Naiset jättävät tekemättä lapset ja pakenevat hoito- ja opetusaloilta
Kommentit (305)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on tämä, että elämän pitäisi olla yhtä huoletonta lomamatkailua perinteisen nuoruusvaiheen ja eläkevaiheen lisäksi myös työvuodet? Onhan tässä yllin kyllin aikaa niinkin viettää vapaata. Ittekin miehen kanssa kymmenen vuotta reissattiin ulkomailla kaikki lomat opiskeluaikaan ja ensimmäiset työvuodet ennen perheen perustamista. Ihmiset elävät terveempinä vanhemmiksi kuin ennen ja normituurilla edessä on 20-30 tervettä reipasta vuotta eläkkeellä.
Tai olisi, mutta kun lapsia ei tehdä, eikä työntekijöitä muuten saada, eläkeikiä on nostettava että eläkevastuista selvitään.
Onko ainoat vaihtoehdot siis lomamatkailu tai sitten alipalkattu ja -arvostettu työ ja lasten teko. Etkö näe mitään muuta mitä siihen väliin voisi jäädä?
No kas, työn tekeminenhän tässä se avainsana on.
Sinun päässäsi naiset voivat olla vain hoitoallalla tai tekemättä töitä?
Sinun pääsi rajoittaa ajattelun vain naisiin ja vain hoitoalaan. Tuo on vain kärjistetty esimerkki: totta kai se koskee laajemmin ihan kaikkia. Työn tekeminen ei ole enää arvostettua. Julkisuudessa esitellään vain e-urheilijoita, uhkapelaajia, pelien kehittäjiä, jääkiekkoilijoita ja someperseilijöitä. Kuitenkin se millä maailmassa eteenpäin päästään on edelleen sitä ehkä ikäväksikin miellettyä tavanomaisempaa ponnistelua. Se että sorvit on muuttumassa joksikin muuksi on niin ikään sivujuonne.
Mistä ihmeestä nämä someperseilijät ja muut pitää tähän vetää jos naiset eivät halua enää olla hoitoalalla? Mitä jos naiset nyt vaan haluaa tehdä jotain muuta työtä? Oletko itse vaihtamassa muiden vaippoja? Jos et niin miksi? Someperseily ja julkkisten seuraaminen vie kaiken aikasi?
Mitä naiset sitten haluaa tehdä?
Teknillisille aloille heitä ei tule sen enempää kuin takavuosinakaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on tämä, että elämän pitäisi olla yhtä huoletonta lomamatkailua perinteisen nuoruusvaiheen ja eläkevaiheen lisäksi myös työvuodet? Onhan tässä yllin kyllin aikaa niinkin viettää vapaata. Ittekin miehen kanssa kymmenen vuotta reissattiin ulkomailla kaikki lomat opiskeluaikaan ja ensimmäiset työvuodet ennen perheen perustamista. Ihmiset elävät terveempinä vanhemmiksi kuin ennen ja normituurilla edessä on 20-30 tervettä reipasta vuotta eläkkeellä.
Tai olisi, mutta kun lapsia ei tehdä, eikä työntekijöitä muuten saada, eläkeikiä on nostettava että eläkevastuista selvitään.
Vain jos satut pääsemään eläkkeelle 35-vuotiaana. Keho on seiskavitosena jo niin hajalla, että on todella fantastista notkua seuraavat 20 vuotta kivuissa. Lopulta vanhusta riudutetaan letkuissa ja mitään hoitoa tai apua ei saa ellei lompsassa ole kunnolla fyrkkaa, jotka hoivayhtiö vedättää järkyttävillä taksoillaan. Todella reippaat ja elinvoimaiset vuodet, minkä lisäksi vielä rahat kusetetaan parempiin taskuihin... Mielestäni tuo ei olisi mitään tuuria vaan pikemminkin surullinen kohtalo. Ei ihmisen kehoa ole tehty kestämään satavuotiaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Joo, nyt kun ensimmäistä kertaa historiassa nainen voi ja saa valita mitä elämällään tekee ilman yhteiskunnan ja yhteisön painostusta. Ei pitäisi tulla yllätyksenä, että se paskahommien tekeminen ei olekaan mikään naisen luontoon kuuluva perusvietti.
Hoitaminen on arvokasta työtä eikä mikään paskahomma. Näkee ihmisen haavoittuvimmillaan. Etenkin vanhusten hoidossa.
Sukupuoli ei määritä soveltuvuutta alalle, siitä samaa mieltä. Naiset ovat aina osanneet olla erityisen julmia avuttomia kohtaan.
Olen hoitoalan ihminen. En suostu enää hoitamaan ihmisiä, jotka eivät ole itse tuoneet mitään tähän maahan. Eli, en tee töitä tai vaihdan alaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoito- ja opetustyö ei ole mitään paskahommaa, omista lapsista puhumattakaan. Vanhukset ja lapset eivät voi olla kielitaidottomien filippiinorositojen hoteissa, eikä meillä voi taitamattomat hoitaa opetusta, koska korkea hyvä koulutus on meille elinehto. Näillä aloilla on palkkauskin ihan kohdillaan. Se pitäisi laittaa kuntoon, että resurssointi olisi riittävä ja opettajille pitäisi taata työrauha.
Se, et naiset mieluummin menee talsimaan hikiseen viidakkoon tai surffaamaan on joku ihme toteutan itseäni ja pelastan planeetan-hullutus, joka toivottavasti hetken muotina väistyy. Kansakunta ei pärjää surffaamalla vaan ihan vanhaan kunnon tapaan työtä tekemällä. Väestöräjähdysten ja ilmastomuutosten syntipukit ovat muualla. Meillä olisi koulutettuna innovaatioita tekevänä kansana merkittävä paikka työskennellä paremman tulevaisuuden puolesta ja meidän pitäisi ottaa sitä kautta vastuumme, ei sluibailemalla.
Mutta se olisi paljon työläämpi tie kuin tämä, että koska mullon tää yksi elämä, niin mieluummin suppailen sen läpi kuin teen mitään hyödyllistä, koska mä haluun eikä maailmalla sen jälkeen ole mitään väliä kun oon sitten pukkaamassa horsmaa.
Miksi sinä puhut vaan naisista? Eiköhän suurempi osa niistä viidakkoreissaajista ja rantapummeista ole miehiä. Ja ihan vapaasti saa ne miehetkin hakeutua hoiva- ja opetusaloille. Vaan ei taida kiinnostaa, kun arvostus on luokkaa "suojatyöpaikka jossa juodaan vaan veronmaksajien piikkiin kahvia" ja palkkauskin surkea. Itse en tosin noita jatkuvia solvauksia kuuntelisi isommallakaan liksalla.
Hoitajien ja opettajien palkat on ihan hyvät. Suojatyöpaikka-vinoilu on kärjistettynä totta siinä mielessä, että julkissektorin palkat pitää kustantaa yksityissektorin tuomalla ulkomaankaupalla tai velan ottamisella, mikä ei ole pidemmän päälle kovin järkevää.
Kun sillä paperikoneenhoitajalle tulee aivokalvontulehdus, niin ei sitä hoideta yksityissairaalassa vaan julkisella puolella. Vai pitäisikö kustannusten säästämiseksi jättää hoitamatta? Vai onko kuitenkin niin, että yhteiskunnalle tulee säästöjä siitä, että työntekijä saadaan hoidettua mahdollisimman hyvin takaisin työkuntoiseksi?
Se on nimen omaan juuri niin. Kumpikin puoli hyötyy ja elää toisen tehokkaasta työsuorituksesta. Ymmärrät kai kuitenkin, että jos se paperitehdas ei pyöri, ei sairaalan pyörittämiseen riitä rahaa.
Olen eri, mutta jos molempia kerran tarvitaan, niin miksi se paperitehdas jatkuvasti nostetaan sen sairaalan yläpuolelle? Tuossa pari kommenttia sitten sanottiin, että suojatyöpaikkavalitus pitää paikkaansa koska teollisuutta tarvitaan julkisalojen rahoittamiseen. Kätevästi vaan unohdetaan aina se toiseen suuntaan hyötyminen. Miksei yksityissektoria tai sen työntekijöitä haukuta siitä, että hekin tarvitsevat koulutusta ja terveyspalveluita, jos julkisten alojen työntekijöitä kerran saa vapaasti pilkata viennin verorahojen tarvitsemisesta?
Mitä turhaa rasittaa itseä. Maailmaan sopii parhaiten rypytön ja laiha. Katelkaa kuvia ympärillänne. Valvominen rypistyttää ja synnyttäminen lihottaa.
Minäkin uskaltauduin 40-vuotiaana kouluttautumaan uudelleen. Sairaanhoitajan työ ei vaan ollut minua varten ja nykyään olen insinööri. Tästä työstä tykkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, nyt kun ensimmäistä kertaa historiassa nainen voi ja saa valita mitä elämällään tekee ilman yhteiskunnan ja yhteisön painostusta. Ei pitäisi tulla yllätyksenä, että se paskahommien tekeminen ei olekaan mikään naisen luontoon kuuluva perusvietti.
Hoitaminen on arvokasta työtä eikä mikään paskahomma. Näkee ihmisen haavoittuvimmillaan. Etenkin vanhusten hoidossa.
Sukupuoli ei määritä soveltuvuutta alalle, siitä samaa mieltä. Naiset ovat aina osanneet olla erityisen julmia avuttomia kohtaan.
Kumma kyllä se arvokkuus ei näy palkkakuitissa. Siksi moni valitsee mieluummin työn, joka on sekä arvokas että kohtuullisesti palkattu.
Mä olen huomannut. Sama joukkopako on mun ammatissa (sairaalahuoltaja), vihdoinkin.
Kävin viime viikolla vanhalla työpaikallani neuvottelemassa paluusta takaisin duuniin vuosien tauon jälkeen. Käynti venyi, sillä esimieheni puhelin soi koko ajan. Satuin kuulemaan puhelun, jossa tämä selitti työntekijöiden puutetta jollekin taholle; työmäärä on kasvanut, henkilöstö vähentynyt (organisaatiomuutokset, eläköitymiset) --> työ on raskasta ja kiireistä --> perehdytystä osastojen käytäntöihin ei ehditä antaa --> väki äänestää jaloillaan ja lähtee muualle töihin, isossa kaupungissa kun kuitenkin on valinnanvaraa. No, leikkaussaleille on toistaiseksi vielä löytynyt työntekijöitä, tosin sielläkin venytään järjettömästi.
...Sovin virkavapaan jatkosta ja mietin seuraavaa siirtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ainoat vaihtoehdot siis lomamatkailu tai sitten alipalkattu ja -arvostettu työ ja lasten teko. Etkö näe mitään muuta mitä siihen väliin voisi jäädä?
No kas, työn tekeminenhän tässä se avainsana on.
Sinun päässäsi naiset voivat olla vain hoitoallalla tai tekemättä töitä?
Sinun pääsi rajoittaa ajattelun vain naisiin ja vain hoitoalaan. Tuo on vain kärjistetty esimerkki: totta kai se koskee laajemmin ihan kaikkia. Työn tekeminen ei ole enää arvostettua. Julkisuudessa esitellään vain e-urheilijoita, uhkapelaajia, pelien kehittäjiä, jääkiekkoilijoita ja someperseilijöitä. Kuitenkin se millä maailmassa eteenpäin päästään on edelleen sitä ehkä ikäväksikin miellettyä tavanomaisempaa ponnistelua. Se että sorvit on muuttumassa joksikin muuksi on niin ikään sivujuonne.
Mistä ihmeestä nämä someperseilijät ja muut pitää tähän vetää jos naiset eivät halua enää olla hoitoalalla? Mitä jos naiset nyt vaan haluaa tehdä jotain muuta työtä? Oletko itse vaihtamassa muiden vaippoja? Jos et niin miksi? Someperseily ja julkkisten seuraaminen vie kaiken aikasi?
Mitä naiset sitten haluaa tehdä?
Teknillisille aloille heitä ei tule sen enempää kuin takavuosinakaan.
Varsinkin ammattikorkeakoulu- ja korkeakoulupuolella kyllä tulee. Yhä useampi aiemmin miesvaltainen ala tasa-arvoistuu ja aiemmin tasa-arvoiset alat naisvaltaistuvat.
Perushoitotyö sopiikin paremmin miehille. He ovat voimakkaampia ja pärjäävät siten nostoissa ja siirroissa paremmin rikkomatta paikkojaan.
Vapaaehtoisesta lapsettomuudesta en olisi huolissani. Kyllä tästä maailmasta vielä lapsikoneita löytyy. Väkiluku kasvaa yhä.
Kun ihminen itse tarvii hoitoa niin kelpaa paskatyön työntekijöiden hoiva.
Ja omat lapset on kiva lykätä toisten hoidettavaksi. Silmät vain halutaan ummistaa siltä, että laatua ei saa liian vähäisellä määrällä työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet siis itse hoitoalalla?
Olen kahden korkeakoulututkinnon nainen, lastentarhanopettaja ja kolmen lapsen äiti, nykyään
lähivanhempi. Sanonpahan vain, että olen yrittänyt antaa panokseni tälle yhteiskunnalle saamatta itse käteen juuri mitään. Työstäni on tehty äärimisen vaikeaa ja siitä kärsivät sekä omat että päiväkotiryhmäni lapset. Vaativan työni palkalla en myöskään kykene elättämään perhettäni.
Reilua? Ei. Kannattaako tällainen? Ei. Suosittelenko muille? En.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajista on valtava ylitarjonta. Onko muissa naisten ammateissa pulaa työntekijöistä vai pohjustetaanko espanjalaisten tuomista Suomeen tekemään naisten työt murto-osalla nykyisistä palkoista?
Mitkä ihmeen naisten ammatit? Mikä tekee miehistä kyvyttömiä hoitamaan ja opettamaan?
M*nat housussa estävät tehokkaasti hoivaamisen ja kasvattamisen. Niiden omistajat kykenevät vain perustamaan startup-yrityksiä sekä tekemään keksintöjä ja suorittamaan urotekoja.
Miksi ihmeessä noiden alojen edes pitäisi olla naisten valloittamia? Sehän on positiivinen ja hyvä merkki, että tilanne normalisoituu pikkuhiljaa. Ehkä sinnekin saadaan huomattavan enemmän sukupuoli diversiteettiä.
Vierailija kirjoitti:
En yhtään ihmettele. Tälläkin palstalla on tälläkin hetkellä ketju, jossa miehet syyllistävät kahden kuukauden ikäisen vauvan äitiä, että tämän pitäisi mennä töihin. Palstamiesten mielestä hoiva-aloilla naiset ovat suojatyöpaikoissa kuluttamassa aikaa ja laiskottelemassa. Puhumattakaan siitä, että naiset haluavat miesten kantavan vastuunsa syntyvistä lapsista, mutta sehän nyt ei miehille sovi. Toivottavasti yksikään nainen ei haksahda yhteenkään tuollaiseen mieheen tai hänen sukulaiseensa, eläköön yksin koko elämänsä.
Mistä tuo miesviha tulee? Ehkä sinun elämässä on vaan tapahtunut pahoja asioita.
Vierailija kirjoitti:
En yhtään ihmettele. Tälläkin palstalla on tälläkin hetkellä ketju, jossa miehet syyllistävät kahden kuukauden ikäisen vauvan äitiä, että tämän pitäisi mennä töihin. Palstamiesten mielestä hoiva-aloilla naiset ovat suojatyöpaikoissa kuluttamassa aikaa ja laiskottelemassa. Puhumattakaan siitä, että naiset haluavat miesten kantavan vastuunsa syntyvistä lapsista, mutta sehän nyt ei miehille sovi. Toivottavasti yksikään nainen ei haksahda yhteenkään tuollaiseen mieheen tai hänen sukulaiseensa, eläköön yksin koko elämänsä.
Toisaalta joku palstamamma kovasti todistelu minulle, että hyviä miehiä nyt vaan ei kerta kaikkiaan riitä kaikille, joten voipi varmaan elää yksin se valikoiva mammakin.
Se on nimen omaan juuri niin. Kumpikin puoli hyötyy ja elää toisen tehokkaasta työsuorituksesta. Ymmärrät kai kuitenkin, että jos se paperitehdas ei pyöri, ei sairaalan pyörittämiseen riitä rahaa.