Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä toistuvia painajaisia näet?

Vierailija
26.08.2018 |

Itsellä on toistunut aika usein uni, jossa huomaan että olen täysin unohtanut mennä töihin! Mulla on siis työpaikka, mutta yhtäkkiä tajuan että hupsis, en ole muistanut kahteen kuukauteen käydä työpaikalla. Toinen on se etten olekaan valmistunut koulusta, lopputentit on tekemättä, ja varsinkin matematiikan tentit, mulla on viikko aikaa lukea ja saada ne läpi. Mitä teillä luuraa unissa?

Kommentit (343)

Vierailija
121/343 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joutunut Venäjälle ja sieltä pitäisi matkustaa kotiin. En osaa kieltä, enkä meinaa mitenkään löytää oikeisiin kulkuneuvoihin jne.

Olen edelleen koulussa ja meillä on jokin kurssi aivan pohjoisimmassa Lapissa, Jäämeren rannalla. Yritän matkustaa sinne Lounais-Suomesta, jossa asun, mutta myöhästyn koko ajan junista yms ja matkanteko ei yhtään edisty. Kurssilla on myös tarkoitus vaeltaa Jäämerellä, mutta en ole varma, minkälaisia varusteita sinne tarvitaan.

Olen joutunut takaisin yliopistoon, kun kursseja on suorittamatta. Yritän mennä tenttiin, mutta en löydä oikeaa tenttisalia.

Kaikissa on sama teema, mutta huvittaa se miten nuo paikat ovat valikoituneet. En ole koskaan käynyt Venäjällä tai Jäämerellä, mutta unissa näen ne selkeästi.

Vierailija
122/343 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yleensä herään keskellä yötä (liittyy stressiin tämä) ja säikähdän, että en ole muistanut antaa aikoihin lapsilleni ruokaa. Jep. Lapset nukkuvat tyytyväisinä (ja iltapalan jälkeen mahat täysinä) sängyissään. Minulla pitää ihan pinnistellä joka kerta, että muistelen mitä olen lapsilleni viimeksi antanut ruuaksi; oliko iltapalaksi puuro, karjalanpiirakkaa vai jugurttia. Kun ihan varma aina olen, etten ainakaan muutamaan päivään ole niille muistanut ruokaa antaa. Tätä toistuu normaalisti pari kertaa viikossa, pahimmillaan lähes joka yö. Jatkunut vuosia.

Toinen toistuva painajainen on se, että yritän irrottaa hampaan väliin jäänyttä hammaslankaa tmv. pätkää. Kiskon ja kiskon, mutta pätkä vain ei lopu. Samalla kun kiskon, niin hammaskaula paljastuu aina vain enemmän ja lopulta tuntuu että hampaat irtoavat kokonaan. Tätäkin toistuu ainakin kerran kuukaudessa ja jatkunut jo vuosia.

Muita toistuvia painajaisia minulla ei ole. Vaihtelevasti kaikennäköistä lasten kuolemaan ja muihin katastrofeihin liittyviä juttuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/343 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käärmeunet, eli joka puolella sihisee käärmeitä enkä pääse niitä pakoon ja tunne on ahdistunut sekä etova.

Jokin jahtaa minua, mutta jalkani ovat yhtäkkiä raskaat enkä pääse juoksemaan karkuun.

Tipun huvipuistolaitteesta/jostain muualta korkealta, yleensä herään tai uni loppuu siihen, kun olen tippumassa. Tai tipahdan laivasta tms. Veden varaan ja alan upota tai jään hyökyaallon alle.

Kämmeniin/muualle kroppaa alkaa kasvaa hirveästi karvoja tai hampaat irtoavat.

Nuorena harrastin ratsastusta ja meillä oli kaveriporukan kanssa usein kesäisin hepat vuokralla ystävän maatilalla. Usein näen painajaista, että olen täysin unohtanut hoitohevoseni olemassaolon ja olen unohtanut käydä ruokkimassa sen.

Unet, joissa olen yhä lukiossa, mutta suurin osa kursseista on yhä suorittamatta ja niitä on niin paljon, etten voi mitenkään saattaa koulua päätökseen (lukiosta on jo kymmenen vuotta).

Lapsena näin usein unta ahdistavasta talosta ja unessa oli yö ja talossa olevat lamput vilkkuivat kuin olisivat palamassa loppuun. Tarkkaan en osaa sanoa, miksi se talo on niin ahdistava, mutta aina se sama talo.

Usein saan myös "unihalvauksen", eli tiedän, että olen unessa ja en pysty liikkumaan. Usein auttaa jos saa tehtyä edes pienen äännähdyksen tai vaikka liikautettua sormea, niin herää.

Tässä vain muutama esimerkki toistuvista painajaisista.

Vierailija
124/343 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vakiouni on "yleinen vessa". Tätä yleistä vessaa yhdistää aina se, että ne on törkyisiä, pissaa ja kakkaa on pöntössä, lauteilla ja lattialla. Ja mun on jotenkin taiteiltava siihen asioimaan.

Minulla sama. Toisinaan unessa pönttö tulvii, ja tukos on omaa syytäni. 

Nuorempana näin usein unta, että istuin pöntöllä jossain keskellä toria ihmisten katsellessa vieressä. Oletan sen kuuluvan samaan sarjaan kuin alastomuusunet ("hups, unohdin pukea vaatteet") eli liittyy jotenkin itsensä nolaamisen ja nöyryytyksen pelkoon. 

Vierailija
125/343 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma luokkansa on kuumeessa nähdyt unet tai ylipäänsä sairaana. En tosin kovassa kuumessa ole moneen vuoteen ollut, mutta lapsena näitä näki ja jos en luonnehdi kaikkia painajaisiksi, mutta aika oudoksi. Yleensä näissä unissa kaikki tapahtumat tapahtuivat omassa huoneessa aivan siinä sängyn ympärillä. 

Esimerkkinä 10-vuotiaana näin unen josa sänkyni vieressä oli puistonpenkki jolla istuivat äiti ja noin 5v tytär. Sellaisiksi ne ainakin mielsin. Tässä tosin ei ollut mitään pelottavaa sillä he juttelivat ihan mukavia ja tunnelmakin oli rauhallinen. 

Toinen vastaava on, että huoneeseeni oli kaivettu juoksuhautoja missä sotilaat juoksivat ja ampuivat toisiaan. 

Vierailija
126/343 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etten ole valmistunut koulusta vaan käyn aikuisenakin ylä- ja ala-astetta uudestaan ja uudestaan. Inhoan tuota unta mutta en tiedä miten siitä pääsisi eroon

Vierailija
127/343 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Zombiet ja dinosaurukset :D Siis apua, olen 36-vuotias nainen, ja nämä on vakiopainajaiset, hampaiden tippumisen lisäksi.

Nämä kyllä selittyy sillä, että olen aina tykännyt dystopioista ja post apokalypse - elokuvista. Unissani on elokuvamainen tunnelma ja ne ovat todella pelottavia.

Mulla kanssa toistuvasti dinosaurukset, ikää 34 vuotta :) Pakeneminen ei onnistu ja yleensä tulen syödyksi. Muutenkin näen unia, joissa kuolen, mikä on epämiellyttävää. Siinä joutuu aina käymään läpi sen väistämättömän elämästä luopumisen, muiden hyvästelyn jne. Aamulla ihan pöllämystynyt kun elämä jatkuukin.

Toinen mitä näen stressaantuneena, on käärmeet. Ne ehtivät aina purra käsivarsiin, vaikka miten yrittäisin välttää. Ahdistavaa. Näen myös ei-painajaismaisia unia, yleensäkin uneksin paljon ja muistan unet pitkänkin ajan jälkeen.

Vierailija
128/343 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vessaunet myös. Iskee kauhea hätä, ja ainoa vessa on myös ääriään täynnä ja lisäksi se saattaa sijaita tavallisen huoneen nurkassa, mutta koska tarve päästä on kova, niin mun on pakko käydä siinä kaikkien nähden. Voi yäk.

Tai maailmanloppu-unet. Kaikki on tuhoutumassa ja tiedän sen, mutta en voi tehdä asialle mitään. Toisinaan itse ja pieni ryhmä läheisinä ovat ainoat jotka pelastautuvat, mutta joudumme asumaan jossain luolissa loppuelämämme.

Koulu-unet. Täysin valmistautumattomana joudun kokeeseen, enkä osaa mitään. Yleensä unen kruunaa vielä että olen yläosattomissa.

Painajaiden lapsuuden lemmikeistä. Menen lapsuudenkotiini ja löydään sieltä läjän lapsena omistamiani lemmikkejä, joita kukaan ei ole vuosiin hoitanut ja ne tekevät kuolemaa. :(

Toimimaton puhelin. Yritän soittaa yleensä hätätilanteessa tai kovassa tarpeessa saada joku tärkeä henkilö kiinni (lapset tai mies), mutta puhelin yhdistää minne sattuu, näppäimet ei toimi tai luurin toisessa päässä ei kuulla ääntäni. 

Sama lapsuuden lemmikeistä! Ovat vanhassa kodissa yleensä hylättyinä kaappeihin ja ovat lisääntyneet, kaikki kituvat

Vierailija
129/343 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keskellä ratapihaa, tai useiden junaraiteiden välissä ja yritän hädissäni väistellä junia. En oikeen erota mikä on junaraide ja missä on niiden välissä oleva kaista.

Vierailija
130/343 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä tuli takaisin (kuoli kun olin pieni), ja meillä oli romanssi!

Vierailija
131/343 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiiri on tehnyt suuhun pesän ja sieltä alkaa tuppaan poikasia. (olin ollut ryyppäämässä vanhoina hyvinä aikoina plus polttanu).

Vierailija
132/343 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen usein unta, että mieheni pettää. Herään sitten aina itkien. Tietääkseni ei ole minua pettänyt, mutta edellisestä suhteesta lähti pettäen. Olin siis itse se toinen nainen. Varmaan omatunto kolkuttaa, kun niitä unia näen.

Vierailija
133/343 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uni, jossa yritän juosta pakoon mutta en pääse lainkaan eteenpäin. joka kerta yhtä ahdistava.

Vierailija
134/343 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeaikoina suu- tai hammaskipuun liittyvät painajaiset. Tai sitten joku / jotkut yrittävät tappaa.

Vierailija
135/343 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vessauni. Hirveä vessahätä. Pitää mennä yleiseen vessaan, joka on monesti tosi törkyinen. Ja aina sinne vessaan tulee joku muukin! Vaikka ovi olisi lukossa, joku saa sen auki ja sitten istun pöntöllä vieraiden ihmisten silmien edessä. Olisiko täällä unien tulkitsijaa paikalla? Mitä tämä toistuva vessauni tarkoittaa??

sama täällä!! olen alkanut ramppaamaan vessassa ennen nukkumaanmenoa tuota vessaunta välttääkseni

Vierailija
136/343 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vakiona on jahtaavat karhut, putoaminen korkealta, olen ulkomailla ja unohtanut ettei koirilla ole hoitajaa, olen saanut lapsen mutten muista sen nimeä tai milloin se on syntynyt ja olenko hoitanut sitä vai en, myöhästyminen tärkeästä paikasta, joudun kakkaamaan julkisella paikalla, hampaiden tippuminen, mies pettää ihan julkisesti ja ivailee että luulitko oikeasti että haluan olla sun kanssa, koirat on päässeet irti ja niitä vaanii jokin vaara vaikka yritän saada niitä takaisin sisälle (monesti tuo karhu jahtaa) tai sitten olen parkissa autolla ja jalka jarrulla mutta auto vain lipuu eteenpäin vaikka kuinka yritän pysäyttää. Ikinä ei mitään uutta vaan aina joku noista. Onneksi ei sentään kaikki yhtä aikaa!

Vierailija
137/343 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin putoava lentokone oli vakiopainajainen. En siis itse ole koneessa, vaan näen sen tippuvan taivaalta. Päällimmäinen tunne unessa on avuttomuus, kauhea onnettomuus tapahtuu lähelläni, enkä voi tehdä sille mitään.

Uni loppui lähes kokonaan kun erosin. Vielä suhteessa ollessani vakuuttelin itselleni, että elämäni on omissa käsissäni, mutta ei se oikeasti ollut ja sitä tuo unikin taisi symboloida.

Myöhästymisunet on myös yleisiä, samoin se, että minua jahtaa joku terroristi tai murhaaja.

Vierailija
138/343 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa unissa olen menossa kotiin myöhään illalla tai yöllä, mutta se ei onnistu. Esimerkiksi linja-auto ei tule, en pääse sen kyytiin tai sitten se ei mene oikeaan paikkaan. Jos kävelen, niin en vain onnistu kävelemään kotiin vaikka kuinka yritän, sillä kuljeskelen ympäriinsä paikasta toiseen mutta en mene kotiin. Joskus myös käyn monissa eri kaupoissa ostamassa kaikkea turhaa vaikka rahaa olisi muutenkin vähän.

Joskus unissa pitäisi mennä nukkumaan, mutta se ei onnistu, koska on muka niin hirveästi tehtävää ennen sitä. Pitää vaikka siivota tai lähteä talviyönä ulos pakkaseen vain alusvaatteet päällä palauttamaan pulloja kauppaan että on rahaa sitten kun menen aamulla kauppaan. Kauppa on siis auki yöllä ja ne pullot pitää palauttaa sinne yöllä vaikka ne pitäisi palauttaa aamulla.

Melko usein näen unta, että muutan uuteen asuntoon tai aloitan työn uudessa työpaikassa tai menen yllättäen johonkin uuteen kouluun. Mikään ei kuitenkaan onnistu joka johtaa siihen, että joudun muuttamaan uudestaan ja uudestaan uuteen asuntoon, joudun lopettamaan työt tai koulunkäynnin kesken.

Vierailija
139/343 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli toistuva parikymppisenä ja en tiedä miksi, mutta unessa oli jotenkin ahdistava tunnelma. 

Eli katson kodissani vanhoja valokuvia sukulaisista 70-luvulta. Eli värillisiä, mutta jo hyvin haalistuneita. Kuvissa esiintyy ainakin nyt jo eesmennyt mummoni sekä enoni juuri sen näköisenä kun on noihin aikoihin ollutkin, mutta joissain kuvissa näen myös itseni lapsena istumassa heidän kanssaan. Unessa ihmettelinkin miten tämä on mahdollista. Niin siis olen syntynyt 80-luvulla. 

En tiedä, mutta joku noissa unissa ahdisti ja nuokin toistuivat tuolloin säännöllisin väliajoin. 

Perustuu ainakin siihen kun kyllä todellisuudessa silloin tällöin noita vanhoja valokuvia ahkeraan katselee. 

Vierailija
140/343 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin tuo lentokoneuni. Joudun siis katsomaan kun silmieni edessä putoaa matkustajakone. Todella ahdistavaa.

Tuota yleisempi on kyllä uni, jossa joku murtautuu kotiini/paikkaan jossa olen ja tiedän pahuksen haluavan minulle pahaa. Yritän soittaa hätänumeroon, mutta sormeni ovat muuttuneet jäykäksi ja painan koko ajan väärän numeron. Tuijotan siis näyttöä unessa ja saan siihen iskettyä 122, 111, 212, 122 jne. mutta koskaan sormet eivät osu oikeaan. Samaan aikaan yritän huutaa apua, mutta ääntä ei tule, ääneni on tukahtunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi