Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä pitäisi tehdä: vanhempi jakaa ennakkoperintöjä vain osalle lapsista?

Vierailija
29.08.2018 |

Tilanne on tämä: mieheni on monen mutkan kautta saanut tietoonsa, että äitinsä on jaellut isovanhempien perintöä vain osalle aikuisista lapsistaan. On annettu rahaa ja materiaalista omaisuutta ns. pöydän alta. Asioista ei ole hiiskuttu. Kun mieheni on joskus vuosia sitten avoimesti kysynyt asioista, äitinsä on kieltänyt kaiken.

Nyt sitten sisarensa lipsautti, miten asiat ovat oikeasti menneet. Jo viimeiset 10 vuotta on jaettu omaisuutta etukäteen, mutta vain osalle lapsista. ”Muut eivät tarvitse” anopin logiikan mukaan. Mitä mieheni voi tässä tilanteessa tehdä? Ei mitään? Tyytyä kohtaloonsa?

Kommentit (86)

Vierailija
1/86 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään. Vanhemmalla on oikeus jakaa oma omaisuutensa kuten haluaa.

Vierailija
2/86 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole varsinainen ennakkoperintö, se on tarkkaan säädelty juttu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/86 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on  todellakin jaettu ennakkoperintöä niin sittenhän ei ole mitään hätää. Kun vanhemmat kuolevat, noiden ennakkoperintöjen määrä vähennetään niitä saaneiden perintöosasta. Miehesi siis saisi suuremman osan.

Sinuna olisin enemmän huolissani siitä että nuo saattavat olla lahjoja, joiden kohdalla on merkitty lahjakirjaan että lahja EI ole ennakkoperintöä.

Vierailija
4/86 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuossa oikein mitään voi.

Jos edes moraalinen oikeudenmukaisuus ja lapsien tasavertainen kohtelu ei kuulu tämän vanhemman ominaisuuksiin, on vain pakko tyytyä kohtaloonsa. Tietysti, jos näistä siirroista jää merkintöjä johonkin, ne voi tarvittaessa ottaa esiin lopullisessa perinnönjaossa. Mutta tuskin jää, jos vanhempi hoitaa asiat hyshys-tyyliin.

Toivottavasti nämä lahjotut lapset viitsivät sitten hoitaa aktiivisesti tämän vanhemman hautaa tulevaisuudessa. Mitään velvollisuuksia näillä syrjityille lapsilla ei siihen enää ainakaan mun maailmassani ole.

Vierailija
5/86 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on annettu lahjoina ja sinulla on jotain käsitystä arvost/rahamäärästä niin voi tietysti varmistaa että verottaja tietää asioista ja tarvittaessa menee lahjavero.

Vierailija
6/86 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lahjaverot maksettu, ellei oikeasti rahalahjoja ole kirjattu ennakkoperinnöksi? Kuulostaa oudolta touhulta.

Vierailija
7/86 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse tekstin mukaan on isovanhemman perinnöstä, jonka vanhempi jakaa lahjoina vain osalle lapsistaan. Eli itse on perinyt, mutta jakaa sen nyt seuraavalle sukupolvelle, tai vain osalle, lahjamuodossa.

Tuohon on tosiaan vaikea puuttua.

Vierailija
8/86 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostaa kanne käräjäoikeuteen?

Vierailija
9/86 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nostaa kanne käräjäoikeuteen?

Ettei elämässä mene nallekarkit tasan?

Vierailija
10/86 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse tekstin mukaan on isovanhemman perinnöstä, jonka vanhempi jakaa lahjoina vain osalle lapsistaan. Eli itse on perinyt, mutta jakaa sen nyt seuraavalle sukupolvelle, tai vain osalle, lahjamuodossa.

Tuohon on tosiaan vaikea puuttua.

Niin. Otsikossa puhutaan kuitenkin ennakkoperinnöstä, josta ei liene lainkaan kyse. 

Vierailija
11/86 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisesta omaisuudesta on kyse? Mitä on jaettu ja kuinka paljon?

Vierailija
12/86 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse tiedän omasta suvustani tapauksen, jossa isovanhemmat jättivät kaiken rahallisen omaisuutensa lapsenlapsille sillä omat lapset ei tarvitse

ikävä puoli tässä tietysti oli se että he eivät pitäneet poikalapsista joten perintö menikin sitten vain naispuolisille jälkeläisille

Vierailija
13/86 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma meillä, äitini (joka on aina ollut tahditon) lipsautti kerran, että ollaan me tolle Jussille (nimi muutettu) annettu rahaa ja kaikkea mitä ovat tarvineet. Sitten jouduin itse sairaalaan ja maksut olivat kovia, joten pyysin lainaksi 300€:a, en saanut. Meitä on vaan kaksi. Jussilla on lapsia ja mulla ei.

Vierailija
14/86 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kysyä verottajalta, onko heidän tietoonsa tullut ennakkoperintöjä. Voivat laittaa kyselyn tälle jakajalle. Ennakkoperintö nimellä merkattu omaisuus pienentäisi varsinaista perintöä. Jokaiselle lapsella on oikeus edes lakiosaan.

Vierailija
15/86 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itse tiedän omasta suvustani tapauksen, jossa isovanhemmat jättivät kaiken rahallisen omaisuutensa lapsenlapsille sillä omat lapset ei tarvitse

ikävä puoli tässä tietysti oli se että he eivät pitäneet poikalapsista joten perintö menikin sitten vain naispuolisille jälkeläisille

Kuulosta oudolta. Eivätkö lapset nostaneet oikeusjuttua siitä, etteivät saaneet lakiosaa?

Vierailija
16/86 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tarvitsevatko muut lapset? Saajien ja saamattomien varallisuudesta ja ammateista yhteenveto

Vierailija
17/86 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos esim. Kolmesta veljeksestä yksi on hyvätuloinen ja kaksi muuta enemmän tai vähemmän varattomia, miksi vanhempien pitäisi tukea myös tätä hyvin tienaavaa? 

Vierailija
18/86 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on  todellakin jaettu ennakkoperintöä niin sittenhän ei ole mitään hätää. Kun vanhemmat kuolevat, noiden ennakkoperintöjen määrä vähennetään niitä saaneiden perintöosasta. Miehesi siis saisi suuremman osan.

Sinuna olisin enemmän huolissani siitä että nuo saattavat olla lahjoja, joiden kohdalla on merkitty lahjakirjaan että lahja EI ole ennakkoperintöä.

Jos ennakkoperintö on saatu kolmen viimeisen vuoden aikana ennen vanhenpien kuolemaa. Kaikkia 10 vuoden aikana saatuja ei huomioida.

Vierailija
19/86 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama homma meillä, äitini (joka on aina ollut tahditon) lipsautti kerran, että ollaan me tolle Jussille (nimi muutettu) annettu rahaa ja kaikkea mitä ovat tarvineet. Sitten jouduin itse sairaalaan ja maksut olivat kovia, joten pyysin lainaksi 300€:a, en saanut. Meitä on vaan kaksi. Jussilla on lapsia ja mulla ei.

Miten lapseton ei pysty säästämän 300€?!

Vierailija
20/86 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellisesi annettu enemmän aeimmin esim. opiskeluaikana? Tai maksettu taattu laina?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi