Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Appivanhemmat, vauva ja tossu mies. Onko meillä toivoa? :(

hjälp
27.08.2018 |

Minä ja mieheni olemme alle kolmekymppisiä vanhempia puolivuotiaalle vauvalle. Eletään normaalia elämää eikä mitään arjenhallinnan ongelmia tms. ole. (Eli isovanhemmilla ei ole syytä huoleen) Olemme naimisissa ja etsineet omistusasuntoa. Nyt asunnonetsintä on vähän jäissä, kuin sanattomasta sopimuksesta. Minun ja miehen välit ovat tulehtuneet, olen pahasti stressaantunut enkä pysty nukkumaan kunnolla. Joudun välillä "psyykkaamaan" itseäni näkemään vauvan omana, rakkaana vauvanani, jolle minä olen maailman tärkein ihminen juuri nyt. Syy siihen psyykkaamiseen on tässä:

- Anoppi sekosi vauvastamme heti alussa jo. Olin hormonipäissäni, täysin tuore äiti, en osannut puolustautua. Hän otti lapsen minulta ja lähti näkyvistä vauvan kanssa. Ei palauttanut edes itkevää vauvaa minulle. Ei ole vieläkään KERTAAKAAN antanut lasta syliini - olen joutunut *ottamaan* vauvan esim. kotiin lähtiessä. Anoppi kutsuu minua ainoastaan etunimelläni vauvalle, ei IKINÄ kutsu äidiksi :( Mies nähnyt tätä käytöstä koko ajan, ei näe ongelmaa. Sanoi ettei "halua pahoittaa kenenkään mieltä" - minun mielelläni ei ole väliä.
- Appivanhemmat sanoivat silloin kun vauva oli 1kk että nyt on aika jättää yöhoitoon. "Meidän luona on vauvan hyvä olla". En tietenkään antanut enkä pysty antamaan pitkään aikaan. "Vitsailevat" joka kerta täällä käydessään että mepä otetaankin vauva nyt meille. Tiedän, että kyseessä ei ole puhdas vitsi vaan kokeilevat kepillä jäätä. Minusta tuntuu että he pitävät itseään parempina vauvalle kuin vauvan omat vanhemmat - hyvä hoitaja tukee vauvan suhdetta vanhempiin lyttäämisen sijaan?
- Appiukko sanoi kaikkien kuullen kerran kun lähdin heiltä vauvan kanssa iltatoimiin kotiin, että "ei se *vauvan nimi* tarvitse sinua mihinkään, lähde sinä yksin kotiin kyllä vauva voisi jäädä tänne". Mieheni seisoi vieressä, ei sanonut mitään. Luottamus särähti osittain rikki tuossa tilanteessa.
- Vauvan kanssa on saatava olla ilman minua. Muuta ei lasketa vauvan kanssa olemiseksi. "pitää tottua mummoon ja ukkiin". Väkisin lähtevät pois näköpiiristä, kävelemään ulos vauva sylissä yms. joka kerta kun siellä käydään. Meidän luona eivät kylästele vaan aina on käytävä heillä vaikka täysin terveet, työelämässä olevat keski-ikäiset kyseessä. Vähintään kerran viikossa pitäisi ajaa 50km suuntaansa heille, muuteen tulee harkittua marttyyrin itkua miehen puhelimeen viestien muodossa. "Äidillä on niin ikävä vauvaa", saattaa mies sanoa kun näitä viestejä tulee.
- Jos alkaisimme johonkin taloprojektiin nyt niin se olisi miehen, appiukon ja anopin projekti. Minä kelpaisin sinne raksatöihin koska vauvahan voisi olla silloin anopilla. Haluaisin niin kovasti pois tästä pienestä luukusta jossa nyt asumme mutta pelkään joutuvani kurkkua myöten suohon jos sitoudun taloasioihin nyt.

Tätä ei voinut mitenkään aavistaa ennen lapsen syntymää. Käytös muuttui täysin ja mies taantui. Minun tavoilleni hoitaa vauvaa naureskellaan väheksyvästi ja esimerkiksi toiveeni välttää suubakteerien joutumista vauvan suuhun karieksen takia (eli ei yletöntä naaman suukottelua) on nyt miehen puolen suvun yleinen vitsi. Vauvan kasvot ovat siis märät kuolasta anopin jäljiltä ja hän vain naurahti ja pyöräytti silmiään kun pyysin pusuttelemaan muualle kuin suun ympäristöön.
Vauva tuntuu näiden juttujen jälkeen jotenkin vieraalta ja vatsaani vääntää epävarmuus. Se on tässä kaikkein pahinta.

Kommentit (2146)

Vierailija
1761/2146 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hjälp kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap! Mikset päivitä tilannetta?

Voi olla tilanne päällä, eikä muista tätä ketjua juuri silloin. Tai sitten se vaihtoehto, jota minä veikkaan; on saanut tarpeekseen näistä parista jankkaajasta, jotka ovat pesiytyneet ketjuun ja täyttävät ketjun jankutuksellaan, miten HE pitäisivät ap.n tilanteesta. Ja sitten ei sovi unohtaa näitä paria tahallaan väärinymmärtäjää ja ap.n lyttääjää/haukkujaa. Itsekään en enää katso tätä ketjua niin usein, juuri mainitsemieni henkilöiden takia, kun ketju täyttyy heidän viesteistään, ei olla enää monen sivun aikana pysytty aiheessa.

No tämä juuri. En tiedä mitä saati MITEN voin tänne kirjoittaa, ilman että viestini aiheuttaa väärinymmärtämistä tai kyseenalaistamista (kyseenalaistamisen ilosta?) tai minuun kohdistuvaa, *veitsenterävää* keittiöpsykologista analyysia. Ei ole enää rentouttavaa kirjoittaa kun joudun miettimään jokaista sanaa.

Olen ottanut eston pois puhelimesta. Eilisen aikana tuli neljä viestiä anopilta. Kahden viestin lopussa "suukkoja mummon kullalle". Viestitteli tavalla joka sanoi "no niin unohdetaanpas nyt tuo asia". Eli niitä tuttuja, innokkaita ja näennäisen kohteliaita viestejä. Ihan koska tahansa voi tulla viesti "5min niin siellä, tulen katsomaan mummon mössykkä pössykkäistä ennen kuin rakas vallan unohtaa mummon! ;)" Tuntuu että anoppi on nyt venynyt äärimmilleen malttinsa kanssa ja edessä on totaalinen räjähdys jos joudun sanomaan että tänään ei käy. Hän selvästi ajattelee että "hups, tuommoinen tilanne sitten" mutta elämä jatkuu ennallaan. No, ei kyllä jatku.

Hmmm.. sä et tiedä miten olla ja sanoa anoppilassa ja et tiedä mitä ja miten voit palstalle kirjoittaa ja pitää miettiä joka sana. Kuule rentoudu, ihmiset on erilaisia ajatuksiltaan ja käytökseltään niin eihän sun tarvitse kuin päättää mitä mieltä itse olet ja toimia sitten sen mukaan. Sun ongelma on, että yrität miellyttää tai huomioida muita ihmisiä etkä niinkään itseäsi. Lopeta tuo turha säätäminen ja ole reippaalla tavalla itsekäs, sillä se menee, muusta liikenteestä piittaamatta.

Kusipää idiootti.

Tää ketju on avautumiskanava meille jotka kamppailemme kamalien sukulaisten kanssa. Sitten tääkin pitää pilata tällä haukkumisella. Lopeta.

Mieluummin kusipää kuin onneton hattarapää. Kusipää on kuitenkin aktiivinen eikä vain passiivisena valita. Keinot selviytyä ovat lopulta yksinkertaisia niin miksi et käytä niitä? Kuka idiootti (aikuinen) valitsee olla itselleen haitallisessa tilanteessa tai vuorovaikutuksessa eikä pyri siitä aktiivisesti pois - siis tee jotain asialle.

Minä en edes "haukkunut" ap:ta vaan sanoin, että hän miettii liikaa muita ihmisiä kuin itseään. Reipas ja rohkea ihminen, hetkinen siis se sinun mielestäsi kusipää idiootti päättää mitä mieltä on ja toimii sen mukaan. Eikä jää vellomaan josko se solmu itsekseen avautuisi. Mitä järkeä vain avautua palstoilla jos ei tee mitään? Sori kärkevästä vastauksesta.

Missä on sanottu ettei tekisi mitään? Silti voi olla tarve myös puhua asiasta.

Ihan olen reipas ja rohkea ja aikaansaapa ihminen. Silti olen joutunut hullun vainoamaksi.

Sinä olet just sellainen ihminen joka raiskatulta alkaa ekana kysellä, miten hän aiheutti raiskauksen itse.

Enemmänkin kysyisin että onko pakko hengata tunnetun raiskaajan kanssa koska kaikkea voi sattua, siinä tilanteessa kun tyyppi voivottelee että on lähdössä raiskaajan kanssa bilettämään ja vapaaehtoisesti..

Jos se tunnettu raiskaaja on oma vanhempasi, jonka luomassa ilmapiirissä olet kasvanut koko ikäsi, sinulla saattaa itselläsi olla maailmasta täysin väärä ja sairas kuva, joka silti sinulle on se ainoa tuntempasi ns normaali.

Siksikin tämä ketju on tärkeä, koska täällä moni saa oikeasti keskustella olostaan ja kuulla, että vika ei ole sinussa (kuten sinulle on vauvasta asti tolkutettu), vaan että se vanhempi on sairas.

Nyt on kyseessä tuore äiti, jonka anoppi yrittää päteä aloittajan äitiyden yli ja lähes omia vauvan. Sun ongelmille on varmaan parempikin ketju olemassa. Tsemppiä silti.

Ap:n miehen tilanne on tismalleen sama kuin minun. Hän on pitänyt normaalina sairasta käytöstä ja suorastaan pakottanut vaimoaankin sietämään sitä.

Josko sitten löytyisi ap:n miehen aloittama ketju? Minua kiinnostaa vain tuoreen äidin kokemukset ja miten hän tästä selviää, hänen näkökulma ja tilanne - ei oikein muut jaarittelut. Narsismista ja rajattomista kärsivät vaan yrittävät vohkia joka ketjun joka vähänkin liippaa aiheeseen ja sitten keskustelu hajoaa alkuperäisestä aiheesta. Pysytään ketjun aiheessa kiitos!

Ap on vasta törmännyt tähän asiaan. Se että ihmiset kertovat siitä oikeasti, auttaa häntä huomattavasti paremmin, mm ymmärtämään miestään, kuin nuo "ryhdistäydy, tyhmä paska" -kehotukset.

Aika herkän tai varautunut täytyy ihmisen olla jos ymmärtää sanat "päätä mitä mieltä itse olet ja toimi sitten sen mukaan. Sun ongelma on, että yrität miellyttää tai huomioida muita ihmisiä etkä niinkään itseäsi." > sanoiksi "ryhdistäydy tyhmä paska". Anteeksi, hieman nauratti.

"onneton hattarapää, joka ei osaa nousta tatamilta, miettii liikaa, eikä toimi tarpeeksi..." jne.

Se oli vasta sulle senkin ammattiloukkaantuja. Vastauksena niin joo vastauksena siihen sun "kusipää idiootti" haukkumiseen. Se oli kylmä rumasti sanottu.

Rehellinen, kaunisteltu kuvaus koulukiusaajan käyttäytyvästä sairaasta räksyttäjästä.

Mene pois pilaamasta hyvää ketjua.

Mikä ihmeen vimma sinulla on saada viimeinen sana ja häätää kaikki muut pois keskustelusta eli haluatko tämän ketjun ihan itsellesi? Ja jos olet käyttänyt idiootti kusipääkortin, raiskauskortin ja kiusaajakortin niin mitä muuta sinulla on hihassa "voittaaksesi" keskustelun. Ei kova elämä tee sinusta mitään pyhimystä, voit olla omissa mielipiteissäsi ehdoton ja typerä sekä myös ilkeä, hyökkäävä ihminen. Otan pois sinulta myös säälikortin, et tarvitse loputtomiin myötätuntoa ja hymistelyä vaan kysymyksen joo tilanne on tämä - mitä meinaat tehdä asialle?

Vierailija
1762/2146 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän reagoitte noihin viesteihin niin sitä enempi saa siitä ponta teitä ärsyttää. Älkää ruokkiko trollia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1763/2146 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy myöntää, että olen kyllästynyt sisareni valitukseen kun hänen miehensä suku puuttuu koko ajan heidän perhe-elämään. Koko ajan joku on pielessä ja joka kerta kun nähdään niin puheet keskittyy siihen ja jatkuvaan valitukseen kuinka kamalaa ja ahdistavaa. Nyt viikonlopun kuunneltuani sitä valitusta niin aion kysyä seuraavan kerran kun nähdään, että on kyllä hankala tilanne, mitä meinasit tehdä asialle? Olisi kiva kuulla onko hän miettinyt miten ratkaista asiat ja aikooko hän tehdä jotain.

Vierailija
1764/2146 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä trolli ärsytä mutta kiitos huomiosta, tai voihan siellä olla joku oikea ihminen kipeän asian kanssa ja pelokas koira puree. Olkoot sitten ahdistunut ihminen tai trolli, pelkoa siellä on muodossa tai toisessa. Onhan se nyt harmillista jos ei parempaa elämänsisältöä ole.

Vierailija
1765/2146 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä enemmän reagoitte noihin viesteihin niin sitä enempi saa siitä ponta teitä ärsyttää. Älkää ruokkiko trollia.

Niinpä. Trolli on kuin häirikköanoppi, provosoituu sitä enemmän mitä enemmän häneen reagoidaan. Mutta jos jättää täysin reagoimatta, katoaa trollikin muille maille läyhäämään. 

Vierailija
1766/2146 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Trolli on kuin häirikköanoppi, provosoituu sitä enemmän mitä enemmän häneen reagoidaan. Mutta jos jättää täysin reagoimatta, katoaa trollikin muille maille läyhäämään. 

Toimiikohan tuo myös ap:n anopin suhteen? Ap on yrittänyt olla reagoimatta ja ystävällinen, hänen ylitseen on kävelty. Ehkä ne sodat valitaan huolella.

Vierailija
1767/2146 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimiikohan tuo myös ap:n anopin suhteen? Ap on yrittänyt olla reagoimatta ja ystävällinen, hänen ylitseen on kävelty. Ehkä ne sodat valitaan huolella.

Ei toimi narsistiin. Narsisti kykenee riitelemään kanssasi ilman sinua. Ja jos ei hänellevastaa, hän kyllä kaivaa sitten sen reaktion vaikka lastensuojelusta.

Vierailija
1768/2146 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toimi narsistiin. Narsisti kykenee riitelemään kanssasi ilman sinua. Ja jos ei hänellevastaa, hän kyllä kaivaa sitten sen reaktion vaikka lastensuojelusta.

No aika sama, eikö vaan? Jos joku häröilee tekemällä perusteettomia lasuja niin kun perheessä on yksi tai kaksi selkeää vanhempaa niin mitä väliä jonkun anopin sekoilulla. Kyllä se jää valheesta kiinni.

Vierailija
1769/2146 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n anoppi on selvä narsisti. Täältäkin tsemppiä ja voimia anopin kaukana pitämiseen!

Oma anoppini ei ole narsisti, ainoastaan rasittava. Puuttuu ja kommentoi joka asiaa, mikä liittyy lapseen, yleensä kritisoivaan sävyyn. Antaa kysymättä ”lupia” syöttää vauvalle ruokia. Ostaa kysymättä vauvalle tarpeettomia tarvikkeita, lopputuloksena siis se, että monia tavaroita on turhaan useampi kappale. Tuputtaa meitä toistuvasti ostamaan omasta mielestään tarpeellisia tavaroita, eikä ota kuuleviin korviinsa, jos emme sellaista halua tai tarvitse. Seuraavalla vierailulla sama tuputus jatkuu. Vauvalla on aina hänen mielestään jokin vikana. Päälaki on palanut auringossa (ei ole pidetty auringossa), pää on epämuodostunut, kynnet leikkaamatta. Aina jotain. Meillä kotona yrittää sisustaa ja kertoa, mitä tavaroita meidän pitäisi heittää roskiin. Yrittää varmaan tehdä itseään tärkeäksi kun on niin innoissaan lapsenlapsesta, mutta päätyy päsmäröinnillään vain ajamaan meitä (no, lähinnä minua) kauemmaksi. Miehen mielestä tilanne helpottuisi sillä, että hänen äitinsä kanssa oltaisiin entistä enemmän - siis minä olisin vauvan kanssa hänen kanssaan kun hän on töissä. Ei kiitos.

Anoppi ei kuitenkaan ole sairas kuten ap:lla. Ei juokse vauvan kanssa ulos tai toimi vastoin vanhempien toiveita hoidon suhteen. Itkevä tai epämukavaksi itsensä tunteva vauva annetaan heti äidille. Siksi suurimmaksi osaksi vain yritän sietää häntä. Ap:n tapauksessa anoppi tyydyttää vauvalla omia tarpeitaan, mikä on vauvalle oikeasti haitallista.

Vierailija
1770/2146 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuinka kätevää miehelle, että sinä hoitaisit hänen äitisuhteensa sillä aikaa kun mies on töissä. Ei ehkä kannata lähteä tuohon ideaan mukaan :D

Vierailija
1771/2146 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miksi kutsut avauksessa miestäsi tossuksi jos kerta et tahdo kategorisoida ihmisiä sukupuolten ja niihin liitettyjen ennakko-odotusten mukaisesti? Sinun miehesihän on narsistin uhri.

Vierailija
1772/2146 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kuinka kätevää miehelle, että sinä hoitaisit hänen äitisuhteensa sillä aikaa kun mies on töissä. Ei ehkä kannata lähteä tuohon ideaan mukaan :D

Mun anoppi teki tämän oma-aloitteisesti. Kävi vierailulla vain silloin, kun mies oli töissä. Välillä useamman kerran päivässä. Mitäpä se mammalomalainen eniten tarvitsee aamulla kun mies lähtee töihin? No anopin seuraa, tietysti. Ainakin mun narsistianopin mukaan. Mä olen vakuuttunut, että teki näin, jotta poikansa ei uskoisi minua, kun kerron anopin jatkuvista vierailuista. (Ja olisimme sit taas askelen tai viisi lähempänä eroa)

Vierailija
1773/2146 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, miksi kutsut avauksessa miestäsi tossuksi jos kerta et tahdo kategorisoida ihmisiä sukupuolten ja niihin liitettyjen ennakko-odotusten mukaisesti? Sinun miehesihän on narsistin uhri.

Mun mies on narsistin uhri, ja tämän seurauksena melkoinen tossu.

T. Ei ap

Vierailija
1774/2146 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n anoppi on selvä narsisti. Täältäkin tsemppiä ja voimia anopin kaukana pitämiseen!

Oma anoppini ei ole narsisti, ainoastaan rasittava. Puuttuu ja kommentoi joka asiaa, mikä liittyy lapseen, yleensä kritisoivaan sävyyn. Antaa kysymättä ”lupia” syöttää vauvalle ruokia. Ostaa kysymättä vauvalle tarpeettomia tarvikkeita, lopputuloksena siis se, että monia tavaroita on turhaan useampi kappale. Tuputtaa meitä toistuvasti ostamaan omasta mielestään tarpeellisia tavaroita, eikä ota kuuleviin korviinsa, jos emme sellaista halua tai tarvitse. Seuraavalla vierailulla sama tuputus jatkuu. Vauvalla on aina hänen mielestään jokin vikana. Päälaki on palanut auringossa (ei ole pidetty auringossa), pää on epämuodostunut, kynnet leikkaamatta. Aina jotain. Meillä kotona yrittää sisustaa ja kertoa, mitä tavaroita meidän pitäisi heittää roskiin. Yrittää varmaan tehdä itseään tärkeäksi kun on niin innoissaan lapsenlapsesta, mutta päätyy päsmäröinnillään vain ajamaan meitä (no, lähinnä minua) kauemmaksi. Miehen mielestä tilanne helpottuisi sillä, että hänen äitinsä kanssa oltaisiin entistä enemmän - siis minä olisin vauvan kanssa hänen kanssaan kun hän on töissä. Ei kiitos.

Anoppi ei kuitenkaan ole sairas kuten ap:lla. Ei juokse vauvan kanssa ulos tai toimi vastoin vanhempien toiveita hoidon suhteen. Itkevä tai epämukavaksi itsensä tunteva vauva annetaan heti äidille. Siksi suurimmaksi osaksi vain yritän sietää häntä. Ap:n tapauksessa anoppi tyydyttää vauvalla omia tarpeitaan, mikä on vauvalle oikeasti haitallista.

Jos olet varma, että jaksat tuota loppuelämäsi, niin noin on hyvä jatkaa, sittenhän se toimii teille. :)

Itse en jaksanut. Jotenkin naiivina kuvittelin, että päsmäröinti vähenee, kun alkuinnostus laantuu ja lapsi kasvaa. Mutta kävikin päinvastoin, ilmeisesti kiltteyteni antoi ymmärtää, että mulle on ok ettei perheen rajoja kunnioiteta. Yritin sitten nostaa asian pöydälle ja selitin, että olen tottunut itsenäisempään elämään ja siihen, että teen asiat omalla tavallani. Pyydän kyllä apua ja mielipiteitä, jos niitä koen tarvitsevani. Lapsella ja koko perheellä menee kuitenkin hyvin, niin emme koe tarvetta avulle. Tärkeintä minulle olisi, että isovanhemmat olisivat lapsen kanssa ja antaisivat minun ja mieheni toimia vanhempina. Ilmeisesti tapani keskustella oli huono, koska seurauksena oli vuosisadan loukkaantuminen ja minun haukkumiseni. Vasta paljon myöhemmin kun mies sai tarpeekseen ja ilmoitti äidilleen suorat sanat, paljon suoremmin (ja mun mielestä loukkaavammin) kuin itse olin tehnyt, asia meni perille. Ulkoistin kommunikaation miehelle, kun hänen sanomanaan selkeästi vältetään isot yhteenotot ja turhat loukkaantumiset.

t. Aiemmin ketjuun kommentoinut välit säilyttämään pyrkivä

Vierailija
1775/2146 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun anoppi teki tämän oma-aloitteisesti. Kävi vierailulla vain silloin, kun mies oli töissä. Välillä useamman kerran päivässä. Mitäpä se mammalomalainen eniten tarvitsee aamulla kun mies lähtee töihin? No anopin seuraa, tietysti. Ainakin mun narsistianopin mukaan. Mä olen vakuuttunut, että teki näin, jotta poikansa ei uskoisi minua, kun kerron anopin jatkuvista vierailuista. (Ja olisimme sit taas askelen tai viisi lähempänä eroa)

Luulisi kuitenkin, että eron myötä mummukka näkisi lapsia vähemmän (vaan sillonku ovat isällään), joten päämäärät ovat ristiriitaiset.. tai itse ainakin kieltäisin ex anopille uuden osoitteeni antamisen, jos ero tulisi. Isä saisi huolehti jatkossa YKSIN ja vain yksin lastensa sukuloinnista.

Vierailija
1776/2146 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulisi kuitenkin, että eron myötä mummukka näkisi lapsia vähemmän (vaan sillonku ovat isällään), joten päämäärät ovat ristiriitaiset.. tai itse ainakin kieltäisin ex anopille uuden osoitteeni antamisen, jos ero tulisi. Isä saisi huolehti jatkossa YKSIN ja vain yksin lastensa sukuloinnista.

Mä uskon, että mummeli ei loppujen lopuksi ole kovin kiinnostunut lapsenlapsistaan. On kiinnostuneempi siitä, että saa pidettyä poikansa käytettävissään. Onhan se aikamiespoika helpommin äitinsä pompoteltavissa kuin perheenisä.

Ei tuo anoppi ole ikinä kehunut lapsiaan, ellei saa lasten saavutuksia käännettyä omaksi ansiokseen. Sama pätee lastenlapsiin. Nähdään harvoin, mutta eipä tuo lasten kuulumisia kysele miehelle soittaessaan. Soittaa muuten vain silloin, kun tarvitsee jotain.

Vierailija
1777/2146 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet varma, että jaksat tuota loppuelämäsi, niin noin on hyvä jatkaa, sittenhän se toimii teille. :)

Itse en jaksanut. Jotenkin naiivina kuvittelin, että päsmäröinti vähenee, kun alkuinnostus laantuu ja lapsi kasvaa. Mutta kävikin päinvastoin, ilmeisesti kiltteyteni antoi ymmärtää, että mulle on ok ettei perheen rajoja kunnioiteta. Yritin sitten nostaa asian pöydälle ja selitin, että olen tottunut itsenäisempään elämään ja siihen, että teen asiat omalla tavallani. Pyydän kyllä apua ja mielipiteitä, jos niitä koen tarvitsevani. Lapsella ja koko perheellä menee kuitenkin hyvin, niin emme koe tarvetta avulle. Tärkeintä minulle olisi, että isovanhemmat olisivat lapsen kanssa ja antaisivat minun ja mieheni toimia vanhempina. Ilmeisesti tapani keskustella oli huono, koska seurauksena oli vuosisadan loukkaantuminen ja minun haukkumiseni. Vasta paljon myöhemmin kun mies sai tarpeekseen ja ilmoitti äidilleen suorat sanat, paljon suoremmin (ja mun mielestä loukkaavammin) kuin itse olin tehnyt, asia meni perille. Ulkoistin kommunikaation miehelle, kun hänen sanomanaan selkeästi vältetään isot yhteenotot ja turhat loukkaantumiset.

Eihän mistään voi täysin varma olla tässä elämässä, mutta toisin kuin ap, minä en ole kiltti :) Ei minulla ole mitään ongelmaa sanoa asioista ja luultavaa on, että joskus tämä myös konkretisoituu. Mieheni on, kuten tässä ketjussa moni muukin, aika herkkä sen suhteen, ettei hänen äidilleen saa aiheuttaa pahaa mieltä, ja koska mieheni on minulle rakas, pyrin vielä luovimaan pehmeämmillä keinoilla.

Tällä hetkellä käytössäni on anopin kanssa ”terroristin kanssa ei neuvotella” -lähestymistapa, eli annan hänen puhua, mutta teen niin kuin itse haluan ja ennen kaikkea en lähde perustelemaan valintojani anopille mitenkään. Sanon vaan ”aha” ja vaihdan aihetta tai jatkan sitä mitä olin itse tekemässä. Pidän myös vierailuvälin parissa-kolmessa viikossa, enkä tapaa häntä ilman miestä. Käsivarren mitan päästä anoppi ei pääse ihon alle.

Laitetaan nyt vielä esimerkki, miten kommunikaatio anopin kanssa sujui ennen nykyistä linjaa.

Anopilla käymässä. Anoppi kysyy, että nukkuuhan vauva meidän sängyn viereen laitetussa pinnasängyssä (=lupa, että näin pitää tehdä).

Kerron meidän nukkuvan perhepedissä.

Anoppi kauhistuu ja sanoo, että lapsen pitää nukkua omassa sängyssä, koska käännyimme yöllä vauvan päälle ja hän tukehtuu.

Kerron anopille, että olemme jutelleet asiasta neuvolassa ja tutustuneet ohjeisiin. Olemme tehneet asiat x y z, jotta nukkuminen olisi turvallista.

Kotiin jo lähdettyä tulee tekstiviesti, että lapsen kanssa ei saa nukkua samassa sängyssä, te käännytte vauvan päälle nukkuessa.

Seuraavalla vierailulla ”kuin vaivihkaa” anoppi kertoo, että näki pitkästä aikaa Sirkkaa ja hänen lapsensa nukkuvat muuten omissa sängyssä ja se on tosi kätevää ja turvallista.

Jos anoppi tulee meille, menee hän makuhuoneeseen pyörimään tarkastukselle ja katsomaan vauvan pinnasänkyä ja alkaa ”kuin vaivihkaa” kertoa, että kylläpä vain on hyvä sänky, kyllä vauvan olisi hyvä ja turvallinen nukkua siellä.

Pointtina jotain sinne päin, että on ihan Ok kysyä ja jutella asioista, mutta anoppi ei voi meidän nukkumisjärjestelyistä päättää, niin menee reagointi ehkä vähän yli. Hän ei myöskään kuuntele minun näkemystäni, vaan pitää kiinni omasta, ainoasta ja oikeasta näkemyksestään ja tuputtaa sitä. Hänelle ei siksi ole kiva kertoa asioita tai muutenkaan viettää aikaa, kun saa koko ajan tuntea olevansa tarkkailun alla ja kuulusteltavana.

Hän on silti aivan erinomainen mummo lapselle. Lapsi on hänen mielestään ihana, me kaksi työssäkäyvää ja elämässä hyvin pärjännyttä aikuista emme vaan osaa tehdä lapseen liittyviä päätöksiä.

Vierailija
1778/2146 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän mistään voi täysin varma olla tässä elämässä, mutta toisin kuin ap, minä en ole kiltti :) Ei minulla ole mitään ongelmaa sanoa asioista ja luultavaa on, että joskus tämä myös konkretisoituu. Mieheni on, kuten tässä ketjussa moni muukin, aika herkkä sen suhteen, ettei hänen äidilleen saa aiheuttaa pahaa mieltä, ja koska mieheni on minulle rakas, pyrin vielä luovimaan pehmeämmillä keinoilla.

Tällä hetkellä käytössäni on anopin kanssa ”terroristin kanssa ei neuvotella” -lähestymistapa, eli annan hänen puhua, mutta teen niin kuin itse haluan ja ennen kaikkea en lähde perustelemaan valintojani anopille mitenkään. Sanon vaan ”aha” ja vaihdan aihetta tai jatkan sitä mitä olin itse tekemässä. Pidän myös vierailuvälin parissa-kolmessa viikossa, enkä tapaa häntä ilman miestä. Käsivarren mitan päästä anoppi ei pääse ihon alle.

Laitetaan nyt vielä esimerkki, miten kommunikaatio anopin kanssa sujui ennen nykyistä linjaa.

Anopilla käymässä. Anoppi kysyy, että nukkuuhan vauva meidän sängyn viereen laitetussa pinnasängyssä (=lupa, että näin pitää tehdä).

Anoppi kauhistuu ja sanoo, että lapsen pitää nukkua omassa sängyssä, koska käännyimme yöllä vauvan päälle ja hän tukehtuu.

Kerron anopille, että olemme jutelleet asiasta neuvolassa ja tutustuneet ohjeisiin. Olemme tehneet asiat x y z, jotta nukkuminen olisi turvallista.

Kotiin jo lähdettyä tulee tekstiviesti, että lapsen kanssa ei saa nukkua samassa sängyssä, te käännytte vauvan päälle nukkuessa.

Seuraavalla vierailulla ”kuin vaivihkaa” anoppi kertoo, että näki pitkästä aikaa Sirkkaa ja hänen lapsensa nukkuvat muuten omissa sängyssä ja se on tosi kätevää ja turvallista.

Jos anoppi tulee meille, menee hän makuhuoneeseen pyörimään tarkastukselle ja katsomaan vauvan pinnasänkyä ja alkaa ”kuin vaivihkaa” kertoa, että kylläpä vain on hyvä sänky, kyllä vauvan olisi hyvä ja turvallinen nukkua siellä.

Pointtina jotain sinne päin, että on ihan Ok kysyä ja jutella asioista, mutta anoppi ei voi meidän nukkumisjärjestelyistä päättää, niin menee reagointi ehkä vähän yli. Hän ei myöskään kuuntele minun näkemystäni, vaan pitää kiinni omasta, ainoasta ja oikeasta näkemyksestään ja tuputtaa sitä. Hänelle ei siksi ole kiva kertoa asioita tai muutenkaan viettää aikaa, kun saa koko ajan tuntea olevansa tarkkailun alla ja kuulusteltavana.

Hän on silti aivan erinomainen mummo lapselle. Lapsi on hänen mielestään ihana, me kaksi työssäkäyvää ja elämässä hyvin pärjännyttä aikuista emme vaan osaa tehdä lapseen liittyviä päätöksiä.

Meillä oli juuri tuollaista. Nyt kun lapset on isompia, se painostus kohdistuu heihin, jos mummo ei saa tahtoaan läpi. Käsittämätön meteli ja kampanjointi nousi esikoisen lukiovalinnasta ja puhelimiin oli pakko panna estot.

Että se erinomainen mummo ei välttis ole pidemmän päälle edes erinomainen.

Vierailija
1779/2146 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli juuri tuollaista. Nyt kun lapset on isompia, se painostus kohdistuu heihin, jos mummo ei saa tahtoaan läpi. Käsittämätön meteli ja kampanjointi nousi esikoisen lukiovalinnasta ja puhelimiin oli pakko panna estot.

Että se erinomainen mummo ei välttis ole pidemmän päälle edes erinomainen.

Ja meillä, jo ylioppilaaksi kirjoittaneen pitäisi (tai siis pitää) hakea mummin hänelle suunnittelemaan kouluun ja alalle. Myös hänen tulevien lasten nimet on jo mummi päättänyt. Onneksi nuori itse korkeintaa pyörittelee silmiä sekopäälle ja tekee just niin kuin haluaa, vaikka ”mummilla on nyt niin paha mieli”.

Vierailija
1780/2146 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hahaha!

Minä yritin anopille joka talloi rajoja myös selittää, että haluaisin olla itsenäisempi (ei anopin meillä tarvitse ravata siivoamassa, penkomassa ja kyselemässä onko laskut maksettu kun osataan se itsekkin) ja anoppi paukautti pöytään "itsenäinen nainen tarkoittaa sinkkua!".

Eli jos aikuisena ihmisenä osaat itse itsenäisesti hoitaa omat arkipäivän asiat, olet ilmeisesti sinkku (anoppini mielestä).

Anoppi tietenkin loukkaantui kun vastasin, että minun vanhemmat kasvatti minut niin, että osaan kyllä maksaa laskuni ajallaan, siivota, hoitaa koirani, hoitaa lapseni ja tehdä ruokaa ilman toisen aikuisen valvontaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi