Tiskikoneeseen 3. yläkori aterimille vai erillinen alatasolla oleva kori? Kumpi on parempi?
Minulla on tähän asti kokemusta vain alhaalla olevista aterinkoreista? Nyt olen ostamassa uutta tiskikonetta ja mietin, kumman mallin ostan.
Onko jollakin kokemusta kolmesta tasosta eli siitä, että aterimet laitetaan vaakatasoon ylimmäksi koneeseen? Onko yhtä hyvä kuin alakorissa oleva teline?
Kommentit (260)
Vierailija kirjoitti:
Pitää niitä aterimista asetella siihenkin alakoriin, jos lusikat ovat liian sisäkkäin, niin eivät ne puhdistu. Alakorin tyhjentäminen puhtaista on hidasta, kun aterimet ovat siellä sekaisin, ylätasolta, jos siis samanlaiset ovat vierekkäin, on helppo kerralla nostaa koko nippu pois.
Alakorissa on ritilä, jossa jokainen aterin pudotettaan omaan reikäänsä, eli eivät ole koskaan toisissaan kiinni. Itse lajittelen arerimet koriin laittaessa, joloin purkaminen on helppoa, nostaa korin aterinlaatkolle ja ottaa siitä kourallisen isoja lusikoita, kourallisen pieniä lusikoita, kourallisen haarukoita ja kourallisen veitsiä ja näin kori on purettu. Itse päädyin korimalliin siksi että erillinen aterintaso tuntui hankalalta.
Myös hopeiset aterimet voi pestä yläkorissa. Alakorissa hankalaa, koska hopea ei saa koskettaa muuta metallia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nanoman kirjoitti:
Iinna kirjoitti:
Yläkori on kauhea! Jos laittaa liian lähekkäin, eivät puhdistu. Järjestely on aikaa vievää ja vaivalloista. Ainut hyvä puoli tuo jo aiemmin mainittu, että veitset pysyvät terävinä, mutta mä olen saanut ne kestämään terävinä mukien kanssa yläkorissa.
Tai ehkä mä en vaan osaa sitä järjestää, se on musta käsittämätöntä kun ne ei mitenkään päin ole hyvin siellä ja ei mahdu jne.
Mä olen siis alakorin puolella!
Ylätason täyttö voi viedä hiukan enemmän aikaa kuin alakorin, mutta konetta tyhjentäessä aikaa säästyy enemmän, kun esim. veitset voi ottaa yhtenä nippuna.
Minä otan alakorista aterimet aina yhtenä nippuna. Tuo ei siis ole mikään hyvä peruste yläkorille.
Valmistajien suosituksen mukaan ruokailuvälineitä ei pitäisi alakoriin lajitella omiin lokeroihinsa, vaan laittaa ne sekaisin parhaan pesutuloksen saavuttamiseksi.
Alakorista niitä on myös hankalampi ottaa koskematta yläpäihin (lusikan pesä, haarukan piikit jne.)
Miten se pesutlos siitä muka paranee että aterimet on sekaisin? Tuollaisen väitteen esittäjä on itse sekaisin.
Ihmiset nauttii eri asioista :)
https://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/oletko-ostamassa-astianpesu…
"Irrotettava ja ulosvedettävä aterinkori vai erillinen, liikuteltava aterinkori jakavat mielipiteitä. Jotkut haluavat heittää aterimet huolettomasti koriin, kun jotkut taas nauttivat aterimien järjestelystä omille paikoilleen yläkoriin. "
Vierailija kirjoitti:
Myös hopeiset aterimet voi pestä yläkorissa. Alakorissa hankalaa, koska hopea ei saa koskettaa muuta metallia.
Eihän aterimet koske toisiinsa alakorissa ollessaan... Ei meillä kyllä ole hopeisia aterimia ja tuskin kovin monella on arkikäytössä muutenkaan. Ne voi varmuuden vuoksi pestä korissa yksinään, jos pelkää kosketusta teräksisiin tai vähintääkin latoo ne erilleen toisistaan. Voithan sinä heitellä ne aterimet siksin sokin siihen ylätasollekkin.
Onko koneissa vesisuuttimet myös aterinhyllyn yläpuolella vai miten vesi pääsee sinne ylimpään koriin asti?
Vierailija kirjoitti:
Yläkori. Yllätyin lopputuloksesta, sain puhtaat ja kirkkaat aterimet jotka eivät olleet liimautuneet toisiinsa kuten koreissa saattaa käydä.
Muuten yläkorin täyttäminen on jonkinmoista askartelua ja vaatii vähän kärsivällisyyttä. Hyvä huomio oli ketjussa jo aiemmin tullut mielipide, että alakoriin jää enemmön tilaa muille/isommille astioille.
Kolmas ylätaso vie aina korkeutta pois kahdesta alemmasta. Mahtaako kolmetasoiseen enää mahtua isot lautaset ja tuopit samaan aikaan? Meillä ainakin on kaksitasoisessakin mekein milleistä kiinni että mahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Onko koneissa vesisuuttimet myös aterinhyllyn yläpuolella vai miten vesi pääsee sinne ylimpään koriin asti?
Itseäkin kiinnostaa miten vesi pääsee ylös asti jos laseja ym keskikori täynnä?
Vierailija kirjoitti:
Kaksiosainen alakori.
Käytetään sitä niin, että toinen puolikas korista koneessa (vie vain kolmen lautasen paikan) ja toinen on tiskialtaassa keräämässä likaisia aterimia. Meillä on iso allas, ei häiritse. Ja kyllä, meillä tehdään niin päin, että tiskit laitetaan kerralla tai kahdella koneeseen ja kone käymään. Sinne isoon altaaseen ja pöydälle mahtuu tiskipinot kyllä hetkeksi odottamaan.
Inhoan uudelleenjärjestää puoliksi täytettyä konetta kun sinne on laitettu puolet astioista eilen ja sitten pitääkin alkaa venkslata paikkoja kun tulee joku kulho tms, jolle pitää raivata oikean kokoinen tila.
Mitä järkeä niitä astioita on kerätä pöydälle? Meillä menee astiat suoraan koneeseen ja niillä on sielleä jo hyväksi havaitut vakiintuneet paikat ja tiettyä tilaa säästetään suuremmille astioille. Ei selaista tilanetta oikeastaan edes tule että konetta joutuisi järjestelemään uudestaan, patisi silloin kun käynyt vieraita ja ovat laittaneet astiat miten sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nanoman kirjoitti:
Iinna kirjoitti:
Yläkori on kauhea! Jos laittaa liian lähekkäin, eivät puhdistu. Järjestely on aikaa vievää ja vaivalloista. Ainut hyvä puoli tuo jo aiemmin mainittu, että veitset pysyvät terävinä, mutta mä olen saanut ne kestämään terävinä mukien kanssa yläkorissa.
Tai ehkä mä en vaan osaa sitä järjestää, se on musta käsittämätöntä kun ne ei mitenkään päin ole hyvin siellä ja ei mahdu jne.
Ylätason täyttö voi viedä hiukan enemmän aikaa kuin alakorin, mutta konetta tyhjentäessä aikaa säästyy enemmän, kun esim. veitset voi ottaa yhtenä nippuna.
Minä otan alakorista aterimet aina yhtenä nippuna. Tuo ei siis ole mikään hyvä peruste yläkorille.
Valmistajien suosituksen mukaan ruokailuvälineitä ei pitäisi alakoriin lajitella omiin lokeroihinsa, vaan laittaa ne sekaisin parhaan pesutuloksen saavuttamiseksi.
Alakorista niitä on myös hankalampi ottaa koskematta yläpäihin (lusikan pesä, haarukan piikit jne.)Miten se pesutlos siitä muka paranee että aterimet on sekaisin? Tuollaisen väitteen esittäjä on itse sekaisin.
Okei. Välitäpä kommenttisi apk valmistajille. Tuolla aiemmin joku mainitsikin, että lusikan pesät menevät helposti yhteen, kun ovat samassa lokerossa = ei puhdasta jälkeä.
Vastaus riippuu kyllä myös keittiön sijoittelusta. Jos säilytyslaatikot aterimille on koneen vieressä, ottaisin yläkorin. Jos joudut kääntyilemään, tai peräti ottamaan askelia yläkoria tyhjentäessä, erillinen kori saattaa toimia paremmin.
Muuten ottaisin yläkorin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli kolme vesisuutinta koneessa, missä oli yläkori aterimille. Se kolmas suutin oli hyvin paljon pienempi kuin ne kaksi alempien korien suutinta, noin 10 cm pitkä ja ihan onneton. Aika usein aterimet jäivätkin likaisiksi, vaikka ne kuinka oli asetellut yläkoriin irti toisista aterimista. Oli ensimmäinen ja viimeinen yläkorillinen astianpesukone, mitä meille ikinä tullaan hankkimaan. Tosi vaivalloinen ja tilaa vievä ratkaisu. Korkeammat astiat, kattilat jne. eivät tahdo mahtua tuollaiseen yläkorilliseen koneeseen, vaikka kuinka saa säädettyä korien tasoja. Jos saa kattilat mahtumaan, sitten ei mahdu esim. lautaset, kulhot tai korkeat lasit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nanoman kirjoitti:
Iinna kirjoitti:
Alakorista niitä on myös hankalampi ottaa koskematta yläpäihin (lusikan pesä, haarukan piikit jne.)Miten se pesutlos siitä muka paranee että aterimet on sekaisin? Tuollaisen väitteen esittäjä on itse sekaisin.
Okei. Välitäpä kommenttisi apk valmistajille. Tuolla aiemmin joku mainitsikin, että lusikan pesät menevät helposti yhteen, kun ovat samassa lokerossa = ei puhdasta jälkeä.
https://www.rakentaja.fi/artikkelit/img/20149/40891.jpg
Miten ne tuossa voi mennä yhteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nanoman kirjoitti:
Iinna kirjoitti:
No voi elämän kevät. Voithan latoa lusikat nippuun sinne ylätasollekkin, jollon ei varmasti puhdistu.
Kai nyt oletus on se että astiat koneessa fiksusti riippumatta että onko aterimille kori tai taso.
Itse ainakin pudottelen aterimet yksitellen omiin reikiinsä aterinkorin päälle olevaan ritilään. Emene lusikat lusikkaan ja on paljon kätevämipi täyttää ja varsinkin tyhhentää verrattuna erilliseen tasaoon.
Ehdottomasti alataso. Ainakin lapsiperheessä arvostaa asioita mitkä pystyy tehdä mahd. nopeasti. Että sitä aikaa oikeasti jää myös lapsille eikä vaan kotitöihin. Kaverilla on ylätaso ja hermot meni siihen sosimien asetteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nanoman kirjoitti:
Iinna kirjoitti:
No voi elämän kevät. Voithan latoa lusikat nippuun sinne ylätasollekkin, jollon ei varmasti puhdistu.
Kai nyt oletus on se että astiat koneessa fiksusti riippumatta että onko aterimille kori tai taso.
Itse ainakin pudottelen aterimet yksitellen omiin reikiinsä aterinkorin päälle olevaan ritilään. Emene lusikat lusikkaan ja on paljon kätevämipi täyttää ja varsinkin tyhhentää verrattuna erilliseen tasaoon.
Miksi latoisin ne yläkoriin nippuun siten ettei ne puhdistu? Alakorin ritilöiden koloista ei ainakaan meidän Villeroy & Bochin aterimet mahdu. Ehkä Ikeat mahtuisivat, jos niitä olisi?
Jos on pieniä lapsia, yläkori ehdottomasti turvallisin ratkaisu.
Mä suorastaan tykkään asetella niitä aterimia yläritilälle. Välillä organisoin sitä muiden jäljiltä uusiksi.
Alakorin kanssa meni hermo, kun aterimet olivat jotenkin sisäkkäin tms kolisemassa toisiinsa, eivätkä välttämättä puhdistuneet.
yläkori jos ei muuta elämää ku asettelu alakori jos on muutakin kuin tiskikone mielessä
Alakorista niitä on myös hankalampi ottaa koskematta yläpäihin (lusikan pesä, haarukan piikit jne.)