Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lääkärin mielestä lapsellani ylipainoa, mitä mieltä olette?

Vierailija
03.05.2006 |

lääkäri käski laittaa tytön laihdutuskuurille, esim. kevytmaitoa ei enää saa antaa.

painoa oli 19kg ja 102cm pitkä 4 vuotis tarkastuksessa. Tyttö näyttää ihan normaalilta, sen lääkärikin myönsi, mutta kun käyrä on käyrä!!

edellisinä vuonna tyttö oli 16kg ja 93cm, ja silloin ei ainakaan sanottu mitään.

Tämä lääkäri ärsyttää minua jo muutenkin ja nyt raivostuin lopullisesti. hänelle emme enää aio mennä...

hän myös joka kerta jankuttaa ja jankuttaa minulle että miten jaksan, olenko nyt väsynyt jne... minulla on siis myös 6 kk vauva. ymmärrän että synnytyksen jälkeinen masennus on vakava asia, mutta miksei hän voi uskoa että minulla on kaikki hyvin, kun kerran sanon. saan joka kerta vakuutella hänelle noin 10min ajan olevani kunnossa. Lasta tutkitaan sitten vain noin 5 min, ja todetaan kaiken olevan kunnossa.

Toivottavasti joku jaksoi lukea purkaukseni! raivostuttaa vaan niin että näin pieni tyttö pitäisi laihduttamaan laittaa vaikka näyttää ihan sopusuhtaiselta! laihdutuskuuria ei lapselle tule kyllä missäään nimessä, mutta olisi kiva kuulla mitä mieltä olette!

tuohtunut äiti

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
04.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsen tarvitse tietää syytä, miksi äiti ei enää osta kaupasta ylimääräisiä herkkuja tai valitsee kevytmaidon sijasta rasvatonta maitoa. Tai miksi äiti tekee erilaisia valintoja päivittäisten ruokien tai niiden valmistustapojen suhteen.

Vierailija:

osaksi myös sen takia kauhistuttaa tämä, koska en halua missään nimessä " istuttaa" pienen tyttöni päähän ajatuksia laihtumisesta jne.

AP

Vierailija
2/68 |
04.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai siis ainakin minun mielestäni :D

Syksyllä painoa oli 22 kiloa ja pituutta 107. Vaihdoin rasvattomaan luomumaitoon, ja tein muutamia muita pieniä muutoksia ruokavalioon. Lapselle en ole mitään sanonut, enkä ole pitänyt nälässä. Olen rohkaissut riehumaan ja juoksemaan paljon, leikitty yhdessä. Karkkipäivä on nyt tarkkaan määrätty, vaikkei aiemminkaan nyt paljon karkkia syöty. En leivo enää niin usein, ja lapsi saa joko rasvatonta maitoa tai sitten vettä tai vissyä.

Painoa on edelleen se 21-22 kiloa, mutta pituutta on kuitenkin jo 112cm, eli suhteellisesti ollaan tultu alaspäin. Onhan se vielä yli käyrän, mutta ihan hyvällä mallilla ollaan mun mielestä nyt, kun suunta on tämä. Lapsi on aina ollut käyrän ylälaidassa tuon pituuden suhteen ja on sellainen ladon ovi muutenkin, joten kovin hintelää ei tästä lapsesta varmaan koskaan tule. Neuvolassa ei olla tähän puututtu, kun viimeks oltiin 3v neuvolassa ja lapsi sen jälkeen alkoi pyöristyä. Nyt ajattelin etukäteen soittaa neuvolaan ja varmistaa ennen 4v neuvolaa, että th ei ota pulleutta puheeksi lapsen kuullen ja kerron mitä ollaan jo tehty. Yksi syy tähän pyöristymiseen on ollut se, että lapsella alkoi olla astmaoireita, eikä jaksanut juoksennella kun hengästyi ja alkoi yskittää.

Olin itse pienenä pyöreä, ja sain kuulla jo pienestä pitäen niin pahoja kommentteja siitä että olen lihava ja syön liikaa, että pidän huolen siitä että lapselleni ei näin tehdä. Mulla se johti syömishäiriöön ja pahoihin itsetunto ongelmiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
04.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ehdotan ap:llekin: ei mitään numeroa asiasta lapselle, mutta pieniä muutoksia ruokavaliossa. Ja lisäksi mahdollisimman paljon liikuntaa. Asiaan kannattaa puuttua nyt, kun kunnollista ongelmaa ei vielä ole.

Vierailija
4/68 |
04.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihtelu on -2 - +2 sd, kaikki tältä väliltä. Joten suut suppuun. Eria asia, jos menisi + 4 sd, joten lihavaksi EI VOI ap:n lasta sanoa. Jotain rajaa näihin painojuttuihin!! Yliapaino on vakava juttu, mutta samoin myös lapsen laihduttaminen, varsinkin kun YLIPAINOA EI OLE.

sh lastenpolilta

Vierailija
5/68 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma poikani täyttää heinäkuussa 4 ja nyt mittaa 99 cm ja 14.4 kg, kylkiluut paistaa läpi.

Vierailija
6/68 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ei kai rasvattomaan maitoon siirtymisestä olisi mitään haittaa? Eihän tytön tarvitse laihduttaa, mutta jos taipumusta ylipainoon on niin olisi varmaan ihan hyvä tässä vaiheessa tehdä pieni tarkistus arkiruokavalioon. Helpompi opetella hyvät ruokailutottumukset lapsena kuin laihduttaa isona.

En tietenkään tiedä nykyistä ruokavaliotanne, mutta hyviä käytäntöjä kuten:

viisi annosta kasviksia päivässä,

juomaksi rasvatonta maitoa tai vettä,

leivällä vähärasvaista juustoa ja kokolihaleikkeleitä,

kevyitä kotiruokia: keitot jne.

Näitä voi varmasti ottaa käyttöön tai tehostaa ilman että se on laihduttamista.

Eihän lapsi edes huomaa, jos puuron voisilmä on 40 % eikä 80%, tai jos juuston rasvaprosentti 15% eikä 35 %, lautasella hiukan enemän kasviksia ja hiukan vähemän kastiketta. Pienistä arkipäivän valinnoista se paino kertyy tai jää kertymättä.

Vierailija
7/68 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tyttö oli 4v neuvolassa 107cm ja 21 kg

Vierailija
8/68 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika oli 3-vuotisneuvolassa 104 cm ja reilu 19 kg. Lihavaksi mainittiin. Isokokoinen on ollut aina ja tasaisesti kasvanut. Että näin.

En varmaan uskalla viedä tuota kuopusta 2-vuotisneuvolaan, kun paino on jo nyt melkein 19 kg. Pituutta vähän vajaa 100 cm. Onhan tuo eittämättä pyöreä, mutta minkäs voit, kun tämäkin poika tykkää kasvaa...

Vierailija
9/68 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylipainoon tai edes " tukevuuteen" . Oma poika oli 3v lääkärineuvolas 102.2cm ja 16kg. Lääkäri oli todel tyytyväinen kun oli normaalipainoinen.

Lääkärit ärsyttää välillä enemmän ja vähemmän...Kuka on lihava ja kuka ei. Siinäpä pulma. Tyttösi ei kuulemani mukaan ole lihava. Jatkat elämää normaalisti.

Vierailija
10/68 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen 101.6cm ja 17.2 kg

Vierailija
11/68 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinrasvojahan on syytä välttää.

Samoin voin tilalle voisi vaihtaa kevytlevitteen.

Vierailija
12/68 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

syömme mielestäni todella terveellistä ruokaa, suurin osa meillä on jo kevyttuotteita, mutta esim. maito on tavallista kevytmaitoa.

karkkeja ja muita herkkujakaan tyttö ei syö. ainoa makea mistä tykkää on muumi keksit, ja niitä ei paljon mene. Vauvana valitettiin tytön pienestä koosta ja nyt näin...

Samoin olivat viimeksi huolissaan vauvani kasvusta, hän kun oli heidän mielestään liian laiha (parisataa grammaa =)), poika on jo kuitenkin 70cm (5kk) ja oli juuri oppinut ryömimään. yritin kysellä voiko liikkeellelähtö pudottaa hetkellisesti painokäyrää, mutta siihen en mitään vastausta saanut...

Mua todella alkoi raivostuttamaan, että näin pienien lapsien tarvitsisi laihduttaa. kaikki tämän kokoiset liikkuvat aivan varmasti tarpeeksi ja annan lapselleni joka tapauksessa terveellistä ruokaa, joten ne puolet ovat kunnossa.

itselläni on ollut teininä bulimia, ja kammoan nykyisin sitä että jo pienten lasten täytyisi olla " mallinmitoissa" . mutta laihathan täällä pärjäävät =(

tytärtäni ei ulkonäöllisesti kukaan voisi kuvata edes sanalla pullea, niin normaali hän on

Käyriin tuijottelu ei aina kerro minusta koko totuutta ja ihme jos lääkärit niin luulevat.

myös tämän lääkärin " väsyttääkö" kysymykset raivostuttavat minua suunnattomasti!

AP

Vierailija
13/68 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen katsellut inhoten, miten vanhemmat antavat jo pienten lasten paisua muodottomiksi möhkäleiksi, joiden kasvotkin ovat pelkkää ihraa, sieltä sitten pienet silmät killittävät...

Särkänniemessä ja Muumimaailmassa yms paikoissa, joissa on paljon lapsiperheitä, voi huvittaa itseään seurailemalla näitä pikku palleroita, kun he epätoivoisesti yrittävät pysyä hoikempien = normaalien lapsien vauhdissa. Ja vanhemmista näkee yleensä, mistä ylipaino johtuu. Täydellisen väärät ruokailutottumukset koko sakilla.

Näin on.

Vierailija
14/68 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuija.

Vierailija
15/68 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanos muuta. Lasten lihottaminen on verrattavissa pahoinpitelyrikokseen. Fyysisten sairausten vuoksi nämä lapsiraukat saavat kärsiä pienen ikänsä psyykkisistä ja sosiaalisista ongelmista.

Vierailija
16/68 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on niin lääkäristä kiinni kuka huomauttaa ja kuka ei ja mistä huomauttaa. Saman ikäinen ja pituinen painaa 10kg enemmän eikä lääkäri huomauttanut ylipainosta, mistä olisi todellakin voinut huomauttaa.

Vierailija
17/68 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on eka luokkalaisen paino. Normaali 4v. painaa 13-16kg!

Vierailija
18/68 |
04.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että voiko lapsilla pianoon vaikuttaa " tilapäinen" syöpöttely ja herkkujen syönti?

meillä oli nimittäin viikonloppuna 3 eri synttärikutsut, joilla syötiin herkkuja...

olen nimittäin aika ajoin punninnut tyttöä kun tykkää nousta vaa' alla vessassa, ja silloin painanut 17-18, voihan tosin olla että vaa' at näyttävät eri lukemia meillä ja neuvolassa. mutta ainakin vielä puoli vuotta sitten kun olin raskaana näytti meidän oma ja tämän th:n vaaka samaa lukemaa.

ja, tietenkään en sanoisi lapselle hänen olevan " laihdutuskuurilla" , mutta lapset ovat sen verran fiksuja että jostain sen voivat tajuta. ja tyttö kuuli jo neuvolassa mitä lääkäri sanoi. kotonakin vielä sanoi, ettei halua mihinkään kuurille (vaikka ei tiennyt kyllä mitä se tarkoitti...).

AP

Vierailija
19/68 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

lääkäri käski laittaa tytön laihdutuskuurille, esim. kevytmaitoa ei enää saa antaa.

Eihän se ole mitään laihdutuskuuria jos vaihtaa maidon rasvattomaan... Rasvaton maito on hyvä juoma koko perheelle. Eipä tuo nyt niin kamalalta lääkäriltä kuulosta, paitsi jos tosiaan oikeasti käytti laihdutuskuuri-sanaa.

Minulla on tuon mittainen ja melkein tuon painoinen 3-vuotias. Ihan passelin kokoinen.

Vierailija
20/68 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Se on eka luokkalaisen paino. Normaali 4v. painaa 13-16kg!

Meidän erittäin normaali 2-vuotias painaa 16 kg. Pituus noudattelee samoja (ylä)käyriä, niin että ihan normaali lapsi on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi