Oikeasti: kenellä on varaa yli 500 000 euroa maksaviin asuntoihin?
Ja mistä niihin riittää ostajia esim. Helsingissä tai Tampereella, joissa kummassakin uudisrakentaminen näyttää painottuvan kalliimpaan asumiseen? Ja ihan tavallisetkin omakotitalot maksavat sen 300 000 e.
Ymmärrän, että Suomessakin on paljon hyvätuloisia ihmisiä, mutta eihän niitä nyt voi niin paljoa olla?
Kommentit (503)
Vierailija kirjoitti:
On niitä loppujen lopuksi melko paljon, joilla perheen bruttotulot esim. 15 000€/kk. Tuollaisilla tuloilla ollaan jo helposti kiinni puolen millin talossa.
No paljon ja paljon. Kai sää tajuut mitä tommosista tuloista joutuu maksamaan veroja. Voin auttaa sen verran, että näpissä on aika paljon vähemmän.. ehkä joku 5-6 tonnii.mutta kyllähän silläkin lainaa lyhentelee,0 koroilla.
Helsinkiläinen ravintoloitsija osti poikani talon miljoonalla. Joten alalla kuin alalla voi olla hyvätuloisia. Poikani muutti pois Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Esim diplomi-insinööreillä. Ollaan mieheni kanssa duunarien lapsia ja ainoa tie rahoihin on opiskelu. Ihmettelen, kuinka nykypäivänä vanhemmat ovat tyytyväisiä, kun lapset menevät opiskelemaan esim turvallisuusalaa tai putkimieheksi. Ikäviä ammatteja, surkealla palkalla. Mutta kun minä pakotan lapsiani lukemaan kokeisiin, tulevat amispojat mopoilevat. Näin se menee. Ja rahan lisäksi saa hurjasti elämänlaatua. Mieheni vuosipalkka 500000€. Ja lapsena ei ollut varaa edes luistimiin.
Voi olla, että tulevaisuudessa ei löydy maksajia tuollaisille palkoille.ihan vaan arvaus..
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla on ihmeen paljon rikkaita.🤣
Ite oon ihmetelly tota samaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 28v yksin asuva nainen, tein töitä läpi opintojeni yliopistossa ja sen jälkeen luonnollisesti myös. Palkka nykyään 5000 euroa/kk. Elän säästeliäästi, matkoihin joskus palaa rahaa vähän enemmän. Ostin ekan asunnon opintojen alkuaikoina (pieni ja halpa) heti kun oli mahdollista, asuin 2v ja myin. Siitä kertyi kivasti voittoa, jonka laitoin seuraavan asunnon käsirahaan. n. 3-4 vuoden kuluttua taas tiedossa nykyisen asunnon myynti ja uuden osto, todennäköisesti seuraava on himpun alle 500 000 euron parvekkeellinen kaksio tai kolmio helsingin ydinkeskustasta. Olen hyvätuloinen joo, mutta en mikään kroisos. 5000 euron bruttotuloista jää käteen kuukaudessa noin 3200 euroa, paljon vähemmän kuin keskiverto pariskunnalla joka ostaa asunnon.
/quote]
Kovasti sinulta ottavat veroa. Helsinkin ja vaikka kokkolan välillä on veroprosenteissa eroa 3% helsingin hyväksi.
Tuollainen 36 % pelkkä verotuskaan ei olisi ollenkaan harvinaista tuossa tuloluokassa mutta palkasta menee n. 10 % muita kuluja kuin veroa eli kirjoittajalla menee veroa n. 26-27 % ja sitten muut kulut n. 10 %. Normisetti.
Tampereen keskustassa maksaa n. 100 m2 paremmat kerrostaloasunnot tuon 500 000 €. Omakotitalon vähän sivummalta saa kyllä halvemmalla.
Millaisella alalla vastavalmistunut pääsee 5000€ palkkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 28v yksin asuva nainen, tein töitä läpi opintojeni yliopistossa ja sen jälkeen luonnollisesti myös. Palkka nykyään 5000 euroa/kk. Elän säästeliäästi, matkoihin joskus palaa rahaa vähän enemmän. Ostin ekan asunnon opintojen alkuaikoina (pieni ja halpa) heti kun oli mahdollista, asuin 2v ja myin. Siitä kertyi kivasti voittoa, jonka laitoin seuraavan asunnon käsirahaan. n. 3-4 vuoden kuluttua taas tiedossa nykyisen asunnon myynti ja uuden osto, todennäköisesti seuraava on himpun alle 500 000 euron parvekkeellinen kaksio tai kolmio helsingin ydinkeskustasta. Olen hyvätuloinen joo, mutta en mikään kroisos. 5000 euron bruttotuloista jää käteen kuukaudessa noin 3200 euroa, paljon vähemmän kuin keskiverto pariskunnalla joka ostaa asunnon.
/quote]
Kovasti sinulta ottavat veroa. Helsinkin ja vaikka kokkolan välillä on veroprosenteissa eroa 3% helsingin hyväksi.
Tuollainen 36 % pelkkä verotuskaan ei olisi ollenkaan harvinaista tuossa tuloluokassa mutta palkasta menee n. 10 % muita kuluja kuin veroa eli kirjoittajalla menee veroa n. 26-27 % ja sitten muut kulut n. 10 %. Normisetti.
Suomessa ei todellakaan joudu maksamaan 36 % veroja tuossa tuloluokassa, mutta muut pakolliset maksut pienentävät selvästi käteen jäävää summaa. Minulla on noin 5000 euron kuukausituloilla veroprosentti 26,5, mutta sen lisäksi menee 8,25 % eläke- ja työttömyysvakuutusmaksuja. Käteen jäävä summa on aika lähellä 3200:aa. Minulla ei ole verotuksessa mitään merkittäviä vähennyksiä.
Iso sika kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla on ihmeen paljon rikkaita.🤣
Ite oon ihmetelly tota samaa..
Mun mielestä taas ihmeen paljon köyhiä jotka eivät hokaa, että on paljon myös hyvätuloisia ja varakkaista suvuista tulevia. Kuten tämän ketjun aloittaja.
Vähän kuin käänteellinen Laura Räty.
Vierailija kirjoitti:
Tietyt lakifirmoissa, investointipankeissa, rahastoissa ja konsulttifirmoissa esim. Ei kaikissa tietenkään.
Amiksen käynyt sähkäri laskuttaa 44 €/tunti, että ei huono.
Siivoojakin laskuttaa 36 €/tunti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä tuota opiskelun kehumista täällä.
Aika pieniksi ne nettotulojen erot jää sen parjatun putkimiehen ja keskimääräisen diplomi-insinöörin välillä.
Kouluttautuneen ei kannata tähdätä keskinkertaiseksi diplomi-insinööriksi, vaan pyrkiä ja mennä vaikka jonkin menestyvän yrityksen johtajistoon. Palkka heti vähintään kymppitonni ja hulppeat bonukset ja muut edut päälle. Esimerkkinä jo aiemmin mainittu Nokian pääjohtaja.
Hyvin menestyvän yrityksen johtajistoon ei noin vain mennä. Kyllä pitää olla kovat näytöt, ennen kuin pääsee yläkerrokseen.
Kyllä av mammat menee, ei siinä mitään näyttöjä tarvita...
Vierailija kirjoitti:
Amiksen käynyt sähkäri laskuttaa 44 €/tunti, että ei huono.
Siivoojakin laskuttaa 36 €/tunti.[/quot
Ihanko oikeasti kuvittelet tuon olevan palkkatuloa, jos tuntiveloitus 36€/h?
Tuosta summasta kun vähennät alv.24%, palkan sivukulut n.60-70%,
tapaturma-ja vastuuvakuutuksen, työkalut, kirjanpitokulut, matkat, toimistokulut jne. jne.
niin päästään n.15-17€/tuntipalkkaan miinus verot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietyt lakifirmoissa, investointipankeissa, rahastoissa ja konsulttifirmoissa esim. Ei kaikissa tietenkään.
"Ei kaikissa tietenkään" tarkoittaa hyvin pientä ryhmää, jonka palkka on yli 5000€, puhumattakaan jos on vastavalmistunut.
Tässä palkkatilasto 2017
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/562134-tienaatko-sina-enemman…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei kaikissa tietenkään" tarkoittaa hyvin pientä ryhmää, jonka palkka on yli 5000€, puhumattakaan jos on vastavalmistunut.
Tässä palkkatilasto 2017https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/562134-tienaatko-sina-enemman…
Tuo on sanomattakin selvää, että noin korkealta aloittavia on vähän. Sitä ei kysytty.
Vierailija kirjoitti:
lääkäri varsinkin jos päivystää, juristi asianajoalalla (liikejuridiikka), konsulttilafkat kuten Bain ja McKinsey maksavat vastavalmistuneille tuon tason summia. Bisnespuolella on yleensä peruspalkka ja päälle bonarit, jotka voi olla useamman kuukauden palkkaa vastaava summa. Yleensä ne on sidottu siihen miten paljon on laskuttanut.
Jos tämä kysymys muuten viittasi aiempaan 28v juristin vastaukseen, niin ei 28 ole välttämättä vastavalmistunut. Jos ei ole pitänyt välivuosia, mennyt yliopistoon heti lukion jälkeen ja valmistunut ajallaan, on tuossa vaiheessa jo 5 vuotta valmistumisen jälkeistä työelämää takana. Siinä vaiheessa 5000 on aivan normaali palkka, moni saa enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihan normaali veroprosentti. Kuntien veroprosentit vaihtelevat, kirkollisvero tulee päälle. Ja tietenkin kaikki sos.turvamaksut pidätetään myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnallisella puolella erikoislääkärin palkka on se 6000€/kk.
Ja usein myös yksityisellä lääkärifirmoilla. Mun tuttavalle tarjottiin töitä yksityisellä lääkäriasemalla ja palkka 6.900€/kk on erikoislääkäri, työkokemusta lähes 30v ja hyvä maine. Ja toinen verisuonikirurgi palkka n.9000€/kk ja saanut kansainvälistä arvostusta.
Se niistä suurista palkoista ja kun maksaa verot ja muut maksut, 500.000€ taloja ei ostella, jos haluaa elää muutenkin.
Suurin osa lääkäreistä tekee yksityisellä työtä oman firman kautta, joko osakeyhtiö tai toiminimi. Eivät työsuhteisina. Lisäksi kannattaa muistaa että eivät useinkaan tee yhdessa paikassa kokoaikaisesti, vaan useammassa paikassa ja moni osa-aikaisesti.
Vierailija kirjoitti:
lääkäri varsinkin jos päivystää,
Oma palkkani on noin 6000€/kk. Sama muillakin erikoislääkäreillä sairaaloissa. Työkokemusta noin 20 vuotta. En päivystä.
Emme me kaikki miljonäärejä ole.
Tämähän oli vain yksi tarina kuinka päässyt vaurastumaan. Miksi vetää herne nenään?
(En ole alkuperäinen kirjoittaja)