Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sara Sieppi ei tiedä, kuinka maksetaan veroja!

Vierailija
30.08.2018 |

Paljasti Enbusken ohjelmassa.

Kommentit (379)

Vierailija
301/379 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihe oli mielenkiintoinen. Olisivatpa vain valinneet haastateltavaksi jonkun, joka olisi osannut kertoa työstä ja tulonlähteistä, miten yhteiskuviot toimii jne. Joku sellainen freesi somehenkilö, joka ei häpeile työtään, vaikka se julkisuudessa on leimattu bimboiluksi. Joku joka olisi ollut riittävän itsetuntoinen ja sanavalmis haastamaan Mariaa, että mitä vikaa kun nainen tekee työtä ja ansaitsee itse laukkunsa ja skumppansa, niin missä on ongelma?

Tai pohdittu ylipäänsä tätä hullua somemaailmaa, jossa yksi jakaa itsestään eetteriin jotain tarpeeksi mielenkiintoista ja toiset katsovat sitä niin paljon, että saadaan kunnon rahabisnes pyörimään sen ympärillä.

Vierailija
302/379 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka tässä Veitolan haastattelutyyliä ihmettelin niin en tiedä oliko näissä suurimmassa osassa kysymyksistä kuitenkaan varsinaisesti mitään vikaa. Lähinnä katsojalle syntyi se vaikutelma, että tässä nyt pilkataan ja ivataan Saraa, kun katsoja havaitsi vain Saran hämmenyksen. Toisaalta shampanjat, kaula-aukat ja laukut on ne mitä hänen instastaan nousee esille. Jos nämä nostetaan esiin, niin en tiedä onko se kovin paha, jos ne on niitä asioita, joita Sara itse viikottain tuo instassaan esille. Olihan tämän sänkykuvan tuominen näytölle esiin hän mautonta mutta toisaalta senkin Sara on ihan itse julkaissut omassa instassaan. Veitola toi vain esiin sen mitä moni muukiin ajattelee, että miten tämä kuva on oikein otettu. Se että Sara nolostuu näistä kertoo kenties myös siitä ettei hirveän paljon itse mieti mitä kuvillaan viestittää ja mitä muut niistä mahtavat ajatella. Olen ajatellut samaa kuin mitä Veitola kysyi lopuksi. Olisi ollut kiinnostavaa tietää mitä Sara on mieltä siitä, että kauniilla ja vähäpukeisilla kuvilla saa tykkäyksiä ja lisää seuraajia ja sitä kautta yhteistöitä, eli vähäpukeisuus on valtaa.

Ihmettelen samaa. Rittää, että olet kaunis ja postaat säännöllisesti instaan kuvia. Kun saat kerättyä tällä paljon seuraajia niin olet heti somevaikuttaja.

Hyviä pointteja! Ja olisihan Sara voinut perustella, että hänen omasta näkökulmastaan feministi saa olla ylpeä kehostaan ja näyttää sen netissä, oli kroppa sitten minkälainen tahansa. Hieman siis perustellut näkökulmiaan. 

Ehkä tuo oli juuri yksi niistä osa-alueista, joista ei aiemmin ollut puhetta. Ilmiselvästi ei ollut varautunut kysymykseen, oletko feministi. Koetapas siinä nyt sitten perustella asiaa feminismin kannalta, kun et tiedä, mihin toinen sillä tähtää etkä ole millään tavalla siihen varautunut. Veitola esitti kysymyksen siihen tyyliin, että hänen mielestään on yksi ainoa oikea tapa olla feministi ja mitä tahansa muuta sanot, hän sanoo sinun olevan väärässä. "Sä joko olet tai et ole feministi." Selitä tuolle sitten kantaasi, kun on valinnut noin hyökkäävän ja mustavalkoisen asenteen. 

Olisihan tuohon voinut tuoda esille oman näkökantansa feminismin monimuotoisuudesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/379 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veitolan mollaajat vois pitää sen turpansa kiinni 😂 lisää näitä tukiaisia ja sieppejä vaan kansan naurettavaksi 😂 parasta viihdettä!

Kyllä täytyy mennä huonosti elämässä, jos altavastaajille nauraminen on "parasta viihdettä."

Vierailija
304/379 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siepon typeryys pääsi kukoistamaan

Vierailija
305/379 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sara taitaa kullinkäsittelyn, siitä olen varma!

Vierailija
306/379 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee nyt uusintana.

Mikä tässä nyt teitä mätti?

Sieppi ei ymmärrä kysymystä esim aamukuvasta

Hän ei ymmärtänyt miksi oli siellä. En kyllä minäkään.

Vierailija
307/379 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sara oli varmaan otettu paikkaamaan jotain peruutusta

Vierailija
308/379 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä epäkohdista pitää voida puhua,

Siis viitaten tähän, että Veitola olisi järjestänyt hänelle jonkin ansan. Mutta tuntui, että tässä blogipostauksessa melkein kokonaan vieritti syyn Veitolan niskaan. Ei hän tuntunut itsekään kovin valmistautuneelta haastatteluun. Vaikka varmasti tilanteella oli osansa. Ehkä se hänen julkisuuskuvassaan ärsyttääkin, kun tituleeraa itseään somevaikuttajaksi. Mutta vaikuttaminen tuntuu lähinnä rajoittuvan itseensä kohdistuneisiin epäkohtiin ja syy tuntuu usein olevan muissa. Jos hänen parisuhteestaan kirjoitetaan niin syy ei suinkaan ole siinä, että hän itse julkaisi parisuhtestaan kuvia, vaan syy on uteliaassa mediassa. Samoin velkojen esiintullessa suurin ihmettely oli uteliaassa mediassa ja ihmisissä, jotka lukevat näitä velkauutisia. Sitten kuvia matkoista ja lähinnä lomailusta on insta täynnä mutta, jos kyseenalaistaa tämän touhun niin se on lyttäävää.

Sara vaikuttaa mukavalta mutta ei taida itse huomata ristiriitaa toimissaan.

Josko Sara kuvitteli haastattelijan pelastavan tällä kertaa pulasta kun hän jäätyy ja menee lukkoon haastattelutilanteessa, kun onhan hän kuitenkin Roopen avokki? Nyt sitten kiukuttaa, kun Maria ei käsitellyt Saraa silkkihansikkain vaan antoi Saran puhua itsensä pussiin ja tehdä itsestään hölmön. Sarahan ihan itse veti tuossa mattoa jalkojensa alta ja vähätteli (ja jopa häpesi?) työtään sen sijaan että olisi suoraselkäisesti kertonut olevansa ylpeä urastaan ja rakastavansa työtään. Mariahan oli ihan oma itsensä ja niin taisi valitettavasti olla Sarakin. Ei ihmekään että harmittaa, kun tuolla tavalla nolasi itsensä julkisesti ja vielä poikaystävänsä nimeä kantavassa ohjelmassa.

Vierailija
309/379 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka tässä Veitolan haastattelutyyliä ihmettelin niin en tiedä oliko näissä suurimmassa osassa kysymyksistä kuitenkaan varsinaisesti mitään vikaa. Lähinnä katsojalle syntyi se vaikutelma, että tässä nyt pilkataan ja ivataan Saraa, kun katsoja havaitsi vain Saran hämmenyksen. Toisaalta shampanjat, kaula-aukat ja laukut on ne mitä hänen instastaan nousee esille. Jos nämä nostetaan esiin, niin en tiedä onko se kovin paha, jos ne on niitä asioita, joita Sara itse viikottain tuo instassaan esille. Olihan tämän sänkykuvan tuominen näytölle esiin hän mautonta mutta toisaalta senkin Sara on ihan itse julkaissut omassa instassaan. Veitola toi vain esiin sen mitä moni muukiin ajattelee, että miten tämä kuva on oikein otettu. Se että Sara nolostuu näistä kertoo kenties myös siitä ettei hirveän paljon itse mieti mitä kuvillaan viestittää ja mitä muut niistä mahtavat ajatella. Olen ajatellut samaa kuin mitä Veitola kysyi lopuksi. Olisi ollut kiinnostavaa tietää mitä Sara on mieltä siitä, että kauniilla ja vähäpukeisilla kuvilla saa tykkäyksiä ja lisää seuraajia ja sitä kautta yhteistöitä, eli vähäpukeisuus on valtaa.

Ihmettelen samaa. Rittää, että olet kaunis ja postaat säännöllisesti instaan kuvia. Kun saat kerättyä tällä paljon seuraajia niin olet heti somevaikuttaja.

Hyviä pointteja! Ja olisihan Sara voinut perustella, että hänen omasta näkökulmastaan feministi saa olla ylpeä kehostaan ja näyttää sen netissä, oli kroppa sitten minkälainen tahansa. Hieman siis perustellut näkökulmiaan. 

Ehkä tuo oli juuri yksi niistä osa-alueista, joista ei aiemmin ollut puhetta.

Ilmiselvästi ei ollut varautunut kysymykseen, oletko feministi. Koetapas siinä nyt sitten perustella asiaa feminismin kannalta, kun et tiedä, mihin toinen sillä tähtää etkä ole millään tavalla siihen varautunut. Veitola esitti kysymyksen siihen tyyliin, että hänen mielestään on yksi ainoa oikea tapa olla feministi ja mitä tahansa muuta sanot, hän sanoo sinun olevan väärässä. "Sä joko olet tai et ole feministi." Selitä tuolle sitten kantaasi, kun on valinnut noin hyökkäävän ja mustavalkoisen asenteen. 

Ehkäpä ei ollut varautunut. Tuo feministi-kysymys on muutenkin aika monitulkintainen. Alunperin sillä tarkoitettiin tasa-arvoa, nykyään sillä on hieman kärkevämpi merkitys. Kenties siihen on sen takia hieman vaikea heti ottaa kantaa.

Vierailija
310/379 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä haastattelu toisti samaa, jota aina olen tässä Siepissä miettinyt. Hän on selvästi persoonaltaan hieman pidättyväinen ja jopa ujo eikä todellakaan ole mikään kiinnostava mediapersoona, joka osaisi ilmaista itseään taitavasti ja olisi persoonana kiinnostava ja ennen kaikkea avoin. En sano tätä pahalla, sillä olen itsekin vieraassa seurassa jäykkä ja vähäsanainen enkä silti pidä itseäni tylsänä. En vain osaa avautua kuin luottamuksen jo saaneille ihmisille.

Ristiriita tässä on kuitenkin se, että sulkeutuneella persoonalla ei kuulu viihdemaailmaan ja Sarasta saa tällöin käsityksen, että on julkisuudessa pelkästään ulkonäkönsä vuoksi. Moni muu missi on myös viihdyttävä kameran edeasä eikä siksi ihmetytä, että tekevät viihdealan töitä.

Vierailija
311/379 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tuo oli juuri yksi niistä osa-alueista, joista ei aiemmin ollut puhetta. Ilmiselvästi ei ollut varautunut kysymykseen, oletko feministi. Koetapas siinä nyt sitten perustella asiaa feminismin kannalta, kun et tiedä, mihin toinen sillä tähtää etkä ole millään tavalla siihen varautunut. Veitola esitti kysymyksen siihen tyyliin, että hänen mielestään on yksi ainoa oikea tapa olla feministi ja mitä tahansa muuta sanot, hän sanoo sinun olevan väärässä. "Sä joko olet tai et ole feministi." Selitä tuolle sitten kantaasi, kun on valinnut noin hyökkäävän ja mustavalkoisen asenteen. 

Olisihan tuohon voinut tuoda esille oman näkökantansa feminismin monimuotoisuudesta.

No eipäs siinä oikein voinut. Sieppihän yritti hakea siihen omaa näkökulmaansa, mutta Veitola määritteli kaikkitietävänä "sä joko olet tai et ole feministi"? Eli ei siihen paljon monimuotoisuudelle Veitola antanut tilaa. 

Vierailija
312/379 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä haastattelu toisti samaa, jota aina olen tässä Siepissä miettinyt. Hän on selvästi persoonaltaan hieman pidättyväinen ja jopa ujo eikä todellakaan ole mikään kiinnostava mediapersoona, joka osaisi ilmaista itseään taitavasti ja olisi persoonana kiinnostava ja ennen kaikkea avoin. En sano tätä pahalla, sillä olen itsekin vieraassa seurassa jäykkä ja vähäsanainen enkä silti pidä itseäni tylsänä. En vain osaa avautua kuin luottamuksen jo saaneille ihmisille.

Ristiriita tässä on kuitenkin se, että sulkeutuneella persoonalla ei kuulu viihdemaailmaan ja Sarasta saa tällöin käsityksen, että on julkisuudessa pelkästään ulkonäkönsä vuoksi. Moni muu missi on myös viihdyttävä kameran edeasä eikä siksi ihmetytä, että tekevät viihdealan töitä.

niin totta..kiinnostavuus persoonana on nolla

Vierailija
313/379 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmiselvästi ei ollut varautunut kysymykseen, oletko feministi. Koetapas siinä nyt sitten perustella asiaa feminismin kannalta, kun et tiedä, mihin toinen sillä tähtää etkä ole millään tavalla siihen varautunut. Veitola esitti kysymyksen siihen tyyliin, että hänen mielestään on yksi ainoa oikea tapa olla feministi ja mitä tahansa muuta sanot, hän sanoo sinun olevan väärässä. "Sä joko olet tai et ole feministi." Selitä tuolle sitten kantaasi, kun on valinnut noin hyökkäävän ja mustavalkoisen asenteen. 

Ehkäpä ei ollut varautunut. Tuo feministi-kysymys on muutenkin aika monitulkintainen. Alunperin sillä tarkoitettiin tasa-arvoa, nykyään sillä on hieman kärkevämpi merkitys. Kenties siihen on sen takia hieman vaikea heti ottaa kantaa.

Nimenomaan. Veitolahan otti kysymyksen esille yllättäen ilmiselvästi vedotakseen sillä johonkin. Ei kukaan (edes parjaamanne Sieppi) ole niin yksinkertainen, että pitää tuota täysin vilpittömänä kysymyksenä, johon voi ihan huoletta vastata. Kyllä siitä kysymyksestä tiesi heti, että siitä on tulossa joku kompa, josta joutuu tiukille. Jos siihen olisi vastannut kyllä, seuraava kysymys olisi ollut "miksi toimintasi sitten on ristiriitaista aatteen kanssa". Jos siihen olisi vastannut ei, olisi kysymys kuulunut, "miksi naisten alistaminen on sinusta ok". Tämän vuoksi Veitola ei hyväksynyt diplomaattisempaa vastausta. 

Vierailija
314/379 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taisi ollaa Saralle liian vaikea aihe. Ja liian vaikeita kysymyksiä, kun ei koskenutkaan suhteestaan Roopeen tai johonkin höpöhöpöjuttuihin. Ei osannut kertoa työstäänkään mitään eikä itsestäänkään, muuta kuin "ihmiset eivät tykkää nyyh ja byyh". Olisi vain puhunut sitten niistä laukuista, onko itse ne maksanut vai onko jossain taustajoukoissa sugar daddy ollut jo vuosia.

Ei tuosta saanut oikein mitään irti ja oma käsitykseni vain vahvistui hänestä, tyhjä pää tyhjän toimittaja. Älyllä ei ainakaan ole pilattu. Tai turhalla keskustelutaidolla. Taitaa roikkua somessa ja blogissaan ihan liikaa.

Onnenpyörässäkään ei älyn lahjoja tarvita, kunhan näyttää nätiltä ja hymyilee vaan, vähän ramppaa taulun edessä edes takaisin.

Vierailija
315/379 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moniko teistä osaa maksaa ALVit eli tietää, mistä summasta ne maksetaan, jos on laskuttanut asiakasta 500e.

Eli 500 euroa haluaa itselle ja siitä 24 % alv (jos menee normaalilla kannalla) on 620 e lasku, joka sisältää 120 e alv. Kun Sieppi on googlettanut laskun tekoa 19-v niin on varmasti heti tullut vastaan, että laskuun on aina merkittävä alv ja jos on alviton, pykälä millä perusteella on alv.

Ala-asteikäinenkin osaa laske alv ja kirjoittaa sen laskuun. Asikas maksaa alv ja se tilitetään verohallinnolle. Alv ei ole yrittäjän rahaa vaan läpikulkuerä.

Aika tyhmä ihminen on jos ei reilussa 10 vuodessa ole oppinut, että alv ei voi käyttää omiin laukkuihin vaan vero tilitetään verohallinnolle. Vähän sama kuin postinkantaja ei kantaisi postia postilaatikoihin vaan pitäisi itsellään...

Jos on niin tyhmä, ettei alv tajua, sitä varten voi maksaa kirjanpitäjälle...

Ei, vaan on laskuttanut asiakasta siten, että laskun loppusumma on 500 e. Paljonko silloin on ALV:n osuus? Sitähän tässä kysytään, joten laskepa uudestaan. Vai kävikö niin, että et osaakaan laskea ALVia, jos tiedät vain laskun loppusumman?

Vierailija
316/379 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos Sara olisi vastannut feministikysymykseen kysymällä Marialta, että koska sait viimeksi. Yhtä asiallinen kysymys - sitä joko saa tai sitten ei.

Vierailija
317/379 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piti itsekin katsoa kyseinen haastattelu, jotta ymmärtäisin mistä nyt kohistaan. En ymmärrä vieläkään.

Siepistä sai ihan tavallisen kuvan, joka ei muuttanut millään tavalla vähäistä (ihan neutraalia) ennakkokäsitystäni hänestä. Vähän jopa säälittää tuo b-luokan julkkisten "kaikki vihaa mua" -tuskailu, ei vihaa. Suurin osa ei ajattele sinustakaan Sara yhtään mitään, niin hyvässä kuin pahassa, kuten ei meistä muistakaan.

Ilmeisesti haastattelussa ennakkotietojenkin mukaan piti käsitellä "somevaikuttajan" työtä, eli mistä raha koostuu jne. Tähän Sieppi ei kuitenkaan vastannut, vaan kiemurteli vaivaantunen oloisena ja kertoi veloistaan (jotka Maria johdannossaan muiden otsikoiden ohella mainitsi). Olisi voinut kertoa ihan muulla tavalla "minulle maksetaan postauksista yhteistyösopimuksen mukaan", ei häntä tässä mihinkään nurkkaan ahdistettu. Tuntui kokevansa olevan jotenkin syytetyn penkillä, vaikkei ollut. Veitola haastattelee kaikia samaan tyyliin, ja Saralla oli kaikki mahdollisuudet vastata kysymyksiin omalla tavallaan. Nyt ehkä omasta mielestään "jäätyi" (kuten haastatteluissa aiemminkin), ja se harmittaa.

Kaiken lisäksi Veitola aloitti haastattelun heittämällä pallon Saralle: "Mitä haluaisit sinusta tiedettävän?", johon Sara ei vastannut mitään.

Ei Sara sinusta mitään pahaa tai muutenkaan ihmeellistä ajatella tämänkään haastattelun jälkeen. Ehkä kannattaisi vetäytyä hetkeksi somesta ja keskittyä itsetunnon luomiseen sen ulkopuolella. (Hankalaa tietysti, kun tulot tulevat postauksista, mistä tässäkin haastattelussa kai piti keskustella?)

Minä en kyllä saanut tuosta sitä kuvaa, että "kaikki vihaa mua". Ymmärsin niin, että jotkut vihaavat, mutta he tekevät sen sitten hämmästyttävän vahvasti. (Kyllähän tästäkin ketjusta näkee, mitä hän tarkoittaa.) 

En kyllä huomannut haastattelussa yhtään kohtaa, jossa Veitola olisi oikeasti kysynyt tai antanut mahdollisuuden kertoa, miten homma oikeasti toimii. Ainoa kohta oli se tympeä ja ylimielinen "no, kerro nyt sitten, mitä asiaa sinulla on". Muussa haastattelussa ei annettu suunvuoroa ja kysyttiin ihan eri asioita. 

Vierailija
318/379 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee nyt uusintana.

Mikä tässä nyt teitä mätti?

Sieppi ei ymmärrä kysymystä esim aamukuvasta

En minäkään ymmärrä. Kysymys on pelkkää kettuilua eikä siihen voi vastata.

Sama jos menisit kysymään kaverilta, tykkääkö hän oikeasti paidastaan, jonka on tänään laittanut päälleen. Kuka kysyy tuollaista?

Voisivatko alapeukuttajat kertoa, mitä sillä kuvakysymyksellä ajettiin takaa? 

"Siis säkö siis heräät aamulla ja yhtäkkiä tulee mieleen ottaa kuva? Onks sulla niska kipeenä tossa, vai miksi sä oot tolleen?" 

Ihan turha kysymys ja kaikki tietävät vastauksen kysymättäkin (sellainen kuva nyt vain on kaunis). Pelkkää kettuilua eikä siinä ollut tarkoituskaan kuunnella, mitä Sieppi vastaa. 

Vierailija
319/379 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kehtaa myöntää harjoittavansa maailman vanhinta ammattia sen uudessa muodossaan. Ja joku sitten maksaakin vielä, että kuvia tulee lisää.

Vierailija
320/379 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjien verotuohjeistus ja tuki on kyllä niin hyvää, että ei voi tietämättömyyttään jättää veroja maksamatta ja tilittämättä. Asiakashan sen alvinkin maksaa, yrittäjä vain tilittää valtiolle. Ei ole yrittäjän rahaa alkuunkaan. Pienellä liikevaihdolla voi vielä saada valtiolta takaisinkin alveja ihan omaksi rahakseen, mutta pitää osata hoitaa paperiasiat kunnolla.

Tai ainakin olla kunnollinen kirjanpitäjä, joka hoitaa kaikki paperiasiat. Yksityisyrittäjän paperisota ei nyt niin hirveän iso ole, verrattuna isompiin yrityksiin. Monet bloggaajatkin tienaavat kymmeniä tuhansia vuodessa mainostuloilla eli kun mainostavat samalla tiettyjä tuotteita. Eikö Sarakin voisi pitää kunnollista blogia ja saada tuloja, mutta kyllä pitää osata kirjoittaakin sen eteen. Ja olla kiinnostava persoona. Muotibloggaajiakin on pilvin pimein. Muut tulot ovat sitten lisänä. Jospa Sara menisi opiskelemaan taloushallintoa ja markkinointia ja hankkisi samalla elintärkeää tietoa yrittäjän uralle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi