Mitä toistuvia painajaisia näet?
Itsellä on toistunut aika usein uni, jossa huomaan että olen täysin unohtanut mennä töihin! Mulla on siis työpaikka, mutta yhtäkkiä tajuan että hupsis, en ole muistanut kahteen kuukauteen käydä työpaikalla. Toinen on se etten olekaan valmistunut koulusta, lopputentit on tekemättä, ja varsinkin matematiikan tentit, mulla on viikko aikaa lukea ja saada ne läpi. Mitä teillä luuraa unissa?
Kommentit (343)
En ole koskaan toivonut tai halunnut lasta. Unet, joissa olen raskaana tai juuri synnyttänyt tuntuu järkyttäviltä. En ymmärrä miten olen voinut joutua siihen tilaan. Itse imetys ja vauvan pitäminen sylissä on kuitenkin tuntunut unissa yllättävän mukavalta, mutta silti olo on epätoivoinen ja vieras. Ahdistaa, ettei elämä tule enää koskaan olemaan samanlainen ja olen ikään kuin vankilassa.
Olen pelannut pc-pelejä 35 vuotta. Olen nähnyt kymmeniä Doom-painajaisia, viimeksi viime viikolla. Kuljin jonkun laitoksen käytävällä ihmisjoukon kanssa ilman asetta. Tiesin että hirviöt odottavat lähistöllä. Heräsin kauhuun. Myös Alien-leffojen jatko-osia olen nähnyt unissa lukuisia. Ne ovat lemppareitani, heh heh
Mistähän kertoo ne unet, että ihmiset, joita en voi sietää (esim. nuoruudesta tuttu ilkeä poika tai jokin epämiellyttävä julkisuuden henkilö) onkin unessa mukava, flirttaileva tai meillä on suhde. Kun herään, en enää tunnekaan niin negatiivisia tunteita tätä tyyppiä kohtaan, koska unessa hän oli luonteeltaan niin miellyttävä ja jaettiin positiivinen kokemus. Outoa!
Näen unta että olen vanhassa talossa jossa on paha henki joka ottaa minut valtaansa. En pysty liikkumaan normaalisti enkä puhumaan, henki on minussaja pitelee minua otteessaan ja olen kauhuissani. Yleensä tässä unessa olen joutunut muuttamaan tähän taloon eikä minulla ole muuta paikkaa minne mennä.
Tämä uni on piinannut minua kohta 20v ja se alkoi kun asuin talossa jossa oli murhattu julmasti pariskunta.
Minä en muista uniani juuri koskaan, ehkä yhden per vuosi. Tämän ketjun myötä olen kuitenkin tajunnut nähneeni nuorempana useamman koulu-unen, siis sellaisen, jossa minulla on suorittamatta esim. peruskoulun aineita, enkä sen takia voikaan valmistua yliopistosta. En ole milloinkaan herännyt niihin tai ymmärtänyt niitä uniksi. Erikoinen havainto näin vuosia myöhemmin.
- 80-luvulla kylmän sodan aikaan näin usein hyvin todentuntuisia sotaunia. Yksi, jossa jouduin (neuvostoliittolaisten) sotavangiksi on jäänyt erityisesti mieleen.
- Joskus aiemmin näin usein vauhdikkaita toimintaelokuvaunia, joissa tein rikoksia ja jopa tapoin ihmisiä. Jouduin tilanteisiin jotenkin tahtomattani, podin kauheaa syyllisyyttä ja pelkäsin kiinnijäämistä.
- Olen nähnyt myös kauheita painajaisia, joissa joku läheinen ihminen on tehnyt jotain kamalaa rikollista ja minusta tuntuu monella tapaa tosi surulliselta ja sietämättömältä.
=> Näiden vuoksi ja muutenkin olen vähentänyt synkkien elokuvien ja sarjojen katsomista ja nämä ovat vähentyneet/loppuneet
- Näen usein sellaista unta, että kadotan jotain todella tärkeää.
- Olen eronnut todella pitkästä parisuhteesta muutama vuosi sitten. Ero oli riitaisa, surullinen, haikea ja lopulta kauniskin. Suhteemme oli suurimmalta osin hyvä, mutta myös ero vei meitä kumpaakin lopulta parempaan. Olemme eksäni kanssa hyvissä väleissä ja toivomme toisillemme pelkkää hyvää. Silti näen toisinaan unia, joissa hän on ärsyttävä, loukkaava, kohtuuton yms., Näissä unissa olemme yhdessä tai yhdessä tuumin tai yllättäen eroamassa. Herään näistä surullisena, vihasena tai ärsyyntynenä.
Nuorena näin toistuvia painajaisia likaisista vessoista, putoamisesta, junien ja rekkojen alle jäämisestä yms. Sen jälkeen kun sain lapsen niin toistuva teema on, että minun piti hakea lapsi jostain ja en muistanut, ja hän on joutunut jonnekin hukkaan. Etsin sitten epätoivoisena ja etsintä on tosi epämääräistä. Lapsihan on jo aikuinen, unissa aina pieni.
Mörkö tai rosvo tulee sisälle huoneeseen tai asuntoon.
Hampaiden irtoamisuni täälläkin! Minulla lähtevät tosin paitsi hampaat (kokonaisina), toisinaan myös ikenet, jotka eivät ole samalla tavalla kiinteät kuin todellisuudessa, vaan muistuttavat rakenteeltaan vesimelonia. Usein vielä itse kokeilen, mitä tapahtuu, jos vähän koetan kielellä tätä ientä/hammasta... ja eiköhän se vain lohkea irti. Hyi.
Toinen toistuva painajainen on uni, jossa pitäisi tehdä jotain tärkeää (mennä YO-kirjoituksiin, lähteä matkalle, löytää oikea juna tms.), enkä saa ikinä tehdyksi mitään tämän asian eteen - sen sijaan vain harhailen ympäriini ja pahimmassa tapauksessa vielä eksyn vieraaseen kaupunkiin (kyllä vain!). Sitten tajuan myöhästyneeni, tai aikaa on jäljellä pari minuuttia. Tuonkin ajan tosin onnistun käyttämään haahuiluun. Tämä unityyppi toistuu minulla aina ennen tärkeitä tapahtumia sovitettuna senhetkiseen elämäntilanteeseen, ja jotenkin ajattelen, että alitajuntani koettaa valmentaa minua. Tosielämässä lähtemiset jne. tuppaavat jäämään aina viime tinkaan.
Yksi, jota en huomannut kenelläkään vielä olevan, on kaksintaisteluun valmistautuminen. Usein vastustajani on joku huomattavasti minua taitavampi, vahvempi tai kokeneempi tappelija, ja itse olen niin unessa kuin tosielämässäkin rauhaa rakastava sohvaperuna. Nämä kaksintaistelut ovat aina sellaisia, jotka päättyvät jommankumman kuolemaan, ja itse etsin aina aivan epätoivoisena jotain kivenmurikkaa, jolla hakata toisen kallo tohjoksi... :/ Vaihtoehtoja ei anneta, ja ainakin kerran vastustajan paikalla on ollut oma isäni. Mistä ihmeestä tällaiset unet kertovat?
Ja miksi, siis miksi ihmeessä unessa huutaminen on aina sellaista ihme pihinää, vaikka kuinka koettaisi kirkua keuhkojensa pohjasta?
Vierailija kirjoitti:
Minä en muista uniani juuri koskaan, ehkä yhden per vuosi. Tämän ketjun myötä olen kuitenkin tajunnut nähneeni nuorempana useamman koulu-unen, siis sellaisen, jossa minulla on suorittamatta esim. peruskoulun aineita, enkä sen takia voikaan valmistua yliopistosta. En ole milloinkaan herännyt niihin tai ymmärtänyt niitä uniksi. Erikoinen havainto näin vuosia myöhemmin.
Kouluun ja opiskeluun liittyviä unia on minulla myös. Uskonnosta on yksi koe tekemättä. Jostain muusta aineesta jatko-opiskelusta on myös tentti suorittamatta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla vakiona on jahtaavat karhut, putoaminen korkealta, olen ulkomailla ja unohtanut ettei koirilla ole hoitajaa, olen saanut lapsen mutten muista sen nimeä tai milloin se on syntynyt ja olenko hoitanut sitä vai en, myöhästyminen tärkeästä paikasta, joudun kakkaamaan julkisella paikalla, hampaiden tippuminen, mies pettää ihan julkisesti ja ivailee että luulitko oikeasti että haluan olla sun kanssa, koirat on päässeet irti ja niitä vaanii jokin vaara vaikka yritän saada niitä takaisin sisälle (monesti tuo karhu jahtaa) tai sitten olen parkissa autolla ja jalka jarrulla mutta auto vain lipuu eteenpäin vaikka kuinka yritän pysäyttää. Ikinä ei mitään uutta vaan aina joku noista. Onneksi ei sentään kaikki yhtä aikaa!
Täällä myös jahtaavat karhut. Ne/se tulee makuuhuoneeseen, jossa nukun. Potkin minkä pystyn -ja tämä potkiminen tapahtuu oikeasti.
Juoksen hämärässä metsässä hyvin tallautunutta polkua. Ympärillä kasvaa harvakseltaan isoja kuusia ja koivuja sekä matalahkoja nuoria mäntyjä. Yritän tavoittaa jotakuta. En näe kohdettani enkä tiedä kuka se on, mutta tiedän että se/hän pelkää minua henkensä edestä. En haluaisi jatkaa jahtia, mutta en pysty pysähtymään. Uni päättyy yleensä kun saavun tiettyyn kohtaan metsäpolkua, vanhan sorakuopan reunalle. Polku jatkuu vielä eteenpäin kiertäen kuopan reunaa pitkin, mutta uni päättyy aina siihen samaan kohtaan metsän reunalla.
Tuo uni tapahtuu minulle tutussa maisemassa. Olen nähnyt sen jo lapsesta saakka, ja sen laukaisee yleensä jokin stressaava tilanne valvemaailmassa. Uni on todella ahdistava.
Näen paljon unia, nämä ovat yleisimmät painajaiset:
-Olen raskaana
-Lapset ovat hukassa (tai kissanpennut)
-Huomaan, että on jouluaatto enkä ollut yhtään huomannut asiaa ennen, yritän päästä kauppaan ja se ei tahdo onnistua
-Huomaan yhtäkkiä, että olen unohtanut muuttaa pois opiskelija-asunnostani (opiskelin noin 20 vuotta sitten)
-Remontoidaan taloa, jonka vintti on ihan laho ja välikatosta voi pudota läpi. Talossa voi olla myös pelottava, todella syvä kellari.
-Yritän soittaa hätänumeroon, mutta en osaa käyttää kännykkää
-Olemme myyneet talomme ja ostaneet uuden, ihmettelen miten olen antanut sen tapahtua ja haluaisin takaisin vanhaan.
-Talossa on huoneita, joita en ole aikaisemmin huomannut, yleensä toinen keittiö
-Talossa, jossa asuin opiskeluaikana, onkin kylpylä alakerrassa ja harmittelen, miksen käynyt siellä talossa asuessani
-Reilu vuosi sitten kuollut mummoni ei ole kuollutkaan vaan palaa (ilman muistisairautta) ja itken onnesta, ajatellen että nyt kaikki asiat selviävät (perintöriitoja oikeassa elämässä)
-Olen lapsuuskodissani, haluan omaan kotiini mutta en tiedä miten sinne pääsen.
Olen töissä ja joudun siellä korjailemaan muiden jälkiä. Ovia on jätetty auki, tietoneen näytöt lukitsematta, salatut työtiedostot on esillä, vaarallisia sähkölaitteita jätetty päälle keittiöön, vesihanoista valuu vettä, hissi on jumissa, palaverit myöhässä, tiloissa on eläimiä, joiden määrä kasvaa, asiakirjoja lentää auki jätetyistä ikkunoista ulos, ketään muita kollegoja ei näy, joudun hoitamaan heidänkin työt.
Minulla toistuu ainakin nämä ahdistavat unet:
- Yleiset vessat, joissa ovea ei saa kunnolla kiinni tai muuta mukavaa. Tai sellainen vessa jossa ei ole lainkaan ovia, useampi pytty samassa huoneessa ja paljon ihmisiä.
- Koulu-unia, joissa kaverit ovat jotenkin ilkeitä tai olen myöhässä aamulla
- Ollaan muuttamassa ja on kiire, pitäisi siivota ja tyhjätä koko talo eikä mitään ole vielä tehty (olen muuttanut usein viime vuosina)
- En olekaan vielä valmistunut ala-asteelta/lukiosta/yliopistosta ja joudun menemään takaisin kouluun tai tekemään kokeita kursseista, jotka ovat jääneet suorittamatta
- Hampaiden putoamista on myös ollut
Muistin vielä lisää:
- vesiliukumäet, jotka päättyvät veden alle (inhoan näitä unia)
- jokin iso eläin, esim. tiikeri, susi tai karhu jahtaa, ja menen esim. kodin vessaan piiloon
- ahdistavat hissit (alkavat esim. mennä alaspäin liian kovaa vauhtia)
t. 220
Murhaaja jahtaa mua, muttei koskaan saa kiinni. Herään aina juuri kun murhaaja on löytämässä mua.
Mä näen unia lukiosta. Joko ylioppilaskirjoitukset on mitätöity ja juodun niihin uudelleen kylmiltään nyt n. 20 vuoden kuluttua. Joskus myös vanhempani yrittävät estää mua pääsemästä kirjoituksiin. Tai olen aloittanut uudelleen lukion alusta ja en jaksa käydä siellä kuin satunnaisesti ja olen todella jäljessä ja pihalla kaikesta.
Kun painajaisessani tapahtuu jotain kamaa, hätkähdän hereille tai uni päättyy ja vaihtuu toiseen. Eli vaikka minua seuraa joku ahdistava hahmo, joka saa minut lopulta kiinni, en koskaan ehdi unessa tuntea sitä itse tekoa, eli kipua, väkivaltaa. Tai jos tipun jostain rakennuksesta tai lentokoneella maahan, en koskaan koe unessa sitä loppuhetkeä. Mikä on kai hyvä juttu. Ehkä sitä ei lopun hetkellä oikeastikaan tunne, jos kuolema on nopea tai sitä ennen joutuu shokkiin, jolloin ei tunne kipua.