Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko vakavasti masentuneilla jokin yhteinen luonteenpiirre?

Vierailija
05.09.2018 |

Kuten burnouteista sanotaan, että he ovat tunnollisia ja anorektikoista, että ovat perfektionisteja. Onko itsemurhaa hautovilla jotain yhteistä?

Kommentit (294)

Vierailija
281/294 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lapsen kohdalla syitä on älykkyys ja herkkyys. Masentui ensimmäisen kerran 10-vuotiaana. Taustalla myös pahaa kiusaamista.

Vierailija
282/294 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkyys, herkkyys ja se että heitä on kohdeltu kaltoin ja julmasti lapsena. Kaltoinkohtelu ja henkinen väkivalta voi heidän mielestään olla ihan normaali lapsuus, kun ei koko ajan pieksetty ja juopoteltu kerran.

Emotionaalinen kaltoinkohtelu on vaikea tunnistaa jos siihen on kasvanut aivan pienestä pitäen.

Herkkyys, älykkyys. Emotionaalista kaltoinkohtelua voi tapahtua muuallakin kuin kotona, esimerkiksi koulussa. Pientä nälvimistä, huomauttelua ja ulkopuolelle sulkemista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/294 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi saman perheen lapsista yksi voi masentua mutta muut eivät? Eikö emotionaalinen väkivalta yleensä koske kaikkia? (Kyllä ne muutkin masentuu kuin narsistisesta väkivallasta kärsivät, eli joku on syntipukki)

koulukiusaaminen!

Vierailija
284/294 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitäpaitsi harvoin on sellaista perhettä, jossa on paljon kaltoinkohtelua, ja kaikilla muilla lapsilla on täysin tasapainoinen ja terve psyyke ja vain yksi reagoi. Yleensä kaikille tulee vaurioita mutta ei välttämättä juuri masennusta. Joku voi esim vältellä lopun ikänsä ihmissuhteita tai ryhtyä työnarkomaaniksi. Ihmiset on lisäksi mestareita vetämään normaalin ihmisen roolia ja sisällä on ihan muuta.

Juuri tätä yritän tässä selvittää. Miksi yksi masentuu ja muut eivät vaan kehittävät toisenkaisen selviytymisstrategian? Mikä on masentujassa the piirre, mikä sen aiheuttaa?

Ap

EI masennus ole strategia. Mieli särkyy liioista vastoinkäymisistä. Masennus ei myöskään ole ikuinen. Olen itse ollut jo pitkään (15 vuotta) terve. 

Se, jolla vaikea traumatausta

Vierailija
285/294 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jättäisin kysymyksestäni pois traumat, kuten kuolemat ja raiskaukset tai vakavat sairastumiset.

Ap

Etkö ap tajua, että muutkin ovat traumoja kuin nuo. Trauma on siis asia, mikä kohdataan ja ylittää käsityskyvyn. Traumatapahtuma voi toistua, mutta silti kohde ei voi ymmärtää. Esim. heräsin lapsena monesti siihen, kun isä oli yrittänyt tukahduttaa äitiäni tyynyllä. En voinut käsittää moista. Kyllä yleisestikin vanhemman harjoittama väkivalta toista vanhempaa kohtaan aiheuttaa lapselle trauman. Pieni lapsi kuitenkin rakastaa heitä molempia. Toki myös lapseen kohdistuva väkivalta.

Vierailija
286/294 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wou, täällä menevät nyt kaikki mielenterveyden häiriöt samaan laariin. Masennus ei ilmene läheisriippuvaisuuteena, syyttelynä tai aggressiona aina ja kaikilla. Itsestäni ei kukaan edes uskonut masennusta ennen kuin kerroin, koska peitin sen hyvin (eikä kukaan tiennyt, että en jaksanut pahimpina aikoina nousta edes sängystä). Ja osa noista kuvatuista asioista, esim. läheisriippuvaisuus, voi esiintyä ihan ilman masennustakin. Eikä sitä ole suurimmalla osalla, jos juuri teidän tuntemillanne oli. 

Ei ihme, jos koko ilmiö tuntuu käsittämättömältä, kun ei ymmärretä, mistä puhutaan ja keksitään itse ties mitä oireita lisäksi. 

Vierailija
287/294 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkyys nyt ei ainakaan ole mitenkään yhdistävä tekijä. Herkkyys varmaan, mutta ei nyt herranen aika älykkyys sentään. 

No sinulla ei ole ainakaan tuota liiallisen älykkyyden ongelmaa...

Vierailija
288/294 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa menee herttaisesti sekaisin masennukseen altistavat persoonallisuuden ja tempperamentin piirteet ja masennuksen aiheuttamat piirteet. Masennus ei tuo esiin kenenkään parhaita puolia, tietenkään. Altistavia piirteitä esim. perfektionismi ja tunnollisuus.

Vierailija
289/294 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä sanoisin että kyvyttömiä unohtamaan/ oppimaan elämään vaikeiden asioiden kanssa. Eivät osaa antaa menneisyyden olla vaan vatvovat ja junnaavat entisessä/pahoissa kokemuksissa. Ja ovat kyvyttömiä motivoitunaan omien ajatusratojensa muuttamiseen. Jonkun muun -olosuhteet, ihmiset, historia- pitäisi heidän mielestään muuttua jotta he voisivat olla onnellisia. Vastuu omasta itsestä sysätään muille.

Ole hyvä ja käy tällä sivustolla lukemassa miten traumat ihmiseen vaikuttavat. Opit paljon, takaan sen.

https://www.traumaterapiakeskus.com/18

Tämä ei liittynyt aiheeseen eikä muutenkaan relevanttia tässä kohtaa. Samat asiat on sitäpaitsi opetettu jo yläasteen psykologiantunnilla, tuossa ei ole mitään uutta. Kysymys oli luonteenpiirteistä, ei traumasta toipumista.

Yläasteella ei opeteta psykologiaa. Eikä yläasteita enää edes ole. Yläkoulun jälkeen lukiossa on tilaisuus opiskella psykologiaa.

Vierailija
290/294 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut todella vakavasti masentunut ja ainakin itsessäni tunnistan sekä herkkyyden ja älykkyyden että erittäin itsekeskeisen ajatusmaailman. Ei kaiken kuuluisi pyöriä näin paljon oman navan ympärillä. Uskon että pitkälti tämän itsekeskeisyyden takia olen myös sosiaalisesti kömpelö ja eristäytyväisyyteen taipuva, mistä taas helposti syntyy oma noidankehänsä. Tämä on tosi vaikea asia, koska masentunut ei osaa ottaa tällaista arviota rakentavalla tavalla vastaan, jos se tulee ulkopuolelta. Masentuneiden haukkuminen itsekkäiksi ei auta, mutta mielestäni ei kuitenkaan ole tervettä olla tarkastelematta masennukseen liittyvää egosentrisyyttä vain siksi, että se voi tuntua loukkaavalta. Paljon on tietysti kiinni siitä, miten asioista puhutaan.

Mikähän terapia tuohon olisi paras? Ajatusmaailman muovaamiseen.

Vierailija
291/294 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä tuli minulle ilmi vasta viikonloppuna. Olemme keskustelleet kahtena päivänä, mutta emme ole päässeet vielä syihin kiinni. On tässä tapahtunut yhtä sun toista, mutta nuori sanoi ajatelleensa päässeensö niistä yli. Ja silloin, kun nämä ”yhtä sun toista” tapahtui, niin keskustelumme kymmeniä ja kymmeniä kertoja. Silloin tilanne lieventyi, ja itsekin ajattelin asian olevan ok.

Eli nyt mietin, mikä muu syy voi olla taustalla. Tässä nyt pohdin luonteenpiirteitä, eli voiko nuoreni sittenkin olla herkempi kuin on antanut kuvan.

Odotamme kutsua polille, sn pitäisi tulla kiireellisenä.

Ap

Anna lapsellesi aikaa selventää tilannetta itselleen. Ole tukena, mutta ei se syy tivaamalla selviä. Jos lapsesi sai myös vasta viikonloppuna selville masennuksensa, ei hän varmaankaan osaa vielä vastata mistä se johtuu, jos ei yhtä yksittäistä asiaa taustalla. En sanoisi, että olisi yhtä tiettyä luonteenpiirrettä, mikä johtaa masennukseen.

En viitsikään painostaa keskutelemaan. Siksi kyselenkin täällä vinkkejä, jotta tietäisin masennuksesta enemmän, kun aika keskusteluun tulee. Tulen siis jatkossakin nostamaan tänne aihioita masennuksesta.

Ap

Kyse on sinun lapsesta ei kaikista masentuneista. Älä iskosta itseesi uskomuksia, joilla ei ole mitään tekemistä sinun lapsen kanssa. Laita netti kiinni ja näe lapsesi!

Tuolla perusteella psykolitkaan ei saisi lukea masennuksesta mitään. Pitäisi vain keskittyä näkemään potilaat.

Kyllä minä näe lapseni. Olen aina nähnyt. Otteen saaminen on ollut vaikeampaa, kun masentuneelle millään ei ole väliä.

Ap

Oletko sittenkään nähnyt lastasi? Masentuneelle ihmiselle asioilla vasta onkin väliä. Mikä tahansa voi käynnistää murehtisen. Tällöin ihminen ei välttämättä saa edes huoliltaan nukuttua.

Olen nähnyt, että ilo on kadonnut. Seuraavana päivänä olen taas nähnyt ilon.

Olen nähnyt saamattomuuden. Seuraavana päivänä hän on taas ollut pirteämpi.

Olen kysynyt, onko kaikki ok. On ok. Väsyttää vain.

Nukuitko hyvin? Ihan ok.

Miten menee? Ihan ok.

Minkä asian toivoisit olevan toisin? En minkään, olen ihan tyytyväinen elämääni näin.

Silti: koulu ei maita, siivous takkuaa.

Onko kaikki ok? On.

Tämän olen nähnyt.

Ap

Olet tyytynyt mukaavuuden halussasi siihen, että lapsi sanoo kaiken olevan ok? Jo ulkopuolinen näkee noista, että kaikki ei ole ollut kunnossa.

Kyllä minäkin olen nähnyt, ettei kaikki ole kunnossa. Enhän muuten olisi kysellyt niin paljoa.

Varasin lääkärinkin jo aiemmin, mutta ei suostunut lähtemään. Ja tilannetta sekoitti se, että seuraavana päivänä hän oli normaali, kaikki näytti aina siltä, että hän on vain tilapäisesti ollut alamaissa. Ja aina on pyysettäessä hoitanut ne kotityöt, mitä on pitänyt.

Mitä sinä olisit minun sijassani tehnyt?

Ap

Minä vein lapseni lääkäriin hänen vastustelusta huolimatta. Oli siinä kohtaan minun loputon tehtävä olla hänen puolella ja tehdä varsin epämiellyttävä päätös. Siitä alkoi kahden vuoden hoitojakso, jossa hoidettiin koko perhettä. 

No, minä en pystynyt raahaamaan 192 senttistä lääkäriin.

Ap

Ihan puhumalla mekin selvittiin, eikä siihen vaadittu mitään fyysistä kontaktia. Vanhempi ei voi koskaan olla näissä tilanteissa pasiiviisena tilanteen vietävissä vaan pitää pystyä näyttämään sitä vanhemmen voimaa, johon lapsi voi tukeutua ja turvata.

Jos masennus olisi ollut ilmiselvä, niin totta kai keinot olisi löytynyt. Pointti onkin siinä, että hän Oli puolet ajasta (?) aivan normaali. Tämä on meitä kaikkia eniten hämännyt, että ei ole pysyvää syvää apatiaa, vaan päivät vuorottelevat. Sitä ajatteli, että oli vain huono päivä, hän oli vain omissa oloissaan tms. Niin kuin kaikilla. Tai hän on vain nukkunut huonosti ja siksi tuollainen. Niin kuin me kaikki.

Itsellä vain oli tunne, että onkohan hänellä kaikki ok, ja sitä hukkuvana tarrautui oljenkorteen kun näytti, että kaikki on ok.

Itse asiassa sain keväällä pojan juttelemaan koulussa opolle ja erityisopettajalle, kun ei jaksanut käydä koulua. Sanoin heille, että tämä poika on pakko ottaa kiinni nyt, ja tarkkailkaa, onko hän ihan ok. Ja niin nuori vietti molempien kanssa tuntitolkulla, eikä kumpikaan heistä huomannut mitään myöskään.

Ap

Polttaako lapsesi pilveä?

Juuri viime viikonloppuna myönsi polttaneensa sitä kymmenisen kertaa, mutta ei tänä vuonna. Antoi itse minulle piipun, että sinä varmaan haluat tämän.

Sanoin hänelle, että tästäkin voi tulla kierre, että se aiheuttaa masennusta, mutta väitti, ettei ole niin paljoa polttanut, eikä koskaan yksin.

Mikä parasta: antoi itse piipun minulle.

Ap

Pojalla tuntuu olevan melko vähättelevä asenne. Ja hän saattaa kaunistella asiaa sinulle. Pilvenpoltoon ei tarvita piippua ja paria käyttö kertaa varten kukaan ei sellaista hanki. Kyse saattaa olla ihan kannabiskrapulasta, eikä mistään masennuksesta.

Väitti ettei ole 8 kuukauteen sitä polttanut.

Ap

Yhteinen piirre käyttäjille näyttää olevan käytön vähättely. Sitä en sano onko poikasi käyttäjä vai ei.

Vierailija
292/294 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä älykkyys-kommentit ovat niin älyttömiä. Ihan samalla tavalla keskivertotallaaja masentuu kuin huippumatemaatikko. Hoito- ja sosiaalialalla tutkimusten mukaan mielenterveyden häiriöt ovat hyvin yleisiä. Samoin esim. siivoojilla. Se on turhaa asian kiertämistä, kun sanotaan, että tavanomaista älykkäämmillä olisi. Hoitoalasta tiedetään, että keskimääräistä useamman hoitajan taustoissa on vaikeuksia elämässä, siis perheessä ollut vaikka päihdeongelmia, mt-ongelmia, väkivaltaa, sairautta. Oman elämänhistorian vaikeudet ajavat ihmiset auttamaan toisia ihmisiä. Kun taustat yhdistää henkisesti raskaaseen työhön, ei ole edes ihme, että mieli järkkyy.

Vierailija
293/294 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin sanon älykkyys ja herkkyys.

Vierailija
294/294 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse masentuneena edes ymmärrä mistä ihmiset vetävät näitä "älykkäitä" kommentteja. Tuleeko tämä siitä, että jossain vaiheessa on sanottu, että huippuälykkäät ihmiset ovat myös usein masentuneita tai että masennus esiintyy heillä useiten? Ei tämä tosissaan tarkoita sitä, että masennuksesta kärsivät ovat älykkäitä, vaan että masennus on yleisin mielenterveyden häiriö älykkäillä.