Onko mies huijannut mua raha-asioissa vai itkenkö täällä turhaa?
Olen kahden lapsen yh. Ostin aikoinaan erossa omakotitalomme kokonaan itselleni, koska halusin lapsille pysyvyyttä ja että koti pystyy samalla. Koulu, kaverit jne kaikki lähellä. Luokanopettajan palkasta maksan kaiken yksin. Pärjäämme ok.
Olen ollut mieheni kanssa yhdessä viisi vuotta. Hänelläkin on omakotitalo, mutta asuu luonani 90% ajasta. Olen aina ajatellut, että maksamme molemmat oman talon menot ja se on ok. Olemme puhuneet naimisiin menosta jne ja molempien mielestä meillä on yksi yhteinen perhe ja mies pitää taloani kotinaan. Täällä on oma huone myös miehen tytölle.
Miehellä on paljon osakkeita, mutta on aina puhunut sijoituslainasta ja että haki sijoituslainaa osakkeisiin. On myös aina sanonut esim "ei tällä insinöörin palkalla juhlita ja pitäs kyllä etsiä toinen työ". Asuntolainastakin on puhunut. Olen saanut sellaisen käsityksen, että miehen rahatilanne ei ole kovin hyvä ja kaikki on velaksi. Olenkin sitten liian tyhmän kilttinä maksellut selvästi enemmän meidän kulujamme ja yrittänyt elää säästeliäästi.
No miehen vuositulot ovat ansiotyöstä yli 90.000€, lainanlyhennys omakotitalosta maksettu keväällä pois. Lainaa osakkeisiin 50t, mutta velattomasti osakkeita yli 200ke!!!!!! Nämä tuli tietoon koska kysyin aivan suoraan ja mies kertoi ja luuli mun tietäneen.
Mies on reilusti mua varakkaampi, mulla ei ole oikein mitään ja olen siis maksanut n 70% kaikesta. Miehen rahat vaan on sijoitettuna ja ylimääräisen sijoittaa..
Mun autosta hajosi moottori ja siihen meni kaikki säästöt. Samaan aikaan tuli lapsen 200€ leirikoulumaksu ja mies sitten sanoi "no kyllä mä voin LAINATA sulle sen, jos tarviit". Yhteinen perhe, yhteinen yritys... no en lainannut.
Olen luonteeltani vähän sinisilmäinen ja todella kiltti. Tyhmä.
Nyt vaan koen oloni todella loukatuksi. Syyttä vai suotta?
Kommentit (232)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mikä tässä on ongelma? Miehen olisi pitänyt maksaa sekä oman että sinun talosi kustannuksia?
Ap:han sanoi että on maksanut enemmän yhteisiä kuluja. Mutta vissiin ei jakseta aloitusviestiä lukea kun pitää aina päästä inisemään kuinka naiset on vaan rahan perässä.
Yhteisiä kulua ei ole ap lapsista syntyvät kulut.
Onko sulla päässä vikaa? Tuskin tässä nyt on kyse yhdestä lapsen maksusta. Ap maksaa myös miehen osuuden vedestä, sähköstä jne, ruuat ja lomamatkat ja ostaa miehen lapselle vaatteita.
Miten mies kehtaa ottaa sinulta maksua farmarinsa kuluista, kun sinun huonekalut, kodinkoneet ja astiat kuluvat koko ajan hänen ja lapsensa käytössä.
Miehen talon kustannukset ovat pienentyneet veden ja sähkön osalta ja kyllä se tulisi kompensoida ap:n suuntaan, koska siellä on tapahtunut vastaava kasvu.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen myös vienyt lukuisia kertoja miehen tyttöä shoppailemaan. Viimeksi lauantaina ostin miehen tytölle uudet housut ja kengät, koska tarvitsi. Me ollaan myös aina täällä ja miehen talossa ei oikeastaan ikinä. Kun miehen tytöllä on synttärit, niin huomioin hänet aina. Jo ihan tähän kaikkeen peilaten, olisin ehkä kokenut reiluksi, että mies olisi maksanut tuon leirikoulumaksun.
Tyypillistä huomaavaisuutta naisilta eli nainen ostaa miehen lapselle lahjoja, mutta mies viis veisaa naisen lapsesta.
Sinuna lopettaisin suhteen ja etsisin fiksumman miehen. Heitäkin on.
Ikävää, että sinulta meni suuri määrä rahaa miehen ja hänen lapsensa elättämiseen.
Mielestäni mies voisi korvata sinulle käyttämäsi rahat. Sinun kuuluu elättää vain omaa lastasi, ei miestä ja tämän lasta.
Matemaattisesti ajateltuna 70% yhteisistä kuluista on tasapuolinen. Sinå ja lapset muodostatte 60% yhteistaloudestanne ja jos käytät välillä miehen autoa, niin tasanhan teidän kulut on menneet.
lueppas kuule uudelleen.se tyyppihän asuu ilmaiseksi siellä eikä osallistu mihinkään kuluihin
Äijä loisii lomapakollasi ihan kylmän rauhallisesti. Pistä peli poikki, mitään miehen auton kuluja tai vastaavia et tietenkään maksa. Jos miehen tyttö saa jotain oman lapsesi tavaroita, myy ne miehelle. Jos ei maksa, myy kirpparilla. Ja lomamatkat ja rannekkeet, jos mies haluaa mukaan lapsensa kanssa, maksavat omat kulunsa kokonaan. Jos ei käy, ei voi mitään ja reissaat sitten ilman heitä. Talousmenoihin onnosallistuttava, jos sinun asunnossa pääasiassa olette. Jos tilanne olisi toisin päin, luuletko että saisit ilmaiseksi asua miehen talossa - tuskinpa vaan.
Mies vaikuttaa todella häikäilemättömältä ja pihiltä. Tai sitten on vain tyhmä jos ei muka ole tullut ajatelleeksi ollenkaan miten paljon sinä maksat kaikesta.
No jos minä olen mennyt miehen farmarilla esim sinne ikeaan, niin mun auto on ollut sitten miehellä käytössä sen päivän.
Exäni oli muinoin samanlainen; molemmilla oli omat asunnot, mutta vietimme kaiken aikamme minun luonani. Maksoin oman yhtiövastikkeeni, veden, sähkön, kaikki ruuat, auton kulut, ostin vaatteet omalle perheelle (kolme lasta) ja vieläpä miehelle. Kun lähdimme reissuun, maksoin oman matkani, mies sentään omansa, mutta kohteessa maksoin kaiken. Kun kävimme ruokakaupassa, mies latoi tavaraa ostoskärryyn, mutta maksuvaiheessa liukeni paikalta; minä jopa kannoin ne ostokset autoon... Kun lopulta sain suuni auki, mies oli hyvin hämmentynyt, että ei ollut ajatellut....
Hyväuskoinen hölmö kun olin, menimme vielä naimisiin ja yhteinen lapsikin on. Ero tuli hyvin nopeasti, omaisuus (siinä vaiheessa yhteinen talo) jaettiin suht sovussa, velkoihin taisi mennä suurin osa. Mutta sen jälkeen elämä on ollut yhtä taistelua tyttären menojen suhteen. Maksoi vuosikaudet vähemmän elareita kuin mikä on kelan minimi elatustuki. Hänellä kuitenkin palkka ihan eri luokkaa kuin minulla, mutta en halunnut (taas tyhmä minä!) riidellä asiasta, jottei tytär joutuisi kärsimään. Tällä hetkellä elarit jo himppasen enemmän kuin mitä saisin kelasta, mutta tytär puolestaan ei ole juuri koskaan isällään. Viime kesänä taisi muutaman päivän kanssaan viettää; kumpikaan ei ilmeisesti toistaan kaipaa ja minä en enää jaksa pakottaa.
Joten jos olisin sinä, hälytyskellot kilkattaisivat jo ja kovaa sittenkin!
Mun sisko asuu Sveitsissä. Kesällä oltiin viikko heillä. Eli viikon ajan kulutimme heidän vettä, sähköä, nettiä, jääkaappia ja tyytyväisenä reissasimme heidän autollaan. Olisiko mulle tullut mieleenikään, että olisimme loisineet siellä pelkkien tulijaiskarkkien voimin? Teimme reissun alpeille ja sovittiin, että maksamme heidän kahden yön hotellin tuolta reissulta. Siihen meni 205€. Mä myös ostin siskonpojille urheilukaupasta pelipaidat, kun oltiin ostoksilla.
Ei vit***.... siis naisen pitäisi erikseen korvata se, jos käyttää miehensä autoa, kun mies saa kuitenkin naisen auton käyttöönsä? 😱
Siis onko sinulla ap montako lasta? Aloituksessa sanot olevan kaksi, toisissa viesteissä vain yksi.
Molemmat maksaa omat kulut ja yhteiset 50/50. Ei ole miehesi vika, että hän tienaa paremmin. Häntä ei tosin tästä pidä rangaista vaan sinun täytyy ottaa itseäsi niskasta kiinni ja alkaa tehdä enemmän töitä. Lompakkolaisille miltä sinä kuulostat ei ole tässä maailmassa tilaa. Muista myös pitää omat puolesi jos sinusta tuntuu, että mies käyttää rahojasi eikä yhteisiä kuluja jaeta 50/50. Yhteisiä kuluja ei ole lainasi lyhennys, sähkö, vesi tai sinun lapsille ostamasi ruoka. Eikä myöskään autosi. Nämä hoidat itse.
Miksi se eronnut mies pyörii edelleen sun nurkissa?
Kauanko kesti provon käsikirjoitus?
Jos mies on tuon hyväksynyt, eikä ole missään muodossa tavallaan maksanut takaisin, niin kuulostaa pihiltä hyväksikäyttäjältä. Jos samalla valittaa rahapulassa. Normaalisti toinen maksaa huvipuistoliput takaisin, vaikka halkojen hakkaamisella. Eli yhdessä olevat pyrkivät huolehtimaan toinen toisistaan, eikä niin että yksi huolehtii kaikista.
En katselisi tuommoista miestä, jolta ei mitään saisi. Olen tottunut siihen että mies hoitaa talouspuolen ja itse naisena hoidan minulle tärkeät asiat. Sinua on kyllä kusetettu!
Vierailija kirjoitti:
Molemmat maksaa omat kulut ja yhteiset 50/50. Ei ole miehesi vika, että hän tienaa paremmin. Häntä ei tosin tästä pidä rangaista vaan sinun täytyy ottaa itseäsi niskasta kiinni ja alkaa tehdä enemmän töitä. Lompakkolaisille miltä sinä kuulostat ei ole tässä maailmassa tilaa. Muista myös pitää omat puolesi jos sinusta tuntuu, että mies käyttää rahojasi eikä yhteisiä kuluja jaeta 50/50. Yhteisiä kuluja ei ole lainasi lyhennys, sähkö, vesi tai sinun lapsille ostamasi ruoka. Eikä myöskään autosi. Nämä hoidat itse.
Mun mielestä vesi ja sähkö ovat yhteisiä kuluja, jos mies lapsensa kanss niitä käyttää. Millä ihmeen logiikalla ne eivät mielestäsi ole yhteisiä menoja? Jos mä käyn aina sun luoka suihkussa, pesetän astiat ja pyykit,kokkaan jne ja tuon kersani mukana, niin sun mielestä mun ei kuuluisi maksaa lystistä?
Ap on Hyväksikäytetty kynnysmatto.
Asuntolainan menot kuuluvat AP;lle, jos talo on hänen. Vedestä, söhköstä, ruokamenoista jne maksaa kaikki, jotka niitä käyttävät.
Olen silti vähän skeptinen sille, että asiassa tapahtuisi muutosta. Ehkä jää lennot ja Särkänniemet väliin, jos miehen pitäisi maksaa puolet/enemmän.