Pukeudutaanko teillä kotona kunnon vaatteisiin?
Olen jotenkin tämän koronavuoden aikana havahtunut siihen, että minä ja mies ollaan kotona aina ihan kammottavissa vaatteissa. Kun tulen ihmisten ilmoilta kotiin, viskaan välittömästi asialliset vaatteet hiiteen ja vaihdan vanuttuneisiin sortseihin ja t-paitaan ja hengailen kotona avojaloin ja ilman rintsikoita ja tukka jollain epämääräisellä tötteröllä, kunhan on vain pois silmiltä. Mies niin ikään käyttää vanhoja nuhjuuntuneita verkkareita ja kollaripaitoja. En nyt edes tarkoita mitään söpöjä siistejä oloasuja vaan välillä oikeastikin aika karseita kauhtanoita. Juuri eilen jotenkin havahduin vilkaisemaan meitä molempia ja aloin nauraa kun retkotettiin tamineissamme katselemassa telkkaria kuin mitkäkin kaksi puliveivaria. Jos joku yllättäen koputtaisi ovelle, menisi varmaan puoli tuntia että saisin itseni harottua sellaiseen järjestykseen, että kehtaisi avata oven. Tänäänkin on tullut tehtyä koko päivä etätöitä miehen telttamaisen isossa t-paidassa :D
Uskokaa tai älkää, emme ole mitään hampuuseja, vaan kodin ulkopuolella itse asiassa varsin huoliteltuja ja tykätään molemmat pukeutua hyvin ja laadukkaisiin vaatteisiin.
Puetaanko teidän perheessä joka päivä kunnon vaatteet päälle? Olen joskus yrittänyt lanseerata meillekin sellaista kulttuuria, mutta tuntuu todella epämukavalta yrittää rentoutua sohvalla ihka oikeissa housuissa. Saumat kiristää ja puristaa ja vaatteet "tuntuu" päällä ihan liikaa. Yleensä luovutan nopeasti ja vapauden tunne onkin suunnaton kun saan kiskaista päälleni rumimman ja mukavimman kaapuni.
Ja ennen kuin joku ehtii paikalle marmattamaan, niin täsmennän vielä että mikään eksistentiaalinen kriisi tässä ei ole kyseessä vaan ihan huumorilla mietin asiaa :D
Kommentit (702)
Minä olen niin köyhä, että minun on pakko tehdä noin. Kotona vanhoissa, kuluneissa vaatteissa, että ne kaksi siistiä vaatekertaa, mitkä minulla on, eivät kulu turhaan. Kyllä, ostaisin kirppareilta, mutta minun kokoisiani vaatteita siellä ei koskaan ole.
Ei olla. Lököhousut ja toppi tai alusvaatteissa (kesällä kuuma). Ennen lapsia kuljettiin kotona lähinnä alasti tai pelkissä kalsareissa.
Arvostan itseäni sen verran, että ansaitsen ehjät ja siistit vaatteet. Pukisitko lapsesi rikkinäisiin vaatteisiin? Jos et, niin miksi puet itsesi sellaisiin?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta tuossa voisi jo kysyä, että miksi käytät epämukavia vaatteita julkisesti? Ketä varten laittaudut?
En tiedä mistä tämä johtuu, mutta julkisilla paikoilla en koskaan koe oloani epämukavaksi kivoissa vaatteissani. Kiinnitän siis kyllä edustavissakin vaatteissa huomiota siihen, että ovat mukavia päällä, istuvia ja luonnonmateriaaleista tehtyjä. Kotona en vain jotenkin siedä sitä saumojen tuntua lainkaan. Voi johtua siitäkin, että julkisilla paikoilla nyt yleensäkin oleillaan ryhdikkäämmin, seistään, kävellään ja istutaan, kun taas kotona on kiva retkotella pitkin sohvia ja sänkyjä.
Olen aina tykännyt laittautua rientoihin ja menoihin, en osaa sen kummemmin filosofoida, että miksi. Tämmönen mä vaan oon!
Ap
Meillä on kotivaatteet, mutta ihan "siistit" sellaiset. Miehellä collarit tms rennot housut, itr käytän legginsejä + jotain pitempää paitaa. Pitää kyllä katsoa peiliin ennenkuin menis ulko-ovelle eli sen verran rento look kuitenkin :)
Kaikista kauhtuneimmat vaatteet meillä siirtyy remppa- tai pihavaatteiksi (puutarhanhoitoa yms).
Kotona on kotivaatteet, mitkä on yleensä jotain römppävaatteita ja ulkona on ulkovaatteet, mitkä vaihdetaan heti kotiin tullessa. Samalla kun otetaan mahdollinen maski pois ja pestään kädet ja naama. Tietenkin käytetään kotona niitä kulahtaneimpia vaatteita, ei me täällä arvostella toisten pukeutumista.
Tää oli kyllä jo ennenkin koronaa, mutta on korostunut, kun niitä maskeja on tuolla jokapaikassa, bussinpenkillä, junanpenkillä, bussipysäkin penkillä, maassa, vitsikkäästi ovenkahvoissa jne. Ensin istut bussissa jonkun jättämän maskin paikalle, sit tulet kotiin niissä vaatteissa ja nuohoat sen viruksen vaatteillasi joka paikkaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei olla. Lököhousut ja toppi tai alusvaatteissa (kesällä kuuma). Ennen lapsia kuljettiin kotona lähinnä alasti tai pelkissä kalsareissa.
Juuri niin. Miksi pukeutua, kun voi olla alasti?
Vierailija kirjoitti:
Arvostan itseäni sen verran, että ansaitsen ehjät ja siistit vaatteet. Pukisitko lapsesi rikkinäisiin vaatteisiin? Jos et, niin miksi puet itsesi sellaisiin?
Meidän vaatteet ovat totta kai puhtaita, mutta rumia ja mukavia :D Minä itse en koe tässä mitään yhteyttä itsearvostukseen. Arvostan kyllä itseäni. Olen mukava tyyppi ja ansaitsen mielestäni kivoja juttuja.
Meillä ei ole vielä lapsia, joten vaikea tuosta on sanoa. Kun olen kyläillyt lapsellisten sukulaisten ja ystävien luona, niin olen huomannut, että lapset aika usein kipittävät nakupelleinä pitkin taloa tai sitten jossain mukavissa trikoovaatteissa. Voin hyvin samaistua heihin :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kotivaatteet, mutta ihan "siistit" sellaiset. Miehellä collarit tms rennot housut, itr käytän legginsejä + jotain pitempää paitaa. Pitää kyllä katsoa peiliin ennenkuin menis ulko-ovelle eli sen verran rento look kuitenkin :)
Kaikista kauhtuneimmat vaatteet meillä siirtyy remppa- tai pihavaatteiksi (puutarhanhoitoa yms).
Tähän vielä lisäyksenä: vapaapäivinä usein oon puoli päivää yöpaita päällä, joku neule vaan lisäksi niin tarkenee :D Sitten vasta puen oikeat vaatteet, kun pitää lähteä ulos (yleensä koiran kanssa).
Mainittakoon, että sinkut voivat totta kai myös kertoa omista tavoistaan, vaikka aloitusviestissä puhuinkin "teidän perheestä". Sanotaan, että teidän taloudessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta tuossa voisi jo kysyä, että miksi käytät epämukavia vaatteita julkisesti? Ketä varten laittaudut?
Lisättäköön tähän vielä, että heti säiden salliessa alan pukeutua hulmuavahelmaisiin mekkoihin, jotka ovat päällä aivan taivaallisen mukavia. Kuin kauniimpi versio rumista kotiteltoistani. Niillä ei vaan Suomessa valitettavasti pärjää kuin ehkä sen puoli vuotta.
Ap
Ollaan hankittu kotivaatteiksi collareita ja huppareita. Ovat siis ehjiä ja sen verran siistejä että kehtaa käydä ne päällä myös lähikaupassa ja päiväkodilla lapsia viemässä ja hakemassa.
Nuorempana pidin koti- ja yöpukuina ties mitä kulahtaneita ja reikäisiä kamppeita, jotain lapsuudenkodin nuukailuperinnettä sekin oli. Jossain vaiheessa havahduin siihen, että voin pitää myös kotona ehjiä vaatteita, olen sen arvoinen. Hankin sitten pyjamia, collareita, t-paitoja ym. varusteita ihan vain kotona olemista varten.
Jonkin verran löytyy niitä kauheita reikäisiä vaatteita kaapin perukoilta, käytetään niitä maalaus-, remontti- ja sotkuisimmissa pihahommissa, en halua repiä tai sotkea ehjiä vaatteitani.
Aamuisin pesen kasvot ja hampaat sekä harjaan hiukset ja laitan siististi kiinni. Siinäpä se.
Työpaikalle, kaupungille, ravintolaan ym. menoihin laittaudun ja pukeudun siististi.
En jaksa lukea aloitusta, mutta olen talvella farkuissa ja neuleessa ja kesällä eli nytkin t-paidassa ja farkuissa.
Vierailija kirjoitti:
Hauska aloitus, mutta aina voi luottaa siihen, että jonkun täytyy kaivaa asiasta esiin mikä tahansa negatiivinen pohjavire ja paisutella se päällimmäiseksi kysymykseksi.
Meillä ollaan kotona mukavuus edellä. Ei ole niin nökönuukaa, vaikka pöksyt vähän repsottaisikin.
Kyllä puen ihan arkivaatteet ylle, koska käyn kaupassa, kuskaan lapsia, asioin kerrostalon pihamaalla ja ulkoilen päivän aikana, enkä viitsi vaihdella koko ajan vaatteita.
Toki siis arkena arkivaatteet, mutta puhtaat ja silitetyt. Nytkin on harmaat farkut ja anilininpunaiset alusvaatteet, sukat ja t-paita. Meikki, tukka pesty aamulla.
N54
Vierailija kirjoitti:
Ollaan hankittu kotivaatteiksi collareita ja huppareita. Ovat siis ehjiä ja sen verran siistejä että kehtaa käydä ne päällä myös lähikaupassa ja päiväkodilla lapsia viemässä ja hakemassa.
Nuorempana pidin koti- ja yöpukuina ties mitä kulahtaneita ja reikäisiä kamppeita, jotain lapsuudenkodin nuukailuperinnettä sekin oli. Jossain vaiheessa havahduin siihen, että voin pitää myös kotona ehjiä vaatteita, olen sen arvoinen. Hankin sitten pyjamia, collareita, t-paitoja ym. varusteita ihan vain kotona olemista varten.
Jonkin verran löytyy niitä kauheita reikäisiä vaatteita kaapin perukoilta, käytetään niitä maalaus-, remontti- ja sotkuisimmissa pihahommissa, en halua repiä tai sotkea ehjiä vaatteitani.
Aamuisin pesen kasvot ja hampaat sekä harjaan hiukset ja laitan siististi kiinni. Siinäpä se.
Työpaikalle, kaupungille, ravintolaan ym. menoihin laittaudun ja pukeudun siististi.
Yritin itse joskus jekuttaa itseäni pukeutumaan kotonakin vähän nätimmin ja ostin just söpöjä kotivaatteita. Nyt lojuvat liki käyttämättöminä kaapin pohjalla kun eivät ne kuitenkaan olleet yhtä mukavia kuin pehmeiksi kauhtuneet ja kropan muotoon venähtäneet vanhat riepuni :D
Hygieniasta minäkin olen kyllä tosi tarkka. Saatan olla kotona homssuinen mutta en koskaan likainen, eli ilman muuta vapaapäivänäkin kammataan hiukset ja harjataan hampaat, pestään kasvot ja laitetaan kosteusvoidetta jne.
Ap
Yleensä olen kotona samoissa vaatteissa kuin töissä. Viikonloppuna saatan vetää jalkaan kollarit tai legginsit (mieluiten urheiluvaatteet), mutta lähden niissä kyllä myös kauppaan yms. En jaksa lähikaupassa pohtia mitä joku on asiasta mieltä.
Joo kyllä kotona olen kunnon rönttäkuteissa(ei kuitenkaan likaisissa) :D Pysyypähän kunnon vaatteet pidempään ehjinä ja ovat aina puhtaina valmiita kauppareissuille yms. kun eivät ole kokoajan pyykkikorissa. Mies taas on ihan eri maata, pukeutuu kotonakin siististi.
Meillä vaihdetaan heti mukavat kotivaatteet kun päästään ovesta sisään. Vaihtoehtomuodin vaatteet on kalliita eikä niitä viitsi kotona liikaa kuluttaa, plus saattavat vaurioittaa huonekaluja mikä sekin työlästä/kallista korjata. Ja kun molemmilta lentää liivit ja kireät housut pois niin pääsee helpommin käsiksi niihin toisen kivoihin paikkoihin...