Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä toistuvia painajaisia näet?

Vierailija
26.08.2018 |

Itsellä on toistunut aika usein uni, jossa huomaan että olen täysin unohtanut mennä töihin! Mulla on siis työpaikka, mutta yhtäkkiä tajuan että hupsis, en ole muistanut kahteen kuukauteen käydä työpaikalla. Toinen on se etten olekaan valmistunut koulusta, lopputentit on tekemättä, ja varsinkin matematiikan tentit, mulla on viikko aikaa lukea ja saada ne läpi. Mitä teillä luuraa unissa?

Kommentit (343)

Vierailija
101/343 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkanut kutsumaan mun yleisintä painajaista " tuksu-uneksi". Olen jossain kutsuilla, missä on arvovaltaisia henkilöitä tai muuten vaan niiden seurassa esim. pomo, isoäiti, entinen opettajani yms. Ja muut ovat fiksusti ja asiaankuuluvasti pukeutuneita, mutta meikäläinen on ikivanhoissasi kittanoissa urheilurintsikoissa ja alaosakin edustaa yhtä "jännää" nuhruista, niukkaa tyyliä...

Sitten mun pitää esiintyä tai pitää puhe ja mä kiroan mielessäni, että mikä ihme mut sai pukeutumaan tällä tavalla. Pukeutumisessa näkyy tavallaan mun harrastuksetkin esim. Lapsena tuli harrastettua balettia nuorena innostuin sambasta ja napatanssista. Olen aina rakastanut tanssia mutta inhonnut esiintymistä ja unessani saatan olla joku tutu päällä työpalaverissa tai vetää samba-asussa jossain tilanteessa kun muilla on farkut yms.

Mulla on heikko itsetunto ja koen alituiseen syyllisyyttä asioista joille en voi mitään. Mä sain ylennyksen musta tuntuu että mä en ole sen arvoinen. Tää on vaivannut mua koko elämän että musta tuntuu että"mä en ole sen arvoinen"...

Mua vaivaa myös krooninen syyllisyys siitä että mä muutin mummon ja papan luo hoitamaan pappaa kun papalla oli keskivaikea dementia ja syöpä. Mä näen edelleen unia siitä että pappa herää edelleen henkiin ja makaa sohvalla ja valittaa. Se on ehkä unen tapa kertoa mulle että rakkaan papan on parempi olla kuollut kun kärsiä tuskaa.

Tuksu-uni ehkä kielii siitä että mä olen vielä liian nuori ja todellisuudessa ikäiseksenikin tosi lapsellinen ottaakseni vastuun, joka mulle annettiin.

Vierailija
102/343 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeat rappuset joissa ei ole edes kaidetta, mies parkkipaikalla odottamassa, sanoin vain käyväni vessassa, sitten haen puhelinta soittaakseni että tulisi hakemaan.

En muista ikinä käyneeni sellaisessa rakennuksessa eikä siihen aikaan ollut kännyköitä kun olin aviossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/343 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uni siitä, että hampaat hajoavat suussa murskaksi tai että hampaat kasvavat liian suuriksi mahtuakseen suuhun ovat yleisimpiä oireita siitä että puret tai kirskutat hampaitasi yhteen nukkuessasi. Apteekista tai hamppulekurilta voi ostaa hammassuojia yöksi. Jotkut ovat oikeasti jopa purreet yön aikana hampaan hajalle kun eivät ole tajunneet jännittävänsä leukojaan äärimmilleen nukkuessaan.

Vierailija
104/343 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ammattikorkeakoulussa, luokka hukassa, läksyt tekemättä enkä tajua mistään mitään. Asun ihme kaupungissa jossa en tunne ketään. Käyn vieraiden tyyppien kanssa bileissä ja baareissa. Herään juuri kun olen saamassa seksiä.

Yleinen uni. Ei ehkä painajainen mutta ahdistava.

Vierailija
105/343 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen useasti unta siitä että teen jotain työ-projektia hikihatussa. Olenkin vitsaillut siitä pomolle, että tarvitsisin nyt kyllä yötyölisää kun aherran öisinkin...

Vierailija
106/343 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen unessa työtön ja aikani kuluksi suoritan peruskoulun ja lukion opintoja uudestaan. Huomaan, että en saa kursseja suoritetuksi tavoiteajassa, joten lyön koko homman läskiksi ja totean vain että evvk, käyn sitten tän lukion neljässä vuodessa. Ahdistava uni. Oikeasti lukio ja sen jälkeiset opinnot on suoritettu kiitettävästi jo vuosia sitten.

Olen ollut mökkireissulla, retkellä tai leirillä, ja on aika pakata ja palata kotiin. Autokyyti odottaa jo, mutta en saa pakatuksi, koska olen ottanut mukaan liikaa täysin turhaa tavaraa, kuten 10 paria korkokenkiä laatikoineen, 20 kirjaa ja puolet vaatekaapin sisällöstä. Nämä tavarat eivät millään mahdu laukkuuni.

Myös "ei pysty soittamaan hätänumeroon, koska numerot menevät väärin", "yritän juosta mutta en pääse eteenpäin" ja "yritän huutaa mutta suusta kuuluu korkeintaan pihinää" -unet toistuvat.

Vierailija
107/343 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen monesti jossakin talossa, jossa on useita huoneita. Minun täytyy mennä talon toiseen päähän, mutta matka sinne on todella vaikea (paljon käytäviä, esteitä, kummallisia portaikkoja...) ja joissakin huoneissa kummittelee. Tai joskus näen unta, että minulla on jossain kaupungissa monta asuntoa, mutta en millään löydä niitä, eksyn tai myöhästyn kulkuvälineestä. 

Toinen on, että pakenen jotakin tuntematonta henkilöä tai asiaa jotain käytävää, ja se käytävä pienenee koko ajan. Lopulta joudun ryömimään, ja kuulen koko ajan, kuinka se tuntematon lähestyy. 

Vierailija
108/343 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vessaunet myös. Iskee kauhea hätä, ja ainoa vessa on myös ääriään täynnä ja lisäksi se saattaa sijaita tavallisen huoneen nurkassa, mutta koska tarve päästä on kova, niin mun on pakko käydä siinä kaikkien nähden. Voi yäk.

Tai maailmanloppu-unet. Kaikki on tuhoutumassa ja tiedän sen, mutta en voi tehdä asialle mitään. Toisinaan itse ja pieni ryhmä läheisinä ovat ainoat jotka pelastautuvat, mutta joudumme asumaan jossain luolissa loppuelämämme.

Koulu-unet. Täysin valmistautumattomana joudun kokeeseen, enkä osaa mitään. Yleensä unen kruunaa vielä että olen yläosattomissa.

Painajaiden lapsuuden lemmikeistä. Menen lapsuudenkotiini ja löydään sieltä läjän lapsena omistamiani lemmikkejä, joita kukaan ei ole vuosiin hoitanut ja ne tekevät kuolemaa. :(

Toimimaton puhelin. Yritän soittaa yleensä hätätilanteessa tai kovassa tarpeessa saada joku tärkeä henkilö kiinni (lapset tai mies), mutta puhelin yhdistää minne sattuu, näppäimet ei toimi tai luurin toisessa päässä ei kuulla ääntäni. 

Siis apua luulin hetken että olen kirjoittanut tämän viestin... 

Näen tosi usein unia joissa yritän soittaa 112 mutta sormet ei vaan osu oikeisiin näppäimiin ja paniikki kasvaa. 

Tuo lapsuuden lemmikit-uni toistuu myös. Yleensä ne ovat unohtuneina jossain ja jo kuolleita tai tekevät kuolemaa. Vanhempani ohittavat asian olankohautuksella näissä unissa. 

Vierailija
109/343 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon luullu et oon ainoa joka näkee näitä kummallisia "hampaat murenee tai niitä on liian monta riviä suussa"-unia, mut ne onkin näköjään aika yleisiä!

Sitten noi matkaunet, oon tosiaan jossain New Yorkissa tai vielä kauempana, tiedän että tänään olisi lähtö lentokoneella takaisin mutta koska en löydä sekaisesta laukustani matkalippua, on kellonaika ihan hukassa....takaraivossa jyskyttää kyllä et meinaan myöhästyä. Tottakai matkalaukut on pakkaamatta JA olen paikanpäällä ostanut järkyttävän määrän tavaraa, huonekaluja myöten, ja kaikki ne pitäis äkkiä pakata ja ehtiä lentokentälle....oikeassa elämässä olen aina tunnin etuajassa joka paikassa.

Sitten uni joka ei onneksi ole toistunut: olin Silvio Berlusconin tyttöystävä, ja unessa vieläpä iloinen ja onnellinen siitä. Kääk!

Vierailija
110/343 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoin ajokortin vasta lähes kolmekymppisenä. Sitä ennen näin yli 10 vuotta painajaisia, joissa aina jouduin keskelle hirveitä tapahtumia, joista olisin voinut paeta vain ajamalla karkuun autolla - mitä en osannut tehdä.

Unet olivat todella ahdistavia: milloin olin itse hengenvaarassa kirvesmurhaajan jahdattavana tai jollekulle läheiselleni oli käynyt jotain pahaa ja tämä olisi pitänyt saada vietyä hoitoon kiireellisesti. Istuin unissa paniikissa kuljettajan paikalla ja yritin epätoivoisesti käynnistää autoa. Jos sainkin sen käyntiin, katsoin jalkoihini ja näin kymmeniä erilaisia polkimia, joiden käyttötarkoitusta en tuntenut. Uhka lähestyi, enkä ikinä saanut autoa liikkeelle ja heräsin painajaisista omaan huutooni. 

Kun sitten vihdoin hankin ajokortin (en sentään tästä syystä), alitajuntani jätti tästä asiasta stressaamisen, enkä ole nähnyt näitä painajaisia enää ikinä.

Vierailija
111/343 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taitaa olla aika paljon toistuvia painajaisia, onkohan kolmas vai neljäs viestini tähän ketjuun... Onneks painajaiset on mielestäni kuitenkin kiinnostavia, joskus niistä jää kyllä ahdistunut olo pitkäksi aikaa. Nyt muistin nämä...

Olen seonnut, enkä tietenkään tajua sitä itse. Kaikki muut kyllä tietää sen, unessa läheisetkin katsoo minua sekä säälien, inhoten että peläten. Käyttäydyn aina jotenkin omituisesti enkä peittele sitä...

Mulla alastomuusunet on sellasia, että tajuan että olen ainoa joka on alasti, ja sitten yritän vaan käyttäytyä niinku se olis tarkoituskin ja ihan luonnollista. Häpeän tunnen kyllä, ja tämäkin ehkä menee tuohon sekoamissarjaan, en hallitse omaa käytöstä tai tajua mikä olis sopivaa missäkin tilanteessa.

Vierailija
112/343 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En omista ajokorttia, enkä ole ikinä metriäkään ajanut. Siitä huolimatta näen unia jossa ajan autoa suvereenisti ja vaivattomasti, kunnes päädyn moottoritielle ja tajuan etten tiedä mitä pitäisi tehdä. Auto ajaa kamalaa vauhtia, nopeus vaan kiihtyy enkä osaa pysähtyä. Pelottava uni, mutta alku on aina mukava, siinä todella nautin autolla ajamisesta. Pitäisikö hankkia kortti, niin ehkä tuo loppukin muuttuisi kivemmaksi?

Vierailija
113/343 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painajaisissani mieheni on muuttunut kylmäksi ja välinpitämättömäksi, enkä vain voi ymmärtää miten se voi olla niin kamala. Sisimmissäni minulla onkin hylätyksi tulemisen pelko, joskaan ei niin vahvana kuin nuorempana.

Vierailija
114/343 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ehkä ole ihan painajainen, mutta tapahtuu usein kun menen liian myöhään ja väsyneenä nukkumaan. Eli sängyssä maatessa ei oikein tiedä, mihin ajatuksensa pistäisi, kun mieleen meinaa tulla pelkkiä pelottavia mielikuvia. Kun sulkee silmät, näkee jotain unikuvaa tms., joka on alkuun ihan normaali mutta muuttuu sitten pelottavaksi. Esim. ihminen, jonka naama vääristyy epämuodostuneeseen virneeseen, tai metsänreuna, ja metsästä tulee jokin hirviö, tai kuljen jonkin talon sisällä, kaikki pimenee ja nurkan takaa tulee joku/jokin. Tiedostan olevani hereillä ja makaavani sängyssä, ja pystyn keskeyttämään em. unikuvat avaamalla silmäni heti niiden muuttuessa pelottaviksi. Käytännössä ennen nukahtamista siis auon silmiäni (ja "puhdistan ajatuksiani") muutaman sekunnin välein. Yleensä pystyn kuitenkin nukahtamaan, vieläpä aika nopeasti, koska olen niin väsynyt (mistä kertonee myös "unien näkeminen" heti, kun sulkee silmät).

Hassuinta tässä on ehkä se, etten muista ikinä nähneeni tämän tyyppisiä kauhuelementtisiä painajaisia nukkuessani "oikeasti", en edes em. tilanteiden jälkeisinä öinä. Muistan kyllä unia, mutta ne eivät juuri ikinä ole pelottavia tai edes pahasti ahdistavia, ja ne ovat aina jotakuinkin realistisia (ei siis mitään hirviöitä tms.). Tai sitten näen näitä kauhu-unia mutta jotenkin niin (ehkä yön alkuvaiheessa?), etten muista. Sen takia voinkin näissä tilanteissa nukahtaa turvallisin mielin, kun tiedän, että kauhukuvat katoavat, kun nukahdan.

Vierailija
115/343 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykö sellaiset huomattavan pitkään toistuneet?

Esim yksi on, jossa olen tietääkseni edesmenneessä mummolassani, ja jostakin syystä entinen koulukiusaajani yrittää ampua minua. Sitten (olemme kuitenkin mummolassani) talo on selvästi legotalo, ja ihmiset ovat selvästi legoihmisiä. Ryömin käytävässä joko karkuun tätä tyyppiä, tai mahdollisesi vastahyökkäykseen.

Toinen, Taotao-pandan ja kumppaneiden - joita en kyllä enää muista - kanssa seison sillan päädyssä, ja sitä lähestyy vauhdissa vauhko lauma mahdollisesti biisoneita. Olen niin järkyttynyt, etten voi siirtyä pois tieltä vaikka tilaa olisi.

Nämä kaksi tulivat ensimmäisinä mieleen sellaisista unista, jotka ovat oikeasti kulkeneet mukana vuosien mittaan. On kyllä myös paljon melko pitkään esiintyneitä unia, joissa on jokin uhkaava tilanne, taistelen/taistelemme vastaan, mutta en koskaan näe päättyykö tilanne voittoon vai tappioon.

Mitähän Freud näistäkin sanoisi

Vierailija
116/343 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla unen hätätilanteessa puhelin ei toimi tai en osaa käyttää sitä. Tai sitten näppäilen hätänumeroa väärin loputtomasti.

Vierailija
117/343 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vieraassa vessassa pissalla enkä pysty hallitsemaan sitä, vaan sitä roiskuu joka puolelle ja hädissäni mietin miten saan roiskuamisen loppumaan ja siivottua jälkeni.

Myöhästyminen vanhalta työpaikalta, myöhästyminen koulubussista

Hampaat ovat aivan ylipurennassa ja kivuliaat.

Olen todella humalassa arkisessa tilanteessa, enkä pysy pystyssä saati kykene kävelemään. Joskus yritän ajaa myös autoa.

Olen alastomana tuttavapiirin kesken ja havahdun unessa yhtäkkiä siihen, että pitäisi kai olla vaatteet päällä.

Vierailija
118/343 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeiset 5 vuotta eli esikoisen syntymän jälkeen olen nähnyt tätä. Mies yhtenä päivänä ilmoittaa, ettei hän tunne yhtään mitään minua kohtaan ja muuttaa pois. Jostain syystä hän ei hae avioeroa, vaan jään roikkumaan "löysään hirteen". Unessa ihmettelen, miten kukaan toinen mies voi olla minusta enää koskaan kiinnostunut, koska olen yksinhuoltaja ja kaikenlisäksi vielä naimisissa. Uni on tosi ahdistava ja näen saa unta 2-3 kertaa kuukaudessa.

Vierailija
119/343 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen unta, jossa kysyn kiusaajiltani miksi he kiusaavat/kiusasivat minua. Välillä olen siinä hetkessä ja välillä kysyn asiaa aikuisena vuosien jälkeen. En koskaan saa vastausta. Aamulla kun muistaa ne kiusaajien naamat, se on hirveä tunne.

Vierailija
120/343 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu tykinlaukaus ja vältän juuri junan alle jäämisen (juna menee tunneliin, lähikuva männistä) ja sitten käärmeet luikertelevat pitkässä heinikossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi