Luontainen unentarpeeni on 9,5 tuntia (tutkittu unettomuusklinikalla). Miten ihmeessä ehdin nukkua noin paljon?
Työpäivä alkaa klo 8. Jotta ehdin syödä aamupalan (5min), käydä suihkussa ja pukea vaatteet päälle (10min) ja kuivata hiukset (en edes meikkaa!!) ja jotta ehdin kahdeksaksi töihin, minun on pakko herätä viimeistään 6.45.
Työpäivä päättyy niin, että olen kotona aika tarkkaan joka päivä 16.15. Minulla ei ole omia harrastuksia ja ehdin tehdä kaikki kotityöt ja kaupassa käymisen yms. hyvin illan aikana.
MUTTA! Meillä on kolme teini-ikäistä lasta, jotka tarvitsevat läsnäoloa, aikaa keskustelulle, apua läksyihin jne. He pääsevät useampana päivänä harrastuksistaankin vasta niin myöhään, että ovat 20-21 kotona, jopa 21.30.
Jotta ehtisin nukkua tuon 9,5 tuntia, minun pitäisi mennä nukkumaan jo 21.15. En saa unta tuolloin, en ole koskaan mennyt noin aikaisin nukkumaan. Luontaisesti alkaa väsyttää vasta 22-23 välillä. Olen yrittänyt ottaa melatoniiniakin jopa 10mg seitsemältä, jotta olisin yhdeksältä väsynyt. Ei auta mitään.
Ja vielä tuo lasten kanssa oleminen. En oikeasti voi sulkea heitä elämästäni iltaisin, koska "äiti menee yhdeksältä nukkumaan..".
Mitä ihmettä teen? Olen jatkuvasti väsynyt ja nukun viikonloppuisin kumpanakin aamuna kellon ympäri :(
Kommentit (263)
Ap on uniikki lumihiutale lähinnä sen kannalta, että hänen unentarpeensa on ylipäätään tutkittu. Itse ongelmahan lienee varsin yleinen ja ainakin omassa tuttavapiirissäni raastava aamuväsymys ja jokaviikonloppuiset pitkät korvausunet ovat pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Tuskin tähän mitään muutosta tulee. Onnekkaita ovat aamuvirkut, joille on annettu valta pyörittää koko maailmaa ja pakottaa kaikki muutkin sopeutumaan heidän luontaiseen rytmiinsä.
No, itse huolehdin nukkumisestani. Töissä pitää olla seiskan jälkeen ja menen ennen ysiä nukkumaan. Viikonloppuna näin vielä kukutaan.
Jos kerran yötyö on helppoa, niin miksi hemmetissä et sitten tee sitä ja pysy yörytmissä?