Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luontainen unentarpeeni on 9,5 tuntia (tutkittu unettomuusklinikalla). Miten ihmeessä ehdin nukkua noin paljon?

Vierailija
05.09.2018 |

Työpäivä alkaa klo 8. Jotta ehdin syödä aamupalan (5min), käydä suihkussa ja pukea vaatteet päälle (10min) ja kuivata hiukset (en edes meikkaa!!) ja jotta ehdin kahdeksaksi töihin, minun on pakko herätä viimeistään 6.45.

Työpäivä päättyy niin, että olen kotona aika tarkkaan joka päivä 16.15. Minulla ei ole omia harrastuksia ja ehdin tehdä kaikki kotityöt ja kaupassa käymisen yms. hyvin illan aikana.

MUTTA! Meillä on kolme teini-ikäistä lasta, jotka tarvitsevat läsnäoloa, aikaa keskustelulle, apua läksyihin jne. He pääsevät useampana päivänä harrastuksistaankin vasta niin myöhään, että ovat 20-21 kotona, jopa 21.30.

Jotta ehtisin nukkua tuon 9,5 tuntia, minun pitäisi mennä nukkumaan jo 21.15. En saa unta tuolloin, en ole koskaan mennyt noin aikaisin nukkumaan. Luontaisesti alkaa väsyttää vasta 22-23 välillä. Olen yrittänyt ottaa melatoniiniakin jopa 10mg seitsemältä, jotta olisin yhdeksältä väsynyt. Ei auta mitään.

Ja vielä tuo lasten kanssa oleminen. En oikeasti voi sulkea heitä elämästäni iltaisin, koska "äiti menee yhdeksältä nukkumaan..".

Mitä ihmettä teen? Olen jatkuvasti väsynyt ja nukun viikonloppuisin kumpanakin aamuna kellon ympäri :(

Kommentit (263)

Vierailija
141/263 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kohtalontoveri, tarvitsen unta sen 9-10 tuntia yössä. Itsellä tämä oli yksi syy heittäytyä osa-aikatyöhön. Tulot ovat pienemmät, mutta ainakaan en ole jatkuvassa unenpuutteessa ja joudu nukkumaan viikonloppuisin 12-13 tunnin yöunia.

Vierailija
142/263 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusimman unitutkimuksen mukaan ihmisen luontainen unentarve vaihtelee reilun seitsemän tunnin ja yhdeksän tunnin välillä. On mahdollista tottua vähäisempään unimäärään (kuten moni on tottunutkin) ja kokea olonsa vieläpä kohtuullisen virkeäksi, mutta karu totuus on, että elimistön palautuminen kärsii suunnattomasti jatkuvasti liian lyhyiksi jäävistä unista. Oppimiskyky, solujen uusiutuminen, immuunipuolustus ja aivojen toiminta heikkenevät kaikki, jos unta ei saa tarpeeksi. Toisin kuin monet kuvittelevat, viikonloppuna pitkään nukkuminen ei korvaa viikon aikana menetettyjä yöunia, vaan jokainen liian vähän nukuttu yö jättää jäljet, joita ei voi enää korjata. Suosittelen tutustumaan Matthew Walkerin kirjaan Why we sleep - sen luettuaan ei kunnon yöunista enää halua nipistää yhtään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/263 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen selaillut em. opusta - ihan kelpo teos. Oma unentarpeeni on ehkä n. seitsemän ja puoli tuntia/vrk. Tällä viikolla olen nukkunut ehkä 12 tuntia ja välittömästi huomaa  esim. kognitiivisissa kyvyissä ja oikeastaan ihan kaikessa.

Vuoden alusta asti itse asiassa on ollut krooninen univaje. Todellakin näyttäytyy arjessa.

Ehdottomasti sopivin rytmi minulle olisi n. 09/10 - 0230, vaikeinta on ollut 06 aamut duunissa toisella paikkakunnalla kesällä - valokin vielä.

Mitäköhän tälle nyt kannattaisi tehdä? - Unilääkkeiden voimalla tokkurassa päivästä toiseen: tätä tämä vuosi on ollut.  Aika paljon stressitekijöitä toki päällä - päiväunet nukuin viimeksi  - 2015 puoli tuntia, eli olen todella "huono" nukkuja.

Unikoulu?

Psykofyysisen/holistisen ihmiskuvan/kokonaisuuden toki ymmärrän ja osittain jaankin, eli safka, liikunta ja ihmissuhteet huonosti hoidettu ja päihteitäkin ( alkoholi, unilääke ) liikaa. Tietoa ja taitoa on laittaa nämä kondikseen.

Ehkä jonain ( tilanteiden rauhoituttua ) päivänä nukun taasen ookoo. Nyt olen kyllä ihme zombie.

Vierailija
144/263 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, olen sen jo kerran tehnyt. Mutta millä alalla työt alkaisivat myöhemmin, mutta olisi silti "normaaliaikojen puitteissa", eikä työtöitä, pelkkiä iltatöitä tms.?

Mieluusti olisin töissä esim. 10-18, mutta tällaisia oman alan toimistoja ei vaan ole.

ap

IT-alalla on joustavat työajat. Ei haittaa mitään, vaikka menisit vasta iltapäivän puolella töihin. Jopa kesätyöntekijöillä voi olla joustavat työajat ilman työajan seurantaa, omalla lapsellani oli näin, kun oli nyt kesällä ekaa kertaa kesätöissä. 

Pörssi on auki klo 10-18:30 eli meklarit ja sellaiset tekevät vähän myöhempää päivää kuin muut. Toki he aloittavat hommat jo ennen kymmentä eivätkä pääse vielä puoli seitsemältä lähtemään. Meklariksi ei kyllä noin vain pääse. 

Jos olet sellainen ihminen joka tykkää enempi tekemisestä kuin tietokoneen ääressä työskentelystä, niin esim. kotisiivous on varmaan sellainen ala missä työpäivät alkaa vähän myöhemmin, kun hommat tehdään silloin kun ihmiset eivät ole kotona. 

Onko osa-aikatyö poissuljettu? Jos sinulla on nyt joku koulutus ja työpaikka, olisiko mahdollista saada neuvoteltua työpäivää lyhemmäksi niin että voisit aloittaa myöhemmin? Tässä vaihtoehdossa olisi varmaan parhaat mahdollisuudet onnistua, jos kävisit ensin työterveydessä juttelemassa tuosta väsymyksestä. Mutta työnantajasta riippuen voisi onnistua ihan ilman työterveyttäkin. 

Vierailija
145/263 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuollaanko me paljon nukkuvat sitten nuorempina. Ylen uutisissa oli mielenkiintoinen juttu unen määrästä. Normitarve on terveellä 8-6h ja yli 9h nukkuminen ei ollut hyväksi. Lisäsi riskiä kuolla sydän ja verisuonitauteihin 33%. Alle 6h nukkuvilla riski oli vain 11% kohonnut. Kun paljon nukkuvilta poistettiin kaikki mahdolliset sairaudesta johtuvat syyt suureen unimäärään, riski pysyi silti korkeana.

Aikuisen ihmisen unen tarve on yleensä se 7-8 h. Sen yli ja alle menevät unet lisäävät kuolleisuutta.

Vierailija
146/263 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla väheni unentarve tunnilla, kun aloin LCHF-ruokavaliolle. Siitä on neljä vuotta, joten uskaltaisin sanoa, että on pysyvä vaikutus. Tätä ennen olin koko aikusikäni aina vähän väsynyt, vaikka aina tilaisuuden tullen yritin päästä nukkumaan. Nykyään nukun vähemmän ja olen päivisin virkeä ja energinen.

Kyllähän minä myös laihduin ja pääsin vatsavaivoista enkä myöskään enää kärsi päänsäryistä ja flunssista, mutta kaikkein parasta kyllä mielestäni on, ettei väsytä. Se vaikuttaa elämänlaatuun kaikkein eniten.

Jotta eipä voi muuta kuin suositella tätä. Tosin kannattaa ensin ottaa ruokavaliosta selvää eikä ruveta vain syömään kanaa ja salaattia ja sitten ihmetellä, että eihän tämä toimi. Kannattaa esim. lukea aiheesta kirjoja, joissa selitetään asiat perusteellisesti. Eikä pidä mennä uskomaan kaikkia ihmeellisiä väärinkäsityksiä, joita VHH-ruokavalioista liikkuu (kuten ettei niissä syödä kasviksia, tai että niissä syödään vain lihaa ja rasvaa. Muistetaan myös, että VÄHÄhiilihydraattisuus ei tarkoita hiilihydraatittomuutta.)

Kannattaa myös aloittaa aika tarkasti ohjeitten mukaan, eikä tehdä omia säätöjä (esimerkiksi sitä rasvaa pitää uskaltaa käyttää kunnolla. Ei tietenkään liikaa, mutta riittävä määrä on monen mielestä yllättävän iso).

Mikä on LCHF-ruokavalio? Itsekin oon vähähiilarisella mutten niin tarkasti noudata aina vaan välillä herkuttelen ja kyllähän sen huomaa olossa, ihan väsynyt ja vetämätön. Kyllä se ruokavaliokin vaikuttaa jaksamiseen.

Vierailija
147/263 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpäivä alkaa klo 8. Jotta ehdin syödä aamupalan (5min), käydä suihkussa ja pukea vaatteet päälle (10min) ja kuivata hiukset (en edes meikkaa!!) ja jotta ehdin kahdeksaksi töihin, minun on pakko herätä viimeistään 6.45.

Työpäivä päättyy niin, että olen kotona aika tarkkaan joka päivä 16.15. Minulla ei ole omia harrastuksia ja ehdin tehdä kaikki kotityöt ja kaupassa käymisen yms. hyvin illan aikana.

MUTTA! Meillä on kolme teini-ikäistä lasta, jotka tarvitsevat läsnäoloa, aikaa keskustelulle, apua läksyihin jne. He pääsevät useampana päivänä harrastuksistaankin vasta niin myöhään, että ovat 20-21 kotona, jopa 21.30.

Jotta ehtisin nukkua tuon 9,5 tuntia, minun pitäisi mennä nukkumaan jo 21.15. En saa unta tuolloin, en ole koskaan mennyt noin aikaisin nukkumaan. Luontaisesti alkaa väsyttää vasta 22-23 välillä. Olen yrittänyt ottaa melatoniiniakin jopa 10mg seitsemältä, jotta olisin yhdeksältä väsynyt. Ei auta mitään.

Ja vielä tuo lasten kanssa oleminen. En oikeasti voi sulkea heitä elämästäni iltaisin, koska "äiti menee yhdeksältä nukkumaan..".

Mitä ihmettä teen? Olen jatkuvasti väsynyt ja nukun viikonloppuisin kumpanakin aamuna kellon ympäri :(

Jospa unentave vähenisi, jos kolme teini-ikäistä tekisivät osan kotitöistä? Entä heidän harrastuksensa - ehkä äitikin tarvitsisi omaa aikaa omille harrastuksille - helpottaisiko oma tekeminen väsymystä? Toisaalta, mitä jos nukut arkena ja seurustelet murkkujen kanssa vkl...

Vierailija
148/263 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei entäs minä sitten. Työaikani on 5.30-14.00, mutta koska työmatkaa on 45min/suunta ja aamulla tarvitsen yhteensä tunnin suihkuun, meikkiin ja heräämiseen, jotta jaksan lähteä autolla ajamaan pimeyteen.

Eli herään töihin 3.30 ja olen kotona aikaisintaan 14.45. Jotta saisin nukuttua tuon 9,5 tuntia, pitäisi minun mennä nukkumaan klo 18.00. Arvatkaa onnistuuko!?

Käy suihkussa illalla, kestovärjää ripset ja vähennä meikkaamista.

En meikkaa ollenkaan, eikä iltasuihku auta. Hikoilen yöllä, joten aamulla hiukset ovat pesukunnossa.

ap

Kokeile laittaa illalla kuivashampoota (ihan reilusti) ja anna olla yön yli, harjaa hiukset aamulla. Toimii!

Vierailija
149/263 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla mitään vinkkejä ole, mutta vertailun vuoksi oma tilanteeni, joka on yllättävän ok itselleni just nyt.

- nukkumaan yleensä 21-22, työpäivinä nousen 6.30 ja viikonloppuisin 7-7.30

- töissä aamuliukuma 6-10, itse olen siellä yleensä 7.30

- aamulla ei mitään ylimääräistä ja syön vasta töissä

- ei lapsia

- ei juurikaan harrastuksia, martoissa käyn ja satunnaisesti liikuntaa

- ei pysty käymään kunnolla jumppatunneilla tai teatterissa vaikka haluaisin, kun ne on niin myöhään

- illalla töitten jälkeen on max se 5 tuntia käytettävissä ja ehtii siinä kaikenlaista

- en tarvi päikkäreitä

Vierailija
150/263 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat luontaisesti erilaisia ja minä olen valitettavasti iltavirkku ja aamuntorkku, olin sitten millä tahansa aikavyöhykkeellä.

Minulla on työkaveri, joka tulee joka päivä kuudeksi töihin. Se herää luontaisesti viideltä. Se taas ei voi millään käsittää, etten voi vain mennä nukkumaan yhdeksältä, kuten hän joka ilta. 

Joskus mietin, miten hankalaa olisikaan elää sellaisen puolison kanssa, jolla luontaiset rytmit menisivät noin pahasti ristiin :O

ap

Kyllä se onnistuu toki siihen menee aikaa että pystyy menemään. Mutta huone mihin meet nukkumaan ihan pimeäksi. Sitten rauhotu viimeiset pari tuntia kun olet hereillä älä selaa puhelinta ennen kun meet nukkumaan. Nämä auttanut mulla ainakin.

Vierailija
151/263 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen nukkumaan kello 19,herään 02 ja olen töissä 03. Töistä pääsen 10.30. Kyllä tykkään kun on koko päivä edessä ja ehtii tehdä vaikka mitä. Itselleni pahimpia vuoroja olivat iltavuorot jotka alkaa klo 12-15 välillä.

Vierailija
152/263 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen pelkkää iltavuoroa. Herään klo 10-11 aamulla, lähden töihin klo 13 ja olen kotona takaisin töistä 23.30. Nukahdan yleensä klo 1-3 aikaan yöllä ja taas herätys 10-11 aamulla.

Mitään muuta elämäähän minulla ei arkipäivisin sitten ehdi ollakaan kuin työ...

Vierailija
153/263 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te naiset menette jatkuvasti näihin puoskarointeihin ja kusetuksiin halpaan? Vai, että oikein uniklinikalla tutkittu "luontainen unentarve". Itselläni tutkittuun avaruusopistossa, että luontainen älykkyyteni on suurempi kuin Einsteinin ja Vos Savantin yhteenlaskettuna. Seems legit.

Vierailija
154/263 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei entäs minä sitten. Työaikani on 5.30-14.00, mutta koska työmatkaa on 45min/suunta ja aamulla tarvitsen yhteensä tunnin suihkuun, meikkiin ja heräämiseen, jotta jaksan lähteä autolla ajamaan pimeyteen.

Eli herään töihin 3.30 ja olen kotona aikaisintaan 14.45. Jotta saisin nukuttua tuon 9,5 tuntia, pitäisi minun mennä nukkumaan klo 18.00. Arvatkaa onnistuuko!?

Käy suihkussa illalla, kestovärjää ripset ja vähennä meikkaamista.

Ihminen hikoilee nukkuessa.

Vierailija
155/263 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa esim.työterveyshoitajan hokema 8+8+8 työ,vapaa-aika ,uni.

Kenellä oikeasti on 8 h vapaa-aikaa /vrk? Jos siksi ei lasketa aikaa jolloin ei olla työpaikalla tai nukuta.

Sitten vielä pitäisi liikkua tuntitolkulla päivässä.Ei onnistu paitsi jos on piika,lastenhoitaja ja etätyö.

Suurimmalla osalla suomalaisista on tuo.

Opettele järjestämään asiasi.

Vierailija
156/263 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menet yhdeksältä sänkyyn, väsytti tai ei.

Valot pois, kännykkä pöydälle, pää tyynyyn ja silmät kiinni.

Alat nukahtamaan yhdeksältä, kun olet tehnyt tuota tarpeeksi pitkään. Unirytmin siirtäminen ei tapahdu sormia napsauttamalla.

Minulla on suuria vaikeuksia uskoa tuohon, että unirytmi kyllä kääntyy kunhan vaan menee nukkumaan yhdeksältä riippumatta siitä väsyttääkö vai ei.

Muistan vieläkin lapsuuteni pitkät illat kun vuoteessa peiton alla odotin unta. Ei se tullut vaikka kuinka yritti nukahtaa.

Aika monta vuotta siinä tuli harjoiteltua aikaisempaa unirytmiä, mutta koskaan en oppinut nukahtamaan silloin kuin olisi pitänyt. Valvoin aina puolille öin, vaikka silloin ei ollut edes mitään viihdykkeitä tarjolla, vain pelkkää pimeää tylsyyttä.

Ja aina aamulla väsytti hirveästi.

Oikeasti kauhistuttaa ajatus siitä, että siirryttäisiin pysyvästi kesäaikaan niinkuin viime viikolla tiedotusvälineissä väläyteltiin.

Toivottavasti ikinä en saa kaltaistasi tuttua tai työkaveria.

Ihme vinkumista ja valitusta aikuiselta ihmiseltä.

Vierailija
157/263 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun luontainen rahantarve on tutkitusti kymppitonni kuussa. Mutta miten ihmeessä ehdin tehdä töitä noin paljon.

Vierailija
158/263 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on varmaan sanottukin jo mutta ihmettelen, miksi on tehty kolme lasta ja sitten vasta ihmetellään, missä vaiheessa sitä ehtisi nukkua tarpeeksi.

Vierailija
159/263 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon aamukahvit ja syön aamiaisen vasta töissä. Samoin käyn suihkussa vasta työpaikalla. Tuleetunnin verran hyvää.

Vierailija
160/263 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hämmästyttävää, ettei uniongelmissa puhuta sängystä ja patjasta mitään.  Kannattaisi ensin tarkistaa patjan sopivuus ja kunto. Jos patja ei ole nukkujalle sopiva, niin kroppa ei lepää rentona patjalla. Silloin on jännittynyt olo ja nukkuu huonosti. Syvän unen määrä jää vähäiseksi. Silloin kroppa pyrkii venyttämään unta toisesta päästä, nukkuu 10h ja on silti väsynyt. Hyvällä ja sopivalla patjalla unentarve vähenee syvän unen määrän kasvaessa. Itsellä väheni 8->7h ja olen entistä virkeämpi.