Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luontainen unentarpeeni on 9,5 tuntia (tutkittu unettomuusklinikalla). Miten ihmeessä ehdin nukkua noin paljon?

Vierailija
05.09.2018 |

Työpäivä alkaa klo 8. Jotta ehdin syödä aamupalan (5min), käydä suihkussa ja pukea vaatteet päälle (10min) ja kuivata hiukset (en edes meikkaa!!) ja jotta ehdin kahdeksaksi töihin, minun on pakko herätä viimeistään 6.45.

Työpäivä päättyy niin, että olen kotona aika tarkkaan joka päivä 16.15. Minulla ei ole omia harrastuksia ja ehdin tehdä kaikki kotityöt ja kaupassa käymisen yms. hyvin illan aikana.

MUTTA! Meillä on kolme teini-ikäistä lasta, jotka tarvitsevat läsnäoloa, aikaa keskustelulle, apua läksyihin jne. He pääsevät useampana päivänä harrastuksistaankin vasta niin myöhään, että ovat 20-21 kotona, jopa 21.30.

Jotta ehtisin nukkua tuon 9,5 tuntia, minun pitäisi mennä nukkumaan jo 21.15. En saa unta tuolloin, en ole koskaan mennyt noin aikaisin nukkumaan. Luontaisesti alkaa väsyttää vasta 22-23 välillä. Olen yrittänyt ottaa melatoniiniakin jopa 10mg seitsemältä, jotta olisin yhdeksältä väsynyt. Ei auta mitään.

Ja vielä tuo lasten kanssa oleminen. En oikeasti voi sulkea heitä elämästäni iltaisin, koska "äiti menee yhdeksältä nukkumaan..".

Mitä ihmettä teen? Olen jatkuvasti väsynyt ja nukun viikonloppuisin kumpanakin aamuna kellon ympäri :(

Kommentit (263)

Vierailija
221/263 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, kun tässä keskustelussa osa yrittää oikeasti auttaa ja keksiä ratkaisuja ap:lle, mutta se toinen osa...eikö voi vaan ohittaa keskustelua jos ei ole mitään järkevää.

Vierailija
222/263 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi luoja :)

hei, munkin luontainen unentarve on 12h vuorokaudessa, rahantarve 10 000€/kk ja herkkujen tarve pitsa & suklaalevy päivässä, seksin tarve 5 krt/vrk (erään reksin sanoin, jos panettaa niin panettaa...) 

mun kaikki tarpeet on tutkittu kans. Ja lisäksi on tutkittu adhd, keliakia, homeallergia ja masennus ja burnout. 

hyvää viikonloppua, nukkukaahan huomenna pitkään ;) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/263 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun unen tarpeeni 23,5 h tuntia vuorokaudessa. Olen tosi laiha, koska en ehdi edes syödä. Mikä avuksi??? Kuitenkin täysimaitoa juon paljon.

Vierailija
224/263 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda työpaikkaa sellaiseen, että voit herätä myöhemmin.

Mieluusti tämän tekisin, mutta omalla alalla ei ole työpaikkoja ihan jakeluksi asti.

ap

Kouluttaudu toiselle alalle.

Tämä on suunnilleen samanveroinen neuvo kuin ”laihduta”. Eiköhän sekin lymyile täällä jossakin...

Ei tarvitse laihduttaa, koska kokoajan on nukuttava, niin ei ehdi syödä ja laihtuu ihan hirveästi.

Vierailija
225/263 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpäivä alkaa klo 8. Jotta ehdin syödä aamupalan (5min), käydä suihkussa ja pukea vaatteet päälle (10min) ja kuivata hiukset (en edes meikkaa!!) ja jotta ehdin kahdeksaksi töihin, minun on pakko herätä viimeistään 6.45.

nukun viikonloppuisin kumpanakin aamuna kellon ympäri :(

Heräät 6.45, syöt 6.45-6.50 ja käyt suihkussa ja puet 6.50-7.00. Lähdetkö siis matkaan 7.00?

Koska nukut viikonloppuisin kellon ympäri eli 11 asti molempina aamuina, se säätää kellosi toimimaan niin että sinua alkaa väsyttää aikaisintaan 22-23 iltaisin. Aikaisemmat heräämiset eivät säädä kelloa aiemmaksi niin kauan kuin myöhäisempiä heräämisiä on. Iltavirkkujen kellot toimii näin.

Heräät joka aamu viimeistään klo 8 ja illalla meditoit.

Et taida olla iltavirkku?

Minä olen ja piristyn aina kahdeksan maissa illalla. Herään joka päivä lasten takia klo 7 ja nukahda. Vasta puolen yön jälkeen. Oikeasti minun olisi hyvä nukahtaa 22:30, mutta siihen aikaan ei nukuta ollenkaan. Joskus, kun unirästiä on paljon pystyn nukahtamaan kymmenen jälkeen ja silloin usein herään parin tunnin unien jälkeen enkä saa nukuttua.

Mä kans iltavirkku, ja piristyn aina illalla just silloin kun pitäisi mennä nukkumaan, vaikka oisin kuinka väsynyt.

Ainoa mikä mulla on auttanut, on päiväunet ja se että viikonloppuna nukkuu enemmän jos on kuitenkin unet jäänyt vähiin.

Ei siis auta ne perusvinkit, eli illalla "rauhoittumiset" ja sänkyyn meno, valot pois jne, sillä siellä sängyssä vaan pyörii ja vaikka yrittäisi rentoutua ja olla ajattelematta mitään, niin silti aina mieleen tulee ajatus että pitäis saada nukuttua, ettei sit väsytä aamulla, ja silloinhan se uni ei tosiaankaan tule.

Mut jokainen löytää itselleen parhaan ratkaisun vain kokeilemalla.

Vierailija
226/263 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en syö omenaa päivässä ;)

Vierailija
227/263 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen super rakastunut, super etevä, super kaunis

Vierailija
228/263 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miksi tämä keskustelu ärsyttää suunnattomasti, kun vain näenkin, että se on pompannut palstan kärkeen - taas. Ap vaikuttaa oman napansa ympärillä pyörivältä pakkomielteiseltä henkilöltä, joka ei osaa järjestää mukavaa elämäänsä kyselemättä tyhmiä.

Vierailija
229/263 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taas on niin, että olen AINA väsynyt ja elän kuin sumussa. Olen 19v mutta näin on ollut pienestä asti. Minulla on masennus- ja paniikkihäiriötaustaa ja se toki vaikuttaa, mutta tällä hetken olen onnellisempi kuin ikinä ja olen silti väsynyt 247... Kuorsaan kuulemma öisin ja sitä yritetään nyt tutkia, josko siitä löytyisi sitten syy tähän. Muuten en enää tiedä, mitä tehdä.

Vierailija
230/263 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Delegoi kaupassakäynti ja kokkaus jne ainakin joka toinen päivä miehelle ja ota päikkärit kuuteen asti kun tulet kotiin. Tai vaihtoehtoisesti silloin kun lapset harrastavat, 18-20 välillä. Lisäksi opettele nukkumaan korvatulpat korvissa niin unenlaatu paranee huomattavasti.

Vierailija
231/263 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai monikaan pysty arkisin nukkumaan niin paljon kuin kuluttaisi. Siksihän ne kellot laitetaan soimaan, että on pakko herätä ja uni jää kesken.

Viikonloppuna sitten paikataan univelat. Itse esim. nukun arkisin 7,5-8,5 tuntia ja viikonloppuisin sitten 9-9,5 tuntia.

Vierailija
232/263 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lukiolainen kirjoitti:

Niin just. Tätäkinhän on ihan tutkittu, että teini-ikäisen aivojen rakenteesta johtuen melatoniinin tuotanto alkaa vasta noin 22-24 aikaan, ja siitä menee vielä aikansa nukahtamiseen.

Ja näin kyseiseen ikäryhmään kuuluvana voin kertoa että vaikka mitä teen, se uni vaan ei tule ennen keskiyötä. Tietenkin poikkeuksiakin on mutta suurimmaksi osaksi näin.

Kiva sitten koulussa yrittää kahdeksalta saada jotain sisäistettyä, kun ei vaan yksinkertaisesti kykene. Ite oon kans iltavirkku et mulle sopis paljon paremmin esim 10-16 koulurytmi kuin 8-14.

Väsynythän sitä aika usein on, mutta oon saanu ite ratkaistua ongelmaa sillä että pari tuntia unta koulun jälkeen ja loput 6-7h sitten yöllä.

Ja ei, päikkäreillä ei mulla ole negatiivista vaikutusta yöuniin, päinvastoin. Jos ei nuku päivällä sitä tuntia paria, on niin väsynyt koko päivän ettei koulujutut onnistu ja yöllä sitten on niin yliväsynyt ettei uni tule yhtään aikaisemmin.

Mä kans nukun päikkärit, en muuten jaksais töissä.

Oudointa on että moni työkaveri selittää kuinka iltapäivällä väsyttää ihan hirveästi ja on pakko alkaa tehdä jotain, ihan mitä hyvänsä, ettei vaan nukahda, ja kuinka illalla uni sitten ei kuitenkaan tule kun yrittää mennä nukkumaan "oikeaan aikaan" ja on koko ajan tosi väsynyt, loppuviikosta varsinkin on tosi, tosi väsynyt.

Kannattaisi edes kokeilla niitä päikkäreitä, olisko niistä apua, jos ei, niin unohtaa sit ne päiväunet, ja yrittäisi keksiä jonkun muun ratkaisun. (Tässäkin ketjussa on esitetty hyviä, kokeilemisen arvoisia ideoita)

Mut selitys on aina sama, "en mä uskalla nukkua päivällä jos sit ei saakaan yöllä unta".

Ja nämä tekevät sitten samaa lapsilleen, päikkärit jätetään pois parivuotiaalta "että se nukahtaa illalla sitten paremmin". Sitten ihmetellään kierroksilla käyvän lapsen kanssa että ohos kun sen kanssa on niin vaikeaa ja kun ei sitä meinaa illallakaan saada nukkumaan. Täytyy varmaan myöhäistää vieläkin sitä nukkumaanmenoaikaa, lapsi sänkyyn vaan väsyneenä! 🤦

Vierailija
233/263 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lukiolainen kirjoitti:

Niin just. Tätäkinhän on ihan tutkittu, että teini-ikäisen aivojen rakenteesta johtuen melatoniinin tuotanto alkaa vasta noin 22-24 aikaan, ja siitä menee vielä aikansa nukahtamiseen.

Ja näin kyseiseen ikäryhmään kuuluvana voin kertoa että vaikka mitä teen, se uni vaan ei tule ennen keskiyötä. Tietenkin poikkeuksiakin on mutta suurimmaksi osaksi näin.

Kiva sitten koulussa yrittää kahdeksalta saada jotain sisäistettyä, kun ei vaan yksinkertaisesti kykene. Ite oon kans iltavirkku et mulle sopis paljon paremmin esim 10-16 koulurytmi kuin 8-14.

Väsynythän sitä aika usein on, mutta oon saanu ite ratkaistua ongelmaa sillä että pari tuntia unta koulun jälkeen ja loput 6-7h sitten yöllä.

Ja ei, päikkäreillä ei mulla ole negatiivista vaikutusta yöuniin, päinvastoin. Jos ei nuku päivällä sitä tuntia paria, on niin väsynyt koko päivän ettei koulujutut onnistu ja yöllä sitten on niin yliväsynyt ettei uni tule yhtään aikaisemmin.

Mä kans nukun päikkärit, en muuten jaksais töissä.

Oudointa on että moni työkaveri selittää kuinka iltapäivällä väsyttää ihan hirveästi ja on pakko alkaa tehdä jotain, ihan mitä hyvänsä, ettei vaan nukahda, ja kuinka illalla uni sitten ei kuitenkaan tule kun yrittää mennä nukkumaan "oikeaan aikaan" ja on koko ajan tosi väsynyt, loppuviikosta varsinkin on tosi, tosi väsynyt.

Kannattaisi edes kokeilla niitä päikkäreitä, olisko niistä apua, jos ei, niin unohtaa sit ne päiväunet, ja yrittäisi keksiä jonkun muun ratkaisun. (Tässäkin ketjussa on esitetty hyviä, kokeilemisen arvoisia ideoita)

Mut selitys on aina sama, "en mä uskalla nukkua päivällä jos sit ei saakaan yöllä unta".

Ja nämä tekevät sitten samaa lapsilleen, päikkärit jätetään pois parivuotiaalta "että se nukahtaa illalla sitten paremmin". Sitten ihmetellään kierroksilla käyvän lapsen kanssa että ohos kun sen kanssa on niin vaikeaa ja kun ei sitä meinaa illallakaan saada nukkumaan. Täytyy varmaan myöhäistää vieläkin sitä nukkumaanmenoaikaa, lapsi sänkyyn vaan väsyneenä! 🤦

Juuri näin. Ja ihmiset tekee paljon muutakin vain siksi että niin "pitää" tehdä. Ja lapset opetetaan tekemään niin myös.

Ja sit ihmetellään että mikähän on...

(Enkä nyt tarkoita että eletään kun pellossa ilman mitään kontrollia, vaan ihan pikkujuttuja, joita voi toteuttaa normaalissa arjessa)

Vierailija
234/263 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kyllä suuresti ihmisiä, jotka heräävät 2-3h ennen töiden alkua! Eikö siinä mene ihan älytön määrä aikaa hukkaan aamuisin... Minulla on pitkä työmatka (78km auton ratissa, suuntaansa aikaa menee tasan tunti kotipihalta työpaikan pihalle jos ei ole joku aivan poikkeuksellinen sää). Työni alkaa klo 8 ja kotoa lähden siis 6.50-6.55 kelistä riippuen. Herään klo 6.20 eikä minulla ole mikään kiire, vaan ehdin istua rauhassa syömään aamupalan. Työlaukku on valmiiksi pakattu edellisenä iltana, vaatteet valittunodottamaan tuolin karmille. Puuro mikrossa 2min, sillä aikaa porisee kahvi hellalla. Kahvia otan usein toisen mukillisen mukaan autoon. Puolesta tunnista siis kiireettömään aamiaiseen n.10min, loput menee vessassa käymiseen, nopeaan meikkiin ja pukeutumiseen. Ja ei tosiaan ole mitään kiireen tuntua. Muu perhe vastaa herää kun lähden.

Olen itsekin iltavirkku ja tuskaa tekee herätä noin aikaisin. Lomalla, kun luonnollinen rytmi saa tulla, herään klo 8-9 välillä ja menen 23-34 nukkumaan väsähdettyäni. Nykyään en uskalla enää nukkua viikonloppuisin univelkojani pois, koska alkuviikosta on taas vaikea herätä jos vkloppuna on nukkunut myöhään. Onhan se tosi tylsää roikkua rutiineissa vaan minkäs teet, en halua nukahtaa rattiin enkä työpaikallekaan.

Vierailija
235/263 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unettomuusklinikoiden unentarvetutkimukset on sinänsä pötyä. Kenen tahansa "luontainen unentarve" on suurempi silloin kun ravinto on vääränlaista, on ylipainoa ja vitamiiniarvot ja muukin elämä on pyllyllään.

Hankkikaa talveksi kirkasvalolamppu aamuun. Keventäkää ruokavaliota ja harrastakaa liikuntaa edes muutama kerta viikossa, niin luontainen unentarpeenne vähenee, uskokaa tai älkää.

Pidän nestepaastoa viikon verran pari kertaa vuodessa. Hassua kyllä, olen nuo viikot erittäin energinen. Nukun silloin vähemmän kuin tavallisesti, mutta uneni on tavattoman sikeää, kun suolisto ei häiritse untani.

Pää pois pyllystä, ja uutta näkökulmaa.

No tämä on kyllä höpönpöpöä. Urheilu joo väsyttää, mutta myös lisää levon tarvetta ja merkitystä. Olen kuntomaratoonari ja minun on sekä kisa- että peruskuntokaudella nukuttava riittävästi (8,5-9h), että kroppani palautuu pitkistä treeneistä. Syön paljon, mutta terveellisesti, ja ylipainoa ei ole (kisakaudella jopa alipainon rajalla). Olen aina ollut hoikka ja unentarpeeni on aina ollut suuri, myös ennen tämän harrastuksen aloittamista. Että älä nyt viitsi yleistää ja haukkua taas läskejä, ja syyttää ylipainoa kaikista heidän ongelmistaan!

Vierailija
236/263 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltavirkku, meneenukkumaan 23-24?  luontaisesti herää 8-9 ?  kuten joku tuolla kirjoitti.kuulosta aihan tavalliselle aamuvirkulle.

Itse olen tehokkaimmillani aina öisin, helposti mene eneljään asti  ilman väsymystä, ja heräilen n klo 12-13.  se on luontainen rytmi .  Mutta en voi pitää tuota, joten aamuherätysket aina yhtä tuskaa, koko elämän, myös armeijassa aikoinaan. Nyt olen 42, ja mitään ei ole muuttunut nukkumisen suhteen.

Vierailija
237/263 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltavirkku, meneenukkumaan 23-24?  luontaisesti herää 8-9 ?  kuten joku tuolla kirjoitti.kuulosta aihan tavalliselle aamuvirkulle.

Itse olen tehokkaimmillani aina öisin, helposti mene eneljään asti  ilman väsymystä, ja heräilen n klo 12-13.  se on luontainen rytmi .  Mutta en voi pitää tuota, joten aamuherätysket aina yhtä tuskaa, koko elämän, myös armeijassa aikoinaan. Nyt olen 42, ja mitään ei ole muuttunut nukkumisen suhteen.

Aamuvirkku herää luontaisesti/mielellään klo 5-7 välillä. Eihän klo 8-9 heräävä ehtisi tässä yhteiskunnassa töihinkään ajoissa, eli laiskoja paskoja ja huonompia ihmisiä kuin aamuvirkut.

Vierailija
238/263 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotta ehtisin nukkua tuon 9,5 tuntia, minun pitäisi mennä nukkumaan jo 21.15. En saa unta tuolloin, en ole koskaan mennyt noin aikaisin nukkumaan. Luontaisesti alkaa väsyttää vasta 22-23 välillä. Olen yrittänyt ottaa melatoniiniakin jopa 10mg seitsemältä, jotta olisin yhdeksältä väsynyt. Ei auta mitään.

Mitä ihmettä teen? Olen jatkuvasti väsynyt ja nukun viikonloppuisin kumpanakin aamuna kellon ympäri :(

Menet yhdeksältä sänkyyn, väsytti tai ei.

Valot pois, kännykkä pöydälle, pää tyynyyn ja silmät kiinni.

Alat nukahtamaan yhdeksältä, kun olet tehnyt tuota tarpeeksi pitkään. Unirytmin siirtäminen ei tapahdu sormia napsauttamalla.

Ensinnäkin ap:n ongelma oli että teini-ikäisistä lapsista täytyy huolehtia myös yhdeksän jälkeen ja toiseksikin sinun kaltaisesi ihmiset eivät näemmä ymmärrä ettei unirytmi ole mikään TOTTUMISKYSYMYS. Itsehän olen ollut teurastamolla töissä, työt alkoi 5.30 ja piti hetätä joka aamu ennen viittä ehtiäkseni töihin. Joka ilta yritin mennä nukkumaan klo 21 mutta ei se uni vaan tule. Tein tätä hommaa 8 kk enkä koskaan siihen tottunut. Kuinkahan kauan minun olisi pitänyt vielä yrittää että sinun mielestäs rytmi kääntyisi luontaisesta jo vauva-aikana olleesta iltpainotteisesta rytmistä aamurytmiin?

Ja nukuit joka viikonloppu kellon ympäri?

Oletko koskaan matkustanut? Matkoillakaan ei rytmisi siirry mihinkään suuntaan?

Niinpä. Kyllä se rytmi siirtyy mutta ei jos sitä ei siirrä ja ota huomioon oman sisäisen kellon jätättämistaipumusta. Ei se muutamassa työpäivässä vielä mihinkään siirry ja homma alkaa aina alusta kun viikonloppuna siirtää rytmin supermyöhäiseksi.

Vierailija
239/263 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unettomuusklinikoiden unentarvetutkimukset on sinänsä pötyä. Kenen tahansa "luontainen unentarve" on suurempi silloin kun ravinto on vääränlaista, on ylipainoa ja vitamiiniarvot ja muukin elämä on pyllyllään.

Hankkikaa talveksi kirkasvalolamppu aamuun. Keventäkää ruokavaliota ja harrastakaa liikuntaa edes muutama kerta viikossa, niin luontainen unentarpeenne vähenee, uskokaa tai älkää.

Pidän nestepaastoa viikon verran pari kertaa vuodessa. Hassua kyllä, olen nuo viikot erittäin energinen. Nukun silloin vähemmän kuin tavallisesti, mutta uneni on tavattoman sikeää, kun suolisto ei häiritse untani.

Pää pois pyllystä, ja uutta näkökulmaa.

Sokeri lisää unentarvetta, ja pienikin annos alkoholia pilaa koko yön unenlaadun.

Vierailija
240/263 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt kuulostaa taas sellaiselta, että ”miksi maailma ei pyöri minun mukaani, vaan minun pitää pyöriä maailman mukaan?” Sori, mutta ihminen on mukautuva. Ja joo, ”ihan tutkittu uniklinikalla”. Miksi moinen tutkimus? Nyt itseä niskasta kiinni ja reippaasti vastuu omasta osuudesta tässä maailmankaikkeudessa.