lääkärin mielestä lapsellani ylipainoa, mitä mieltä olette?
lääkäri käski laittaa tytön laihdutuskuurille, esim. kevytmaitoa ei enää saa antaa.
painoa oli 19kg ja 102cm pitkä 4 vuotis tarkastuksessa. Tyttö näyttää ihan normaalilta, sen lääkärikin myönsi, mutta kun käyrä on käyrä!!
edellisinä vuonna tyttö oli 16kg ja 93cm, ja silloin ei ainakaan sanottu mitään.
Tämä lääkäri ärsyttää minua jo muutenkin ja nyt raivostuin lopullisesti. hänelle emme enää aio mennä...
hän myös joka kerta jankuttaa ja jankuttaa minulle että miten jaksan, olenko nyt väsynyt jne... minulla on siis myös 6 kk vauva. ymmärrän että synnytyksen jälkeinen masennus on vakava asia, mutta miksei hän voi uskoa että minulla on kaikki hyvin, kun kerran sanon. saan joka kerta vakuutella hänelle noin 10min ajan olevani kunnossa. Lasta tutkitaan sitten vain noin 5 min, ja todetaan kaiken olevan kunnossa.
Toivottavasti joku jaksoi lukea purkaukseni! raivostuttaa vaan niin että näin pieni tyttö pitäisi laihduttamaan laittaa vaikka näyttää ihan sopusuhtaiselta! laihdutuskuuria ei lapselle tule kyllä missäään nimessä, mutta olisi kiva kuulla mitä mieltä olette!
tuohtunut äiti
Kommentit (68)
Rakenteissa tosi paljon eroa. Meidän poika menee 5 v, 110 cm pitkä ja painaa 15.9 kg, hoikkarakenteinen mutta ei " sairaalloisen" laiha -> mulle huomautettiin alipainosta =).
Itelläni taas oli niin että olen mennyt painon kanssa käyrillä aina yläpäässä ja niiden mukaan laihdutuskuurin tarpeessa mut " oikeasti" ihan normaalin kokoinen eli hoitaja oli musta lapsena sanonut neuvolassa että pelkkien käyrien mukaan pitäisi laihduttaa mutta kun näkee luonnossa niin ei tarvetta.
oma tyttäreni täyttää juuri 4v, ja on suunnilleen 104cm ja 15 kg.
on todella luikku mielestäni,
todella vaikea hänelle löytää vaatteita kun housut tippuu päältä!!!
aina tarkistettava että vyötärössä on kiristysnauhat tai vyölenkit...
poika, joka on myös laihaksi " haukuttu" , 5v,
on nyt 116cm ja 19kg...
ja sama housuongelma hänellä...
Ja sopusuhtaiselta näyttää... Mummokin sanoi, että onpas lihaksikas poika eli ei ole läskiä vaan lihaksia. Älä murehdi liikaa lääkärin puheista! Anna lapsesi olla sellainen kuin on! Olisi kummallista jos jokainen meistä olisi just samankokoinen.
Ja mitä käyriin tulee... meillä neuvolassa laitettiin poika pituuskontrolliin kun ei mene käyrien mukaan. Painosta ei puhuttu muuta kuin se, että menee tasaisesti omalla käyrällään (+1).
Ja kaikki teidän lastanne painavammat lapset ovat sitten pullukoita? Tällä perusteella teidän muksu on muuten pullukka meidän muksuun verrattuna!
Voi Herra Isä, että olet pönttö. Paino on suhteutettava lapsen pituuteen, et voi tuijottaa pelkkää painoa. Tuossa iässä toinen lapsi voi olla vaikka 15 cm toista pitempi, ei kai niiden paino voi olla sama.
itselle vain niin arka asia tämä laihduttaminen ja en missään nimessä haluaisi aiheuttaa lapselleni mitään mikä voisi myöhemmin vaikuttaa ajatuksiin painosta ja laihduttamisesta.
meilläkin terveydenhoitaja, joka mittasi lapsen ennen kuin menimme lääkärille, sanoi, että lapsi on kasvanut hienosti ja on sopiva mitoiltaan.
puhuin äsken anoppini kanssa asiasta ja hän kertoi tästä lääkäristä (joka on siis jo eläkeiän kynnyksellä), että hän oli sanonut anopilleni koskien hänen yhtä tytärtään, että tämä kasvaa liian nopeasti ja heidän täytyy mennä lastenklinikalle ottamaan joku pistos, että kasvu laantuu... olivat sitten menneet sinne ja siellä olivat ihmeteleet, ja mitään pistosta ei tosiaankaan annettu. kuulostaa minusta todella kummalliselta, mutta ajatkin olivat kyllä silloin eri. tämä tytär on ainakin nykyään ihan sopusuhtainen nainen.
AP
kanssa hermostuin noistä kasvukäyristä.
Neuvolatäti vaahtosi aina, että tyttöni painaa liian vähän. Hän ei pysynyt hetkeäkään paikoillaan ja kuin hevonen. Sanoin sitten tädille, että mun pitää varmaan sitten köyttää lapsi tuoliin, ettei pääse liikkumaan ja kuluttamaan kaikkea ravintoa mitä syö.
Sen koomin ei ole puhunut lapsen painosta mitään. 4-vuotiaana mitat oli 104,5cm ja 16,3kg.
Kuopus on nyt 3-vuotiaana 103,5 cm ja 16,3kg. Taitaa tulla tästä pojasta liian pitkä...
Meillä ei syödä muita kevyttuotteita kuin maustamatonta jugurttia. Ruokajuomana on vesi, leivän päälle tulee voita, salaattiin öljyä jne.
Suosittelen kyllä unohtamaan käyrät ja katsomaan miltä lapsi näyttää ja laihduttamisen sijasta kiinniittämään liikuntaan huomiota.
No kyllä se siltä kuullosti. Enkä kyllä ymmärrä, miten lapsesi voi olla noilla mitoilla -3 -käyrällä, koska omani on huomattavasti pitempi ja kevyempi, eikä silti ole koskaan ollut alle -2 -käyrän. Ja toinen juttu; lapsesi ei suinkaan ole sopusuhtainen, jos on -3 -käyrällä, vaan on julmetun laiha.
t. 50
Olen huomannut, että jotkut vanhemmat ovat täysin sokeita oman lapsensa suhteen.
Yhtenä esimerkkinä 5-vuotias tyttö, jolle neuvolassa oli sanottu, että painoa tulee liikaa ja pitää tarkkailla syömisiä. Äiti oli sitä mieltä, että tyttö syö todella terveellisesti ja on niin sopusuhtaisen näköinen, että hän ei voi ymmärtää,miten th sanoi noin.
Todellisuudessa tyttö ei syönyt mitään kunnollista, vaan puputti koko ajan karkkia, sipsejä, limsaa, pillimehuja, keksejä, jäätelöä jne. Tyttö myös oli ylipainoinen ja nyt 12-vuotiaana on sitä edelleen. Äidin mielestä tyttö on täydellinen...
Osaatko sanoa, paljonko pitäisi n. 145-senttisen pojan painaa ollakseen " normaalipainoinen" . Ikää pojalla 8v5kk.
Vierailija:
Osaatko sanoa, paljonko pitäisi n. 145-senttisen pojan painaa ollakseen " normaalipainoinen" . Ikää pojalla 8v5kk.
No helpotti, helpotti niin vietävästi. Kyllä nyt maailma pelastuu.
Ei vaiskaan, ihan oikeasti ei käynyt mielessäni, että olisi ollut näppisvirhe, vaan ihmettelin, että tulkitaanko eri neuvoloissa lukuja niin eri lailla. Terkkareitakin kun on niin moneen lähtöön.
60
Kiitos vastauksestasi. En ole poikaa juuri punninut viime aikoina, mutta arvelen, että painaa siinä 29 kg, voi olla, että on jo 30 kiloakin paukahtanut rikki.
62
www. verkkoklinikka. fi/laskurit/kasvu/index. xsp
Jos 4 vuotiaana on jo NOIN ylipainoinen,niin siitä ei jatkossa seuraa mitään hyvää.Ei ne lääkärit ihan turhasta sano!Kyllä se paino valitettavasti lihavilla lapsilla on aina vaan ylöspäin....
Itse vaihtaisin lääkäriä ja viittaisin tuon puheille kintaalla jos terveellä maalaisjärjellä katsottuna lapsi näyttää normaalilta ja etenkin jos syö normaalisti.
Minä sain muuten kuulla samaa jankutusta omasta voinnistani vaikka kuinka intin että mielialani on oikein hyvä vaikka olenkin yövalvomisista väsynyt.
joku kysyi puhuiko lääkäri laihdutuskuurista -kyllä puhui ja ruokien tarkkailemisesta.
me muut perheessä olemme aivan normaali painoisia (paino pituus suhde ok). itse olen ollut teininä alipainoinen bulimian takia (johon ei liittynyt ahmimista vaan oksentamista). osaksi myös sen takia kauhistuttaa tämä, koska en halua missään nimessä " istuttaa" pienen tyttöni päähän ajatuksia laihtumisesta jne.
Ja meillä tosiaan syödään terveellisesti. ruoan jälkeen ei tule jälkiruokaa, josskus ehkä melonia. lautasesta noin puolet on kasviksia. ruoka valmistetaan mieluummin uunissa kuin pannussa. kevyttuotteita käytämme, mutta kaikkia eivät lapset saa. lapsi saa leivän päälle margariinia, harvoin kyllä syö leipää. usein välipalaksi/aamu- tai iltapalaksi syö jogurttia, se on kevyttuote, rasvaton ja ei lisättyä sokeria.
kerran viikossa on karkkipäivä, jolloin saa pari keksiä, yhden suklaapatukan ja puolen litran limun. hedelmiä syödään myös paljon. juomana useimmin vettä ja toisinaan taas sitä kevytmaitoa.
Ja lapsi on todella aivan normaalin näköinen. hänessä on vielä hieman sitä " vauvan pyöreyttä" , mutta lyön vetoa ettei kukaan käyttäisi hänestä sanaa ylipainoinen.
voin myöntää, että olen nähnyt ylipainoisia lapsia ja en heistä aina " kauniisti" ajattele, tai tarkemmin sanottuna heidän vanhemmistaan. mielestäni pitää katsoa vähän mitä lapsi syö, koska nykyaikana ilmenee niin helposti esim. kiusausta.
tyttömme serkku on aika pullea, olen aina pitänyt hänen vanhempiaan hieman ajattelemattomina tässä asiassa. Tähän lapseen verrattuna meidän tyttömme on keijukainen! miksei tälle pojalle ole sanottu mitään?
tämä asia jäi todella vaivaamaan minua, tiedän että kun katson lastani minulla ei olisi mitään syytä huolestua, mutta toisaalta täällä monet pitivät häntä liian painavana.
AP