Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun lapsi soittaa itkien hakemaan isänsä luota,.

Vierailija
26.08.2018 |

voiko hakea kotiin? 10-v. lapsi ei tule toimeen exän nykyisen kanssa, lapsen mukaan nainen aina huutaa ja on vihainen. Lapsi pelkää ja oma sydän särkyy, kun pyytää itkien hakemaan. Exä sanoo minulle, että lapsi on hankala eikä usko mitään. Ja minä olen pilannut lapsen, sanoo tätä lapsellekin. "Kato peiliin, kato peiliin", tätä exä jaksaa hokea. Ikinä en puhu lapselle exästä enkä hänen puolisosta pahaa, en ylipäänsä puhu heistä, jos ei lapsi ota puheeksi. Viikonlopuista kysäisen, että miten meni ja oliko kivaa tms.

Kotona lapsi elää tavallista arkea harrastuksen ja kavereiden kanssa. On iloinen. Herää aina aamullakin iloisena kouluun. Eikä ole mitään hankaluusongelmia.

Joudun painostamaan jonkin verran lasta lähtemään isänsä luo. Entä kun tulee päivä ja ei tällä menolla kauan mee siihen, että kieltäytyy kokonaan lähtemästä. En tiedä mitä laki sanoo, jos on tapaamissopimus, saako lapsi itse päättää meneekö vai ei 🤔

Kommentit (126)

Vierailija
61/126 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kamala kuulostaa ihan mun omalta uusperheeltä kun olin lapsi (ja nykyäänkin). Henkistä väkivaltaa siellä harjoitettiin, ja sain aina kuulla kuinka kamala äitini on äitipuoleni ja hänen äitinsä suusta. Kuinka äitini puhuu minulle heistä pahaa vaikka äitini ei koskaan mitään huonoa sanonut. Tein sitten omat johtopäätökseni pienenä, ja oma äitini onneksi oli sitä mieltä ettei tarvitse käydä jos ei halua.

Vierailija
62/126 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No. Meillä miehen lapsi halusi pienempänä harmin, pettymyksen tullen soittaa äidilleen ja itki et ikävä ja haluu kotiin. Kyseessä oli ihan tavallisia tilanteita. Äidin korviin tietysti kuulosti siltä et lapsi kärsii meillä. Toki on myös mahdollista et perheessä ei mene hyvin ja silloin kumppanin lapset tuo lisää painetta ja siellä on oikeesti kurja olla. Ja vlihan äitipuoli olla oikeestikin kauhee ihminen.

Meillä esikoinen yrittää kilpailuttaa meitä ydinperheen vanhempia. Oikein tyypillistä murrosiän käytöstä.

Meillä oli myös vaihtari eroperheestä ja hänestä näki tän kristallinkirkkaasti: Miten lapsi oppii vedättämään aikuisia, kun aikuiset ei ole yhtä rintamaa. Hänelle oli suunnaton järkytys, että minä ja mieheni keskusteltiinkin asioista, keksittiin hänen valheensa ja eri ristiriitaisuudet tarinoissa, eikä lähdetty hyvittelemään ja ostamaan rakkautta. Ja tosiaan kotitöistä tuli käsittämätön mekkala,  niitä ei olisi saanut vaatia yhtään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/126 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäinen lapsi saa itse päättää, kenen luona haluaa ja saa olla. On tärkeintä kuunnella lasta. Lasta on autettava heti! Tapaamissopimusta ei tarvitse noudattaa, jos lapsi selvästi ilmaisee, ettei halua isälle.

Vaarallinen tilanne ja vaarallinen neuvo. Laki ei määrää näin. Jos toinen osapuoli haluaa heittäytyä hankalaksi, voi johtaa pahimmillaan huoltajuuden siirtoon vrt. lähivanhempi vierraannuttaa. Odota kunnes lapsi 12 v ja siihen saakka tue lasta jaksamaan tapaamiset. Paras ja varmin keino.

Vierailija
64/126 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi kieltäytyy menemästä etän luo, viekö poliisi lapsen sinne väkisin? Mitä sanoo laki?

Vierailija
65/126 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän uusperheessä lasten äiti on vaatinut minua ja lasten isää milloin mihinkin hoitoon ja terapiaan ja viranomaisuhkailut olleet arkipäivää. Syynä se ettei ole saanut määrätä millaista meillä on. Koskaan ei ole katsonut peiliin ja miettinyt olisko hänellä itsellään jotain (isohkoja) ongelmia. Aikamoista sekoilua kuitenkin ollut. Kun hänelle on sanottu ei, jonkinlainen raivokohtaus tai viranomaisuhkaus seuraa vääjäämättä. Minkäänlaiseen asialliseen keskusteluun ei ole kyennyt. Tai näkemään omaa osuuttaan missään. Voin kuvitella, millaisia kauhukuvia hän on meistä maalaillut. Mut hänellä taitaakin olla joku häiriö. Mikä lie.

Vierailija
66/126 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi kärsii aikuisten itsekkyydestä ja keskinäisestä valtataisteluista.  Nykyisin on niin tavallista, että tehdään pari lasta, erotaan ja sitten lennossa uuteen suhteeseen. Ennen avioliitto tarkoitti jotain. Se oli sopimus ja turva lapsille. Nykyään harrastetaan korskeita hääjuhlia isolla rahalla, mutta tuleville lapsille ei ole mitään takeita siitä, etteivät joudu heittopusseiksi uusioperhehärdelleihin.

Isät eivät osaa olla omien lasten kanssa ilman sitä uutta naisystävää. Isän uusi joutuu tahtomattaan leikkimään äitipuolta ja kasvattamaan lapsia jotka eivät ole omia. Lasten äiti kiusaa  ja tekee kaikkensa, että sekä isä että isän uusi eivät saa viettää normaalia parisuhdetta. Todellisuudessa isän ja äidin suhde on ohi. Lasten kautta äidit voivat jatkaa omaan vallankäytöään ja vaikutustaan isän elämässä.  Lasten isäviikonlopuista pidetään verenmaku suussa kiinni, vaikka tiedetään, että siellä on tulehtuneessa tilanteessa lapsiin valmiiksi negatiivisesti suhtautuva uusi isän naisystävä.

Aikuiset ihmiset - vastuu on teillä.

Vierailija
67/126 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sieltä uusperheestäkin voi vikaa löytyä.Varsinkin kun äitipuoli ei kestä mustasukkasuudessaan entisen lapsen paikallaoloa.Minä sanoisin ex:lle että lapsi saa päättää haluaako mennä vai ei.

Niin, aika mielenkiintoinen kommentti sillä tavalla, että jotenkin on mediaan luotu sellainen kuva, että uusperheissä ei ole mitään vikaa, ne katkerat exät vaan siellä valittavat ja uusperheillä on kaikki niin ihanasti ja hyvin.

Vierailija
68/126 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kai tehty sopimus koskien lapsen elatusta ja kasvatusta ja sossu on vahvistanut tuon päätöksen. Ota tuohon sossuun t. hänen seuraajaansa yhteys ja kerro tilanne; lapsi pelkää eikä isä halua maksaa elareita.

Aikuisten kesken ei ole keskusteluvälejä, joten tarvitaan välittäjä. Sossut osaa (tai ainakin pitäisi) tunnistaa lapsen oikut ja aikuistenkin väärinymmärrysjutut. Lapsi voi kertoa oman näkemyksensä ja tapaamisia voidaan ainakin vähentää, jos isä ei halua tapaamisia välttämättä. Mahdollisesti tehdään uusi sopimus, jonka sossu vahvistaa?

Ei ne sossut kyl aina osaa. Oikeesti eivät voi tehdä yhtään mitään jos vanhemmat huonoissa väleissä. Mun mies joutui aikanaan käymään vuosikausia uuvuttavaa kamppailua saadakseen tapaamissopimuksen. Lasten äiti ei halunnut sopimusta, vaan halusi tilanteen pysyvän auki jotta voisi kontrolloida ja pompotella tapaamisia mielensä mukaan. Hän teki kiusaa, viivytteli, mitä kaikkea keksikään. Kaikki sossun toimet olivat käytössä, mutta he eivät voineet auttaa miestä mitenkään. Pelkkää lässytystä, eivätkä tajunneet että äiti tahallaan teki kiusaa. Lisäksi joka kerta oli uusi tyyppi joka ei tiennyt mistään mitään. Lähettivät väärin kirjattuja papereita jne. Monta kertaa tuli mieleen et lastenvsljojat ja muut on täysin turha ja ammattitaidoton porukka. Tapaamissopimuksen mies sai sitten ihan muilla keinoin.

Vierailija
69/126 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi kieltäytyy menemästä etän luo, viekö poliisi lapsen sinne väkisin? Mitä sanoo laki?

Voiko poliisit tulla ja hakea lapsen jos lapsi kieltäytyy lähtemästä? Meillä lapsi 11v. Kieltäytyy lähtemästä isän luokse. Pelkää olla siellä. Isällä uusi vaimo jonka kanssa pahoja riitoja. Mies oli väkivaltainen kun olimme naimisissa joten uskon lasta kun näin kertoo. Näkee painajaisia ym ahdistunut tilanteesta. Samoin minä enkä tiedä mitä tehdä koska pelkään häntä itsekkin.

Vierailija
70/126 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kai tehty sopimus koskien lapsen elatusta ja kasvatusta ja sossu on vahvistanut tuon päätöksen. Ota tuohon sossuun t. hänen seuraajaansa yhteys ja kerro tilanne; lapsi pelkää eikä isä halua maksaa elareita.

Aikuisten kesken ei ole keskusteluvälejä, joten tarvitaan välittäjä. Sossut osaa (tai ainakin pitäisi) tunnistaa lapsen oikut ja aikuistenkin väärinymmärrysjutut. Lapsi voi kertoa oman näkemyksensä ja tapaamisia voidaan ainakin vähentää, jos isä ei halua tapaamisia välttämättä. Mahdollisesti tehdään uusi sopimus, jonka sossu vahvistaa?

Ei ne sossut kyl aina osaa. Oikeesti eivät voi tehdä yhtään mitään jos vanhemmat huonoissa väleissä. Mun mies joutui aikanaan käymään vuosikausia uuvuttavaa kamppailua saadakseen tapaamissopimuksen. Lasten äiti ei halunnut sopimusta, vaan halusi tilanteen pysyvän auki jotta voisi kontrolloida ja pompotella tapaamisia mielensä mukaan. Hän teki kiusaa, viivytteli, mitä kaikkea keksikään. Kaikki sossun toimet olivat käytössä, mutta he eivät voineet auttaa miestä mitenkään. Pelkkää lässytystä, eivätkä tajunneet että äiti tahallaan teki kiusaa. Lisäksi joka kerta oli uusi tyyppi joka ei tiennyt mistään mitään. Lähettivät väärin kirjattuja papereita jne. Monta kertaa tuli mieleen et lastenvsljojat ja muut on täysin turha ja ammattitaidoton porukka. Tapaamissopimuksen mies sai sitten ihan muilla keinoin.[/quote

Tai sitten sinä äitipuolena kuvittelet että tahallaan tekee, mutta asia on taas vain sinun näkemyksesi. Näin meidän lähipiirissä 2 tapausta.

Vierailija
71/126 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sua vaan vituttaa kun se nainen on sua kaikessa parempi. Mutta pilaat lapsen elämän ;-(

Tää on niin totta lähes aina tällaisissa jutuissa

...siis, voisinko mä tulla kaikessa paremmaksi, jos ottaisin nyt eron ja perustaisin uusioperheen jonkun toisen kanssa:DD

Vierailija
72/126 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jo lapset vanhempia, joten he pitkälle päättävät menemisistään tapaamaan. Nyt kävi niin, että isä painosti tytärtä tulemaan ja niin vain jouduin keskellä yötä hakemaan pois. Onneksi matkaa vain reippaat satakilometriä suuntaansa, mutta otti päähän kyllä. Ei aio enää mennä, vaikka isä kuinka pyytäisi. Tilanne tuli täysin yllätyksenä, mutta sattuuhan sitä.

Ottaisin kyllä aina lapsen oman halunkin huomioon näissä tapaamisasioissa. 

Vierailija
73/126 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ettekö te ole koskaan tavanneet uusia nyksiä ja lähetätte lapsenne sellaiseen paikkaan?? Sitten ihmetellään lasten itkuja ja pahaaoloa, kuunnellaan huhuja ja tehdään päätelmiä! Eikä tule mieleen että pitäisköhän tämä hirviö tavata? Ei juma*auta!

Vierailija
74/126 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäinen lapsi saa itse päättää, kenen luona haluaa ja saa olla. On tärkeintä kuunnella lasta. Lasta on autettava heti! Tapaamissopimusta ei tarvitse noudattaa, jos lapsi selvästi ilmaisee, ettei halua isälle.

Vaarallinen tilanne ja vaarallinen neuvo. Laki ei määrää näin. Jos toinen osapuoli haluaa heittäytyä hankalaksi, voi johtaa pahimmillaan huoltajuuden siirtoon vrt. lähivanhempi vierraannuttaa. Odota kunnes lapsi 12 v ja siihen saakka tue lasta jaksamaan tapaamiset. Paras ja varmin keino.

Ai pitäisi lapsen odottaa kaksi vuotta, ennenkuin häntä kuunnellaan? Lain mukaan tapaamisasioissa pitää kuunnella myös alle 12-vuotiasta, jos hän osaa tahtonsa kertoa. Olen taistellut lapseni puolesta vastaavassa tilanteessa, joten tiedän, että alle 12-vuotiasta tulee kuunnella, eikä pakottaa toiselle vanhemmalle, kannustaa kyllä, mutta ei pakottaa.

Vierailija
75/126 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko poliisit tulla ja hakea lapsen jos lapsi kieltäytyy lähtemästä? Meillä lapsi 11v. Kieltäytyy lähtemästä isän luokse. Pelkää olla siellä. Isällä uusi vaimo jonka kanssa pahoja riitoja. Mies oli väkivaltainen kun olimme naimisissa joten uskon lasta kun näin kertoo. Näkee painajaisia ym ahdistunut tilanteesta. Samoin minä enkä tiedä mitä tehdä koska pelkään häntä itsekkin.

Kuunelkaa lasta! Ei häntä saa pakottaa isälle, jos kertoo pelkäävänsä. Puolusta lastasi!

Vierailija
76/126 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin poliisi kuskaa ketään pakolla etävanhemman tapaamiseen eikä laki moista määrää. Jos tuosta isän väkivaltaisuudesta on jotain dokumenttia (valokuvia vammoista, poliisin tutkintapöytäkirja) luulisi olevan mahdollista lopettaa tapaamiset sossun avulla t. saada tapaamisiin valvonta.

12v saa joka tapauksessa sanoa sanansa haluaako tavata etävanhempaa ja eiköhän häntä kuunnellakin kasvatusneuvolassa ja sossussa.

Vierailija
77/126 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on oikeus tavata vanhempiaan. Vanhemmilla ei ole tapaamisen suhteen mitään oikeuksia. Lapsella on oikeus tavata etäisäänsä tai etä-äitiään, jos se tälle etäpuolisolle sopii.

Vierailija
78/126 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne sossut kyl aina osaa. Oikeesti eivät voi tehdä yhtään mitään jos vanhemmat huonoissa väleissä. Mun mies joutui aikanaan käymään vuosikausia uuvuttavaa kamppailua saadakseen tapaamissopimuksen. Lasten äiti ei halunnut sopimusta, vaan halusi tilanteen pysyvän auki jotta voisi kontrolloida ja pompotella tapaamisia mielensä mukaan. Hän teki kiusaa, viivytteli, mitä kaikkea keksikään. Kaikki sossun toimet olivat käytössä, mutta he eivät voineet auttaa miestä mitenkään. Pelkkää lässytystä, eivätkä tajunneet että äiti tahallaan teki kiusaa. Lisäksi joka kerta oli uusi tyyppi joka ei tiennyt mistään mitään. Lähettivät väärin kirjattuja papereita jne. Monta kertaa tuli mieleen et lastenvsljojat ja muut on täysin turha ja ammattitaidoton porukka. Tapaamissopimuksen mies sai sitten ihan muilla keinoin.[/quote

Tai sitten sinä äitipuolena kuvittelet että tahallaan tekee, mutta asia on taas vain sinun näkemyksesi. Näin meidän lähipiirissä 2 tapausta.

Tietysti kaikilla on oma näkemyksensä asioista. Isän tukena olin sen mitä tarvitsi. En nyt viitsi tässä avata mitä kaikkea asiaan sisältyi. Moni oli ihan konkreettisia, kaikille näkyviä tekoja. Äidistä tehtiin myös erään viranomaistahon puolesta lastensuojeluilmoitus asiattoman käytöksen takia. Ongelma tosiaan onkin siinä et objektiivisia totuuksia on kovin vaikea löytää kun jokaiselka on vahva käsitys siitä et juuri se oma maailma omine luuloineen on se oikea. Varsinkin vaaltataiatelua käyvät ihmiset sokaistuvat pahan kerran.

Vierailija
79/126 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde: https://www.hel.fi/sote/toimipisteet-fi/aakkosittain/perho/kysymyksia

"Sosiaalilautakunnan vahvistama sopimus tai käräjäoikeudessa annettu päätös lapsen tapaamisoikeudesta ei toimi. Kenen puoleen voin kääntyä?

Lapsella on oikeus pitää yhteyttä siihen vanhempaansa, jonka luona hän ei asu huolimatta siitä, millaiset keskinäiset välit hänen vanhemmillaan on. Jos vahvistettu sopimus ei vastaa vallitsevaa tilannetta, voidaan aiempaa sopimusta tai päätöstä muuttaa joko uudella sopimuksella tai tuomioistuimen päätöksellä.

Voimassa olevan vahvistetun tapaamissopimuksen tai oikeuden päätöksen täytäntöönpanoa voidaan vaatia tuomioistuimessa, kun päätöstä tai sopimusta ei ole noudatettu. Käytettävissä olevia pakkokeinoja ovat uhkasakko ja nouto. Täytäntöönpanoon ei kuitenkaan saa ryhtyä, jos 12-vuotias tai sitä nuorempi, mutta riittävän kehittynyt lapsi sitä vastustaa.

Täytäntöönpanon hakijana voi olla joko lapsen lähihuoltaja, joka vaatii lapsen palauttamista luokseen tai tapaava vanhempi, joka vaatii vahvistetun tapaamisoikeuden toteuttamista. Sen sijaan lähihuoltaja ei voi vahvistetusta tapaamisoikeudesta huolimatta vaatia toisen vanhemman velvoittamista tapaamaan lastaan.

Tuomioistuin lähettää pääsääntöisesti vireillä olevan asian ensin täytäntöönpanosovitteluun. Sovittelun avulla pyritään saamaan asianosaiset noudattamaan vapaaehtoisesti päätöstä tai sopimusta. Jos asia ei ratkea täytäntöönpanosovittelussa, täytäntöönpano toteutetaan antamalla täytäntöönpanomääräys, jolla hakijan vastapuoli velvoitetaan luovuttamaan lapsi hakijalle (huollon täytäntöönpano) tai sallimaan lapsen ja tapaavan vanhemman väliset tapaamiset (tapaamisoikeuden täytäntöönpano). Lisäksi täytäntöönpano-oikeudenkäynnissä vahvistetun tapaamisoikeuden ehtoja voidaan muuttaa tai täsmentää joko väliaikaisesti tai vähäisissä määrin myös pysyvästi.

Täytäntöönpanoa haetaan lapsen tai hakijan vastapuolen asuinpaikan käräjäoikeudelta. Täytäntöönpanoa on haettava kirjallisesti ja hakemukseen on liitettävä sopimus tai päätös tapaamisoikeudesta alkuperäisenä tai päätöksen antaneen viranomaisen oikeaksi todistamana jäljennöksenä.

Lapsia koskevissa riidoissa sovinnon löytäminen on kuitenkin keskeisen tärkeää.

Usein sovinto vähentää vanhempien välisiä ristiriitoja ja on siten lapsen edun mukaista.

Vanhemmat voivatkin kääntyä tapaamisoikeuden toteuttamiseen liittyvissä erimielisyystilanteissa myös perheasioiden sovittelijoiden puoleen."

Vierailija
80/126 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ettekö te ole koskaan tavanneet uusia nyksiä ja lähetätte lapsenne sellaiseen paikkaan?? Sitten ihmetellään lasten itkuja ja pahaaoloa, kuunnellaan huhuja ja tehdään päätelmiä! Eikä tule mieleen että pitäisköhän tämä hirviö tavata? Ei juma*auta!

Minulla on tosi hyvät ja lämpimät välit lasteni äitipuoleen. Miehen exään taas ei ole edes miehellä puhevälejä. Kun mies hakee lapsiaan exää ei aina edes näy, vaan lapset odottavat pihalla. Ex on kieltäytynyt kaikesta kontaktista kanssani, ei halua tutustua. Sen sijaan törkeyksiä olen saanut kuulla. Olen ehdottanut kohtaamista, mut rumia sanoja saanut vaan. Lapsille tilanne on kamala. Mut ovat sopeutuneet, eivät paremmasta tiedä.