Miten ujutat kasviksia lasten (ja miehen) ruokiin?
Minä laitoin just jauheliha-kesäkurpitsapyöryköitä. Olen laittanut myös smoothieen kesäkurpitsaa
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Oma rakkaani syö vihanneksia vain jos laitan niitä ruokaan. Ikinä ei sanallakaan ole valittanut, mutta huomaan että ronkkii ja nielee kokonaisena esim. herneet. Tämä ärsyttää minua jonkin verran ja siksi muussaan aika lailla kaiken vihanneksen muotoon jota ei voi ruuasta erotella. Kukkakaaliperunamuusia, keäkurpitsa ja vastaavat pikku kuutioiksi kastikkeisiin, hemapo sauvasekoittimella pureeksi, siinähän ronkkii prkl. Salaatin laitan suoraan lautaselle. Ei valita ikinä, mutta syö sen äkkiä ensimmäisenä runsaan veden kanssa. Itse en ymmärrä alkunkaan, vihannekset on herkkua.
Sairasta touhua
Ei mun tarvi ujuttaa mitään mihinkään. Lapset ovat pienestä pitäen syöneet myös kasviksia.
Jos lapsi ei niitä kiinteitä aloittaessa pääse edes maistamaan, ei voi olettaa maistavan niitä isompanakaan.
Mä en käsitä miten pöljiä ihmisistä oikein tullut nykyisin?
Tein eilen salaatin pääruuan kaveriksi ja hyvin upposi koko perheelle. Kasviksia laitan myös lisäkkeeksi ratatouillen tapaan.
Mä en tuputa. Mies ei syö muuta kuin porkkanaa raakana ja vähän kurkkua. Hernekeitto, pinaattikeitto ja pinaattiletut käy. Jos ruoassa on kasviksia, noukkii ne pois. Samalla logiikalla ei pahemmin oo keittoja, koska syö sieltä perunat. Pakottamaan en enää ala, ei siitä tule kuin paha mieli molemmille. Syököön sitten vain lihaa ja viljatuotteita plus peruna ja bataatti. Itse syön sekaisin melkein kaikkea.
Vaikea lisätä lapsille ja miehelle enää kasviksia kun ovat kasvissyöjiä.
Omasta painosta pitäis pudottaa 40kg pois.
anna meidän valita! eisen tarvitse olla mikään mailman ääristä kaivettu eksoottinen mättö.
itse tykkään usein kurkkuviipaleista ja porkkanaraasteesta, erittäin yksinkertainen
ja vaikka banaani jälkkäri
Kun aloin tietoisesti lisäämään kasviksien osuutta ruokavaliossani, ehdottomasti helpoin ruokalaji oli kasvispastat. Melkein mistä vain vihanneksesta saa pastakastikkeen ja spagetti tekee kaikesta hyvää. Ei vaan kannata googlettaa "kasvispastan" ohjetta, vaan kullekin kasvikselle erikseen. Esimerkiksi munakoisopasta, kesäkurpitsapasta tai tomaattipasta ovat hyviä hakusanoja.
Munakoiso on muuten hyvä aloituskasvis. Runsaalla öljyllä siihen saa hyvin makua ja siinä on kivan lihaisa koostumus. Esimerkiksi italialainen munakoisovuoka melanzane alla parmigiana on niin tuhtia, että voi olla ettei lihan puuttumista huomaakaan.
Itse en tykännyt kasvisten lisäämisestä ruokaan nuorempana lainkaan. Luulen, että yleinen ongelma on se, että kasviksille oletetaan riittävän, että ne ovat kypsiä kun taas liha ruskistetaan kunnolla. Ei kukaan syö keitettyä jauhelihaakaan, mutta kasvikset heitetään sekaan vain kypsymään. Kannattaa ruskistaa nekin kunnolla niin niihin tulee paljon enemmän makua.
Vierailija kirjoitti:
En ujuta mitään. Jos ei kasvikset maistu, niin sitten ei maistu, ei ole kukaan siihen ennenkään kuollut. Tää terveysvouhotus menee jo aivan yli. Hoikkia ja terveitä ollaan, vaikken ole koskaan stressannut jostain kasviksista. Niitä menee sen verran, mitä kukakin haluaa syödä. En ala pakottamaan.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Keripukki
Näin ihan pikavalistukseksi.
Ostamalla höyryuunin. Höyrystämällä kasviksista tulee todella maukkaita; aromit ovat tallella, samoin vitamiinit, mutta esim. sipulin kirpeys on poissa. Suosittelen lämpimästi!
en kyllä koskaan on kasviksia laittanut mutta itse laitoin kerran erään "hoidon" aamiaispuuroon maitoa
oli siis vegaani
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma rakkaani syö vihanneksia vain jos laitan niitä ruokaan. Ikinä ei sanallakaan ole valittanut, mutta huomaan että ronkkii ja nielee kokonaisena esim. herneet. Tämä ärsyttää minua jonkin verran ja siksi muussaan aika lailla kaiken vihanneksen muotoon jota ei voi ruuasta erotella. Kukkakaaliperunamuusia, keäkurpitsa ja vastaavat pikku kuutioiksi kastikkeisiin, hemapo sauvasekoittimella pureeksi, siinähän ronkkii prkl. Salaatin laitan suoraan lautaselle. Ei valita ikinä, mutta syö sen äkkiä ensimmäisenä runsaan veden kanssa. Itse en ymmärrä alkunkaan, vihannekset on herkkua.
Vauvalleko teet ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ujuta mitään. Jos ei kasvikset maistu, niin sitten ei maistu, ei ole kukaan siihen ennenkään kuollut. Tää terveysvouhotus menee jo aivan yli. Hoikkia ja terveitä ollaan, vaikken ole koskaan stressannut jostain kasviksista. Niitä menee sen verran, mitä kukakin haluaa syödä. En ala pakottamaan.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Keripukki
Näin ihan pikavalistukseksi.
Hetkinen nyt, luepa tuo linkkaamasi asia itse paremmin.
Tuo on jo aivan naurettavaa.
Meillä kaikki salaatit ja napostelukasvikset ja juurekset maistuu. Eli niitä on paljon tarjolla.
UJutan linssejä ja quinoaa patoihin ja kastikkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Kun aloin tietoisesti lisäämään kasviksien osuutta ruokavaliossani, ehdottomasti helpoin ruokalaji oli kasvispastat. Melkein mistä vain vihanneksesta saa pastakastikkeen ja spagetti tekee kaikesta hyvää. Ei vaan kannata googlettaa "kasvispastan" ohjetta, vaan kullekin kasvikselle erikseen. Esimerkiksi munakoisopasta, kesäkurpitsapasta tai tomaattipasta ovat hyviä hakusanoja.
Munakoiso on muuten hyvä aloituskasvis. Runsaalla öljyllä siihen saa hyvin makua ja siinä on kivan lihaisa koostumus. Esimerkiksi italialainen munakoisovuoka melanzane alla parmigiana on niin tuhtia, että voi olla ettei lihan puuttumista huomaakaan.
Itse en tykännyt kasvisten lisäämisestä ruokaan nuorempana lainkaan. Luulen, että yleinen ongelma on se, että kasviksille oletetaan riittävän, että ne ovat kypsiä kun taas liha ruskistetaan kunnolla. Ei kukaan syö keitettyä jauhelihaakaan, mutta kasvikset heitetään sekaan vain kypsymään. Kannattaa ruskistaa nekin kunnolla niin niihin tulee paljon enemmän makua.
Hyvä, informatiivinen kommentti. Itselleni munakoiso vaikuttaa vaikealta itketyksineen yms. Täytyy varmaan kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Eiks tää ole jo melko kulunut trollauksen aihe? Harva meistä syö pelkästään lihaa kuitenkaan...
Nyt kysyttiin ujuttamisesta. Eli hyviä vinkkejä. Toiset vain vastaa syövänsä kasvisruokaa, niin silloin ei ole samasta asiasta kysymys. Itse tosiaan UJutan quinoaa kaikkiin missä se ehtii kypsymään. Kukaan meistä ei tykkää quinoaa lisukkeena, mutta esim. salaatissa se menee. Eli pieninä annoksina muiden seassa. Arvostan quinoaa ja siksi ujuttelen sitä. Tätä kysyttiin.
Mies laittaa ruuan. Minä en ujuta mitään väkisin kellekään. Mutta ainahan jotain kasviksia on syytä olla tarjolla.
Mies syö kasviksia vaikka ei tykkää niistä. Tämä koska olen sanonut että jos ei syö niitä, niin "syötän" ne sille peräaukon kautta. Ei se ensin uskonut, mutta sen munakoison jälkeen vihannekset on hävinny lautaselta nopeaan.
Ritva kirjoitti:
Mies syö kasviksia vaikka ei tykkää niistä. Tämä koska olen sanonut että jos ei syö niitä, niin "syötän" ne sille peräaukon kautta. Ei se ensin uskonut, mutta sen munakoison jälkeen vihannekset on hävinny lautaselta nopeaan.
Et taida olla ihan kartalla.
Syövät mieluusti kasviksia, kunhan pilkon ja pesen ne. Siinä menee herrojen viitseliäisyyden raja :) Joka ruualla ja välipalalla tarjoan vähintäänkin pienen kasvispalan. Se voi olla kurkkua, porkkana tai puolikas tomaatti. Kaikki kasvikset kyllä menevät, kunhan ne nenän eteen laitetaan.
WT-mammalla meni tunteisiin? :D