluhoidot toteutatte itse. Netissä on ohjeita luonnontuotteista tehtävistä hoitoaineista, kuten kaurakuorinta ja hunajanaamio. Morsiussaunaan nämä sopii hyvin.

Musikaaliin menette paikalliseen opiskelija- tai harrastelijateatteriin. Näissä liput yleensä opiskelijoille 10 euron hujakoilla.

Vierailija
90/276 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun menin naimisiin, yli 30-vuotiaana (olisin "päässyt" jo ennenkin mutta luojan kiitos tajusin, että en ole siihen valmis ja mies väärä), en to-dellakaan halunnut kenellekään mitään polttaririesaa tai pakkokaasoilua. 

Inhottaakin ajatus, että oma naimisiinmeno olisi stressi muille.

Vierailija
91/276 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että jaksaa tökkiä nämä morsiamen toiveet ja vaateet. Ei mitään suhteellisuudentajua! Pitäisi riittää hyvien kaverien kanssa hauska (päivä ja) ilta- ei sen kummempaa. Näin kai sulhasenkin polttarit usein menee. Ei mitään säätämistä eikä laskemista

Jos olisin ap, niin sanoisin ihan suoraan, että ikävä kyllä joudun kaasouden jättämään tällä kertaa. Ei ole resursseja opiskelijana järjestää riittävän tasokkaita polttareita. Tämän pitäisi riittää selitykseksi. Häihin on pitkä aika eikä uuden kaason etsiminen jää viime tippaa.

Tunnen sulhasia, joiden polttarit on maksaneet noin 500 euroa/osallistuja. Ei ole mitenkään harvinaista. Sisältää laskuvarjohypyn tms, limousiinikuljetuksen, hotelliyöpymisen, ravintolaruoat ja baariörvellyksen.

Vierailija
92/276 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisena mua vaan risoo niin paljon se, ettei puhuta asioista suoraan. Jos kyse on rahasta, sanotaan et kyse on rahasta. Ei vedetä mitään graduja asiaan, jotka, btw, ei nekään oikeesti estä normaalia elämää, tiedän kokemuksesta. Tuo gradu-selitys nyt vasta olisikin loukkaava... Vai sekö nyt on tarkoituskin? Antaa siis ymmärtää miten paljosta uhraa ja luopuu tämän morsion eteen? Ja mistä vetoo, kumpikin hymyilee ja halaa toisiaan juhlissa kuin ei mitään ja kuitenkin vittuuntuneena avutuu muille ystäville selän takana.

Ei. Näin.

No jos ihan rehellisesti tätä mietin, niin kyse ei olekaan pelkästään rahasta. Myös siitä, että kaverin vaatimukset tuntuvat kohtuuttomilta. Oli oikeasti hämmentävää kuunnella ensin se "ei ainakaan"-lista ja sitten perään "mitä kaikkea olis ihanaa"-lista. Vapaamuotoinen lainaus: "Oi musta olis ihanaa saada kaikkia ihania erilaisia kauneushoitoja, joissa ei tuu ikinä käytyä (tässä yksityiskohtainen listaus niistä hoidoista). Sit voitais mennä johonkin kivaan musikaaliin tai ees teatteriin, kun en oo koskaan ollut eikä oo varaakaan, mutta nyt kerrankin vois. Ja voitais aloittaa päivä jollain hyvällä brunssilla ja tietysti kuohuviiniä. Ja muutenkin päivän mittaan vois olla kuohuviiniä ja vaikka mansikoita".

Mä olin oikeasti hiljaa hämmentyneenä, en osannut siinä hetkessä sanoa mitään. Nukuin muutaman yön yli, juttelin toisten kavereiden kanssa ja nyt tällä av:lla. Nyt ajatukset kirkastuneet sen verran, että tiedän miten tästä haluan puhua morsiamen kanssa.

ap

Vierailija
93/276 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä kommentti. En ole kapinahenkinen enkä vihamielinen, olen pikemminkin hämmentynyt ja pettynyt. Hämmentynyt siitä, että ihminen joka itsekin elää yhtä niukalla budjetilla kuin me muutkin, kuvittelee että meillä on mahdollista kustantaa hänelle juttuja, joihin meillä itselläkään ei ole varaa. Pettynyt siitä, että hän nimenomaan toivoi erilaisia hemmotteluhoitoja, eikä nähnyt sitä tärkeänä että vietetään pitkästä aikaa yhteistä aikaa koko porukalla.

En myöskään ole päättänyt miten polttarit järjestetään, en edes sitä olenko kaaso ja järjestelemässä polttareita. Tässä keskustelussa lähinnä spekuloin ja ideoin eri vaihtoehtoja. Aion ensin keskustella rauhassa morsiamen kanssa, kertoa että olen laskenut per henkilö budjetiksi noilla toiveilla tulevan 125-155 euroa riippuen siitä paljonko osallistujia tulee. Jos hän hätkähtää summaa itsekin ja miettii, ettei tarkoittanut että kenenkään pitäisi maksaa niin paljon, mietin minkä hänen toiveista voimme toteuttaa ja millä hinnalla. Kysyn myös siitä, miksi hän haluaisi viettää polttareita yksin jossain hoitolassa vrt että olisimme kerrankin porukalla koossa. Jos asenne on "mutta mä haluun mun prinsessapäivän ja hemmotteluhoidot", saatan kieltäytyä kaasona toimimisesta. Vetoan siihen, että meillä on niin erilaiset näkemykset, ja siihen että aion keskittyä tulevan vuoden aikana graduun ja opintojen loppuun tekemiseen, ettei ole mahdollista olla kaasona.

ap

Miten sä tulkitsit noista toiveista, että tää ystävä haluaa sen kaiken? Hänhän antoi osviittaa siitä, minkä tyyppistä toivoo. Ja tuosta sun aloituksesta tuli jo melkein vaikutelma jostain vaatimisesta.

Kyllähän sä nyt hieman eri tavalla kirjoitat kuin aloituksessasi ja muissa kommenteissa. Kyllähän se oli aikamoista selän takana kyräilyä. Nyt vähän hiot kulmia.

Vierailija
94/276 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän erilaista tuntuu olevan poikaporukoissa. Olin häissä missä pojat kertoivat polttaribudjetin olleen 13k mikä sisälsi vasta kiinteät kulut.

Vierailija
95/276 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen sulhasia, joiden polttarit on maksaneet noin 500 euroa/osallistuja. Ei ole mitenkään harvinaista. Sisältää laskuvarjohypyn tms, limousiinikuljetuksen, hotelliyöpymisen, ravintolaruoat ja baariörvellyksen.

Samoin. Esim. yhden kaverin miehellä polttarit oli juuri tuollaiset 800 euroa; viikonloppu ulkomailla. Mutta toisaalta heidän vuositulot ovatkin jotain 100k per nuppi. Kun järjestimme tämän miehen puolisolle polttareita, meillä oli budjettina max 70 euroa. Ei kuitenkaan kannata olettaa rahasumman perusteella, että tuon miehen kaverit välittivät kaveristaan enemmän. Heillä vain oli enemmän rahaa. Mulle ja monille muille polttariseurueen naisille tuo 70 euroa oli suhteessa kuukausipalkan välttämättömien laskujen jälkeen käteen jäävästä osasta aika iso.

Vierailija
96/276 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoiko ystävä, että hänen on päästävä jonnekin kauneushoitolaan, vai toivoi vaan noita hoitoja. Tehkää itse! Turvetta naamaan vaan ja hakkaamaan jotkut kiusanpirut (vai mitkä onkaan) tästä naisesta ennen matkaansa miehelään.

Vierailija
97/276 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Näin.

No jos ihan rehellisesti tätä mietin, niin kyse ei olekaan pelkästään rahasta. Myös siitä, että kaverin vaatimukset tuntuvat kohtuuttomilta. Oli oikeasti hämmentävää kuunnella ensin se "ei ainakaan"-lista ja sitten perään "mitä kaikkea olis ihanaa"-lista. Vapaamuotoinen lainaus: "Oi musta olis ihanaa saada kaikkia ihania erilaisia kauneushoitoja, joissa ei tuu ikinä käytyä (tässä yksityiskohtainen listaus niistä hoidoista). Sit voitais mennä johonkin kivaan musikaaliin tai ees teatteriin, kun en oo koskaan ollut eikä oo varaakaan, mutta nyt kerrankin vois. Ja voitais aloittaa päivä jollain hyvällä brunssilla ja tietysti kuohuviiniä. Ja muutenkin päivän mittaan vois olla kuohuviiniä ja vaikka mansikoita".

Mä olin oikeasti hiljaa hämmentyneenä, en osannut siinä hetkessä sanoa mitään. Nukuin muutaman yön yli, juttelin toisten kavereiden kanssa ja nyt tällä av:lla. Nyt ajatukset kirkastuneet sen verran, että tiedän miten tästä haluan puhua morsiamen kanssa.

ap

Toivoi vai vaati? Yritäpä päättää. Suuri ero.

Minäkin toivoin joka joulu joululahjaksi ponia. En surrut sekuntiakaan jouluaattona, kun en saanutkaan kun keskityin siihen kivaan, mitä sain.

Vierailija
98/276 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Miten sä tulkitsit noista toiveista, että tää ystävä haluaa sen kaiken? Hänhän antoi osviittaa siitä, minkä tyyppistä toivoo. Ja tuosta sun aloituksesta tuli jo melkein vaikutelma jostain vaatimisesta.

Kyllähän sä nyt hieman eri tavalla kirjoitat kuin aloituksessasi ja muissa kommenteissa. Kyllähän se oli aikamoista selän takana kyräilyä. Nyt vähän hiot kulmia.

Olisitpa ollut paikalla, tai joku muu. Olisi kiva reflektoida tätä jonkun ulkopuolisen paikalla olleen kanssa. Ei hän sanan varsinaisessa mielessä vaatinut, tyyliin "teidän on sit pakko". Mutta innostuneena suunnitteli kyllä koko päivän ohjelmarungon! Alkaen brunssi, sitten hoitoja iltapäivän mittaan, illalla ruokaa ja musikaali/teatteri.

ap

Vierailija
99/276 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin. Esim. yhden kaverin miehellä polttarit oli juuri tuollaiset 800 euroa; viikonloppu ulkomailla. Mutta toisaalta heidän vuositulot ovatkin jotain 100k per nuppi. Kun järjestimme tämän miehen puolisolle polttareita, meillä oli budjettina max 70 euroa. Ei kuitenkaan kannata olettaa rahasumman perusteella, että tuon miehen kaverit välittivät kaveristaan enemmän. Heillä vain oli enemmän rahaa. Mulle ja monille muille polttariseurueen naisille tuo 70 euroa oli suhteessa kuukausipalkan välttämättömien laskujen jälkeen käteen jäävästä osasta aika iso.

Ja tuskinpa niitä kuluja vedetään muutenkaan tasan. Eiköhän se ole niin et kaikki heittää jotain pottiin, yks tarjoaa kierroksen, toinen seuraavan jne..

Vierailija
100/276 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoiko ystävä, että hänen on päästävä jonnekin kauneushoitolaan, vai toivoi vaan noita hoitoja. Tehkää itse! Turvetta naamaan vaan ja hakkaamaan jotkut kiusanpirut (vai mitkä onkaan) tästä naisesta ennen matkaansa miehelään.

Hoitolasta, kampaamosta, meikkaajasta, day spasta puhui. "Kun ei normaalisti ole varaa niin nyt vois".

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi