Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lääkärin mielestä lapsellani ylipainoa, mitä mieltä olette?

Vierailija
03.05.2006 |

lääkäri käski laittaa tytön laihdutuskuurille, esim. kevytmaitoa ei enää saa antaa.

painoa oli 19kg ja 102cm pitkä 4 vuotis tarkastuksessa. Tyttö näyttää ihan normaalilta, sen lääkärikin myönsi, mutta kun käyrä on käyrä!!

edellisinä vuonna tyttö oli 16kg ja 93cm, ja silloin ei ainakaan sanottu mitään.

Tämä lääkäri ärsyttää minua jo muutenkin ja nyt raivostuin lopullisesti. hänelle emme enää aio mennä...

hän myös joka kerta jankuttaa ja jankuttaa minulle että miten jaksan, olenko nyt väsynyt jne... minulla on siis myös 6 kk vauva. ymmärrän että synnytyksen jälkeinen masennus on vakava asia, mutta miksei hän voi uskoa että minulla on kaikki hyvin, kun kerran sanon. saan joka kerta vakuutella hänelle noin 10min ajan olevani kunnossa. Lasta tutkitaan sitten vain noin 5 min, ja todetaan kaiken olevan kunnossa.

Toivottavasti joku jaksoi lukea purkaukseni! raivostuttaa vaan niin että näin pieni tyttö pitäisi laihduttamaan laittaa vaikka näyttää ihan sopusuhtaiselta! laihdutuskuuria ei lapselle tule kyllä missäään nimessä, mutta olisi kiva kuulla mitä mieltä olette!

tuohtunut äiti

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noiden painokäyrien seurannan tarkoituksena on se, että käyrät kulkisivat mahdollisimman samalla tasolla koko ajan. Jos itse käyt katsomassa tyttösi käyriä esim. verkkoklinikan sivuilla, huomaat että tyttösi pituuskasvu on tasaisessa vauhdissa 0-käyrällä - paino sen sijaan on käyrällä noussut viime vuoden tasosta!

Mielestäni kannattaa kiinnittää asiaan huomiota jo nyt - kun se vielä on suht koht helposti tehtävissä hiukan ruokailutottumuksia muuttamalla.

Vierailija
22/68 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nk. " vähärasvaisia" tuotteita. Se määrähän siinä ratkaisee. Eli jos tuotteessa on vähän rasvaa/sokereita, ei se tarkoita sitä, että sitä saisi sitten syöttää " enempi" kun " ovathan ne kevyttuotteita, ne eivät lihota" .

Toki lapset on erikokoisia, mallisia jne...Itse olin 7-vuotiaana 114cm/19kg:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

, että mitkä ovat teidän muiden perheenjäsenien paino/pituussuhde?

Vierailija
24/68 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meillä kyllä sekä 2v että 5v jättää kevytjuustot leivän päältä syömättä, vaikka eivät tiedä mistä paketista juusto on otettu.

Vierailija
25/68 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mittaa painon suhdetta pituuteen eli ei ole oikein sopiva mittari lapsen painoarviointiin.

Vierailija
26/68 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tyttö voi hyvin ja näyttää sopusuhtaiselta niin asiaan ei kannata puuttua millään tavalla. Älä opeta 4-vuotiaalle lapselle heti laihdutusta ja anorektikon ulkonäköä, vaan anna hänen elää normaalia lapsen elämää normaalilla vartalolla!!! Ei ne liian laihat naiset ole oikeasti kauniita! Naisilla kuuluu olla muotoja ja niitä ei kehity jos on liian laiha.

Vierailija
27/68 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin riski lapsen pieneenkin lihavuuteen tulee tarttua hyvissä ajoin.

Vierailija
28/68 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoerot johtuvat aika pitkälti ihan ruumiinrakenteesta, siis onko lapsi hentoinen vai vanttera vai jotain siltä väliltä. Hyvin harvalla vielä on ns. läskiä tai ylipainoa.

Vierailija
29/68 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vaan jaksaa niistä käyristä jauhaa... meidän ekaluokkalainen painaa 33 kiloa, apua nyt joku sai varmaan paskahalvauksen ;)

Vierailija
30/68 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen omaa käyrää seurataan - ja puututaan mahdollisiin poikkeamiin kuten ap:n lapsen tapauksessa.

Tuskinpa se ruumiinrakenne yhtäkkiä niin radikaalisti muuttuu vantterasta hentoiseksi tai päinvastoin.

Vierailija
31/68 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveydestä eikä ulkonäöstä. Johan tässä on tullut esiin, että tyttö (muka) sopusuhtaisen näköinen. Rasvaa kuitenkin todnäk. liikaa, kun painaa niin sikana.

Vierailija
32/68 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö syö hyvin ja terveellisesti ja kasvaa OMALLA käyrällään tasaisesti.

Vierailija
33/68 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nayttaako pullealta? Jos ei, niin unohda koko juttu. Ihmiset on tarkeampia kuin kayrat. Mun 3 lastani eivat ole kasvaneet tasaisesti kayrien mukaan.

Valilla tulee pituutta vuodessa suhteessa enemman kuin painoa, valilla taas paino nousee vuoden pari nopeammin kuin pituus. Tyhma laakari jos ei sita tajua. Jos ei nayta lihavalta ei myoskaan ole lihava. Kai sen nyt jarkikin sanoo.

Vierailija
34/68 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

geenis

Vierailija
35/68 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

selvästi eri puusta veistetty kuin tikku veljeni. Mutta kas, kas. Aikuisena minä olen meistä se, joka voi syödä mitä vain lihoamatta ja veljelleni syömiset kertyvät vyötärölle. Että näin.

Vierailija
36/68 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi mitat kuullostaa näin lukuina reippaalta ylipainolta. Lapsi voi olla kuitenkin myös roteva ja näin sopusuhtainen. Jos ap olet itse ylipainoinen niin lääkäri varmasti on sen takia (ihan aiheesta) hieman tavallista valppaampi antamaan terveysvalistusta.

Lääkäri on toimut ihan vastuullisesti mielestäni, vaikka se ei tietenkään ap:sta siltä tunnu kun on omasta lapsesta ja jääkaapista kyse.

Näin se vain on.

Vierailija
37/68 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi juo kevytmaitoa 6dl tai rasvatonta maitoa saman verran, niin kalorimääräisesti ero vastaa yhtä pientä banaania. Kevytmaidossa 48, rasvattomassa reilu 35... Kuinka helposti annetaan hyvin syödyn aterian päätteeksi keksi. Se riittää kattamaan maidossa säästetyn energian...pitsat, bicmäkit, yms. Terveellisyys on hyvä ja tavoiteltava asia, mutta nyt rouvat, hivenen järkeä käteen. Kukaan lapsi ei lihoita itseänsä maidolla!!!

Vierailija
38/68 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä että jos lapsi saa kerran viikossa yhden keksin. On helpompi vaihtaa maito rasvattomaan kun olla täysin herkuitta koko viikkoa!

Ja banaanin verran kaloreita on paljon tuon ikäiselle lapselle vuorokaudessa!

Vierailija
39/68 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

111cm ja 19kg. Hyvin oli 0-käyrällä eikä koskaan kukaan ole sanonut lihavaksi. Eikä kyllä edes näytä siltä.

Näissä asioissa vanhempien tulisi itse miettiä, onko ruokavalio terveellinen; onko annoskoot liian suuria; syödäänkö kasviksia; entäs karkit ja muut makeat. Jos vanhempi pystyy puhtaalla omallatunnolla sanomaan että ruokavalio on terveellinen, niin sitten asia lienee olevan ok.

Vierailija
40/68 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli lapsi pitäisi tunkea täyteen epäilyttäviä kevyt-tuotteita, joiden pitkäaikaisvaikutuksia ei edes tunneta!

Ongelmaa ei varmasti tule, jos liiat herkut jätetään pois ja lapsen kanssa liikutaan normaalisti.

Arvostakaa lisäaineetonta ja puhdasta elämää :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi