Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luontainen unentarpeeni on 9,5 tuntia (tutkittu unettomuusklinikalla). Miten ihmeessä ehdin nukkua noin paljon?

Vierailija
05.09.2018 |

Työpäivä alkaa klo 8. Jotta ehdin syödä aamupalan (5min), käydä suihkussa ja pukea vaatteet päälle (10min) ja kuivata hiukset (en edes meikkaa!!) ja jotta ehdin kahdeksaksi töihin, minun on pakko herätä viimeistään 6.45.

Työpäivä päättyy niin, että olen kotona aika tarkkaan joka päivä 16.15. Minulla ei ole omia harrastuksia ja ehdin tehdä kaikki kotityöt ja kaupassa käymisen yms. hyvin illan aikana.

MUTTA! Meillä on kolme teini-ikäistä lasta, jotka tarvitsevat läsnäoloa, aikaa keskustelulle, apua läksyihin jne. He pääsevät useampana päivänä harrastuksistaankin vasta niin myöhään, että ovat 20-21 kotona, jopa 21.30.

Jotta ehtisin nukkua tuon 9,5 tuntia, minun pitäisi mennä nukkumaan jo 21.15. En saa unta tuolloin, en ole koskaan mennyt noin aikaisin nukkumaan. Luontaisesti alkaa väsyttää vasta 22-23 välillä. Olen yrittänyt ottaa melatoniiniakin jopa 10mg seitsemältä, jotta olisin yhdeksältä väsynyt. Ei auta mitään.

Ja vielä tuo lasten kanssa oleminen. En oikeasti voi sulkea heitä elämästäni iltaisin, koska "äiti menee yhdeksältä nukkumaan..".

Mitä ihmettä teen? Olen jatkuvasti väsynyt ja nukun viikonloppuisin kumpanakin aamuna kellon ympäri :(

Kommentit (263)

Vierailija
181/263 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa esim.työterveyshoitajan hokema 8+8+8 työ,vapaa-aika ,uni.

Kenellä oikeasti on 8 h vapaa-aikaa /vrk? Jos siksi ei lasketa aikaa jolloin ei olla työpaikalla tai nukuta.

Sitten vielä pitäisi liikkua tuntitolkulla päivässä.Ei onnistu paitsi jos on piika,lastenhoitaja ja etätyö.

:D Repesin tälle. 8h omaa aikaa päivisin??

Se menee niin, että tulen töistä tai koulusta, haen lapset ja olen niiden kanssa. Monesti menee työt ristiin puolison kanssa, eli vaihdetaan läpystä lastenhoitovuoroa. 22 mennessä olisi paras olla nukkumassa, mutta kun se oma aika on sitten se n. 1.5h vuorokaudessa, ja siinä pitäs käydä suihkussakin ja laittaa kamat seuraavaan päivään. Vapaapäiviä viikossa yksi, koska pakko rahoittaa opinnot töillä. Ja silloin on pakko olla koko perheenä yhdessä.

Sitä elämää odotellessa kun vapaa-aikaa taas on. Nyt vähän päivästä riippuen yritän ottaa opiskelun/työn/lasten kanssa olemisen vapaana, mikä nyt milloinkin on vähiten raskasta.

Ja tarvitsisin n. 9h yöunet, ihan minimissään 8h.

Vierailija
182/263 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa esim.työterveyshoitajan hokema 8+8+8 työ,vapaa-aika ,uni.

Kenellä oikeasti on 8 h vapaa-aikaa /vrk? Jos siksi ei lasketa aikaa jolloin ei olla työpaikalla tai nukuta.

Sitten vielä pitäisi liikkua tuntitolkulla päivässä.Ei onnistu paitsi jos on piika,lastenhoitaja ja etätyö.

:D Repesin tälle. 8h omaa aikaa päivisin??

Se menee niin, että tulen töistä tai koulusta, haen lapset ja olen niiden kanssa. Monesti menee työt ristiin puolison kanssa, eli vaihdetaan läpystä lastenhoitovuoroa. 22 mennessä olisi paras olla nukkumassa, mutta kun se oma aika on sitten se n. 1.5h vuorokaudessa, ja siinä pitäs käydä suihkussakin ja laittaa kamat seuraavaan päivään. Vapaapäiviä viikossa yksi, koska pakko rahoittaa opinnot töillä. Ja silloin on pakko olla koko perheenä yhdessä.

Sitä elämää odotellessa kun vapaa-aikaa taas on. Nyt vähän päivästä riippuen yritän ottaa opiskelun/työn/lasten kanssa olemisen vapaana, mikä nyt milloinkin on vähiten raskasta.

Ja tarvitsisin n. 9h yöunet, ihan minimissään 8h.

Tuossa tuo "oma aika" tai "vapaa-aika" olisi ehkä pitänyt korvata sanalla "muu aika" tms, jos siis tunnit on laskettu niin että 8 työaikaa ja 8 nukkumiseen, niin silloinhan 8 tuntia on sitä "muuta" aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/263 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäin kadehtimaan tuota miten olet niin aikaisin kotona vaikka olet aloittanut työt vasta 8. Mulla menee helposti 17ja tai yli kotiin pääsy vaikka yritän olla töissä reilusti ennen 8. Matkat :(

Itse asiaan ei apua, vaikeahan se on 24h saada noin montaa tuntia unta

Aamuruuhkassa työmatkaan menee tuplasti sen, mitä iltapäivällä. En tiedä miksi, mutta näin on ollut aina. Luulisi, että ruuhkat olisi samanlaiset sekä töihin mennessä että iltapäivällä.

ap

Suurin osa on pidempään töissä kuin 8h.

Vierailija
184/263 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on arkisin herätys klo 4.30 että ehdin töihin, aamulla teen vain pakolliset jutut, tyyliin herään, puen, lähden töihin.

Olen kyllä kokeillut mennä ajoissa nukkumaan, mutta uni ei vaan tule, vaikka kuinka väsyttäisi. Muutenkin vapaa-ajalla valvon myöhään ja nukun myöhään, en koskaan ole ollut aamuvirkku. Tarvitsen myös paljon unta, muuten en jaksa töissä.

Ongelman olen ratkaissut nukkumalla päiväunet heti kun tuun töistä kotiin, silloin jaksan hyvin herätä aamulla, saan tarpeeksi unta ja ei haittaa valvoa myöhään.

Vierailija
185/263 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aamuihminen, todella herkkäuninen ja tarvitsen reilu 7h unta, tai tunnen olevani ihan puolikuntoinen. Puoliso iltaihminen, jolle kelpaa jos viikonloppuna saa nukuttua univelan pois, joten välillä on yhteentöyrmäyksiä esim. juuri viikonloppuina.. itse kun haluaa pitää rytmin suurinpiirtein samana, jotta en kärsisi nukahtamisvaikeuksista, kun niistä lopulta pääsi eroon ja toinen taas meluaisi pitkälle yöhön arkenakin. Itse jos valvon tunninkin myöhempään normaalista, niin seuraavana päivänä tuntuu, että jätättäisin kuin kello ja pian huomaan valvovani puolen yön aikaan edelleen. Takaisin rytmiin pääseminen onkin sitten pirullisen vaikeaa!

Rytmi oli mulla vastauksena yökukkumiseen ja katkonaisiin uniin. Opetin itseni väkisin tiettyyn rytmiin. Kaksi tuntia ennen nukkumaanmenoa laitan saunan lämpiämään, käyn tunnin lenkillä sillä välin. Lenkiltä saunaan, jossa rentoudun ja rauhoitun, sen jälkeen kevyt iltapala, hyvä tv-sarja tai muutama luku kirjasta. Missään nimessä ei tablettia tai kännyä enää lenkin jälkeen esille. Saunan jälkeen huomaankin jo haukottelevani ja ajautuvani pikku hiljaa tietynlaiseen väsymykseen, josta tiedän saavani unenpäästä pian kiinni. Yhdeksän maissa olenkin valmista kauraa. Suurin muutos unenlaatuun oli kuitenkin patjan ja tyynyn vaihto. Jopa minä, joka tuntee sen herneen seitsemän patjan alta, alkoi nukkua selkeästi syvemmin. Sain rytmittämällä luonnollisen unentarpeeni tippumaan kahdestasta reilu seitsemään.

Fyysinen työni alkaa 7, herään noin 4:30. Nautin rauhallisista aamuista. Kotona olen 16. Eihän siinä kamalasti jää ns. omaa aikaa töiden jäljestä iltalenkkiin varsinkin, jos täytyy käydä kaupan kautta ja tehdä ruokaa tai pihahommia. Toisaalta mun fyysinen touhuaminen on aika reipasta koko päivän, kyllä sen huomaa miten eri tavalla se väsyttää kuin joutenolon tuoma väsymys (="ei vaan kehtaa" -olo).

Ne mun vinkit siis: jotain oikeasti fyysistä puuhaa, älylaitteet ajoissa pois käytöstä, unenlaatu mahdollisesti paremmaksi (jos heräilee toistuvasti ääniin, esim. kuorsaukseen, niin napit korville) sekä tyyny ja patja vähintään kondikseen ja kannattaa myös vähän kuulostella omaa kroppaa, että mikä olisi sellainen luontainen rytmi. Jos lapset on harrastuksissa iltahämäriin ja tuntuu, ettei tavata kuin iltapalapöydässä, niin tsekkaus koko perheen illan kulkuun. Voisiko jotain menoa vähentää tai olisiko sellaista puuhaa, jossa olisi koko perhe mukana vaikkapa edes kerran viikkoon?

Vierailija
186/263 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin just. Tätäkinhän on ihan tutkittu, että teini-ikäisen aivojen rakenteesta johtuen melatoniinin tuotanto alkaa vasta noin 22-24 aikaan, ja siitä menee vielä aikansa nukahtamiseen.

Ja näin kyseiseen ikäryhmään kuuluvana voin kertoa että vaikka mitä teen, se uni vaan ei tule ennen keskiyötä. Tietenkin poikkeuksiakin on mutta suurimmaksi osaksi näin.

Kiva sitten koulussa yrittää kahdeksalta saada jotain sisäistettyä, kun ei vaan yksinkertaisesti kykene. Ite oon kans iltavirkku et mulle sopis paljon paremmin esim 10-16 koulurytmi kuin 8-14.

Väsynythän sitä aika usein on, mutta oon saanu ite ratkaistua ongelmaa sillä että pari tuntia unta koulun jälkeen ja loput 6-7h sitten yöllä.

Ja ei, päikkäreillä ei mulla ole negatiivista vaikutusta yöuniin, päinvastoin. Jos ei nuku päivällä sitä tuntia paria, on niin väsynyt koko päivän ettei koulujutut onnistu ja yöllä sitten on niin yliväsynyt ettei uni tule yhtään aikaisemmin.

Vierailija
187/263 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduta.

Vierailija
188/263 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukiolainen kirjoitti:

Niin just. Tätäkinhän on ihan tutkittu, että teini-ikäisen aivojen rakenteesta johtuen melatoniinin tuotanto alkaa vasta noin 22-24 aikaan, ja siitä menee vielä aikansa nukahtamiseen.

Ja näin kyseiseen ikäryhmään kuuluvana voin kertoa että vaikka mitä teen, se uni vaan ei tule ennen keskiyötä. Tietenkin poikkeuksiakin on mutta suurimmaksi osaksi näin.

Kiva sitten koulussa yrittää kahdeksalta saada jotain sisäistettyä, kun ei vaan yksinkertaisesti kykene. Ite oon kans iltavirkku et mulle sopis paljon paremmin esim 10-16 koulurytmi kuin 8-14.

Väsynythän sitä aika usein on, mutta oon saanu ite ratkaistua ongelmaa sillä että pari tuntia unta koulun jälkeen ja loput 6-7h sitten yöllä.

Ja ei, päikkäreillä ei mulla ole negatiivista vaikutusta yöuniin, päinvastoin. Jos ei nuku päivällä sitä tuntia paria, on niin väsynyt koko päivän ettei koulujutut onnistu ja yöllä sitten on niin yliväsynyt ettei uni tule yhtään aikaisemmin.

Mä kans nukun päikkärit, en muuten jaksais töissä.

Oudointa on että moni työkaveri selittää kuinka iltapäivällä väsyttää ihan hirveästi ja on pakko alkaa tehdä jotain, ihan mitä hyvänsä, ettei vaan nukahda, ja kuinka illalla uni sitten ei kuitenkaan tule kun yrittää mennä nukkumaan "oikeaan aikaan" ja on koko ajan tosi väsynyt, loppuviikosta varsinkin on tosi, tosi väsynyt.

Kannattaisi edes kokeilla niitä päikkäreitä, olisko niistä apua, jos ei, niin unohtaa sit ne päiväunet, ja yrittäisi keksiä jonkun muun ratkaisun. (Tässäkin ketjussa on esitetty hyviä, kokeilemisen arvoisia ideoita)

Mut selitys on aina sama, "en mä uskalla nukkua päivällä jos sit ei saakaan yöllä unta".

Vierailija
189/263 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä nukuin viime yönä 15 min.

T: Rekkakuski

Just heräsin töistä 7h unien päälle.

La-su yö- tuplapalkka ja 40 pinnaa yölisää päälle.

"....koska toiset saa leipänsä helpomalla...."

Vierailija
190/263 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lukiolainen kirjoitti:

Mä kans nukun päikkärit, en muuten jaksais töissä.

Oudointa on että moni työkaveri selittää kuinka iltapäivällä väsyttää ihan hirveästi ja on pakko alkaa tehdä jotain, ihan mitä hyvänsä, ettei vaan nukahda, ja kuinka illalla uni sitten ei kuitenkaan tule kun yrittää mennä nukkumaan "oikeaan aikaan" ja on koko ajan tosi väsynyt, loppuviikosta varsinkin on tosi, tosi väsynyt.

Kannattaisi edes kokeilla niitä päikkäreitä, olisko niistä apua, jos ei, niin unohtaa sit ne päiväunet, ja yrittäisi keksiä jonkun muun ratkaisun. (Tässäkin ketjussa on esitetty hyviä, kokeilemisen arvoisia ideoita)

Mut selitys on aina sama, "en mä uskalla nukkua päivällä jos sit ei saakaan yöllä unta".

Mäkin nukun töissä päikkärit.

Ei sitä muuten jaksa vapailla harrastaa ja rellestää.

Vierailija
191/263 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen kohta nukkumaan, huolimatta siitä, että lapset on kotona. Pitää jaksaa tulevat yövuorot, ajattelen myös itseni jaksamista.

Vierailija
192/263 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda työpaikkaa sellaiseen, että voit herätä myöhemmin.

Mieluusti tämän tekisin, mutta omalla alalla ei ole työpaikkoja ihan jakeluksi asti.

ap

Kouluttaudu toiselle alalle.

No, olen sen jo kerran tehnyt. Mutta millä alalla työt alkaisivat myöhemmin, mutta olisi silti "normaaliaikojen puitteissa", eikä työtöitä, pelkkiä iltatöitä tms.?

Mieluusti olisin töissä esim. 10-18, mutta tällaisia oman alan toimistoja ei vaan ole.

ap

Tuollainen 10-18 vuoro on hirvein, mitä olen iltavirkkuna/aamutorkkuna tehnyt. Herääminen aamuisin venyy viime hetkeen asti, eikä aamuisin saa tehtyä kuin aamutoimet. Meni yli 19 kun olin kotona. Työmatkojen päälle kaupassakäynnit, syöminen yms. perusaskareet. Iltaan ei jäänyt kuin pari tuntia vapaata, kun oli taas mentävä nukkumaan, että ehti nukkua omien tarpeiden mukaan.

Vierailija
193/263 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on hakusessa työntekijä juurikin 10-18 -vuoroon. On vaikea saada, monen mielestä surkeaa kun ei sitten ehdi tekemään mitään aamusta eikä illasta.

Vierailija
194/263 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n tilannne kuulostaa kurjalta.

Itse onneksi sain iltapainotteisen valvomoseni muutettua aamupainotteoseksi valvomiseksi unirytmiä muuttamalla: menen nukkumaan 21-22 välissä, jolloin herään automaattisesti 05-06.30 välissä ja klo 21 monesti nukuttaa jo ihanasti.

Olen töissä virkeä ja aamut ovat rauhallisia kun olen herännyt tarpeeksi aikaisin.

Vierailija
195/263 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollisuutta liukuvaan tai 80% työaikaan?

Kellon ympäri nukkuminen varmaan vain pahentaa väsymystä, et voi paikata mennyttä univajetta, parempi nukkua säännöllisen rytmin mukaan. Aloittamalla iltarutiinit hyvissä ajoin, saa kyllä itsensä univalmiiksi iltayhdeksäksikin. Kevyttä liikuntaa ulkoilmassa 19 maissa, suihkuttelutkin voi hoitaa illalla. Sitten valaistus hämäräksi väh. tunti ennen petiin menoa ja rentoudut vaikka kamomillateen, melatoniinin ja rennon kirjan parissa. Nukkumaan mennessä pimennysverhot/unimaski ja tarvittaessa korvatulpat. Aamuisin heräämiseen paljon kirkkaita valoja, kevyt jumppa ja kylmää vettä.

Vierailija
196/263 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chinchi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäin kadehtimaan tuota miten olet niin aikaisin kotona vaikka olet aloittanut työt vasta 8. Mulla menee helposti 17ja tai yli kotiin pääsy vaikka yritän olla töissä reilusti ennen 8. Matkat :(

Itse asiaan ei apua, vaikeahan se on 24h saada noin montaa tuntia unta

Aamuruuhkassa työmatkaan menee tuplasti sen, mitä iltapäivällä. En tiedä miksi, mutta näin on ollut aina. Luulisi, että ruuhkat olisi samanlaiset sekä töihin mennessä että iltapäivällä.

ap

Suurin osa on pidempään töissä kuin 8h.

En usko, että suurin osa on.

Ruuhkissa on jänniä ilmiöitä. Itse olen huomannut ainakin seuraavaa:

Maanantaisin on pahin ruuhka, kellonajat on 7.45 ja 8.45 on ruuhkaisimmat. Tämä pätee ainakin pienillä paikkakunnilla, jossa etäisyydet ei ole valtavat. Maanantairuuhka on havaittavissa millä paikkakunnalla tahansa.

Keskiviikkoisin ja torstaisin on selkeästi vähemmän liikennettä kuin alkuviikolla, myös ruuhka-aikoina.

Iltapäiväruuhkat ajoittuvat välille 15-17.30, painottuen klo 16 jälkeen, jolloin liikenne ruuhkautuu eniten.

N. klo 6.45 liikenteessä paahtavat reikäpäisimmät kuskit. Heillä on kiire seiskaksi töihin, mutta lähtevät viimetingassa ja siksi kaasujalka on hyvin painava.

Isoilla paikkakunnilla, kuten Espoossa ja Helsinkiin johtavilla teillä on hyvin vaikea välttää ruuhkia, jos kulkee omalla autolla. Siellä kannattaa ehdottomasti vertailla, kannattaako ajaa omalla autolla vai suosia julkisia tai polkupyörää. Ruuhka-aika pääkaupunkiseudulla kestää ainakin klo 6.45-9.15 sekä 15.00-18.00.

(Sori OT)

Vierailija
197/263 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot että olet uneton ja menet aikaisemmin nukkumaan.

Vierailija
198/263 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei entäs minä sitten. Työaikani on 5.30-14.00, mutta koska työmatkaa on 45min/suunta ja aamulla tarvitsen yhteensä tunnin suihkuun, meikkiin ja heräämiseen, jotta jaksan lähteä autolla ajamaan pimeyteen.

Eli herään töihin 3.30 ja olen kotona aikaisintaan 14.45. Jotta saisin nukuttua tuon 9,5 tuntia, pitäisi minun mennä nukkumaan klo 18.00. Arvatkaa onnistuuko!?

Käy suihkussa illalla, kestovärjää ripset ja vähennä meikkaamista.

En meikkaa ollenkaan, eikä iltasuihku auta. Hikoilen yöllä, joten aamulla hiukset ovat pesukunnossa.

ap

Oletko kokeillut kestokiharoita, permanenttia, illalla tehtyjä kiharoita tms? Hiukset ovat irti päänahasta eivätkä rasvoitu niin helposti -> aamulla ei tarvitse pestä. Riittää kun edellisiltana pesee. Jos aamulla ei tarvitse herätä ihan niin aikaisin käymään (hiusten)pesulla, voisi olla illalla vähän enemmän aikaa vaikka iltapalalle ja päivän tapahtumien läpi käynnille teinien kanssa. Hektistä arkea voi tasapainottaa yhteisellä vkl-brunssille tai ruoanlaitolla, leffan katselulla tms. :)

Vierailija
199/263 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös aamusuihkun voi jättää pois ja korvata kosteuspyyhkeillä? Kainalot voi esim. pyyhkäistä niillä nopeasti.. Aamupala kannattaa mahdollisuuksien mukaan syödä työmatkalla/työpaikalla, säästät aikaa.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei entäs minä sitten. Työaikani on 5.30-14.00, mutta koska työmatkaa on 45min/suunta ja aamulla tarvitsen yhteensä tunnin suihkuun, meikkiin ja heräämiseen, jotta jaksan lähteä autolla ajamaan pimeyteen.

Eli herään töihin 3.30 ja olen kotona aikaisintaan 14.45. Jotta saisin nukuttua tuon 9,5 tuntia, pitäisi minun mennä nukkumaan klo 18.00. Arvatkaa onnistuuko!?

Käy suihkussa illalla, kestovärjää ripset ja vähennä meikkaamista.

En meikkaa ollenkaan, eikä iltasuihku auta. Hikoilen yöllä, joten aamulla hiukset ovat pesukunnossa.

ap

Oletko kokeillut kestokiharoita, permanenttia, illalla tehtyjä kiharoita tms? Hiukset ovat irti päänahasta eivätkä rasvoitu niin helposti -> aamulla ei tarvitse pestä. Riittää kun edellisiltana pesee. Jos aamulla ei tarvitse herätä ihan niin aikaisin käymään (hiusten)pesulla, voisi olla illalla vähän enemmän aikaa vaikka iltapalalle ja päivän tapahtumien läpi käynnille teinien kanssa. Hektistä arkea voi tasapainottaa yhteisellä vkl-brunssille tai ruoanlaitolla, leffan katselulla tms. :)

Vierailija
200/263 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisiko ap:n yöhikoiluun nukkumisrutiinien muuttaminen: Jos nukut yöpaidassa, alakin nukkua alasti, tai jos nukut paksun untuvapeitteen alla, vaihda ns. kesäpeittoon tai viileänä mainostettuun peittoon. Myös tuo hiusten letittäminen tms. illalla voi auttaa siihen, ettei aamulla tarvitse rientää hiustenpesulle. Aamiaisen voi vetäistä matkalla töihin / työpaikalla.