Luontainen unentarpeeni on 9,5 tuntia (tutkittu unettomuusklinikalla). Miten ihmeessä ehdin nukkua noin paljon?
Työpäivä alkaa klo 8. Jotta ehdin syödä aamupalan (5min), käydä suihkussa ja pukea vaatteet päälle (10min) ja kuivata hiukset (en edes meikkaa!!) ja jotta ehdin kahdeksaksi töihin, minun on pakko herätä viimeistään 6.45.
Työpäivä päättyy niin, että olen kotona aika tarkkaan joka päivä 16.15. Minulla ei ole omia harrastuksia ja ehdin tehdä kaikki kotityöt ja kaupassa käymisen yms. hyvin illan aikana.
MUTTA! Meillä on kolme teini-ikäistä lasta, jotka tarvitsevat läsnäoloa, aikaa keskustelulle, apua läksyihin jne. He pääsevät useampana päivänä harrastuksistaankin vasta niin myöhään, että ovat 20-21 kotona, jopa 21.30.
Jotta ehtisin nukkua tuon 9,5 tuntia, minun pitäisi mennä nukkumaan jo 21.15. En saa unta tuolloin, en ole koskaan mennyt noin aikaisin nukkumaan. Luontaisesti alkaa väsyttää vasta 22-23 välillä. Olen yrittänyt ottaa melatoniiniakin jopa 10mg seitsemältä, jotta olisin yhdeksältä väsynyt. Ei auta mitään.
Ja vielä tuo lasten kanssa oleminen. En oikeasti voi sulkea heitä elämästäni iltaisin, koska "äiti menee yhdeksältä nukkumaan..".
Mitä ihmettä teen? Olen jatkuvasti väsynyt ja nukun viikonloppuisin kumpanakin aamuna kellon ympäri :(
Kommentit (263)
Vierailija kirjoitti:
Olen selaillut em. opusta - ihan kelpo teos. Oma unentarpeeni on ehkä n. seitsemän ja puoli tuntia/vrk. Tällä viikolla olen nukkunut ehkä 12 tuntia ja välittömästi huomaa esim. kognitiivisissa kyvyissä ja oikeastaan ihan kaikessa.
Vuoden alusta asti itse asiassa on ollut krooninen univaje. Todellakin näyttäytyy arjessa.
Ehdottomasti sopivin rytmi minulle olisi n. 09/10 - 0230, vaikeinta on ollut 06 aamut duunissa toisella paikkakunnalla kesällä - valokin vielä.
Mitäköhän tälle nyt kannattaisi tehdä? - Unilääkkeiden voimalla tokkurassa päivästä toiseen: tätä tämä vuosi on ollut. Aika paljon stressitekijöitä toki päällä - päiväunet nukuin viimeksi - 2015 puoli tuntia, eli olen todella "huono" nukkuja.
Unikoulu?
Psykofyysisen/holistisen ihmiskuvan/kokonaisuuden toki ymmärrän ja osittain jaankin, eli safka, liikunta ja ihmissuhteet huonosti hoidettu ja päihteitäkin ( alkoholi, unilääke ) liikaa. Tietoa ja taitoa on laittaa nämä kondikseen.
Ehkä jonain ( tilanteiden rauhoituttua ) päivänä nukun taasen ookoo. Nyt olen kyllä ihme zombie.
Unikoulu varmasti auttaisi, ainakin vähän. Itellä meni kuukausia, että sain parannettua untani, mutta olen nyt kuitenkin virkeämpi, kuin mitä vaikka vuoden alussa. En enkä suorituskykyni huipulla kuitenkaan, mutta tilanne on parempi.
Vierailija kirjoitti:
Miten te naiset menette jatkuvasti näihin puoskarointeihin ja kusetuksiin halpaan? Vai, että oikein uniklinikalla tutkittu "luontainen unentarve". Itselläni tutkittuun avaruusopistossa, että luontainen älykkyyteni on suurempi kuin Einsteinin ja Vos Savantin yhteenlaskettuna. Seems legit.
Uniongelmat on kyllä ihan lääketieteellinen ongelma (esim. unettomuus, soittaako mitään kelloja?) ja niitä tutkitaan, ylläri, uniklinikalla. Tämmösessä tutkimuksessa voidaan esimerkiksi selvittää, onko vaikka uniapneaa, jos ko. ongelma on sinulle vähän tutumpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotta ehtisin nukkua tuon 9,5 tuntia, minun pitäisi mennä nukkumaan jo 21.15. En saa unta tuolloin, en ole koskaan mennyt noin aikaisin nukkumaan. Luontaisesti alkaa väsyttää vasta 22-23 välillä. Olen yrittänyt ottaa melatoniiniakin jopa 10mg seitsemältä, jotta olisin yhdeksältä väsynyt. Ei auta mitään.
Mitä ihmettä teen? Olen jatkuvasti väsynyt ja nukun viikonloppuisin kumpanakin aamuna kellon ympäri :(
Menet yhdeksältä sänkyyn, väsytti tai ei.
Valot pois, kännykkä pöydälle, pää tyynyyn ja silmät kiinni.
Alat nukahtamaan yhdeksältä, kun olet tehnyt tuota tarpeeksi pitkään. Unirytmin siirtäminen ei tapahdu sormia napsauttamalla.
Ensinnäkin ap:n ongelma oli että teini-ikäisistä lapsista täytyy huolehtia myös yhdeksän jälkeen ja toiseksikin sinun kaltaisesi ihmiset eivät näemmä ymmärrä ettei unirytmi ole mikään TOTTUMISKYSYMYS. Itsehän olen ollut teurastamolla töissä, työt alkoi 5.30 ja piti hetätä joka aamu ennen viittä ehtiäkseni töihin. Joka ilta yritin mennä nukkumaan klo 21 mutta ei se uni vaan tule. Tein tätä hommaa 8 kk enkä koskaan siihen tottunut. Kuinkahan kauan minun olisi pitänyt vielä yrittää että sinun mielestäs rytmi kääntyisi luontaisesta jo vauva-aikana olleesta iltpainotteisesta rytmistä aamurytmiin?
Se juuri on tottumiskysymys.
Teini-ikäiset lapset ei todellakaan tarvitse mitään äitiä hampaiden pesuun.
Mitä helkuttia ne lapset tekevät hereillä vielä joskus 22-23 arkipäivänä? Eikö seuraavana päivänä pitäisi olla koulua?
Teineillä on yleensä viiväsyneempi vuorokausirytmi ja vaikeuksia nukahtaa ajoissa.
Mä en ole tutkituttanut unentarvettani, mutta kyllä olen sitä mieltä, että se sinne lähemmäs 10h menisi. Aina olen ollut "hyvä nukkumaan." Tällä hetkellä olen äitiyslomalla, vauva 8kk ja olen ihan hämmästynyt, että miten ihmeessä jaksan kun olen aina ollut kärttyinen haamu jos olen nukkunut liian vähän. Nyt 8kk univelkoja takana, öisin nukun katkonaisesti ehkä 5h yhteensä. Kyllä alkaa verottaa :( mieshän ei viitsi herätä vaikka viikonloppuna joskus ajoissa, että minä saisin nukkua pitkään. Ottaa päähän että piti tuollaisen itsekkään kanssa lisääntyä... mitä sitten kun menen takaisin töihin?? Pelottaa jo valmiiksi, fyysinen työ ja työaika 6.30-14.30. Minun täytyy viedä lapsi aina hoitoon käytännön syistä, koskahan sitä tarvii sitten herätä. Huhhuh tulen olemaan todella väsynyt:(
Voitko nukkua pitkät päiväunet töiden jälkeen?
Entä jos saisit rauhassa nukkua kroonisen unenpuutteesi pois, saattaisitko sitten pärjätä vähemmällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei entäs minä sitten. Työaikani on 5.30-14.00, mutta koska työmatkaa on 45min/suunta ja aamulla tarvitsen yhteensä tunnin suihkuun, meikkiin ja heräämiseen, jotta jaksan lähteä autolla ajamaan pimeyteen.
Eli herään töihin 3.30 ja olen kotona aikaisintaan 14.45. Jotta saisin nukuttua tuon 9,5 tuntia, pitäisi minun mennä nukkumaan klo 18.00. Arvatkaa onnistuuko!?
Käy suihkussa illalla, kestovärjää ripset ja vähennä meikkaamista.
En meikkaa ollenkaan, eikä iltasuihku auta. Hikoilen yöllä, joten aamulla hiukset ovat pesukunnossa.
ap
Kokeile laittaa illalla kuivashampoota (ihan reilusti) ja anna olla yön yli, harjaa hiukset aamulla. Toimii!
Ei oo mitään syytä pestä tukka joka päivä, ellei sitten urheile joka päivä niin että hiki lentää. 2-3 päivän välein Ok, itse käytän 3. päivänä kuivashampoota, aamulla laitan vaikuttamaan meikkaamisen ajaksi ja sitten harjaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei entäs minä sitten. Työaikani on 5.30-14.00, mutta koska työmatkaa on 45min/suunta ja aamulla tarvitsen yhteensä tunnin suihkuun, meikkiin ja heräämiseen, jotta jaksan lähteä autolla ajamaan pimeyteen.
Eli herään töihin 3.30 ja olen kotona aikaisintaan 14.45. Jotta saisin nukuttua tuon 9,5 tuntia, pitäisi minun mennä nukkumaan klo 18.00. Arvatkaa onnistuuko!?
Ihminen hikoilee nukkuessa.
Kaikki ei hikoile niin paljon että haisee pahalle, itse hikoilen ehkä pari kertaa kuussa tiettyyn aikaan kuusta🙈 En ole käynyt yli 10 vuoteen aamulla suihkussa eikä kukaan ole koskaan huomautellut että haisisin pahalle. Tykkään käydä ennen nukkumaan menoa suihkussa niin on puhdas olo kun menee sänkyyn, se olisi vaan vedentuhlausta jos kävisin vielä aamuisinkin suihkussa, ainoa hyvä puoli on että aamusuihku herättää kunnolla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En meikkaa ollenkaan, eikä iltasuihku auta. Hikoilen yöllä, joten aamulla hiukset ovat pesukunnossa.
ap
Kokeile laittaa illalla kuivashampoota (ihan reilusti) ja anna olla yön yli, harjaa hiukset aamulla. Toimii!
Ei oo mitään syytä pestä tukka joka päivä, ellei sitten urheile joka päivä niin että hiki lentää. 2-3 päivän välein Ok, itse käytän 3. päivänä kuivashampoota, aamulla laitan vaikuttamaan meikkaamisen ajaksi ja sitten harjaan.
Minulla on rasvaista hilsettä ja kuivashampoo on kiellettyjen listalla, koska se vaan lisää ongelmia. Ainoa apu on päivittäinen hiustenpesu. Muutoin bakteerihiivat muhii päänahassa ja lisääntyy. Ne aiheuttavat kutinaa jolloin seurauksena on lisäksi rikkinäinen päänahka.
Turha muutenkaan sanoa, että pesuvälin harventaminen auttaa rasvoittumiseen. Jos kasvot rasvoittuvat ja kiiltävät, ei se hiusraja maagisesti lopeta talineritystä.
Aiheen vierestä meni, mutta tällainen rasvapää jos haluaa muut kuin päätä pitkin nuolevat hiukset, on aamusuihku ehdoton. Sitä paitsi ei se iltasuihku säästä aikaa aamusta; minun ainakin pitäisi väkertää hiuksia jotta ne olisivat hyvin. Siihen kuluu helposti 10 min.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen selaillut em. opusta - ihan kelpo teos. Oma unentarpeeni on ehkä n. seitsemän ja puoli tuntia/vrk. Tällä viikolla olen nukkunut ehkä 12 tuntia ja välittömästi huomaa esim. kognitiivisissa kyvyissä ja oikeastaan ihan kaikessa.
Vuoden alusta asti itse asiassa on ollut krooninen univaje. Todellakin näyttäytyy arjessa.
Ehdottomasti sopivin rytmi minulle olisi n. 09/10 - 0230, vaikeinta on ollut 06 aamut duunissa toisella paikkakunnalla kesällä - valokin vielä.
Mitäköhän tälle nyt kannattaisi tehdä? - Unilääkkeiden voimalla tokkurassa päivästä toiseen: tätä tämä vuosi on ollut. Aika paljon stressitekijöitä toki päällä - päiväunet nukuin viimeksi - 2015 puoli tuntia, eli olen todella "huono" nukkuja.
Unikoulu?
Psykofyysisen/holistisen ihmiskuvan/kokonaisuuden toki ymmärrän ja osittain jaankin, eli safka, liikunta ja ihmissuhteet huonosti hoidettu ja päihteitäkin ( alkoholi, unilääke ) liikaa. Tietoa ja taitoa on laittaa nämä kondikseen.
Ehkä jonain ( tilanteiden rauhoituttua ) päivänä nukun taasen ookoo. Nyt olen kyllä ihme zombie.
Unikoulu varmasti auttaisi, ainakin vähän. Itellä meni kuukausia, että sain parannettua untani, mutta olen nyt kuitenkin virkeämpi, kuin mitä vaikka vuoden alussa. En enkä suorituskykyni huipulla kuitenkaan, mutta tilanne on parempi.
Kiitos vastauksesta. Yritän skarpata nyt syksyllä ja ottaa jonkun unikouluhenkisen ratkaisun käyttöön ja vähentää unilääkkeitä(kin). 3 kk. lienee minimi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menet yhdeksältä sänkyyn, väsytti tai ei.
Valot pois, kännykkä pöydälle, pää tyynyyn ja silmät kiinni.
Alat nukahtamaan yhdeksältä, kun olet tehnyt tuota tarpeeksi pitkään. Unirytmin siirtäminen ei tapahdu sormia napsauttamalla.
Ensinnäkin ap:n ongelma oli että teini-ikäisistä lapsista täytyy huolehtia myös yhdeksän jälkeen ja toiseksikin sinun kaltaisesi ihmiset eivät näemmä ymmärrä ettei unirytmi ole mikään TOTTUMISKYSYMYS. Itsehän olen ollut teurastamolla töissä, työt alkoi 5.30 ja piti hetätä joka aamu ennen viittä ehtiäkseni töihin. Joka ilta yritin mennä nukkumaan klo 21 mutta ei se uni vaan tule. Tein tätä hommaa 8 kk enkä koskaan siihen tottunut. Kuinkahan kauan minun olisi pitänyt vielä yrittää että sinun mielestäs rytmi kääntyisi luontaisesta jo vauva-aikana olleesta iltpainotteisesta rytmistä aamurytmiin?
Mitä helkuttia ne lapset tekevät hereillä vielä joskus 22-23 arkipäivänä? Eikö seuraavana päivänä pitäisi olla koulua?
Teineillä on yleensä viiväsyneempi vuorokausirytmi ja vaikeuksia nukahtaa ajoissa.
No onhan ne kun ensin on koulussa päivän ja sitten ysiin asti harkoissa. Läksyt ilmeisesti tehdään sitten yötä myöden... 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unikoulu?
Kiitos vastauksesta. Yritän skarpata nyt syksyllä ja ottaa jonkun unikouluhenkisen ratkaisun käyttöön ja vähentää unilääkkeitä(kin). 3 kk. lienee minimi?
Paha sanoa. Voi olla, että saat unen ruotuun lyhyemmässä ajassa tai sitten menee kauemmin. Riippuu varmaan paljonko on ongelmia ja mistä ne johtuu. Oma uni paranis varmasti vielä, mikäli ottaisin jotain rentoutus/mindfullness/joogahommaa illalle, ettei olisi koko keho niin jännittynyt nukkumaan mennessa.
Uiminen ja saunominen voi rentouttaa myös. Itse olen tämän aiheen innoittamana mennyt jo puol 8 illalla nukkumaan jos mahdollista. Herätys on jo 5.30. Melatoniini auttaa minulla tai pieni määrä Triptyliä (kipuihin määrätty, auttaa myös uneen)
Unettomuusklinikoiden unentarvetutkimukset on sinänsä pötyä. Kenen tahansa "luontainen unentarve" on suurempi silloin kun ravinto on vääränlaista, on ylipainoa ja vitamiiniarvot ja muukin elämä on pyllyllään.
Hankkikaa talveksi kirkasvalolamppu aamuun. Keventäkää ruokavaliota ja harrastakaa liikuntaa edes muutama kerta viikossa, niin luontainen unentarpeenne vähenee, uskokaa tai älkää.
Pidän nestepaastoa viikon verran pari kertaa vuodessa. Hassua kyllä, olen nuo viikot erittäin energinen. Nukun silloin vähemmän kuin tavallisesti, mutta uneni on tavattoman sikeää, kun suolisto ei häiritse untani.
Pää pois pyllystä, ja uutta näkökulmaa.
Mistä muuten mahtaa johtua, että nukkuessaan enemmän kuin tarpeeksi, tulee pää usein kipeäksi? Oli univelkaa ja maksoin korkoineen viime yönä takaisin. Hassu mekanismi mielestäni.
Sinulla on väärät rutiinit!
Jos olet elänyt muilla aikavyöhykkeillä eikä sisäinen kellosi siis ole jämähtänyt Suomen aikaan klo 24-09 uniaikaan vaan se Siirtyy matkaillessa eikä reagoi eri tavoin olosuhteissa joissa pimeyden ja valoisuuden määrä vaihtelee ei sinulla ole mitään poikkeavaa unirytmiä tai sisäistä kelloa. Lisäksi jos saat nukuttua ei kyseessä ole nukahtamis- tai uniongelma.
Sinä toimit vilkkaammin iltaisella ja rauhoitut nukkumaan myöhemmin. Jos aikaistaisit iltatoimia (kaikkia työn jälkeisiä toimia), pääsisit nukkumaan ajoissa. Sinulle tuo olisi helppoa, koska pääset verrattain aikaisin töistä.
Eli teidän pitäisi olla koko perheenä kotona pari tuntia aikaisemmin, jotta voisitte tehdä yhteiset iltatoimenne ja alkaa rauhoittua unille.
Ongelmaan on helppo ratkaisu. Lopeta illalla älylaitteiden räplääminen ja painu ajoissa pehkuihin. So simple!
Ymmärrän ap:ta siinä mielessä, että hänen vuorokaudessaan tuntuu olevan liian vähän tunteja. Huomaan, että tulen ärtyisäksi, jos arki-ilta kuluu liian nopeasti kaikkeen ns. turhaan säätämiseen tai vaikkapa kotitöihin enkä ehdi tarpeeksi rentoutua ennen nukkumaanmenoa. Syyllistyn kyllä siihen, että valvoskelen iltayöstä liian kauan enkä malta mennä nukkumaan. Univelkaa kertyy koko viikon ja nukun sitä sitten viikonloppuna pois, kunnes taas su-ma yö sujuu huonosti.
Ap:n asemassa kyllä siirtyisin iltasuihkuihin, jos suinkin mahdollista. Voisiko aamupalaa syödä työpaikalla tai vaikka matkalla töihin (jos aamupalan syömiseen menee vain 5 min, se tuskin on mikään kovin runsas)?
Opettele käyttämään kuivashampoota,niin voit pestä hiukset illalla ja sit aamulla fiksaat kuivashampoolla tai hiuspuuterilla.
Sopikaa perheen kanssa yksi arki-ilta, esimerkiksi keskiviikko, jolloin sä voit ottaa illan itsellesi ja voit vetäytyä aikaisin nukkumaan.