Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luontainen unentarpeeni on 9,5 tuntia (tutkittu unettomuusklinikalla). Miten ihmeessä ehdin nukkua noin paljon?

Vierailija
05.09.2018 |

Työpäivä alkaa klo 8. Jotta ehdin syödä aamupalan (5min), käydä suihkussa ja pukea vaatteet päälle (10min) ja kuivata hiukset (en edes meikkaa!!) ja jotta ehdin kahdeksaksi töihin, minun on pakko herätä viimeistään 6.45.

Työpäivä päättyy niin, että olen kotona aika tarkkaan joka päivä 16.15. Minulla ei ole omia harrastuksia ja ehdin tehdä kaikki kotityöt ja kaupassa käymisen yms. hyvin illan aikana.

MUTTA! Meillä on kolme teini-ikäistä lasta, jotka tarvitsevat läsnäoloa, aikaa keskustelulle, apua läksyihin jne. He pääsevät useampana päivänä harrastuksistaankin vasta niin myöhään, että ovat 20-21 kotona, jopa 21.30.

Jotta ehtisin nukkua tuon 9,5 tuntia, minun pitäisi mennä nukkumaan jo 21.15. En saa unta tuolloin, en ole koskaan mennyt noin aikaisin nukkumaan. Luontaisesti alkaa väsyttää vasta 22-23 välillä. Olen yrittänyt ottaa melatoniiniakin jopa 10mg seitsemältä, jotta olisin yhdeksältä väsynyt. Ei auta mitään.

Ja vielä tuo lasten kanssa oleminen. En oikeasti voi sulkea heitä elämästäni iltaisin, koska "äiti menee yhdeksältä nukkumaan..".

Mitä ihmettä teen? Olen jatkuvasti väsynyt ja nukun viikonloppuisin kumpanakin aamuna kellon ympäri :(

Kommentit (263)

Vierailija
201/263 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä. En tiedä varmuudella omaa unentarvettani, mutta selvää on, etten työviikolla ehdi nukkua ollenkaan tarpeeksi. Ei puhettakaan, että ehtisin nukkua arkena 8 tunnin yöunia. Menee jonnekkin 6 tunnin tietämille ennemminkin. Kun ensin menee töihin niin paljon aikaa ja sen jälkeen sillä vähällä ajalla pitäisi ehtiä kaikki päivän askareetkin tehdä, niin ei vain millään ehdi nukkua 8 tuntia yössä. Päivät venyvät illan tuntien osalta mulla väkisinkin pitkiksi.

Vierailija
202/263 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kukaan ei ehdi nukkua ruuhkavuosina tarpeeksi. Miksi hysterisoida asiaa? Oletko terveysfriikki?Löysää pipoasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/263 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, täällä yövirkku. Nukahdan parhaiten klo 4-5 aamulla ja herään mieluiten klo 13-14 maita. Ennen kuukautisia väsyttää niin vietävästi, että voin nukkua kellon ympäri. Jos menen tätä normaalia luontaista rytmiäni vastaan, joudun nukkumaan 2-5h päiväunet PÄIVITTÄIN. Olen joskus posottanut 19h putkeekin univelan takia, eikä puhuta nyt yhtään mistään sen stressaavammasta kuin liian pitkään omaa luontaista unirytmiä vastaan valvomisena ja nukkumisena. Lukiossa kirjaimellisesti nukuin jokaisen lauantain perjantaista klo 3 lauantain klo 22 saakka. Olin niin poikki klo 6 herätyksistä. Uni ei tullut koskaan ennen klo 23-02.

Jos en saa nukkua oman rytmin mukaan, kärsin päivittäin migreenistä ja väsymyksestä. Oma unirytmi taas takaa sen, että olen terve kuin pukki. En edes pode nuhaa, mutta auta armias, jos unirytmi menee sekaisin...!

Työasiat ovat järjestyneet niin, että voin itse valita milloin työskentelen ja milloin nukun. Kotisohvalta hoituu kaikki. Lapsia ei ole eikä puolisoakaan samassa huushollissa hillumassa, niin voin mennä ihan oman rytmin mukaan.

Tätä on testattu myös muissa maissa ja muilla mantereilla. Viikossa rytmi palautuu omaan sisäiseen kelloon, olinpa sitten Ruotsissa tai Australiassa tai Kanadassa.

Vierailija
204/263 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka nyt teini-ikäisten läksyistä vielä huolehtii, eiköhän ne huolehdi niistä ihan itse. Menet vaan nukkumaan, jos nukuttaa. 

Vierailija
205/263 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka nyt teini-ikäisten läksyistä vielä huolehtii, eiköhän ne huolehdi niistä ihan itse. Menet vaan nukkumaan, jos nukuttaa. 

Just joo, tällaisella ”olet jo riittävän iso etkä saa apua” edesautetaan varmasti lapsen kehitystä. Mistä ihmeestä tulee käsitys että kunhan lapsi on teini-iässä (eli nuorimillaan 13!) hän ei enää tarvitse vanhempien apua vaan pitää pärjätä yksin tai on velliperse? Kyllä vaan itse sain fysiikan laskuihin apua isältä ja tarvittaessa äiti kuulusteli kokeisiin ym. Ehkä tämä on se asennoituminen mistä tuolla työläistaustaidena yliopistossa -ketjussa puhuttiin, että akateemisten vanhempien lapset rohkaisevat kouluhommissa ja auttavat.

Vierailija
206/263 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä parin tunnin päiväunet töiden jälkeen ja sitten paluu ilta-arkeen?

Vierailija
207/263 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä te nykyakat olette ihan helevetin laiskoja. Pitäisi saada nukkua 12 tuntia vuorokaudessa.

Vierailija
208/263 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda työpaikkaa sellaiseen, että voit herätä myöhemmin.

Mieluusti tämän tekisin, mutta omalla alalla ei ole työpaikkoja ihan jakeluksi asti.

ap

Kouluttaudu toiselle alalle.

No, olen sen jo kerran tehnyt. Mutta millä alalla työt alkaisivat myöhemmin, mutta olisi silti "normaaliaikojen puitteissa", eikä työtöitä, pelkkiä iltatöitä tms.?

Mieluusti olisin töissä esim. 10-18, mutta tällaisia oman alan toimistoja ei vaan ole.

ap

Tuollainen 10-18 vuoro on hirvein, mitä olen iltavirkkuna/aamutorkkuna tehnyt. Herääminen aamuisin venyy viime hetkeen asti, eikä aamuisin saa tehtyä kuin aamutoimet. Meni yli 19 kun olin kotona. Työmatkojen päälle kaupassakäynnit, syöminen yms. perusaskareet. Iltaan ei jäänyt kuin pari tuntia vapaata, kun oli taas mentävä nukkumaan, että ehti nukkua omien tarpeiden mukaan.

Mun vuorokaudessa iltavirkkuna on ihan samat 24h, kuin aamuvirkuillakin. Kerkeän tehdä kaiken sen, mitä tekisin, jos heräisin aikaisemminkin, ehkä vain eri järjestyksessä. Eli mun päivä alkaa ja loppuu myöhemmin, kuin aamuihmisillä.

Vierailija
209/263 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mahdollisuutta liukuvaan tai 80% työaikaan?

Kellon ympäri nukkuminen varmaan vain pahentaa väsymystä, et voi paikata mennyttä univajetta, parempi nukkua säännöllisen rytmin mukaan. Aloittamalla iltarutiinit hyvissä ajoin, saa kyllä itsensä univaslmiiksi iltayhdekäksikin. Kevyttä liikuntaa ulkoilmassa 19 maissa, suihkuttelutkin voi hoitaa illalla. Sitten valaistus hämäräksi väh. tunti ennen petiin menoa ja rentoudut vaikka kamomillateen, melatoniinin ja rennon kirjan parissa. Nukkumaan mennessä pimennysverhot/unimaski ja tarvittaessa korvatulpat. Aamuisin heräämiseen paljon kirkkaita valoja, kevyt jumppa ja kylmää vettä.

No ei saa. Tein mitä tahansa, kahdeksan illalla maissa tulee energiapiikki, eikä sellasta ihanaa väsymystä tule juuri lainkaan. Mun nykyinen säännöllinen "aamuihmisrytmi" tarkottaa sitä, että aamulla seiskalta raahautuen ylös, koomassa yhteentoista, jonka jälkeen alkaa aivotoiminta pelata. Töissä 8h, jonka jälkeen treeni tai vaihtoehtoisesti treeni aamulla ja myöhemmin töihin. Petiin puoli kymmenen, piikkimatolle odottamaan unta. Nukahdan, eka kerran herään parin tunnin päästä ja siitä vielä pari kertaa, kunnes aamuyöstä saan nukuttua syvemmin kellonsoittoon asti. Ja herätessä taas väsyttää.

Eli voin pakottaa kyllä itseni aikaisempaan rytmiin ja pystyn nukkumaan. Mutta ei se sitä tarkoita, että olisin virkeä ja uni olisi niin hyvää, kuin minulle luonnollisemmassa rytmissä eläessä. Olo on sellanen, että vähän olisi käsijarru päällä jatkuvasti.

Vierailija
210/263 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieluusti tämän tekisin, mutta omalla alalla ei ole työpaikkoja ihan jakeluksi asti.

ap

No, olen sen jo kerran tehnyt. Mutta millä alalla työt alkaisivat myöhemmin, mutta olisi silti "normaaliaikojen puitteissa", eikä työtöitä, pelkkiä iltatöitä tms.?

Mieluusti olisin töissä esim. 10-18, mutta tällaisia oman alan toimistoja ei vaan ole.

ap

Tuollainen 10-18 vuoro on hirvein, mitä olen iltavirkkuna/aamutorkkuna tehnyt. Herääminen aamuisin venyy viime hetkeen asti, eikä aamuisin saa tehtyä kuin aamutoimet. Meni yli 19 kun olin kotona. Työmatkojen päälle kaupassakäynnit, syöminen yms. perusaskareet. Iltaan ei jäänyt kuin pari tuntia vapaata, kun oli taas mentävä nukkumaan, että ehti nukkua omien tarpeiden mukaan.

Mun vuorokaudessa iltavirkkuna on ihan samat 24h, kuin aamuvirkuillakin. Kerkeän tehdä kaiken sen, mitä tekisin, jos heräisin aikaisemminkin, ehkä vain eri järjestyksessä. Eli mun päivä alkaa ja loppuu myöhemmin, kuin aamuihmisillä.

Kyllähän niitä tunteja on vuorokaudessa sama määrä, mutta tuo työaika 10-18 on iltavirkulle ongelma, varsinkin jos ei satu asumaan omakotitalossa. Tulet kotiin, hetken lepäilet, käyt ehkä kaupassa ja kun vois alkaa vaikka siivoamaan tms, niin kello onkin jo niin paljon että tulee taatusti naapureilta palautetta jos joka yö metelöi.

Sinänsä hassua että iltavirkkuna menen mieluummin aikaisin aamulla töihin, silloin sinne iltaankin jää aikaa.

Iltapainotteiset työvuorot/viikot kun menee niin, että aamulla nukkuu mahdollisimman pitkään ja illalla pitää ottaa huomioon että naapurit voi haluta nukkua.

Vierailija
211/263 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla aamuherätys kello 4, töihin lähden ajamaan klo 5 ja kolmelta olen kotona. Iltahommat alotan 7 maissa ja kasilta unilääke huiviin ja nukkumaan. Ei varmaan se suositeltavin, mutta ainoa tapa jolla iltavirkku saa unta.

Vierailija
212/263 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla aamuherätys kello 4, töihin lähden ajamaan klo 5 ja kolmelta olen kotona. Iltahommat alotan 7 maissa ja kasilta unilääke huiviin ja nukkumaan. Ei varmaan se suositeltavin, mutta ainoa tapa jolla iltavirkku saa unta.

Onko sun työaika siis 06-14 ja tunnin työmatka suuntaansa? Ja olet iltavirkku?

Kuinka sun elimistö kestää tuota jatkuvasti?

Vierailija
213/263 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tässä ei täsmää, ap kroonisesti väsynyt, mutta ei saa unta kuin vasta 23 aikaan.

Meni vähän aikaa ketjua lukiessa ennen kuin mainittiin, että mieskin on tuota pyörittämässä.

Asiat pitää laittaa tärkeysjärjestykseen.

Nukkumaan viikollakin ainakin muutamana iltana 21 jälkeen. Teinit suorastaan ilahtuvat, kun ei ole äidin gestapokuulustelua=mitä kuuluu joka ilta ja mies varmasti huolehtii jälkikasvun käskytyksen nukkumaan. Mutta jos ei osaa päästää irti edes vähän niin sitten ei osaa.

Vierailija
214/263 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sun työaika siis 06-14 ja tunnin työmatka suuntaansa? Ja olet iltavirkku?

Kuinka sun elimistö kestää tuota jatkuvasti?

Mä olen eri, mut mulla sama työaika ja olen iltavirkku myös.

Iltavirkkuna mulle on ihan sama moneltako työt alkaa, kuitenkin aamuisin nukkuisi niin pitkään kuin mahdollista ja ihan yhtä vaikeaa on herätä kun se kello soi, olipa se herätys sit klo 4, 8, 10 tai 12.

Iltavuoro ois ehkä pahin, päivät nukkuisi ja kun pääsis kotiin olis jo yö.

Vierailija
215/263 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka suuri ap:n mielestä se ongelma on, että viikonloppuna tulee sit nukuttua enemmän?

Mä ainakin tykkään viikonlopuista ihan just siksi ettei ole pakko herätä tiettyyn aikaan, vaan voi nukkua pitkään jos niin haluaa.

Oikeastaan ainoat ratkaisut, ilman työpaikan vaihtoa tai muutosta työaikaan tms, on torkut heti työpäivän jälkeen tai sit vaan nukkua viikonloppuna enemmän.

Vierailija
216/263 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Kyllähän niitä tunteja on vuorokaudessa sama määrä, mutta tuo työaika 10-18 on iltavirkulle ongelma, varsinkin jos ei satu asumaan omakotitalossa. Tulet kotiin, hetken lepäilet, käyt ehkä kaupassa ja kun vois alkaa vaikka siivoamaan tms, niin kello onkin jo niin paljon että tulee taatusti naapureilta palautetta jos joka yö metelöi.

Sinänsä hassua että iltavirkkuna menen mieluummin aikaisin aamulla töihin, silloin sinne iltaankin jää aikaa.

Iltapainotteiset työvuorot/viikot kun menee niin, että aamulla nukkuu mahdollisimman pitkään ja illalla pitää ottaa huomioon että naapurit voi haluta nukkua.

Asun kerrostalossa, eikä tuo ole mulle ongelma. Koen asian niin, että hiljaisuuteen asti saan tehdä kotitöitä, vaikka imuroida tai pestä pyykkiä, muusta siivouksesta ei niin häiritsevää ääntä lähdekään. Enkä kyllä imuroi joka päivä, joten lauantaina ehdin tehdä sen ihan ihmisten aikaan päivällä. Pyykkikoneen voi pyöräyttää vaikka aamulla ajastimella, pesee samalla, kun itse vielä nukun. Ruokaa voi laittaa hiljaisuuden jälkeenkin, tosin meidän talossa se tulee vasta klo. 23.

Vierailija
217/263 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Asun kerrostalossa, eikä tuo ole mulle ongelma. Koen asian niin, että hiljaisuuteen asti saan tehdä kotitöitä, vaikka imuroida tai pestä pyykkiä, muusta siivouksesta ei niin häiritsevää ääntä lähdekään. Enkä kyllä imuroi joka päivä, joten lauantaina ehdin tehdä sen ihan ihmisten aikaan päivällä. Pyykkikoneen voi pyöräyttää vaikka aamulla ajastimella, pesee samalla, kun itse vielä nukun. Ruokaa voi laittaa hiljaisuuden jälkeenkin, tosin meidän talossa se tulee vasta klo. 23.

No joo, sepä tuossa onkin että esim imurointi on jätettävä viikonlopulle tai alettava tekemään heti kotiuduttua, ja onhan tuo vuoro myös siitä ikävä, että kun olis valmis esim lähtemään johonkin kello on 20-21. Suurin osa ihmisistä alkaa jo mennä nukkumaan tai muuten "rauhoittumaan" jos/kun on aikainen herätys.

Eli eipä tule paljon tavattua ketään tai käytyä missään kun tuollaista vuoroa tekee. Tai käytyä missään asioilla, aamulla ei ehdi/jaksa ja illalla on jo liian myöhä.

Ja mä siis viihdyn hyvin kotona, mut kun tekee tuollaista työvuoroa, niin tuntuu ettei voi muuta kun käydä töissä, nukkua ja katsoa televisiota.

Mut onneksi meitä ihmisiä on erilaisia, ja toiset tekee mielellään töitä klo 6-14, toiset 10-18, jotkut taas 14-22 ja jotkut tykkää yötöistä.

Vierailija
218/263 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku tässä ei täsmää, ap kroonisesti väsynyt, mutta ei saa unta kuin vasta 23 aikaan.

Meni vähän aikaa ketjua lukiessa ennen kuin mainittiin, että mieskin on tuota pyörittämässä.

Asiat pitää laittaa tärkeysjärjestykseen.

Nukkumaan viikollakin ainakin muutamana iltana 21 jälkeen. Teinit suorastaan ilahtuvat, kun ei ole äidin gestapokuulustelua=mitä kuuluu joka ilta ja mies varmasti huolehtii jälkikasvun käskytyksen nukkumaan. Mutta jos ei osaa päästää irti edes vähän niin sitten ei osaa.

Aioin myös kirjoittaa tuosta, että teinit olisivat tyytyväisiä, kun joskus saisi jättää kuulustelun väliin. Ja samoin siitä, että on aika päästää edes vähän irti. Turhaa paapomista.

Vierailija
219/263 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Tämä on suunnilleen samanveroinen neuvo kuin ”laihduta”. Eiköhän sekin lymyile täällä jossakin...

Vierailija
220/263 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpäivä alkaa klo 8. Jotta ehdin syödä aamupalan (5min), käydä suihkussa ja pukea vaatteet päälle (10min) ja kuivata hiukset (en edes meikkaa!!) ja jotta ehdin kahdeksaksi töihin, minun on pakko herätä viimeistään 6.45.

nukun viikonloppuisin kumpanakin aamuna kellon ympäri :(

Heräät 6.45, syöt 6.45-6.50 ja käyt suihkussa ja puet 6.50-7.00. Lähdetkö siis matkaan 7.00?

Koska nukut viikonloppuisin kellon ympäri eli 11 asti molempina aamuina, se säätää kellosi toimimaan niin että sinua alkaa väsyttää aikaisintaan 22-23 iltaisin. Aikaisemmat heräämiset eivät säädä kelloa aiemmaksi niin kauan kuin myöhäisempiä heräämisiä on. Iltavirkkujen kellot toimii näin.

Heräät joka aamu viimeistään klo 8 ja illalla meditoit.

Et taida olla iltavirkku?

Minä olen ja piristyn aina kahdeksan maissa illalla. Herään joka päivä lasten takia klo 7 ja nukahda. Vasta puolen yön jälkeen. Oikeasti minun olisi hyvä nukahtaa 22:30, mutta siihen aikaan ei nukuta ollenkaan. Joskus, kun unirästiä on paljon pystyn nukahtamaan kymmenen jälkeen ja silloin usein herään parin tunnin unien jälkeen enkä saa nukuttua.