Isän epäiltiin pahoinpidelleen 7-vuotiasta lastaan ruotsinlaivalla – video näyttää, mitä tax-free-osastolla tapahtui
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005806781.html
Ei herranen aika, epäillään pahoinpitelystä :DD
Kommentit (301)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä syytös saa isän ajattelemaan. Huutaminen ja kiroilu ei ole oikeaa kasvatusta. Veikkaan, että lapsi oppii läpsimisen ja toisille huutamisen ja tekee sitä koulussa. Siihen tottumattomat lapset pelkää. Siihen tottuneet tirvaisee takaisin. Kaikki kärsii.
Tällä logiikalla lapsi olisi siis tirvaissut videossa takaisin, koska täällä väitetään lasta pahoinpidellyn. Mitä siis ei tapahtunut. Kyseessä aivan normaali komentaminen tilanteessa, jossa tenava on kaupassa tuhonnut ilmeisesti paikkoja juoksennellessaan.
Ei, lue uudelleen.
Tässä ketjussa näkyy mikä on totuus sellaisesta että "minuakin pahoinpideltiin lapsena ja katsokaa, ihan normaali minustakin tuli". Ei tullut.
Vierailija kirjoitti:
Isä varmaan komenti lasta takasin kauppaan korjaamaan jälkensä, kun lapsi lähtee naisen kanssa kaupan ovea kohti jonne isä osottaa, videon lopussa.
Tiputteli siellä varmaan tavaroita ja muuta toi muksu. Isä käsi mennä siivoamaan jälkensä.
Niin. "Varmaan". Sitähän me ei tiedetä, mutta täällä puhutaan taas kuin oltaisiin oltu paikalla.
Hei väkivallan puolustajat! Ketjuun on laitettu tutkimustietoon nojaavaa infoa siitä, kuinka jo vähäinenkin kuritus (luunapit, tukistaminen yms.) vaikuttaa lapsen kehitykseen haitallisesti. Mitä vastaatte tähän?
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa näkyy mikä on totuus sellaisesta että "minuakin pahoinpideltiin lapsena ja katsokaa, ihan normaali minustakin tuli". Ei tullut.
Juuri näin. Mutta kuten edellä sanottiin, monikaan ei valitettavasti ymmärrä olevansa osa sukupolvesta toiseen jatkuvaa väkivallan ketjua.
Vierailija kirjoitti:
Hei väkivallan puolustajat! Ketjuun on laitettu tutkimustietoon nojaavaa infoa siitä, kuinka jo vähäinenkin kuritus (luunapit, tukistaminen yms.) vaikuttaa lapsen kehitykseen haitallisesti. Mitä vastaatte tähän?
Kylläpä hiljeni.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne vastaa mitään, koska ne tietää, että vanhemman tehtävä on turvata lapsen normaali kasvu ja kehitys. Joka ei tähän pysty voikin hetken miettiä, miksi ihmeessä hankki lapsia.
Minusta lapsen ei kyllä todellakaan kuulu pelätä omaa vanhempaansa komentamisen sivutuotteena, vaan kunnioittaa vanhempaa ja vanhemman taas kuuluu perustella, miksi lapsi ei saa toimia niinkuin toimi. Täällä kun kovasti oltiin sitä mieltä, että ei tuon ikäinen lapsi mitään puhetta ymmärrä, eikä ainakaan vartin päästä enää sitä muista, että parempi vaan läpsiä niin ymmärtää paremmin niin sitten joku kertoi, että läpsi omaa lastaan vasta myöhemmin kotona, kun tapahtuneesta (lapsi juossut keskelle tietä) oli jo kulunut jonkin aikaa. Senkö se lapsi sitten osaakin yhtäkkiä yhdistää aiemmin tapahtuneeseen? Varsinkin, kun tässä kirjoittajan jutussa lapsi oli vielä taaperoikäinen, joka ei ihan varmasti osannut yhdistää läpsimistä aiempaan karkaamiseen...
Videon poika näyttää ainakin minusta tyyliin ekaluokkalaiselta ja jos sen ikäinen ei puhetta ymmärrä niin kyllä kasvatuksessa on menty pahasti pieleen jo kauan sitten, ehkäpä juyri sitten sillä pelottelulla ja satuttamisella kun kasvattaa niin eihän se lapsi mitään puhetta ikinä opikaan ymmärtämään. Ja niinkun aiemmin sanottu juuri nämä läpsityt lapset on niitä, jotka perseilee koulussa, kun puhe ei mene perille, mutta opettaja ei tosiaan voi alkaa mätkiä karttakepillä ja kiroillen karjumaan näille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Mutta kuten edellä sanottiin, monikaan ei valitettavasti ymmärrä olevansa osa sukupolvesta toiseen jatkuvaa väkivallan ketjua.
Minä ymmärsin olevani, henkisen ja fyysisen kotiväkivallan tuotos, joka ei muusta ymmärtänyt ihmissuhteissa kuin halveksimisesta, käskemisestä, ylimielisyydestä ja kaikista väkivallan muodoista. Katkaisin ketjun. Väkivaltaan tarttuminen on mielestäni omien traumojen projisointia heikompaan ja omaa tyhmyyttä, kun muuta kommunikointitapaa ei ole välitetty elämässä opetella.
Vierailija kirjoitti:
Siinä on kunnollinen isä joka pitää kuria. Ilmiantaja-akan voisi heittää mereen.
Kas tässä meillä taitaakin olla sellainen kurituskasvatuksen hedelmä. Niin kauniisti puhuukin muista ihmisistä, eipä mennyt selkäsaunat hukkaan 💙
Tiedän omasta nuoruudesta pari tällaista "fyysisellä rangaistuksella" ja pelolla kasvatettua poikaa, joista toinen sijoitettiin laitokseen esiteini-iässä, kun uhkaili vanhempiaan puukolla ja vanhemmat ei saaneet enää mitään jakoa pojan käytökseen. Nykyään hän on kunnon elämämkoululainen ja pikkurikollinen. Toinen taas alkoi teini-iässä, kasvettuaan isästään ohi harrastaa kunnon nyrkki- ja painiotteluita isänsä kanssa silloin, kun isänsä oli kännissä ja aloitti pojan sättimisen ja haukkumisen. Olin kerran itsekin paikalla todistamassa, kun poika istui isänsä päällä ja mätti tätä ihan kunnolla nyrkein naamaan. Nyt aikuisena tuokin poika on todella äkkipikainen, agressiivinen ja hänellä on jotakin mielenterveysongelmaakin.
Vertauksena sitten enoni kaksi poikaa, jotka on kasvatettu läpsimättä ja karjumatta ja joille väärä käytös on perusteltu, miksi niin ei tehdä, ovat fiksuimpia ja hyväkäytöksisimpiä lapsia, jotka tunnen.
Tää on hassua kun ihmiset jonkun 10 sek videon perusteella päättelee saako poika riittävästi selkäänsä vai ei.
Uskon että tilanne on alkanut kameran ulottumattomissa ja tässä vain osa.
Mutta tosiaankin, miksi tämä video on julkaistu? Ketä se hyödyttää?
Lentää eteenpäin? Pientä liioittelua! Ei todellakaan näytä rajulta , pikemminkin semmoiselta "liiku nyt"-läpsyltä. Minä olen nähnyt kun lapsi oikeasti potkaistaan liikkeelle ja tippuu portaat :( Moni näki. Mutta 70-lukua niin mitään nimettömiä lasuja ei tehty, vaikka koko katu tiesi mitä yhdessä talossa tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Lentää eteenpäin? Pientä liioittelua! Ei todellakaan näytä rajulta , pikemminkin semmoiselta "liiku nyt"-läpsyltä. Minä olen nähnyt kun lapsi oikeasti potkaistaan liikkeelle ja tippuu portaat :( Moni näki. Mutta 70-lukua niin mitään nimettömiä lasuja ei tehty, vaikka koko katu tiesi mitä yhdessä talossa tapahtuu.
Sinun "liiku nyt"-läpsy vaikuttaa sairaalta, kun ummistat silmäsi lapsen pelästyneeltä itkulta. Oletko käynyt terapiassa käsittelemäsi näkemäsi lapsen potkaisemisen ja portaista putoamisen? Sillä siihen voisi olla tarvetta, kun koet tarvetta vähätellä toista väkivaltaista tapausta ja korostaa toista "suuruudessaan". Ja jotta ymmärtäisit että kaikella väkivallalla on ikävät seuraukset.
Vierailija kirjoitti:
Vastaan vain omasta puolestani, eli mua on tukistettu lapsena ja muutama luunappikin annettu. En koe olevani mitenkään haitallisesti kehittynyt, enkä koe traumoja kyseisistä asioista. Ei pahaa oloa eikä katkeruutta. Fyysinen kurittaminen on jäänyt tuohon, minua ei ole koskaan esim. piiskattu.
Ja toivon että kukaan ei ala tähän inttämään että kylläpäs mulla varmasti lapsena on ollut kamalaa, ja en vain tunnusta tai tunnista kuinka pahasti se mun elämään on vaikuttanut. Kun ei ole.
Se joka muhun vaikutti oli henkinen väkivalta, toki äiti ei tajunnut eikä tiedostanut toimivansa väärin kun oli joskus monta päivää puhumatta suuttuneena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan vain omasta puolestani, eli mua on tukistettu lapsena ja muutama luunappikin annettu. En koe olevani mitenkään haitallisesti kehittynyt, enkä koe traumoja kyseisistä asioista. Ei pahaa oloa eikä katkeruutta. Fyysinen kurittaminen on jäänyt tuohon, minua ei ole koskaan esim. piiskattu.
Ja toivon että kukaan ei ala tähän inttämään että kylläpäs mulla varmasti lapsena on ollut kamalaa, ja en vain tunnusta tai tunnista kuinka pahasti se mun elämään on vaikuttanut. Kun ei ole.
Se joka muhun vaikutti oli henkinen väkivalta, toki äiti ei tajunnut eikä tiedostanut toimivansa väärin kun oli joskus monta päivää puhumatta suuttuneena.
Sinun kokemuksesi ei kumoa tutkimustietoa. Et voi muutenkaan tietää, miten kuritus on sinuun itseesi vaikuttanut. Ja jos olet onnellinen poikkeus, niin sitten olet juuri sitä: tilastollinen poikkeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkinen väkivalta voi olla tuhoisampaa kuin fyysisen väkivalta. Toivottavasti äitisi ei enää käytä henkistä väkivaltaa sinuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fyysistä väkivaltaa ei koskaan ole ilman henkistä väkivaltaa. Siinä on se väkivallan uhka ja sillä pelottelu aina läsnä. Se ei siis ole mikään joko tai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkinen väkivalta voi olla tuhoisampaa kuin fyysisen väkivalta. Toivottavasti äitisi ei enää käytä henkistä väkivaltaa sinuun.
Fyysinen väkivalta pitää jo itsessään sisällä myös henkisen väkivallan.
Tällä logiikalla lapsi olisi siis tirvaissut videossa takaisin, koska täällä väitetään lasta pahoinpidellyn. Mitä siis ei tapahtunut. Kyseessä aivan normaali komentaminen tilanteessa, jossa tenava on kaupassa tuhonnut ilmeisesti paikkoja juoksennellessaan.