Mitä toistuvia painajaisia näet?
Itsellä on toistunut aika usein uni, jossa huomaan että olen täysin unohtanut mennä töihin! Mulla on siis työpaikka, mutta yhtäkkiä tajuan että hupsis, en ole muistanut kahteen kuukauteen käydä työpaikalla. Toinen on se etten olekaan valmistunut koulusta, lopputentit on tekemättä, ja varsinkin matematiikan tentit, mulla on viikko aikaa lukea ja saada ne läpi. Mitä teillä luuraa unissa?
Kommentit (343)
Mun pitää tehdä jotakin, mutta kaikki käy älyttömän hitaasti, en löydä tavaroita, harhaudun välillä johonkin ihan toiseen paikkaan tai tekemään ihan muuta, kunnes muistan mitä olinkaan tekemässä. Tekeminen jatkuu, mutta kaikki käy tosi hitaasti ja vaikeasti.
Esim. kerran unessa tuurasin työpaikkamme siivoojaa (heh). Yritin ilman perehdytystä paiskia hommia, mutta sain vain ehkä metrin pituisen pätkän lattiaa mopattua, kunnes päivä olikin jo pulkassa.
Usein nään tämmöisiä unia silloin, kun oikeasti tiedän seuraavana päivänä olevan jotakin tärkeää edessä. Unessa teen sitä tärkeää juttua, mutta kaikki on sekavaa ja hidasta.
Mulla myös tuo, että olen menossa johonkin, mutta pakkailen vain kotona tavaroita tai en muusta syystä saa lähdettyä, ja aika vain kuluu ja kuluu ja lopulta myöhästyn! Usein katson unessa kelloa ja olen ensin ihan aikataulussa, mutta kun ihan hetken päästä katson uudestaan, onkin jo tunteja kulunut. Unessa lähden lopulta aina sinne mihin olinkaan menossa, itku kurkussa ja armottoman myöhässä. Joskus herään siihen harmituksen tunteeseen, joskus uni muuttuu joksikin muuksi kun olen matkalla. Jos herään, en pääsekään harmituksesta ihan helposti eroon! Ja kuten moni muu aikaisemminkin tässä on kuvannut, ei uni varsinaisesti ole painajainen, hyvin ahdistava "vain".
Muistan nähneeni tätä unta teini-ikäisestä asti - silloin olin unessa yleensä menossa kouluun. Nyt aikuisena päämäärät vaihtelevat - kyseessä voi olla töihin lähtö, matka tai mikä tahansa. Uskon tämän juontavan osittain lapsuudestani, jossa isä oli hyvin tarkka täsmällisyydestä ja piti myöhästelyä häpeällisenä. Toisaalta myös äitini on kertonut näkevänsä tätä unta ja nähneensä sitä pitkän aikaa, joten taustalla voi kyllä olla esimerkiksi jaettuja persoonallisuuden piirteitäkin! Yksi on varmaankin se, että koen vahvaa harmitusta, jos joudun jättämään jonkin suunnittelemani asian väliin ihan perustellustakin syystä (esim. että en pääse harrastukseen kun sairastuin, tai koska oli jäätävä ylitöihin) - puhumattakaan siitä, jos esimerkiksi unohdan jonkun mukavan asian (esim. että harrastus jatkuu loma-ajan aikana). Oma suhtautumiseni myöhästelyihin hereillä ollessani on kaikesta huolimatta mielestäni aika tasapainoinen: pyrin totta kai olemaan ajoissa, mutta jos joskus myöhästyn vähän, ei sa kaada maailmaa. Mahdollisuuksien mukaan ilmoitan asiasta, pahoittelen ja elämä jatkuu. Muiden pienet myöhästelyt eivät myöskään haittaa!
Varsinainen toistuva painajainen on sellainen, että joudun jotain kautta veden varaan, uppoan hurjaa vauhtia, vedessä on täysin pimeää, ja tiedän alapuolellani odottavan jonkin pahan joka milloin tahansa syö minut. Uni ei toistu mitenkään säännöllisesti, mutta olen nähnyt sitä lapsesta asti. Samoin kuin aikaisemmalla kommentoijalla, mullakaan ei ole minkäänlaisia vesitraumoja - päin vastoin rakastan uimista. Uni saattaa joskus sekoittua toiseen siten, että ensin näen ihan mukavaa unta, joka yhtäkkiä muuttuu silmänräpäyksessä painajaiseksi: saatan esimerkiksi olla laivalla, ja onnistun jotenkin putoamaan mereen. Joskus muistan unessa, että näen välillä tällaista painajaista, ja sitten se alkaakin: olen esimerkiksi menossa rannalta uimaan, muistan asian ja alankin heti vajota veteen.
Pelkäsin erityisesti lapsena ja nuorena todella paljon kaikenlaisia yliluonnollisia asioita, joten vedessä vaaniva pahuus on varmaankin inspiroitunut näistä! Lapsena uni saattoi myös joskus tulla sellaisena, että yhtäkkiä vajosin lattian läpi kun astuin jalalla liian kovaa ja lattian alla olikin jokin pelottava paikka tai juuri vettä. Tästä unesta herään kauhun vallassa!
(Varmaan sanomattakin selvää, että uuden Megalodon -leffan mainokset aiheuttivat nieleskelyä...! :D)
Näen toistuvasti painajaista että työkannettavani on varastettu ja herään painajaiseen keskellä yötä. Toinen painajainen mitä näen on että en ole herännyt herätyskellon soittoon ja myöhästyn töistä, säpsähdän keskellä yötä hereille ja mun on tarkistettava kännykästä mitä kello on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takavuosina toistuva painajainen oli se, kun olin lapsuudenkodissani yksin ja "joku/jokin" oli tulossa sisään. Juoksin ovelta ovelle sulkemaan niitä ja ne aukeilivat itsestään. Mikä hätä!
Lapsena unissani minua ajoi takaa karhu tai susi.
Mulla oli lapsena /nuorena tosi samantapaisia unia. Sudet oli tosi tavallisia. Usein näin unta että olin yksin kotona ja talossa oli jokin outo todella ahdistava ja painostava tunne. Mitään tai ketään ei näkynyt, oli kuin itse talo olisi ollut jotenkin kirottu. Yleensä pakenin kauhuissani ulos talosta ja heräsin pihalle päästessäni sydän hakaten miljoonaa.
Hyi, miksi rupesin lukemaan näitä näin myöhällä. Itselläni oli myös tuo kuvailemasi yksin kotona kirotussa talossa -uni. Se ei kuitenkaan päättynyt siihen kun pääsin ulos, vaan juoksin pitkin tietä päästäkseni turvaan johonkin naapuritaloon, mutta kaikki nekin olivat pimeinä ja jotenkin tiesin, että kaikki muut ihmiset olivat kuolleet ja jotakin pahaa oli liikkeellä. Tulipa kamala olo muistella!
Vierailija kirjoitti:
Vessaa ei löydy missään ja jos löytyy on täynnä paskaa tai pitää paskoo julkisesti en ole koskaan nähnyt. Liittyisikö jotenkin piiloitettuun häpeään? Itselläni seksiunet muuttuvat hyvän tunteen jälkeen helposti painajaisiksi siltä osin, että vehkeet ovat outoja tai miehet muuttuvat pelkäksi vehkeeksi.
Tämä! :D Penikset ovat aina jotenkin kummallisia, muuttuvat kasveiksi, madoiksi, oudon muotoisiksi tai jotenkin muuten häiritseviksi ja eriskummallisiksi. Tosin kyse ei niinkään ole painajaisista, sillä tilanteessa ei muka ole mitään erikoista, ja koetan vain pähkäillä, mitä ihmettä minun pitäisi kummalliselle vehkeelle tehdä. Ehkä tämä kertoo jonkinlaisesta seksuaalisesta epävarmuudesta, tiedä häntä.
Mä en saa melkein koskaan painajaisia :D Mutta kerran tuli semmoinen että menin muuten alasti kouluun, mutta mulla oli peitto silleen kääritty ympärille, enkä ollut tajunnut että olin alasti ennen kuin kaverini mainitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun toistuva painajaisteema on se, että suuni on täynnä jotain, yleensä tahmeaa ja venyvää, jota yritän saada pois. Se voi olla vaikka purkkaa tai toffeeta, jota syön normaalisti, mutta kun yritän sylkeä/niellä sen, se jää jumiin. Kun yritän saada sen revittyä pois suustani, se vain kasvaa ja kasvaa. Herään aina kun olo käy liian ahdistavaksi.
Mulla samanlainen, yleensä purkkaa, joka tarttuu hampaisiin ja venyy vaan kun yritän saada pois, pehmeänä mutta sitkeänä löllönä. Tunnen unessa etten saa happea. Onko sulla hengenahdistusta/astmaa/limaa kurkussa? Ite yhdistän unen näihin, en kyllä tiedä hengitänkö öisin hyvin.
Oo! En ole ainoa! 😃
Mulla ei ole astmaa tai hengenahdistusta, mutta aamuisin on usein limaa kurkussa. Lähtee tosin samalla kun pesen hampaita.
Mä olen yhdistänyt tämän siihen, että mulla olisi jotain mitä haluan sanoa jollekin oikeassa elämässä, mutta en saa sanottua. En uskalla tai saa tilaisuutta tai sen sanominen olisi sopimatonta. Tosin en ole koskaan pohtinut mitä se sanomaton asia milloinkin on.
Useimmin toistuu painajainen abikeväästä...
Ymmärrän unessa joka siis tapahtuu muka abivuoden keväällä, että suorittamatta on melkein puolet niistä kaikista ikävimmistä lukiokursseista eikä ylioppilaaksi valmistuminen olekaan mahdollista muiden ikätovereiden tavoin. Unessa yritän epätoivoisesti järjestellä ja kiirehtiä kurssien suorittamista, mutta lannistuneena tiedostan, ettei se ole mitenkään mahdollista, niitä kursseja kun puuttuu niin paljon. Herään aina ahdistuneena ja hiestä märkänä.
En käsitä mistä uni johtuu, lukiovuosista on jo yli 20 vuotta eikö mitään ongelmia valmistumisen kanssa aikoinaan ollut.
Näin usein painajaista että olen raiteilla ja juna on tulossa enkä ehdi alta pois :(
Usein toistuu painajainen, jossa olen jossain pimeässä talossa, josta en meinaa löytää ulos. Aina kun käännyn tai menen toiseen huoneeseen, se näyttää täysin samalta kuin edellinen. Yleensä joku yliluonnollinen hahmo jahtaa.
Mulla on toi junarata-uni, mutta muunneltuna; olen Helsingissä (lapsuuden kotikaupunkini, mutta jo 30 vuotta asunut muualla) keskustassa, ja väistelen koko ajan raitiovaunuja, ne kulkee kummallisesti, ja aina on joku tulossa uudelta raiteelta, mitä ei ole ennen ollut. Junista sen sijaan en näe ikinä unia :)
Ahistavien unieni perustyypit:
Olen menossa matkalle, juoksen ympäri kaupunkia ja lentokenttää ehtiäkseni seuraavaan kulkuvälineeseen. Tavarat ovat hukassa, käsilaukku nyysitty ja yritän etsiä niitä.
Olen takaisin lukiossa ja ihmettelen, mitä siellä teen, koska olen käynyt sen vuosikymmeniä sitten.
Asun vanhassa ihanassa talossa, jonka ullakolla muhii julmettu vesivahinko. Vettä oikein vyöryy alas. Tai kierrän illalla taloa ja yritän sulkea ikkunoita ja ovia ettei kukaan mörkö/pahulainen tule sisään, ja kuitenkin aina joku tulee.
Vierailija kirjoitti:
Olen menossa matkalle, juoksen ympäri kaupunkia ja lentokenttää ehtiäkseni seuraavaan kulkuvälineeseen. Tavarat ovat hukassa, käsilaukku nyysitty ja yritän etsiä niitä.
Olen takaisin lukiossa ja ihmettelen, mitä siellä teen, koska olen käynyt sen vuosikymmeniä sitten.
Asun vanhassa ihanassa talossa, jonka ullakolla muhii julmettu vesivahinko. Vettä oikein vyöryy alas. Tai kierrän illalla taloa ja yritän sulkea ikkunoita ja ovia ettei kukaan mörkö/pahulainen tule sisään, ja kuitenkin aina joku tulee.
Niin, ja sitten vielä tämä: Hampaani heiluvat ja irtoavat.
Toistuvat unet:
Koulu-unet: Joudun tekemään koetta ilman valmistautumista (yleensä jonkin kielen sanakoe). Tai sitten niitä unia, että havahdun ja tajuan, että olen jättänyt vahingossa jonkun kurssin (yleensä ruotsi, kemia, tai biologia) koko lukuvuoden oppitunnit väliin ja iskee pakokauhu. Tai yritän valmistua yliopistosta, mutta monia kursseja ja lopputyö on vuosia rästissä, deadlinet paukkuneer jo ajat sitten. Ahdistavia, todentuntuisia unia. Näistä tulee niin syyllinen ja epäonnistunut olo.
Lemmikkiunet. Havahdun unessa siihen, että olen lupautunut omien lemmikkien lisäksi hoitamaan muidenkin lemmikkejä ja olen jostain syystä laiminlyönyt kaiken. Lemmikkejä on valtavat määrät enkä löydä niitä. Vallitsee kaaos ja huono omatunto. Näen unia laosuudwn lemmikeistä, jotka on monistuneet, mutten kuitenkaan löydä/tunnista kaksoisolentojen joukosta sitä oikeaa.
Maailmanlopun unia. Nämä on tavallaan samalla kauniita/helpottavia ja kamalia. Pommikoneita, myrskyjä, silmien edessä sortuvia kerrostaloja. Ja taivaalla ufoja :D
Vessaunia. Vessat on labyrinttimäisiä, yleensä jossain miljoonakaupungin pilvenpiirtäjässä. Vessaan jään jumiin tai siellä on ahdistavia ihmisiä. Myös muut sokkelomaiset unet kerrostaloissa on tuttuja. Hissikyytejä, aavemaisia kerroksia, pelottavia asuntoja. Tulee tunne, että olen vieraillut niissä aiemmissa unissa ja tiedän mihin huoneisiin ei kannata mennä, koska ne on "pahoja".
Takaa-ajounia. Pakenen jotain ja pääsen viime hetkellä ovesta sisälle (joko omakotitalon eteis-pannuhuoneeseen tai kerrostalon rappuun), mutta ovi ei mene lukkoon vaikka miten rynkytän. Joskus en ehdi sisälle asti vaan jään taistelemaan avaimen kanssa ulos. Aivain ei sovi lukkoon tai se ei vaan aukea. Joskus henkilö saa minut kiinni ja tilanne pysähtyy - tiedostan, että tämä oli tässä, nyt ei pysty enää pakenemaan ja tämä oli tässä. Ja sitten herään helpottuneena siitä, etten kuollutkaan. Hui.
Kävelen illalla kaupungilla, on aika hiljaista. Joku mies lähestyy minua. On ensin ystävällinen, kysyy jotain. Sitten kasvot muuttuu vakaviksi ja silmistä paistaa aggressio. Tiedän, että tulen murharaiskatuksi. Koitan huutaa niin kovaa kuin kurkusta lähtee, mutta mitään ääntä ei kuulu. En pysty tuottamaan ääntä. Kamala tunne. Kukaan muu ei huomaa mitään, eivätkä voi auttaa. Tosielämässä yrittäisin vastustella kaikin mahdollisin tavoin, mutta unessa kehoni menee veltoksi ja luovutan kuin gaselli, joka tietää loppunsa tulleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja sitten vielä tämä: Hampaani heiluvat ja irtoavat.
Minullakin toistuu nämä hampaiden heilumis-ja irtoamisunet. Tai että hiuksia lähtee tukottain. Mutta näitä näen onneksi vain pari kertaa vuodessa. Silti ahdistavia.
Tapaan säännöllisin väliajoin 15 vuotta sitten kuolleen eksäni unessa. On ihana nähdä häntä, mutta tajuan myös, että hän ei tule koskaan enää takaisin. Ei koskaan. Se ahdistaa suunnattomasti. Samaan aikaan tunnen syvää rakkautta häntä kohtaan ja suurta ahdistusta siitä, että en todellakaan näe häntä enää koskaan oikeassa elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Olen unohtanut tehdä joitain kursseja lukiossa/yläasteella/yliopistossa, ja joudun nyt tekemään kaiken uudestaan.
Toinen painajainen, jossa lemmikkini on monistunut miljoonaksi kappaleeksi, joita olen unohtanut hoitaa.
Samat täällä. Hassua, että niin monilla on samanlaisia toistuvia painajaisia. Ihmismieli on jännä :)
Mistäköhän johtuu, että monilla hammasunissa on tuo piirre, että hampaat murenee tai murskautuu? Minun hammasunissa hampaat irtoaa aina kokonaisina. Sama tunne kuin maitohampaan irtoamisessa. Ensin heiluu, sitten irtoaa ja tunnen kielellä tyhjän kolon. Kauhistun kun tajuan, että olen aikuinen ja irronnut hammas oli ihan rautahammas. Minun unissa hampaat ei murene, joten mihinköhän tuo liittyy? Tuntui olevan muilla vastanneilla yleinen uniteema. Onko murenemisunia näkevillä esim. hampaiden kirskuttamista yöllä?
Pakkolasku lentokoneella. Näen tämän ennen kaikkia lentomatkoja, joskus jo välittömästi sen jälkeen kun olen varannut lennot. Tämä siitä huolimatta että rakastan matkustamista.