Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiskikoneeseen 3. yläkori aterimille vai erillinen alatasolla oleva kori? Kumpi on parempi?

Vierailija
31.08.2018 |

Minulla on tähän asti kokemusta vain alhaalla olevista aterinkoreista? Nyt olen ostamassa uutta tiskikonetta ja mietin, kumman mallin ostan.

Onko jollakin kokemusta kolmesta tasosta eli siitä, että aterimet laitetaan vaakatasoon ylimmäksi koneeseen? Onko yhtä hyvä kuin alakorissa oleva teline?

Kommentit (260)

Vierailija
141/260 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yläkorille! Liian työläs ladata.

Meillä on semi-korkea keskikori johon saa pienempiä tarjoiluastioita, kauhat ja ottimet. Ehdottomasti paras tiskari ikinä.

Minkä merkkinen?

Asko. Gigantista joskus viitisen vuotta sitten.

Vierailija
142/260 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksistanne. Asia näyttää jakavan mielipiteet. Minulla on tähän asti alakorissa ollut myös erillinen kansi, johon aterimet laitetaan yksitellen. Olen tykännyt käyttää sitä ja siitä saa myös helposti kahmaistua kerralla pois kaikka saman lajin aterimet, kun ne laitetaan aina samaan riviin. Moni valitti, että ylätaso jää välillä turhan matalaksi ylätason takia ja itse taas tarvitsen korken tilan yläkorissa, joten päädyin tällä kertaa valitsemaan uudeksi koneeksi sellaisen, jonka aterinkori on alatasolla.

Suurin syy tämän astianpesukoneen valintaan oli hinta. Satuin löytämään huippuedullisen laitteen. Toivotaan, että sekin kestää 6 vuotta, kuten edellinen koneemme kesti lähes päivittäisessä käytössä. Hinta oli puolet alempi kuin muissa malleissa, joten ei haittaa, vaikkei ihan niin pitkään kestäisikään, kaikki kolmen vuoden yli menevä aika on pelkkää plussaa. ap

Ei millään pahalla, mutta hintaa ei pitäisi liian tarkkaan katsella, kun puhutaan vuosia käytössä olevasta hankinnasta. Jos joutuu vuosikausia kärvistelemään epämiellyttävän laitteen kanssa, se alempi hinta ei ehkä pitkään lohduta.

Meidän nykyinen koneemme on nyt ollut käytössä 8 vuotta, eikä vielä ole mitään merkkiä siitä, että ettei se kestäisi toista mokomaa. Toki kone maksoi muistaakseni melkein 900 euroa silloin, kun sen ostimme, mutta sitä on mukava käyttää ja se pesee hyvin, joten halvaksi se on lopulta tullut, kun hinta on 100€/vuosi. Jos kone kestää vielä 12 vuotta, kuten valmistaja lupailee, hinnaksi tulee 45€/vuosi.

Säästöä syntyy tietysti myös pesuaineessa, sillä tilavaan koneeseen mahtuu paljon astioita. Kun yksi koneellinen päivässä riittää, säästyy rahaa, kun ei tarvita pesuainetta kahteen koneelliseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/260 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakori paljon parempi. Saa mm. ryhmiteltyä aterimet valmiiksi omiin bokseihinsa, jolloin ne on helpointa siirtää takaisin laatikkoon vastaaviin bokseihinsa. Ainakaan mun koneessa ei tuo kaponen aterinteline vie niin paljoa tilaa, että sen sijaan koneeseen tulisi laitettua muuta kuin korkeintaan muutama lautanen. Ja sellaisessa tilanteessa (pakon edessä) ne lautaset olisi paljon mielekkäämpiä tiskata käsin kuin läjä aterimia.

Vierailija
144/260 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iinna kirjoitti:

Yläkori on kauhea! Jos laittaa liian lähekkäin, eivät puhdistu. Järjestely on aikaa vievää ja vaivalloista. Ainut hyvä puoli tuo jo aiemmin mainittu, että veitset pysyvät terävinä, mutta mä olen saanut ne kestämään terävinä mukien kanssa yläkorissa.

Tai ehkä mä en vaan osaa sitä järjestää, se on musta käsittämätöntä kun ne ei mitenkään päin ole hyvin siellä ja ei mahdu jne.

Mä olen siis alakorin puolella!

Ylätason täyttö voi viedä hiukan enemmän aikaa kuin alakorin, mutta konetta tyhjentäessä aikaa säästyy enemmän, kun esim. veitset voi ottaa yhtenä nippuna.

Vierailija
145/260 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä maksoin juuri 400 € ENEMMÄN tiskikoneesta, jotta sain sen yläkorin.

Niitä on tosin erilaisia, mutta KAIKKI NE ON PAREMPIA KUN SE S**TANAN kori. Vihaan sitä lusikoiden sun muiden nyppimistä.

Vierailija
146/260 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkori ehdottomasti.

Eivät ole yhdessä nipussa korissa vaan jokainen erikseen ja irrallaan toisissa.

Kolme vuotta ollut nyt kolmella tasolla ja ikinä en enää vaihtaisi korilliseen.

Vierailija
147/260 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ensin Siemensin kone, jossa oli alhaalla aterimille kori. Silloin kaipasin yläkorillista konetta. Seuraava koneeni oli yläkorillinen (joku perusmerkki, en muista Candy tai Sandström) ja se oli kyllä aika ärsyttävä. Kaikki veitset ja paistinlastat sun muut ei oikein istuneet siihen koneeseen. Nyt on Boschin alakorillinen, ja olen tyytyväinen.

Vierailija
148/260 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö yläkorista sitten kuskailla ne aterimet nippu kerrallaan laatikkoon? Alakori on niin kätevä irrottaa ja heitellä sitten aterimet suoraan laatikkoon.

Vierailija
149/260 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nanoman kirjoitti:

Iinna kirjoitti:

Yläkori on kauhea! Jos laittaa liian lähekkäin, eivät puhdistu. Järjestely on aikaa vievää ja vaivalloista. Ainut hyvä puoli tuo jo aiemmin mainittu, että veitset pysyvät terävinä, mutta mä olen saanut ne kestämään terävinä mukien kanssa yläkorissa.

Tai ehkä mä en vaan osaa sitä järjestää, se on musta käsittämätöntä kun ne ei mitenkään päin ole hyvin siellä ja ei mahdu jne.

Ylätason täyttö voi viedä hiukan enemmän aikaa kuin alakorin, mutta konetta tyhjentäessä aikaa säästyy enemmän, kun esim. veitset voi ottaa yhtenä nippuna.

No ei säästä. Helppo ottaa kori aterinlaatikon ylle ja laittaa paikalleen. Kone on etäällä ja joutuisi erikseen niitä aterimia hakemaan monta kertaa. Ei kai kellään aterinlastikko ole tiskikoneen vieressä

Ja erityisen tärkeää on että tiskikone on korotettu. Ettei tarvitse koskaan kumarrella

Vierailija
150/260 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta molemmat. Kaksi tiskaria on aina parempi kuin yksi.

Päivi Räsäsestä oli joskus 10v sitten lehtijuttu, jossa mainittiin, että ko perheellä on kaksi tiskaria: toisesta otetaan puhtaat ja toiseen laitetaan likaiset. Ilmeisesti tällä menettelyllä haluttiin välttää tiskarin tyhjentämishommaa...?

Vierailija
151/260 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yläkerran keittiössä tuo perinteinen ja alakerran ruokailutilassa tämä yläkori. Tykkään kyllä siitä perinteisestä enemmän.

Vierailija
152/260 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkori.  Yllätyin lopputuloksesta, sain puhtaat ja kirkkaat aterimet jotka eivät olleet liimautuneet toisiinsa kuten koreissa saattaa käydä.

Muuten yläkorin täyttäminen on jonkinmoista askartelua ja vaatii vähän kärsivällisyyttä. Hyvä huomio oli ketjussa jo aiemmin tullut mielipide, että alakoriin jää enemmön tilaa muille/isommille astioille.  

Vierailija
153/260 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nanoman kirjoitti:

Iinna kirjoitti:

Minä otan alakorista aterimet aina yhtenä nippuna. Tuo ei siis ole mikään hyvä peruste yläkorille.

Vierailija
154/260 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkorille ääni. Niitä on myös 45 cm koneissa. En tykkää liata käsiäni tiskejä koneeseen laittaessani. Pidikkeissä taitaa olla konekohtaisia eroja, minun koneessani ne ei ole yhtään hankalat. Keskimmäisen tason saa tässä koneessa kahdelle eri korkeudelle.

Vierailija
155/260 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakori. Se on nopea ja jos haluaa helpottaa tyhjennystä siihenkin voi laittaa ne aterimet omiin lokeroihin ja sieltä sit suoraan kerralla oikealle paikalleen.

Töissä huomattu ettei yläkorissa puhdistu kunnolla kun porukat viskaa aterimet sille eikä jaksa asetella niitä paikoilleen. En minäkään jaksa, on muutakin tekemistä.

Vierailija
156/260 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveempi keskustelunaihe kuin ne ainaiset maahnmuuttojankkaukset, pisteet siitä!

Vierailija
157/260 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksiosainen alakori.

Käytetään sitä niin, että toinen puolikas korista koneessa (vie vain kolmen lautasen paikan) ja toinen on tiskialtaassa keräämässä likaisia aterimia. Meillä on iso allas, ei häiritse. Ja kyllä, meillä tehdään niin päin, että tiskit laitetaan kerralla tai kahdella koneeseen ja kone käymään. Sinne isoon altaaseen ja pöydälle mahtuu tiskipinot kyllä hetkeksi odottamaan.

Inhoan uudelleenjärjestää puoliksi täytettyä konetta kun sinne on laitettu puolet astioista eilen ja sitten pitääkin alkaa venkslata paikkoja kun tulee joku kulho tms, jolle pitää raivata oikean kokoinen tila.

Vierailija
158/260 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää niitä aterimista asetella siihenkin alakoriin, jos lusikat ovat liian sisäkkäin, niin eivät ne puhdistu. Alakorin tyhjentäminen puhtaista on hidasta, kun aterimet ovat siellä sekaisin, ylätasolta, jos siis samanlaiset ovat vierekkäin, on helppo kerralla nostaa koko nippu pois.

Vierailija
159/260 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä muissa malleissa, mutta meillä Boschin koneessa on pyörivät vesisuuttimet pohjalla sekä toisen korin alapuolella, eli lautasten yläpuolella. Jos lasikori on täynnä, niin ruokailuvälineet jäävät likaisiksi, koska vesi ei pääse mitään kautta sinne ylimpään ruokailuväline koriin. Siksi liputan sitä vanhanaikaista systeemiä.

Vierailija
160/260 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin vierastan erillistä tasoa. Sinne joutuu aselttelemaan jokaisen aterimen erikseen ja samoin poimimaan pois yksitellen. Kori on kätevämpi, kun sen voi nostaa atreilokerikon viereen konetta tyhjentäessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi