Miten ujutat kasviksia lasten (ja miehen) ruokiin?
Minä laitoin just jauheliha-kesäkurpitsapyöryköitä. Olen laittanut myös smoothieen kesäkurpitsaa
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Ihan älytön ketju :D onhan se nyt aivan kiistattomasti todistettu, että kasvispainotteinen ruoka on huomattavasti terveellisempää ja ekologisempaa. Siksi niitä olisi syytä syödä muodossa tai toisessa, miksi jonkun napaa kaivaa, onko niitä "piilotettu"? Kasvatusalalla olen törmännyt niin ronkeleihin mukuloihin, että mielikuvitusta on tosissaan saanut venyttää, jotta koskisivat lautasella muuhun kuin lihapullaan. Sinnikkyys palkitaan tässäkin, älkää turhaa riskeeratko jälkikasvunne terveyttä opettamalla että "vain liha on ruokaa".
-Sekasyöjä
Ruoka on muutakin kuin terveellisyyttä ja ekologiaa. Se on myös makuasia. Piilotettu kasvis saattaa pilata ruoan maun. Kannattaa siis suosia sellaisia ruokia, joihin alusta pitäen kuuluu paljon kasviksia ts. ruokia joita ei ilman kasviksia voi tehdä mitenkään, niin ei tarvitse piilotella.
Ronkeleinkaan mukula ei heti siihen kuole, jos ei kasviksia syö. Kun aikuistuu, päättää itse ruokavaliostaan, ja tuskin silloin koettaa hämätä itseään piilottamalla kasviksia ruokaansa. Jos ei ole oppinut asennetta että kasvikset ovat pakkopullaa, saattaa sen sijaan oma-aloitteisesti kiinnostua niistä ja ruveta kokkaamaan kasvisruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa, kun joku kirjottaa ja kyselee että miten saat ujutettua kasviksia lapsille ja miehelle? Niin tottahan toki se on palstan mammuskoille niiiiiiin yksinkertaista ja helppoa! Mikään ei ole palstan täydellisille mammoille ylitsepääsemätöntä eikä vaikeaa! Oikein super palsta mammat! Neuvoja ei juurikaan tule, mutta oman itsensä hehkuttamista sitäkin enemmän.
Onhan se ihan käsittämätöntä, minkä ihmeen takia jonkun pitäisi yrittää UJUTTAA kasviksia perheelleen, hei camoon, senkus laitat niitä lautaselle! Ai eikö sun lapset ja mies syö niitä? Voihan kyynel!
Mutta MEIDÄMPÄS Cindyh ja Richard ja mieheni Jormakuukkeli syövät ettei tarvitse edes patistella! Että lällällää! Teet vaan niin v*tun p*skaa ruokaa niin eihän sitä kukaan halua syödä! Mutta minä, av palstan SuperHyperTeräs mamma osaan tehdä michelin kokkejakin parempaa gurmeeee kasvisruokaa, hallitsen myös raha asiat enkä ole luottotiedoton.
En myöskään omista kananp*rsetukkaa, enkä tietenkään missään nimessä ole ylipainoinen, eikä mieheni petä minua, eivätkä lapsemme Cindyh ja Richard ole kauhukakaroita vaan yltiömäisen täydellisesti kasvatettuja kultahanimussupussukoita.
Jaksan myös hymyissä suin käydä töissä, siivota, pyykätä, lenkkeillä, käydä salilla, kosmetologilla, kampaamossa, viedä lapset harrastuksiin, hakea harrastuksista, käydä kaupassa, järjestää illalliskutsuja, grillibileitä, cocktailtilaisuuksia, rapujuhlia, polttareita, häitä, hautajaisia, kissanristiäisiä.
Asumme myös Cindyhin, Richardin ja Jormakuukkelin kanssa arvoalueella Espoon Westendissä, emme siis onneksi ole mikään wt perhe. Pihalla komeilee kaksi 200 tuhannen euron autoa, takapihalla on lastemme hevoset, miljoonan vene kimaltelee meren rannalla, talomme on 5 miljoonaa euroa maksanut kartano sekä mieheni on joulupukki ja minä hattivatti.
WT-mammalla meni tunteisiin? :D
Aloitus oli ihan outo, eihän tuollaisia vinkkejä voi antaa, kun syödään muutenkin muutakin kuin lihaa. Aloituksesta tuli mielikuva 50-luvun jenkkikotiäidistä, joka korkkarit jalassa tukka käherrettynä ahertaa perheelleen ruokaa samalla voivotellen, kun perheelle kelpaa vain kyljykset ja muusi. Ite joutuu ykdin syömään lisäkeherneet.
Vierailija kirjoitti:
Tein eilen salaatin pääruuan kaveriksi ja hyvin upposi koko perheelle. Kasviksia laitan myös lisäkkeeksi ratatouillen tapaan.
Ratatouillen tapauksessa ajattelen, että se on pääruoka. Lisäkkeenä voi sitten olla esim. hummusta, kalaa tai lihaa. Suosittelen mieltämään asian näin päin, niin kasviksia saa helposti ruokaan lisää.
Ujutan? Tämä on hyvin yksinkertainen juttu. Jos minä laitan ruokaa, muut syövät sitä, mitä tarjoan. Jos ei kelpaa, ovat syömättä, mutta seuraavan kerran syödään sitten seuraavana ruoka-aikana eikä käydä kaapeista etsimässä jotain muuta.
Jos taas joku muu laittaa ruokaa, minä syön sitä, mitä tarjotaan enkä valita tai etsi muuta syötävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun aloin tietoisesti lisäämään kasviksien osuutta ruokavaliossani, ehdottomasti helpoin ruokalaji oli kasvispastat. Melkein mistä vain vihanneksesta saa pastakastikkeen ja spagetti tekee kaikesta hyvää. Ei vaan kannata googlettaa "kasvispastan" ohjetta, vaan kullekin kasvikselle erikseen. Esimerkiksi munakoisopasta, kesäkurpitsapasta tai tomaattipasta ovat hyviä hakusanoja.
Munakoiso on muuten hyvä aloituskasvis. Runsaalla öljyllä siihen saa hyvin makua ja siinä on kivan lihaisa koostumus. Esimerkiksi italialainen munakoisovuoka melanzane alla parmigiana on niin tuhtia, että voi olla ettei lihan puuttumista huomaakaan.
Itse en tykännyt kasvisten lisäämisestä ruokaan nuorempana lainkaan. Luulen, että yleinen ongelma on se, että kasviksille oletetaan riittävän, että ne ovat kypsiä kun taas liha ruskistetaan kunnolla. Ei kukaan syö keitettyä jauhelihaakaan, mutta kasvikset heitetään sekaan vain kypsymään. Kannattaa ruskistaa nekin kunnolla niin niihin tulee paljon enemmän makua.Hyvä, informatiivinen kommentti. Itselleni munakoiso vaikuttaa vaikealta itketyksineen yms. Täytyy varmaan kokeilla.
Nykyiset munakoisot on jalostettu niin miedoiksi, ettei niitä mitä itkettää tarvitse. Jos meinaan paistaa jotakin, heitän usein pannulle lopuksi pari munakoisoviipaletta imemään maustuneet paistorasvat. Ripottelen päälle hieman suolaa, pippuria ja sitruunamehua - ja yksi kasvislisäke onkin valmistunut.
Tietysti toisinaan tulee sitten valmistettua oikein varta vasten jotain munakoisoruokaa. Seuraavaksi ehkä ailazan, johon tulee muitakin kasviksia.
Meillä ne kasviket on lisuke, ei niitä tarvitse mitenkään ujuttaa. Jos pihvin kanssa on salaattia tai uunijuureksia, niin kyllä tyhmempikin tajuaa ottaa sitä lisuketta eikä syö pelkkää pihviä. Kalakeitto tehdään porkkanan kanssa (ilman perunaa), samaten siskonmakkarakeittoon tulee keittojuuressekoitusta (ei perunaa). Siinä ne kasvikset menee ihan itsekseen.
Kun ei laita ruokiin perunaa, riisiä tai pastaa, niin kasviksia tulee syötyä tarpeeksi kuin itsestään.
Kun laitan ruokaa lautaselle, sanon miehille ja lapsille että MITÄ TUOLLA ULKONA OIKEEN TAPAHTUU ja kun ne kääntää pään ikkunaan samaan aikaan, ujutan perunamuussin sisään porkkanaa ja salaatinpalasia. Näyttää kelpaavan.
Vierailija kirjoitti:
Minä laitoin just jauheliha-kesäkurpitsapyöryköitä. Olen laittanut myös smoothieen kesäkurpitsaa
Mulla ei oo miestä, terv Matti53
Ei meillä niitä tarvitse meillä ruokaan ujuttaa koska mies ja lapset syövät niitä tarpeeksi ihan sellaisenaan. Päinvastoin miehen ruokaan joutuu puoliksi salaa ujuttamaan nisäkkäiden lihaa, koska hän ei niistä erityisemmin välitä, varsinkaan sianlihasta.
Ei oo tähän päivään mennessä vielä tarvinnut "ujuttaa" muuta kuin sipulia kun lapset olivat pieniä.
Meillä ujutetaan, koska sain kesällä vihanneksi ja ne piti samana päivänä käsitellä.
Olin kesällä töissä torilla ja osa palkastani koostui myymättöminä vihanneksina, hedelminä ja marjoina.
Perunat syödään perunana mutta vihannekset melkein kaikki paloiksi, sekaan tomaattia. 15 min hellalla ja bamixilla sileäksi.
Sieltä löytyy mitä milloinkin oli myynnissä. Päivittäisestä satsista tuli yleensä 8 - 10 pakasterasiallista ja rasia kestää meillä päivän tai 2.
Sekaan riisiä/makaronia/perunaa ja kanaa/tonnikalaa/jauhelihaa/suikalelihaa.
Ruuan valmistus tulee nopeasti.
Jos pitää ujuttaa kasviksia jotenkin mukaan niin jtn on mennyt pieleen. Lapset saanu pienenä jo välipalaksi pelkkää karkkia tai muuta roskaa? Meillä ainakin lapset rakastavat esim. Parsakaalia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi minä naisena ujuttaisin kasviksia mieheni ruokaan? Ei kaikki miehet syö vaan lihaa...
Tosin meillä kokkaa mies ja tekee välillä vain vegeä, kun toinen lapsista on vege. Yllättävän hyvää tulee soijasta, kaurasta, pavusta jne kun vaan maustaa tarpeeksi. Vieraat ei aina edes tajua syövänsä meillä lihatonta ruokaa.
No tajuavat varmaan, mutta eivät sano mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kun laitan ruokaa lautaselle, sanon miehille ja lapsille että MITÄ TUOLLA ULKONA OIKEEN TAPAHTUU ja kun ne kääntää pään ikkunaan samaan aikaan, ujutan perunamuussin sisään porkkanaa ja salaatinpalasia. Näyttää kelpaavan.
Näinminäkin teen, mies tosin jo aavistelee jotain, lapsille on toiminut.
Eli et ole syöttänyt niitä kasviksia lapsellesi kun oli pieni. Ei niitä nyt tarttis mihkään ujuttaa, jos ne olisivat ruokaa siinä missä muukin ruoka. Et itsekkään taida kasviksia juuri syödä, jos söisit niin et niitä jättäisi tarjoamatta myös miehelle ja lapselle. Kyllä aikuinen mies varmasti osaa lautasensa tyhjentää ilman mitään showta "hyiii yäk rehuja!!"
Meillä on aina ollut kasviksia tarjolla. Niin siinä vain on käynyt, että nuorempi syönyt niitä mielellään, vanhempi ei. Vanhempi saattoi ihan yhtäkkiä vain kieltäytyä jonkin ruuan syömisestä eikä enää suostunut syömään laittamaan. Eipä hän tykkää makeastakaan eikä limppareista eikä mehuista. Muutamia kasviksia syö mielellään, lähinnä kurkkua ja vihreitä mietoja salaatteja, jää- ja jäävuorisalaattia. Nuorempi taas syö kaikkea ja maistaa ennakkoluulottomasti. Miksi tällaisiin ketjuihin pitää aina tulla kehumaan, kuinka meillä syödään kasviksia, koska eipä se aina ole kasvatuskysymys, vaan mieltymykset muuttuvat. Meidänkin lapsi todettiin myöhemmin allergiseksi monelle, joten suutuntuma oli se, mikä sain hänet kammoamaan tietyn värisiä kasviksia.
Sipulia ja porkkanaa tuo poika pystyy syömään, jos ne on ujutettu ruokaan. Ei haittaa, että hän tietää niitä olevan niissä, mutta sanoo, että suutuntuman vuoksi ei pysty niitä syömään muuten. Jauhelihapihveihin on helppo ujuttaa sipuli. Porkkana menee taas helposti pannareissa ja letuissa.
Onhan sitä muutakin kuin liha ja kasvikset! Moni syö esim. makaronia, jopa turhan paljon. Ei se ole kasvis, vaikka kasvikunnan tuotteesta yleensä valmistetaankin. Samoin leipä kuuluu monilla ruokavalioon, ja maitotuotteet.