Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä toistuvia painajaisia näet?

Vierailija
26.08.2018 |

Itsellä on toistunut aika usein uni, jossa huomaan että olen täysin unohtanut mennä töihin! Mulla on siis työpaikka, mutta yhtäkkiä tajuan että hupsis, en ole muistanut kahteen kuukauteen käydä työpaikalla. Toinen on se etten olekaan valmistunut koulusta, lopputentit on tekemättä, ja varsinkin matematiikan tentit, mulla on viikko aikaa lukea ja saada ne läpi. Mitä teillä luuraa unissa?

Kommentit (343)

Vierailija
141/343 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen isossa, sokkeloisessa talossa, joka siinä unessa on minulle tuttu. Ulkoa pyrkii sisälle joku tosi uhkaava ja pelottava. Ehdin juuri ja juuri lukita ulko-oven, vaikka lukko on ränkkä ja joudun rynkyttämään ovea että saan sen lukkoon. Helpotus kestää vain hetken, samassa muistan että takaovi on lukitsematta. Ryntään sinne seuraavaksi, taas uhka on ovella. Ovia on talossa monta, samoin aukinaisia isoja ikkunoita. Nipin napin ehdin ryntäilemällä saada kaikki lukkoon.

Vierailija
142/343 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli toistuva parikymppisenä ja en tiedä miksi, mutta unessa oli jotenkin ahdistava tunnelma. 

Eli katson kodissani vanhoja valokuvia sukulaisista 70-luvulta. Eli värillisiä, mutta jo hyvin haalistuneita. Kuvissa esiintyy ainakin nyt jo eesmennyt mummoni sekä enoni juuri sen näköisenä kun on noihin aikoihin ollutkin, mutta joissain kuvissa näen myös itseni lapsena istumassa heidän kanssaan. Unessa ihmettelinkin miten tämä on mahdollista. Niin siis olen syntynyt 80-luvulla. 

En tiedä, mutta joku noissa unissa ahdisti ja nuokin toistuivat tuolloin säännöllisin väliajoin. 

Perustuu ainakin siihen kun kyllä todellisuudessa silloin tällöin noita vanhoja valokuvia ahkeraan katselee. 

Pakko kommentoida, tapahtui tosielämässä 12 vuotta sitten muistaakseni- olen siis jo ikäihminen- kun bussipysäkin penkillä istui nuori naishenkilö, joka aivan samannäköinen kuin itse olin 14 -vuotiaana.  Hämmästyin todella.  En paljoakaan tunne sukulaisiani.  Tuli tunne että hän oli tarkoituksella siinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/343 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä lasketaanko se painajaiseksi mutta usein toistuvana kävi ahdistavaksi: jokin/joku yrittää vahingoittaa tai tappaa minua, onneksi osaan lentää mutta huonosti. Joudun ponnistelemaan ihan hulluna että pysyn muutaman sentin hyökkääjän ulottumattomissa. Siitä kun herää on lihakset ihan jäykkinä yrittämisestä.

Kiipeän rappusia ylös, jostain syystä väli yläpuolella oleviin, seuraavaan kerrokseen johtaviin rappusiin kapenee kapenemistaan. Lopulta olen jumissa rappusten välissä.

Lyhyitä vakiopainajaisia: vesikauhuinen koira puree, astun tai osun veriseen huumeruiskuun, hampaat tippuu, hirveä vessahätä ja ainoa vessa (yleinen) piripintaan täynnä sitä itseään.

Vierailija
144/343 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että luulen olevani hereillä ja joku uhkaava on tulossa ovesta kotiini.

Tuo on inhottava uni, se on niin todenmukainen, että siitä oikeasti herääminen kestää pitkään. Siinä unessa luulen herääväni, yritän laittaa valon yöpöydällä olevaan lamppuun mutta valo ei toimi, yritän samalla myös huutaa mutta en saa mitään ääntä suustani. En myöskään oysty liikuttamaan mitään ruumiinosaani. Samaan aikaan jotain tai joku on tulossa ulko-ovesta, mutta en näe ovella muuta kuin läpitunkematonta mustaa.

Vierailija
145/343 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista, missä olen juuri siinä huoneessa, johon olen nukahtanut ja paikka on sotkuinen, tavarat liikkuvat ja jostain syystä kissat alkavat hyökkäillä päälleni. Ja se tuntuu ja sattuu. Tiedän koko ajan, että tämä on unta, mutta se sattuu sitä pahemmin. Tavarat saattavat lentää päälleni ja samalla kissat raapivat ja purevat.

Näen tätä unta eri muodoissa jatkuvasti. Ja ihmiset, joille olen kertonut ihmettelevät, miksi en haluaisi nukkua. Nukun normioloissa 3h yössä. Välillä tietty enemmän, välillä vähemmän.

Vierailija
146/343 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykkipainajainen - pesen pyykkiä taukoamatta mutta likapyykki ei lopu ikinä, kaikissa huoneissa lojuu vaatteita ja lakanoita enkä saa kaaosta hallintaan. Aina joku tuo lisää pyykkiä, haisevia kosteita pyyhkeitä ja lakanoita jotka pitäisi pestä etteivät homehdu. Oikeasti meillä on aina pyykkitilanne hallinnassa. Usein unessa siivoan myös samaan aikaan, tiskiä on loputtomasti ja kerään roskia säkeittäin. Todella ahdistava uni.

Vierailija
147/343 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hukkaan lompakon tai minulta varastetaan jotain tai en saa pidettyä asioista huolta, näen aina unta että minulla on vauva jonka hukkaan ja etsin häntä hädissäni.

Jos minulla on työtehtäviä, joista en selviä, näen unta että jään hississä kerrosten väliin ja yritän päästä sisään ylemmästä kerroksesta.

Kun olen itseni kanssa sekaisin, osaamisen ja mokien suhteen, näen unta että olen muuttanut asuntoon josta löytyy upeita huoneita aina vaan, mutta kellarikerroksessa kummittelee todella uhkaavasti.

Ja hyvin usein seikkailen lapsuuden kodissa jossa tapahtuu outoja. Niitä en osaa liittää mihinkään.

Vierailija
148/343 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyykkipainajainen - pesen pyykkiä taukoamatta mutta likapyykki ei lopu ikinä, kaikissa huoneissa lojuu vaatteita ja lakanoita enkä saa kaaosta hallintaan. Aina joku tuo lisää pyykkiä, haisevia kosteita pyyhkeitä ja lakanoita jotka pitäisi pestä etteivät homehdu. Oikeasti meillä on aina pyykkitilanne hallinnassa. Usein unessa siivoan myös samaan aikaan, tiskiä on loputtomasti ja kerään roskia säkeittäin. Todella ahdistava uni.

Tuo kertoo riittämättömyydestä, turhautumisesta, huonosta omatunnosta ja liian suuresta määrästä ikäviä asioita jotka pitäisi hoitaa.

Vierailija
149/343 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaista, missä olen juuri siinä huoneessa, johon olen nukahtanut ja paikka on sotkuinen, tavarat liikkuvat ja jostain syystä kissat alkavat hyökkäillä päälleni. Ja se tuntuu ja sattuu. Tiedän koko ajan, että tämä on unta, mutta se sattuu sitä pahemmin. Tavarat saattavat lentää päälleni ja samalla kissat raapivat ja purevat.

Näen tätä unta eri muodoissa jatkuvasti. Ja ihmiset, joille olen kertonut ihmettelevät, miksi en haluaisi nukkua. Nukun normioloissa 3h yössä. Välillä tietty enemmän, välillä vähemmän.

Ehkä et ole ihan sinut itsesi kanssa? Et hyväksy itseäsi sellaisena kuin olet? Huono omatunto jostain? Noin lyhyet yöunet eivät riitä kenellekään.

Vierailija
150/343 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostoa

Vierailija
151/343 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli toistuva parikymppisenä ja en tiedä miksi, mutta unessa oli jotenkin ahdistava tunnelma. 

Eli katson kodissani vanhoja valokuvia sukulaisista 70-luvulta. Eli värillisiä, mutta jo hyvin haalistuneita. Kuvissa esiintyy ainakin nyt jo eesmennyt mummoni sekä enoni juuri sen näköisenä kun on noihin aikoihin ollutkin, mutta joissain kuvissa näen myös itseni lapsena istumassa heidän kanssaan. Unessa ihmettelinkin miten tämä on mahdollista. Niin siis olen syntynyt 80-luvulla. 

En tiedä, mutta joku noissa unissa ahdisti ja nuokin toistuivat tuolloin säännöllisin väliajoin. 

Perustuu ainakin siihen kun kyllä todellisuudessa silloin tällöin noita vanhoja valokuvia ahkeraan katselee. 

Pakko kommentoida, tapahtui tosielämässä 12 vuotta sitten muistaakseni- olen siis jo ikäihminen- kun bussipysäkin penkillä istui nuori naishenkilö, joka aivan samannäköinen kuin itse olin 14 -vuotiaana.  Hämmästyin todella.  En paljoakaan tunne sukulaisiani.  Tuli tunne että hän oli tarkoituksella siinä.

Jos joku vanhempi sukulainen haluaa ottaa yhteyttä?  Unia luullaan alitajuisiksi, uskon että voivat olla myös osittain jonkun aikaansaamaa, jolla on hengen yhteys.

Vierailija
152/343 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen ketju vertailla toistuuko samoja teemoja. Sitten voi myös miettiä, mitä ne unet viestittävät. Itsellänikin toistuu sama mikä muilla eli että en olekaan valmistunut lukiosta tai yliopiostosta. Oikeasti olen kirjoittanut i:n ja olen aina miettinyt, että sainko sen lukion läpi. Joku jossain selitti, että yksi i saa tulla, jos on tarpeeksi muita arvosanoja tai jotain tällasita.

Sitten toinen, mikä täällä on toistunut. Se ettei saa soitettua hätäkeskukseen. Olen sellaisen unen nähnyt yhden kerran vähän aikaa sitten. Piti hälyyttää apua ja puhelin, jolla oltiin soittamassa, oli jollain tuntemattomalla pojalla. Karjun "soita hätäkeskukseen", poika: "mikä on se numero", piinaava hitaus ja samalla painaminen "onko se yks yks yks kaks". Minä: "Hemmetti, etkä sinä [nykyajan nuori] edes hätäkeskuksen numeroa tiedä". Otan puhelimen käteeni ja sen näyttö on ihan himmeenä.

Sitten harvemmin tässä ketjussa esiintynyt, mutta minun toistuva painajaiseni ainakin silloin kuin lapsuuden traumat vaikuttivat enemmän. Eli jotain outoa rappukäytävässä, kierreportaissa; ei kaiteita, suuret välit.. itsellä myös rappuset putoilevat välistä kun menen.

Toistuva painajaisuneni, jota ei ollut vielä mainittu ketjussa, on hissiuni.. sikäli liittyy myös rappukäytäväään. Eli hissi ei pysähdykään siinä kerroksessa, mihin olen painanut. Joskus saan stop-näppäimellä painettua oikein kerroksen kohdalle, joskus en ja pitää yrittää kiivetä isosta kynnykestä kerrokseen. Tai sitten hissiin mennessä kerroksia on ihan jumalattomasti, enkä tiedä mihin pitää painaa.

Itseasiassa tuo rappu-uni ja hissiuni liittyvät molemmat tuohon lapsuuteeni, olin aina mummon ja ukin luova väkivaltaista perhettäni paossa. He asuivat kerrostalossa, jossa asui myös kaverini ja kaveri aina laittoi hissin menemään kolmoseen, mutta jäi stopilla kakkoseen. Sitten talossa yläkerrassa asui myös ilkeä ja pelottava poika, joka potkaisi aina hissiin. Lisäksi näen toistuvasti ihmeellistä unta tuosta rappukäytävästä. Menen hissillä ylös ja sitten sieltä rappuja pitkin on todella vaikeaa päästä alas. Alasmennessä pitää taitavasti likua kaiteita pitkin tai hyppiä kaiteita alas menemällä kerroksesta toiseen. Tai aluksi meneminen voi sujua, mutta sitten tuleekin ihan ihmeellinen kerros, jossa pitää temppuilla.

Vessaa ei löydy missään ja jos löytyy on täynnä paskaa tai pitää paskoo julkisesti en ole koskaan nähnyt. Liittyisikö jotenkin piiloitettuun häpeään? Itselläni seksiunet muuttuvat hyvän tunteen jälkeen helposti painajaisiksi siltä osin, että vehkeet ovat outoja tai miehet muuttuvat pelkäksi vehkeeksi.

Vierailija
153/343 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tutussa työpaikassa enkä löydä pukuhuonetta, en kehtaa sanoa kellekään että olen sekaisin päästäni, hetken päästä olen ulkona soittamassa taksia.

Vierailija
154/343 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että lapseni viedään.

Ja raiskauksesta jonka koin..

Vierailija
155/343 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsunami ja lentokoneen putoaminen

Vierailija
156/343 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

156 jatkaa: lentounet on välillä painajaisia, kun en osaakaan hallita lentoani.

Tuolla onkin tulkintaa yleisille unille.

https://tieku.fi/ihminen/aivot/unien-tulkinta-tiede-muuttaa-perinteista…

Vierailija
157/343 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin näen painajaista, mutta kun näen niin se on yleensä sama. Unen sisältöä on vaikea selittää, koska se on hyvin abstrakti. Olen siinä tosi pieni ja edessäni on jotain suunnattoman suurta. Ympärillä ei ole mitään, en ole huoneessa, mutten myöskään äärettömyydessä. Tavallaan ei ole valoisaa, mutta ei ole myöskään pimeää. Hämäräksikään en kutsuisi. Unessa ei ole myöskään värejä, mutta siinä ei ole myöskään sellaista mitä voisi kutsua mustaksi tai valkoiseksi.

Tuo suuri asia edessäni ei sinällään ole aggressivinen tai visuaalisesti pelottava, mutta iso koko tekee siitä uhkaavan ja hyvin ahdistavan. Olo unessa on painostava ja tuntuu etten pysty hengittämään. Herään aina haukkomaan henkeä hikisenä ja peloissani. Paniikissa. En tiedä mistä uni kumpuaa.

Vierailija
158/343 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että hammas/hampaita lähtee irti. Etenkin silloin näen näitä unia, kun en ole jaksanut pestä hampaita ennen nukkumaan menoa.

On helpottavaa herätessä tajuta, että koko purukalusto on sittenkin tallella.

Sanotaan hampaiden irtoamisen unessa enteilevän sitä että joku kuolee pian, mutta niin ei ole sentään vielä käynyt.

Vierailija
159/343 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovalla kiireellä yritän ehtiä johonkin lähtevään junaan tai johonkin. Minulla on paljon tavaroita.

En ehdi.

Vierailija
160/343 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 70-luvulla lapsuuden kodissa mennyt entiseen omaan huoneeseeni komeroon piiloon.

Sinne tulee talon nykyinen omistaja jolle sanon että minä asuin täällä ja haluan asua edelleen.

Siis se talohan on myytä ajat sitten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä